1,5" gaffel eller annan lösning?

Raekan

Ny medlem
Hej!

Vi behöver lite hjälp :)

Min polare har en Cannondale Gemini från 2004. Fräck cykel med moderniserade komponenter av tidigare ägare. För originalspec kan ni kolla länken, något cane creek styrlager för flackare gaffelvinkel sitter på nu också.

Efter några turer släppte någon infästning i gaffeln och innerdelen lossnar. Han plockade isär gaffeln, en Manitou Sherman breakout plus enligt spec, och han hittade en infästning av fjädern som är av plast som släpper vid för hög belastning. Monterades ihop igen och fungerade någon tur men sedan släppte den igen.

Nu vill han ha en lösning på problemet genom att köpa annan gaffel. I ramen ska det vara rak 1,5" styrrör. På gaffeln har han mätt upp 20x110mm vid dropouts. 20mm Hex-Lock Thru Axle enligt spec efter googling.

Finns det någon bra lösning för att kunna hitta en gaffel som funkar? Det finns inga att hitta när jag har letat utifrån 1,5" och 20mm infästning.

Finns det adaptrar för styrlager som gör om till tapered? Finns det adapter för att ändra från 20mm till 15mm through axle? Andra förslag? Någon i Dalarna som sitter på en 1,5" gaffel som går att hålla vid liv för en okej peng? Tror jag hade löst det med Google fu om jag var på plats men jag bor i Göteborg. Tacksam för all hjälp.

art001

Aktiv medlem
Dubbelkolla rak 1,5"..
20x110 mm nav borde vara DH/FR standard som var rak 1 1/8" (enligt min, begränsade kunskap), vilket också styrlaget specas för i länken.

simson

Aktiv medlem

simson

Aktiv medlem
Jag har två gamla Prophetramar och kör med rakt 1.1/8 på den ena och rakt 1.5 på den andra ,det finns adaptrar så du kan köra vilket styrrör du vill , bara att anpassa efter vad gaffeln har.
1.5 i botten och reducer headset uppe om du har en med koniskt styrrör.
Mange

Senast ändrad:

Raekan

Ny medlem
Tack för svar! Det svåra är att få till passning till hjulen då utifrån den gamla standarden på 20x110mm. Dvs, lösning borde bli ny gaffel nytt framhjul som passar nya gaffeln och så anpassa styrlager till vald gaffel?

Köp & Sälj

Topp