[1/2OT] Trehulig sparkcykel till barn?

Foss

Aktiv medlem
Dottern (2 bast) har blivit besatt av att köra sparkcykel. Hon har lånat brorsans med två hjul men det är lite i svåraste laget. Överväger att ge henne en med tre hjul. Är dock lite rädd att det hämmar hennes balans. Om jag nu köper en med tre hjul, ska det dubbla hjulparet vara fram eller bak?

Någon med erfarenhet av dylika fordon?

Vi köpte en billig sak på Lidl med 2 hjul fram, funkade fint.
Hämmade inte balansen utan hon kunde göra det hon ville.
Nu är hon 5 och cyklar på en 20 tum mtb, sparkcyklar bättre än sina kompisar!

Botis

Medlem
Vår dotter körde balanscykel från 2 år, trehjulig sparkcykel (två hjul fram) från hon var 3 år. När hon fyllde fyra så fick hon vanlig cykel och lärde sig på typ 1 timma. Tror balanscykeln var bra träning inför cykling, men har väldigt svårt att se att sparkcykeln skulle störa någon utveckling. Kör på med det de tycker är kul!

kontorsråttan

Aktiv medlem
2 hjul fram. Hämmar ingen utveckling vad jag kan se, tvärtom gör att de lär sig sparka / bromsa vilket kommer till användning sen när de får en 2-hjulig. Kör på bara.

Foss

Aktiv medlem
Var till XXL och provade en med två hjul fram, gick inte att svänga med den så vi åkte till leksaksaffären och köpte en med två hjul bak. Hem och byggde ihop den smäckiga lilla tingesten. Dottern provade och ratade den direkt, den rosa färgen till trots. Tillbaka till leksaksaffären och lämna igen den rosa och tillbaka till XXL och köpte den gröna Stigan med hjulparet fram. Nu vägrar hon gå in och är hur nöjd som helst trots att den är svår/omöjlig att svänga. Byggkvaliteten var dessutom massvis bättre på den gröna Stigan med hjulpar fram. Kort och gott, dom ska nog få välja själva men i hennes fall var det bättre med hjulen fram. Dä slapp man dessutom sparka i foten i dom.

jonte987

Aktiv medlem
Två hjul bak är kass när hon är liten. Foten slår i hjulet när hon tar fart. Gjort det misstaget.

Två hjul fram är det som gäller. De svänger visst, även fast styret inte går att vrida, eftersom hjulen svänger ungefär som skateboardtruckar dvs när man lutar inåt i kurvan. Detta gör att barnen lär sig luta åt rätt håll till skillnad mot exempelvis cyklar med stödhjul, som uppmuntrar felaktig teknik. Sparkcykel med två hjul bak, ett hjul fram välter vid sväng med fart.

kais01

Aktiv medlem
bumpar tråden och frågar om erfarenheter med trehjulig sparkcykel med två hjul fram.

förstår att man kan välja mellan modeller med styrning av hjulen medelst vriding av styret, eller
genom att man lutar cykeln åt sidan ungefär som en skateboard.

vilket är att föredra för de allra yngsta?

tänkte det är bättre att vänta med balanscykel åtminstone en sommar till? även om mottagaren redan visat vederbörligt intresse för äldre kompisars varianter. (hur är det förresten med avsaknad av bromsar på dessa, är det ett problem?)
FDE026D3-660B-4DEE-8002-204CF37A940F.jpeg

jonte987

Aktiv medlem
Två hjul bak är värdelöst i alla fall. Jag gick på den niten.
Jag tror 10'' balans är grejen och att ge fan i att ge dem nåt annat att välja på. Slutar bara med att man får bära skiten efter 50meter.

Edit. Vår 10'' hade inte heller broms men det hade jag satsat på. Får skaffa ett 3e barn och se om jag har rätt. De två första lärde sig inte förrän 16''.

Freddie L

Aktiv medlem
Trehjuliga varianter har jag ingen erfarenhet av, mina barn fick tvåhjuliga direkt. Visst är det säkert en större tröskel, men jag ser inte det som något problem om det går långsammare i början. (Jmfr när barnen ska lära sig gå. Första barnet: Nära en stress att få upp ungen på benen. Andra barnet: Vis av erfarenhet känns det rätt lugnt om ungen kryper en månad extra. 😉).
Broms och luftfyllda däck hade mina barn en väldig nytta av. Bilt**a hade en ful motorcykelliknande tingest som efter lite modifiering blev en prisvärd lösning.

