1

Onebyoneeeee

Ny medlem
1
Funderar starkt på en uppgradering från Nx eagle till Xx1 guld på min Genius 940 2021 av olika anledningar, behöver dock hjälp av kunnig att stämma av om något utav kitten passar just min hoj. Detta sitter på idag :

Bakväxel : Sram NX / Eagle 12 Speed​

Växel : SRAM SX Eagle Trigger​

Vevparti : SRAM X1 Eagle DUB Boost32T​

Chainguide: SCOTT custom​

BB-Set: SRAM DUB PF integrated / shell 41x92mm​

Kedja: SRAM CN NX Eagle​

Kasett: SRAM SX-PG1210 / 11-50 T​

Behöver jag byta tex, vevlager eller växelöra?
Vilket kassettverktyg behöver jag?
Är nybörjare på cykelmek men inte rädd att prova på själv.
Finns ju lite olika Xx1 guld kit, tänkte köra wire och hitta något bra till bästa pris.

Tacksam för trevliga svar:)

cubefritzz

Aktiv medlem
1
Byggde själv om min cykel med sram på drivenheten och började köpa del för del september 2020 till januari 2021. Jag är supernöjd med sram xx1. Kasetten är lätt, lättare än shimanos. Gick sedan vidare och köpte kolfiber sram xx1 vevarmar. Sram dub veblager. Sram xx1 axs eagle osv. Jag är supernöjd då min cykel blivit lättare och bättre. Växlingen går snabbare samt mer precision i just växlingen i jämförelse med kabeldragen växel. Så länge du har sram så skall det bara gå att byta det du vill. Kan vara så att du kanske behöver byta body/hub. En sram hubb ligger på ca 159-250 kr.

weldion

Aktiv medlem
1
Byggde själv om min cykel med sram på drivenheten och började köpa del för del september 2020 till januari 2021. Jag är supernöjd med sram xx1. Kasetten är lätt, lättare än shimanos. Gick sedan vidare och köpte kolfiber sram xx1 vevarmar. Sram dub veblager. Sram xx1 axs eagle osv. Jag är supernöjd då min cykel blivit lättare och bättre. Växlingen går snabbare samt mer precision i just växlingen i jämförelse med kabeldragen växel. Så länge du har sram så skall det bara gå att byta det du vill. Kan vara så att du kanske behöver byta body/hub. En sram hubb ligger på ca 159-250 kr.
Om du med hubb menar body så låter 159-250 sek lågt räknat. 350-1100 sek beroende på nav ser man kanske oftare.

Onebyoneeeee

Ny medlem
1
Kul att du är nöjd! Har fått för mig att mycket sram grejor är lika på vissa sätt men klart att det spelar på lite detaljer ibland så det är inte bara o bara att uppgradera. Har du någon aning om vilken body jag ska ha till just min cykel?

AndersJB

Aktiv medlem
1
Har själv en 940-19 som har GX rakt igenom.
Kan inte påstå det fungerar "dåligt" på ngt sätt,och vikten som XX1 sparar är försummbar på en i övrigt tung cykel.
Dock har jag satt på en 160mm Fox36 med Grip2 dämpare,på G att byta till bättre bakdämpare och satt på starkare och lättare DT-Swisshjul med tubeless och metallbromsbelägg.

För mej är det modifieringar som passar hojens "karaktär" och ändamål,men självklart hade en full xx1 grupp suttit fint,men inte värt det för mej.

ErikvW

Aktiv medlem
1
Kul att du är nöjd! Har fått för mig att mycket sram grejor är lika på vissa sätt men klart att det spelar på lite detaljer ibland så det är inte bara o bara att uppgradera. Har du någon aning om vilken body jag ska ha till just min cykel?
Det ser ut som att din cykel har några budget formula nav, en snabb googling ger inga positiva resultat om att det finns XD driver att köpa till ditt nav. Ett par finare hjul är nog ett rimligt första steg. Du kan ha kvar de gamla hjulen med fetare däck för bikepark där vikten av kassetten inte är lika viktig.

LDG

Aktiv medlem
1
Om du byter så räcker GX bra eller Shimano SLX och XT. Hade jag uppgraderat något på den cykeln så kanske dropper till Oneup för att få mer drop, andra hjul men inget måste.

etnica

Aktiv medlem
1
Kör slut på det du har och uppgradera sen om du nu inte tycker nuvarande växeluppsätning inte funkar för dig.

XX1 och XTR är exempel på ovärda grupper. Om man inte är sponsrad eller tävlar på högre nivå IMHO.

Köp en kmc guldkedja om det är nu guldfärgen du är ute efter.

cubefritzz

Aktiv medlem
1
Jag kan bara utgå från mig själv när jag uppdaterade min mtb kolfiber cykel. Många sa att det inte är värt det osv mm bla bla. Jag var trött på att Shimano XT var utslitet efter varje säsong, där jag dessutom ville prova något nytt samt om jag klarade av det.

Gick ifrån hela:
Shimano XT 2x11
Shimano freehub body
Shimano kassett
Shimano XT m8000 bakväxel
Shimano kedja
Shimano XT Hollowtech 2 pressfit (bottom bracket)
Blev av med alla växel kablar

och bytte istället till:

Sram axs xx1 eagle
Sram xg xx1 eagle
Sram xg xx1 eagle kedja
Sram DUB Pressfit MTB Bottom Bracket 41 x 89,5-92 mm
DTW swiss XD freehub för sram kassetter som passade befintliga DTW swiss hjul, jag slapp köpa nya hjul.
Mismatch 1.2 adapter Sram Matchmaker för Shimano(Ja för bromsarna ville jag ha kvar hos Shimano)
bytte bromskloss till metall.

Konverterade alltihop superlätt.

På grund av Corona skaffade jag mig en ny hobby och lärde mig bygga om cykeln på egen hand.
Tack vare Corona fick jag även tid att studera olika cykelbyggen på youtube.
Tack vare youtube lärde jag mig också att bygga mina egna cykelverktyg som fungerar lika bra eller bättre än de man köper i affären eller online.
De verktyg jag inte köpt som jag tillverkat själv är verktyg för pressfit för olika kullager, samt pressfit för vevnav, smat verktyg för att få loss pressfit vevnav enkelt. Busenkelt om man inte har tummen mitt i handen.

Frågade en hel del här också innan jag startade bygget.
Sedan blundade jag bara och körde på att bygga om cykeln. =)
Jag byggde om allt själv och har varit ute hela 3-4 ggr i år för premiären och är supernöjd med bygget.

Jag ångrar inget och hade kul på vägen =).

Mitt råd: sök och titta på youtube, finns hur mycket bra manualer som helst där. Hur du skall göra osv mm.
En sak till: Ja cykeldelar är dyrt, men hellre dyra cykeldelar än en blöt dyr kväll på krogen =). Alla har olika hobbyn och är i olika stadier i sitt liv. Gör det du brinner för och ha kul på vägen dit =).

Topp