10-50 med 32T eller 10-52 med 34T?

TobiasLj

Aktiv medlem
10-50 med 32T eller 10-52 med 34T?
Hej,

Ställde lite frågor kring att byta drivlina i en tidigare tråd: https://happyride.se/forum/threads/...-ny-sram-eagle-drivlina.3694327/#post-4193253

När allt börjar klarna och jag letar priser så ser jag att det finns paket med en 1299-kassett och 1299-kedja på bike-discount. Problemet är att det är 10-52 och inte 10-50 som jag har i dag.

Vad säger happys experter, är 10-52 bra eller dåligt. Är det bra om jag byter till 34 fram istället för 32?

Jag cyklar uteslutande Trail och XC, lika mycket upp som ner, ofta lite mer tekniskt och ibland blir det grus och skogsväg. Trivs riktigt bra med min 10-50 och 32 fram i skogen och det funkar även på platten även om jag ibland önskade att det fanns lite bättre utväxling när det går fort på gruset.
 

MagerValp

Aktiv medlem
10-50 med 32T eller 10-52 med 34T?
Det är ju väldigt individuellt, men för mig personligen så skulle inte 10-52 fungera bra. Har ju knappt styrfart på 50 som det är och även om man kompenserar med att gå upp till en större klinga så tycker jag redan nu att hoppet från ettan till tvåans växel är lite för stort. Har sneglat lite på Garbaruks 10-48 för att få lite jämnare spridning.
 

TobiasLj

Aktiv medlem
10-50 med 32T eller 10-52 med 34T?
hoppet från ettan till tvåans växel är lite för stort.
Håller med, talar mot 10-52. Det kanske finns en anledning till att det är just 10-52 som säljs billigt i kombination med kedja och inte 10-50 :-)

Den jämnar spridningen som fanns med 3x9 (även om det krävdes mycket växlande) är något jag kan sakna med 1x12.
 

johfo

Aktiv medlem
10-50 med 32T eller 10-52 med 34T?
Hoppet/diffen mellan näst lägsta och lägsta växeln är ganska stort på 10-50 och det blir ännu större på 10-52
10-12-14-16-18-21-24-28-32-36-42-50
10- 12-14-16-18-21-24-28-32-36-42-52

Shimano 12s har som jämförelse:
10-12-14-16-18-21-24-28-33-39-45-51

Alla tre har samma för växel 5-12
I sann happyanda kan man även Excell:a det för att åskådliggöra det bättre:

1660806792898.png


Tittar man då specifikt på växlarna 1-4 så är SRAM mer exponentiell och 10-52 drar ju iväg mest från 2 - 1.
Shimano är däremot mer linjär mellan de fyra lägsta växlarna

1660806879110.png
 

Bilagor

  • 1660806851616.png
    1660806851616.png
    6.2 KB · Besök: 10

TobiasLj

Aktiv medlem
10-50 med 32T eller 10-52 med 34T?
Tittar man då specifikt på växlarna 1-4 så är SRAM mer exponentiell och 10-52 drar ju iväg mest från 2 - 1.
Shimano är däremot mer linjär mellan de fyra lägsta växlarna
Tack, det stämmer att hoppet är stort. Jag skyller allt på pandemin, SRAM var det enda som gick att få tag på när det var dags för ny cykel 😫
 

ejma

Aktiv medlem
10-50 med 32T eller 10-52 med 34T?
Sram Eagle hade 50t som största klinga 2016-2020. De äldre bakväxlarna lär bara fungera upp till 50t. Om du köper den större kassetten kanske du även måste byta bakväxeln.
 

TobiasLj

Aktiv medlem
10-50 med 32T eller 10-52 med 34T?
Sram Eagle hade 50t som största klinga 2016-2020. De äldre bakväxlarna lär bara fungera upp till 50t. Om du köper den större kassetten kanske du även måste byta bakväxeln.
Tack för bra info. I mitt fall är cykeln från 2021 men det kan så klart vara en äldre bakväxel. Försökte hitta den genom serienumret på SRAMs servicesida men det gick inte...
 

Berk

Aktiv medlem
10-50 med 32T eller 10-52 med 34T?
Tactical Nuclear Penguin var faktiskt riktigt god, som en avec med ölsmak. Sink the Bismarck däremot smakade piss.

På tal om nuclear, när ska den kapprustning stoppa? Shimano sätter en tand mer på största drevet, Sram sätter två till så dom har 1 mer, ...

Jag använder aldrig större en 32t bak (med 32 fram), så tycker att TS ska har 10-32.
Skojar såklart, det är personligt. Men jag är alltid förvånad att många använder största drevet bak (50t eller 52t?) i relativ platt terräng som Hellasgården.

PS: jag är också alltid förvånad att folk vill lägga 400 euro på en slitdel som en kassett.

EDIT: och för att svara på en fråga av TS: om du cyklar grus och skogsväg är det bra att byta till 34t fram (om du behöver byta)
 

TobiasLj

Aktiv medlem
10-50 med 32T eller 10-52 med 34T?
PS: jag är också alltid förvånad att folk vill lägga 400 euro på en slitdel som en kassett.
Jag håller med. Att byta kassett, kedja och klinga är inte direkt billigt. Det var enklare förr, då visste jag vad som fanns och vad som var bra :-) Nu är jag nybörjare igen 👶
I mitt fall har det rullat i ett år och lär rulla ett bra tag till. Tyvärr är kedjan så sliten att jag tvivlar på att jag kan sätta dit en ny utan att det börjar krångla med kassetten men kommer självklart att testa.
 

Berk

Aktiv medlem
10-50 med 32T eller 10-52 med 34T?
Jag håller med. Att byta kassett, kedja och klinga är inte direkt billigt. Det var enklare förr, då visste jag vad som fanns och vad som var bra :-) Nu är jag nybörjare igen 👶
I mitt fall har det rullat i ett år och lär rulla ett bra tag till. Tyvärr är kedjan så sliten att jag tvivlar på att jag kan sätta dit en ny utan att det börjar krångla med kassetten men kommer självklart att testa.

Du skull också kunna köpa en GX kassett för mindre än hälften av priset med 89 gram extra vikt som straff.
 

KONAmi

Aktiv medlem
10-50 med 32T eller 10-52 med 34T?
Jag råkade av ouppmärksamhet köpa en 10-52 GX-kassett till min cykel(med XX1 från 2018) som tidigare hade 10-50. Läste innan jag monterade att det kunde bli problem(eller snarare att SRAM inte kunde "garantera" att det fungerar 100%) men behövde verkligen byta kassett och hade ont om tid så jag provade. Det funkade helt problemfritt.
Jag har 34T fram och var nu i helgen i Norge och cyklade och tyckte faktiskt att jag hade lite nytta av den lättare utväxlingen ibland, även om det som någon skrev knappt ger styrfart. I Karlstad där jag bor använder jag typ aldrig lägsta växeln oavsett om det skulle vara 10-50 eller 10-52 så då spelar det inte så stor roll.
För mig som cyklar långlopp skulle det vara lite litet med 32T fram i all fall då man skulle trampa ur vid relativt låg fart.
 

TobiasLj

Aktiv medlem
10-50 med 32T eller 10-52 med 34T?
För mig som cyklar långlopp skulle det vara lite litet med 32T fram i all fall då man skulle trampa ur vid relativt låg fart.
Har känt samma sak de gånger jag bara är ute och trampar grus eller på transport mellan stigar. Upplevde det dessutom under helgens Cykelvasa då jag i princip rullade på sträckor där jag hade kunnat ge lite till och fått upp farten. Kanske skulle testa 10-50 med 34 fram 🤔
 

Sulfaten

Aktiv medlem
10-50 med 32T eller 10-52 med 34T?
Har känt samma sak de gånger jag bara är ute och trampar grus eller på transport mellan stigar. Upplevde det dessutom under helgens Cykelvasa då jag i princip rullade på sträckor där jag hade kunnat ge lite till och fått upp farten. Kanske skulle testa 10-50 med 34 fram 🤔
Jag bytte till 36 fram på min Unit X med 11-50 där bak. Kände att jag knappt hade styrfart när jag körde med pizzatallriken där bak. Nu klarar jag mig fortfarande när jag kör på största drevet bak i Hellas, men har lite mer krut under pedalerna i grustransporterna och även jobbpendligen.
 

Ubbe73

Aktiv medlem
10-50 med 32T eller 10-52 med 34T?
Jag kör 10-52 på min nyaste cykel i kombo med 34 oval. Den utväxlingen upplever jag till det bättre. Framförallt på de tyngre växlarna då utväxlingen passar mina ben. Inbillning eller inte?! Händer att stora drevet bak används (t.ex Finnmarksturen).
 

liveforthis

Aktiv medlem
10-50 med 32T eller 10-52 med 34T?
Impad av vilken fart ni kan hålla på platten på mtb om ni trampar ut 32-10 . Det ger med 2.35 däck en fart på 45km/h vid 100 i kadens. Men ni kanske vill ha lägre kadens ? Är mest nyfiken då jag hör många "trampa ut"......men samtidigt behöver folk 50-52t bak..
 

TobiasLj

Aktiv medlem
10-50 med 32T eller 10-52 med 34T?
Impad av vilken fart ni kan hålla på platten på mtb om ni trampar ut 32-10
Det är sällan det är helt platt. Personligen tycker inte jag att det krävs mycket lutning utför för att "trampa ut". Det stora problemet är väl känslan av att det ger så lite extra att snurra runt vevarna. Finns det lite krut i benen så vill jag känna motstånd och göra vad jag kan för att det skall gå fortare ;-)
 

liveforthis

Aktiv medlem
10-50 med 32T eller 10-52 med 34T?
Det är sällan det är helt platt. Personligen tycker inte jag att det krävs mycket lutning utför för att "trampa ut". Det stora problemet är väl känslan av att det ger så lite extra att snurra runt vevarna. Finns det lite krut i benen så vill jag känna motstånd och göra vad jag kan för att det skall gå fortare ;-)
Hehe ja men i 50+km/h ? Vart kör man MTB i dom farterna ? En längre tid ? Om man då sen inte orkar upp för en backe med 32-50t drevning ;)
 

Berk

Aktiv medlem
10-50 med 32T eller 10-52 med 34T?
Impad av vilken fart ni kan hålla på platten på mtb om ni trampar ut 32-10 . Det ger med 2.35 däck en fart på 45km/h vid 100 i kadens. Men ni kanske vill ha lägre kadens ? Är mest nyfiken då jag hör många "trampa ut"......men samtidigt behöver folk 50-52t bak..

Det är bättre att undvika köra 10t längre tid. Det ger högre motstånd och icke-rund tramp. 12t är mycket bättre. Dessutom är stegen mellen 12t och 10t riktigt stor. Jag skulle ville har så stor drev fram att jag bara behöver 10t i nödfall (som redan är fallet för mig, jag har aldrig använt min 10t och 12t använder jag väldigt sällan).
 

KONAmi

Aktiv medlem
10-50 med 32T eller 10-52 med 34T?
Ja det är ju inte på platta vägar jag trampar ur 34-12 men är det längre nedförsbackar på grus/skogsväg så vill man ju kunna trycka på och inte bara sitta och rulla(speciellt om någon av de man tävlar mot har högre utväxling och man inte kan hänga med om de trycker på). Det är nog inte många mtb-cyklister som tycker att kadens på 90+ är chill
 

TobiasLj

Aktiv medlem
10-50 med 32T eller 10-52 med 34T?
längre nedförsbackar på grus/skogsväg så vill man ju kunna trycka på och inte bara sitta och rulla(speciellt om någon av de man tävlar mot har högre utväxling och man inte kan hänga med om de trycker på)
Håller med. Om jag ser till mig själv så är såklart eliten och de riktigt snabba tävlingscyklisterna snabbare uppför, i skogen, på platten och nerför. Men för de som är i ungefär samma klass som mig så är det just när man kan få upp farten utan att det kostar för mycket som är avgörande.
Nu är det ganska länge sedan jag körde långlopp aktivt men fick en nytändning under förra helgens Cykelvasa. Det fanns så många ställen där jag cyklade om när det var mindre skogsväg eller stökigt (om man nu kan kalla CV för stökig...) men inte långt där efter så blev jag omsusad i nerförslöpor där jag inte hade en chans att få upp farten. Det hade inte krävts mycket energi att öka med några km/h och behålla försprånget.
 

ejma

Aktiv medlem
10-50 med 32T eller 10-52 med 34T?
Är det inte bättre att använda en tätväxlad kassett på långlopp med långa snabba avsnitt? Tänker att 1:1 brukar räcka långt även på stig, tex 44t fram och 44t bak. Gravelkassett?
 
10-50 med 32T eller 10-52 med 34T?
Använder 34 klinga fram sen 3 år tillbaka, vinsten är enorm tycker jag, det är få backar som jag känner att det går för tungt med 10-50 kassetten.
Försöker köra en del långlopp 4-5 om året. Tyvärr inga lopp i år än så länge då jag varit lite skadad (säsongen är inte över än)
När bakväxeln havererade förra året så köpte jag en som ska fungera med 10-52. Nästa gång jag byter kassett så kommer jag förmodligen köpa 10-52 eller vad som går att få tag i( brist på delar gjorde att jag vill vara mer flexibel.) Jag snittar runt 70-75 i kadens på mina pass.
 

TobiasLj

Aktiv medlem
10-50 med 32T eller 10-52 med 34T?

liveforthis

Aktiv medlem
10-50 med 32T eller 10-52 med 34T?
Man blir lite sugen på att klicka hem en kadenssensor, ytterligare en fin graf i Garmin Connect och en siffra att fundera över :)
Jag har helt ärligt ingen aning om min kadens men när jag jämför med andra som cyklar lika fort som jag har jag oftast lättare växlar...
Många elitcyklister iaf verkar ju sikta på 90-100 i snitt. Läste om någon kille som kört lite olika långlopp och han snittade mellan 90-100 med peak på 130. Vet man ju sen gammalt att 90+ är ju vad man siktar på i kadens. Här är kille som kört SM m.m https://www.pulskurvan.se/2019/08/optimal-kadens-kvadrantanalys.html?m=1
 

KONAmi

Aktiv medlem
10-50 med 32T eller 10-52 med 34T?
Hehe ja men i 50+km/h ? Vart kör man MTB i dom farterna ? En längre tid ? Om man då sen inte orkar upp för en backe med 32-50t drevning ;)
Jag kollade siffrorna nu på mtb-tävlingen jag körde i lördags(inte cykelvasan), snittade då 53km/h den snabbaste kilometern. Men visst skulle jag kunna bli lite bättre på att cykla med högre kadens, inget snack om et :)

1660915215083.png
 

liveforthis

Aktiv medlem
10-50 med 32T eller 10-52 med 34T?
Jag kollade siffrorna nu på mtb-tävlingen jag körde i lördags(inte cykelvasan), snittade då 53km/h den snabbaste kilometern. Men visst skulle jag kunna bli lite bättre på att cykla med högre kadens, inget snack om et :)

Visa bilaga 575389
Ja om du snittade 53km/h då går det undan..men klart 1km med snittfart på 53 så tar det ju slut fort.....världsrekordet på 1tim va väl 55km/h/snittfart på en velodrom iof.
 

Köp & Sälj

Topp