Kneecap

Aktiv medlem
bumpar tråden och frågar om erfarenheter med trehjulig sparkcykel med två hjul fram.

förstår att man kan välja mellan modeller med styrning av hjulen medelst vriding av styret, eller
genom att man lutar cykeln åt sidan ungefär som en skateboard.

vilket är att föredra för de allra yngsta?

tänkte det är bättre att vänta med balanscykel åtminstone en sommar till? även om mottagaren redan visat vederbörligt intresse för äldre kompisars varianter. (hur är det förresten med avsaknad av bromsar på dessa, är det ett problem?)
Visa bilaga 450821
Tjena!

Avsaknaden av bromsar är mest ett problem på skokontot. Men det är inte dumt med broms så dom lär sig hantera den tidigt.

Little Stereo

Aktiv medlem
Dottern (2 bast) har blivit besatt av att köra sparkcykel. Hon har lånat brorsans med två hjul men det är lite i svåraste laget. Överväger att ge henne en med tre hjul. Är dock lite rädd att det hämmar hennes balans. Om jag nu köper en med tre hjul, ska det dubbla hjulparet vara fram eller bak?

Någon med erfarenhet av dylika fordon?
Sonen fick sin hotwalk när han fyllde två, det tog ett par enstaka rundor så satt tekniken. Det viktiga är att sadeln går tillräckligt långt ner så de får ordentlig kontakt med marken.

Freddie L

Aktiv medlem
Tjena!

Avsaknaden av bromsar är mest ett problem på skokontot. Men det är inte dumt med broms så dom lär sig hantera den tidigt.
Det beror kanske på hur de cyklar. På gatan går det bra att bromsa med skorna, men ute på stigarna fungerar det sämre. Ska väl förtydliga då, lufthjul och broms för stigcykling. För att köra lite på gatan fungerar nog vad som helst.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Vår äldste körde balanscykel från två, ganska snart med broms. 12". Cyklade ganska direkt vid tre på 16" Early Rider. Vår yngste är snart 2.5 och hävdar bestämt att balanscykel är svårt och inte intressant.

Och då är den yngre klart mindre försiktig i andra fall. Enda slutsatsen man kan dra är att det är lite olika :)

kais01

Aktiv medlem
ja en otjänst man kan göra barnen är att föra in aktiviteter innan de är sugna. blir lätt en aversion och fördröjning som kan vara länge.

balanscykel till tvååring känns tidigt, men för några här verkar det alltså varit lyckat:)

men angående min fråga om lutningsbar vs styrbar trehjulig sparkcykel; inga erfarenheter?

jonte987

Aktiv medlem
Bara som sagt att det är kass med två hjul bak. Testa med två fram.
Finns treåringar som cyklar på 12'' så balanscykel vid 2 kan inte vara omöjligt. Mina barn fastnade aldrig för det tyvärr. Kusinerna däremot gick den vägen och cyklade också tidigt

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Min äldste tyckte att balanscykeln (12” Puky LR somethingsomething) var öken fram tills han var ca 2,5 år. Då hade han växt in i den tillräckligt för att få fjutt på ekipaget. Han blev snabb som en vessla rätt fort därefter. Dottern är 2,5 nu; hon tycker att det är jäkligt mycket roligare att cykla trehjuling vilket hon gör med den äran. Ibland lyckas farsgubben lura upp henne på balanscykeln men hon har inte fått fjutt på ekipaget ännu.

Vad vill jag säga med detta? Inte så mycket mer än att det beror på och att trägen vinner.

Foss

Aktiv medlem
ja en otjänst man kan göra barnen är att föra in aktiviteter innan de är sugna. blir lätt en aversion och fördröjning som kan vara länge.

balanscykel till tvååring känns tidigt, men för några här verkar det alltså varit lyckat:)

men angående min fråga om lutningsbar vs styrbar trehjulig sparkcykel; inga erfarenheter?
Vi hade en ”stum” med två hjul fram. Dottern gillade den och efter ett tag började hon tjuvlåna storebrors vanliga sparkcykel tills hon till sist ratade den stabila trehjuliga och jag fick köpa en till vanlig sparkcykel. Tror tryggheten är viktigare än styrförmågan. Två hjul bak är dessutom klumpigt då dom lätt sparkar i den breda aktern.

Jensen

Aktiv medlem

vi har en trehjulig sparkcykel, två hjul fram, man lutar så vrider den hjulen fram. Broms bak på klassiskt kickbikemaner. Grabben (som nu är drygt tre) har åkt den sen typ strax före två års åldern. Först inne. Sen ute. De lär sig snabbt. Tycker ändå den kräver lite balans. Så det är ju inte så att den hämmar det totalt

började för övrigt med springcykeln ungefär samtidigt. Parallellt. Har en cannondale med 10” hjul. Ingen broms. Men kör ju flintstone broms, fötterna i marken. Spontant skulle jag säga att upplevelsen är, Vadå bromsa? Fullt ös medvetslös 🤣🤣

Bilagor

kais01

Aktiv medlem
var förbi xxl och provkörde själv, aka 75 kg stresstest;)

de hade den vänstra gula mini micro scooter liknande jensens. den var tycker jag roligare, mer snowbord/skate-aktig. gick bra att hålla balansen i fart, styrutslaget måttligt. men som väg in mot cykling kanske en omväg?

så det blev den gröna till höger, en stiga. man både styr och lutar den inåt, känns som en cykel. även här måttligt styrutslag. mekanismen och styrkänslan kärv, men det blev närmast bra efter isärtagning och uppsmörjning med fett. klämde också ihop återgångsfjädern en aning.

vi får se hur det går:) en bonus var sänkbart styre och även cykelkorg. priset strax under en femhundring.
47B24F24-B5E5-4674-B662-9344559C33EB.jpeg
D6E6C7CF-0DEA-48B3-8209-570485094771.jpeg

Jensen

Aktiv medlem
var förbi xxl och provkörde själv, aka 75 kg stresstest;)

de hade den vänstra gula mini micro scooter liknande jensens. den var tycker jag roligare, mer snowbord/skate-aktig. gick bra att hålla balansen i fart, styrutslaget måttligt. men som väg in mot cykling kanske en omväg?

så det blev den gröna till höger, en stiga. man både styr och lutar den inåt, känns som en cykel. även här måttligt styrutslag. mekanismen och styrkänslan kärv, men det blev närmast bra efter isärtagning och uppsmörjning med fett. klämde också ihop återgångsfjädern en aning.

vi får se hur det går:) en bonus var sänkbart styre och även cykelkorg. priset strax under en femhundring.
Visa bilaga 451103Visa bilaga 451104
våran är från xxl så.... :-) tror det finns en kortare pinne med, med sadel. Som tillbehör.

kul att du testade. Har själv inte vågat åka. Tyckt den sviktar lite väl under en vuxens tyngd så varit rädd att knäcka den 🤣🤣

kais01

Aktiv medlem
ja det stämmer nog jensen, såg sitsen men missade den kortare pinnen.

när det gäller camber jomper var den inbyggd på den gröna stigan, sviktade inte särskilt. men den gula mini micron intog liknande vinklar vid provkörningen:)

den åvittnades av försäljaren; jag frågade om han fick ångest men svaret var nej, haha. fick känslan att det var standard att den vuxna pröjsaren ville prova först. tog det försiktigt men behövde ju komma upp i styrfart...

ändå gott betyg att de stod emot, ganska slanka konstruktioner i någon fiberkomposit.

Jensen

Aktiv medlem
Ja den håller ju säkert, bara varit lite feg när den börjar svikta. Lixom sett synen framför mig när treåringen ser sin pappa knacka favoritleksaken :-)

Foss

Aktiv medlem
Därför ska du prova den i butik innan det blir favoritleksak. Sen när du knäckt den då säger du ”Nä du grabben, sånt här vekt skit köper inte pappa” 😀

Ja den håller ju säkert, bara varit lite feg när den börjar svikta. Lixom sett synen framför mig när treåringen ser sin pappa knacka favoritleksaken :-)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer