(1/2 OT ) Sportbutiken XXL

Stumpy

Aktiv medlem
Tack för det, XXL!

1637310372825.png

NickPick

Aktiv medlem
Synd att folk är så girigayä, annars hade jag nog hunnit plocka på mig en Garmin enduro för 2999 igår. Folk köper 10st för att kränga vidare. Snabba cash.

Shaqim

Ny medlem
Bumpar den här tråden och hoppas det är okej. Väntar på en Ridley Fenix Slic från XXL och är så jäkla ivrig att jag uppdaterar spårningssidan flera gånger om dagen. Just nu står den som att den kommit fram till "hub" och statusen är "for assembly". Detta tolkar jag som att cykeln är framme på mitt xxl och är de nu ska bygga ihop den. Någon som har någon erfarenhet om hur snabbt ock smidigt det kan gå? Monterar de även helger? Vill bara ha min cykel så jag kan flyga fram på vägarna i helgen! 😆

Kold

Aktiv medlem
Bumpar den här tråden och hoppas det är okej. Väntar på en Ridley Fenix Slic från XXL och är så jäkla ivrig att jag uppdaterar spårningssidan flera gånger om dagen. Just nu står den som att den kommit fram till "hub" och statusen är "for assembly". Detta tolkar jag som att cykeln är framme på mitt xxl och är de nu ska bygga ihop den. Någon som har någon erfarenhet om hur snabbt ock smidigt det kan gå? Monterar de även helger? Vill bara ha min cykel så jag kan flyga fram på vägarna i helgen! 😆
Normalt inom 24 timmar från att den markerats "for assembly".

Bele

Aktiv medlem
Någon som har någon erfarenhet om hur snabbt ock smidigt det kan gå? Monterar de även helger? Vill bara ha min cykel så jag kan flyga fram på vägarna i helgen! 😆

Innan du sticker ut för att flyga fram på den skulle jag dubbelkolla alla kritiska delar. Jag och andra har fått cyklar som har haft stora monteringsbrister, tex så har qr knappt varit åtdragen/låst.

oJsan

Aktiv medlem
Innan du sticker ut för att flyga fram på den skulle jag dubbelkolla alla kritiska delar. Jag och andra har fått cyklar som har haft stora monteringsbrister, tex så har qr knappt varit åtdragen/låst.
Plus ett på den! Hämtade en hoj där som hade wiredragning på fel sida styret och en lockout som inte var injusterad alls. Inget säkerhetskritiskt som tur var.

Shaqim

Ny medlem
Tack för info. Blir att dra ett varv med momentnyckeln över den innan jag ger mig ut på vägarna.

Verkar tyvärr inte som att 24 h stämde. Fortfarande inget sms, och jag vet inte om man ska räkna med att de monterar cyklar på helgen precis.

Miss Lycka 2.0

Aktiv medlem
Har köpt 2 cyklar och massor av tillbehör/kläder hos XXL.
Har varit hur bra som helst.

Har haft cykel inlämnad hos en mkt känd cykelverkstad/cykelbyggare/affär i Alingsåsområdet
där växlarna låg heltokigt efter wirebyte.
Oftast är min LBS mkt bättre än så.
Ja, och jag vet att de har gjort så att den ende som kunde något om cyklar på XXL i närheten slutade.

Shaqim

Ny medlem
Fick äntligen hämta ut min cykel igår och tänkte bara dela med mig av några reflektioner.

Sadeln var inte ens i närheten av korrekt justerad och pekade ordentligt uppåt. Typ som att de inte ens försökt få den plan.

Hoodsen på handtagen pekade typ ner i marken och styret var inte åtdraget ordentligt.

Tycker att frambromsen tar lite dåligt men det är första gången jag har hydrauliska bromsar så det kanske är ovana. Har ingen aning om huruvida jag kan justera sådant själv.

Växlarna verkar också dåligt justerade.

Har inte riktigt gått igenom hela cykeln ännu men första intrycket är ju att servicen var lite sådär.

Är inte längre helt nybörjare på cykel så som tur är kan jag göra ganska mycket själv. Men för någon som inte har sådana kunskaper hade ju detta kunnat bli en riktigt tråkig upplevelse.

Carlos-Silva

Aktiv medlem
Fick äntligen hämta ut min cykel igår och tänkte bara dela med mig av några reflektioner.

Sadeln var inte ens i närheten av korrekt justerad och pekade ordentligt uppåt. Typ som att de inte ens försökt få den plan.

Hoodsen på handtagen pekade typ ner i marken och styret var inte åtdraget ordentligt.

Tycker att frambromsen tar lite dåligt men det är första gången jag har hydrauliska bromsar så det kanske är ovana. Har ingen aning om huruvida jag kan justera sådant själv.

Växlarna verkar också dåligt justerade.

Har inte riktigt gått igenom hela cykeln ännu men första intrycket är ju att servicen var lite sådär.

Är inte längre helt nybörjare på cykel så som tur är kan jag göra ganska mycket själv. Men för någon som inte har sådana kunskaper hade ju detta kunnat bli en riktigt tråkig upplevelse.
Grattis!! Hur många dagar fick du vänta för att får cykeln från den dag som du köpte?

sdx

Aktiv medlem
Har mera att önska av dom inte så smarta vid reklamationer då produkten har varit inne för samma fel 3gånger vid tillverkaren.

Bele

Aktiv medlem
Har mera att önska av dom inte så smarta vid reklamationer då produkten har varit inne för samma fel 3gånger vid tillverkaren.
Efter tre gånger har du väl rätt att häva köpet?

Jag hade strul med bakbromsen med en cykel köpt hos dem. Löstes till slut efter många turer, men under resans gång satte de på en mycket enklare bromsskiva utan att kolla med eller informera mig. Sånt är inte ok.

Kunskapen varierar (åtminstone tidigare) stort mellan olika mekar.

sdx

Aktiv medlem
Efter tre gånger har du väl rätt att häva köpet?

Jag hade strul med bakbromsen med en cykel köpt hos dem. Löstes till slut efter många turer, men under resans gång satte de på en mycket enklare bromsskiva utan att kolla med eller informera mig. Sånt är inte ok.

Kunskapen varierar (åtminstone tidigare) stort mellan olika mekar.
Det tycker jag med men reklamations avdelningen har tydligen lite begränsning i att läsa med skickade reparations noteringar från Polars service avdelning.

sdx

Aktiv medlem
Vad var det för fel? Hade du haft en Garmin hade dom bytt ut den troligen direkt 👍 man brukar slippa gå via ombud då.
Klockan klarar inte pulsfall då får man att testet har avbrutits. Och klockan har varit utbytt en gång och två gånger inne på service samma problem med H10 så hur bra är igentligen Polars pulsmätning den klrar inte min vilopuls det är helt klart.

Murdock

Aktiv medlem

Finns mycket att gilla med denna:
68mm BSA
Extern vajerdragning
Hål i gaffeln för randopakethållare
Kompatibel med Di2 och Stealth Dropper
Genomgående axlar fram och bak
Flatmountfästen i gaffel och ram

Sedan har den nostalgivärde för just mig eftersom min första "riktiga" cykel var en första generationens GT Grade som fick mig att fastna i cykelträsket.

NickPick

Aktiv medlem

68mm BSA
Extern vajerdragning

Sedan har den nostalgivärde för just mig eftersom min första "riktiga" cykel var en första generationens GT Grade som fick mig att fastna i cykelträsket.
Tänk för 4 år sedan, då skulle jag aldrig tänkt mig åka tiodelat igen… nu är det vad man får under 20 papp, typ.

Bra spanad cykel! Verkar vara 2021 som eventuellt är en sk carry over (spara pengar för tillverkaren gt, typ som Cannondale).
Jag gillar allt utom utseendet på ramen. Fin hoj för allt möjligt!

skjivert

Aktiv medlem

68mm BSA
Extern vajerdragning

Lite tråkigt att det endast är grx bakväxel. Hade varit trevligt med grx brifters.

Murdock

Aktiv medlem
Lite tråkigt att det endast är grx bakväxel. Hade varit trevligt med grx brifters.
Jag är lite dålig på kompabilitet, men byter du ut höger STI till en ST-RX600-R och en elvadelad kassett till det så tror jag både fram- och bakväxeln fixar det. Men det är nog smartast att plocka av bägge STIs, sälja på happy och köra med 2 GRX STIs för att stilla sin OCD.

Någon får gärna rätta mig om jag är helt ute och cykl... fiskar.

Bonzo

Aktiv medlem

68mm BSA
Extern vajerdragning

37-tumsdäck minsann. Den måste formligen flyta fram över såväl stock som sten.

0C2A7B19-77A4-4B70-BA41-8D8C54FF6745.jpeg

marr

Moderator
Forumvärd
Jag och andra bekanta har haft betydligt bättre service av Polar.
Många har övergett Garmin. Fast det kan ju förändras med tiden.
Garmin har varit helt suveräna de senaste 10åren. Fått så mycket nya klockor och service, allt utan kvitton osv. Sjukt bra helt enkelt.

Vad har du haft för ärenden med garmin som inte fungerat?

Jag har inga alls referenser till polar ska tilläggas. Men har ändå svårt stt se hur någon skulle göra det betydligt bättre än garmin.

jonte987

Aktiv medlem
Många gnäller däremot på mjukvarukvalitet men det är nåt annat. Jag har alltid haft polar och aldrig behövt reklamera nåt. Dock enklare enheter.

Enda negativa jag har med XXL är att jag fick fel växelöra och när de skulle återkomma om rätt hade jag sedan länge fått ett från Baltikum innan jag hörde nåt. Ungefär som förväntat alltså

marr

Moderator
Forumvärd
Många gnäller däremot på mjukvarukvalitet men det är nåt annat. Jag har alltid haft polar och aldrig behövt reklamera nåt. Dock enklare enheter.

Enda negativa jag har med XXL är att jag fick fel växelöra och när de skulle återkomma om rätt hade jag sedan länge fått ett från Baltikum innan jag hörde nåt. Ungefär som förväntat alltså
Det håller jag med om. Garmin är mästare på att släppa ofärdiga mjukvaror. Men det har inte helt med kundservicen att göra.

Topp