10 delad kassett, 10 delat reglage, 11 delad GX bakväxel?

eirisch

Aktiv medlem
Hej!

Google ger mig tvetydiga svar så jag frågar här istället!
Jag bygger ihop en flat bar Straggler från min reservdelslåda och vill hålla min budget nere (samt att 11-42 kassetter är omöjliga/dyra att få tag på)
Jag har en 10-delad 11-40 kassett och en Sram-GX-11-delad bakväxel. Jag får delade om hur detta kommer fungera med ett 10-delat reglage (som jag då måste köpa)

Någon påstår att det fungerar rakt av, och någon säger att jag behöver justera ändlägena.
Vilket stämmer, och finns det anledning att låta bli?

Lockar att få en fungerande drivlina genom att bara köpa kedja och ett reglage.

Berk

Aktiv medlem
Det funkar inte. Shift ratio av Shimano road skiljer sig mellan 10-delat och 11-delat.

rezorex

Medlem
Jag kör en likande lösning, med den stora skillnaden att växelreglage och bakväxel har samma antal steg. 11delat växelreglage & bakväxel, 10 delad kassett.

Det funkar ok, vissa växlingar måste jag trycka 2 gånger för att den ska göra växlingen. Sliter förmodligen mer på kedjan, men som sagt det funkar för syftet 🤷‍♀️

Lingon

Aktiv medlem
Jag har kört 10s force reglage, 11s force bakväxel och 10s kassett på en cykel. Funkade perfekt, även med shimano mtb-kassett. Borde funka även med mtb reglage.
11s mtb växlar verkar tyvärr ha en annan pull-ratio.

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer