[100% OT] Problem med diskmaskin

Frolicc

Aktiv medlem
Upptäckte för fyra diskningar sedan att diskmedlet ej var upplöst. Drog slutsatsen om att något hamnat för luckan och diskmedlet släppts ut vid fel tidpunkt. Sätter därför på diskmaskinen igen... och igen... och igen. Fortfarande diskmedel kvar och skitig disk dessutom.

Jag har teorin att sprutten är dålig i "snurrochsprutmojängerna".

Detta är redan undersökt
-Inget sitter i silen
-Vatten rinner in och ut ur maskinen
-vattnet som rinner ut är varmt
-Det är blött i hela diskmaskinen då den är klar

Det kanske är så att vattentillförseln till snurrmojängen är dålig till följd av en diskmedelspropp? Finns det något i hushållet som löser upp sådant? Min tanke var ätticka.

Är det någon som har en teori och/eller vad man kan göra åt problemet?

I Våran maksin brukar den övre snurren hamna lite på sniskan och missar då röret i bakkant varpå inget vatten spruttar ut den vägen.

Om det är fuktigt i diskmedelsfacket kan det hända att allt klumpar ihop sig innan luckan öppnas och har sen svårt att lösas upp.

Kanske skall tillägga att min är en bänkdiskmaskin och saknar därför en övre nivå med tillhörande gummimuffskoppling.

Just det, en sak till.

Var lite inne på s's teori också. Att det enbart hade klumpat ihop sig(använder normalt pulver). Slängde därför i en diskmedelstablett och körde den. Disken är fortfarande skitig vilket fick mig att tro att något mer är skummt än enbart ihopklumpat pulver.

Löste tabletten upp sig då?

Vattentemperaturen? Har värmaren lagt av så kan jag tänka mig att pulvret löses sämre.

Du kanske har ätit Plastic Padding som härdat fast?

Ja tabletten löste sig, lade den i besticklådan så den skulle bli ordentligt duschad. Men disken är fortfarande skitig som sagt. Den är lite fet och luktar... stekt mat =) Jag pallar upp rätt mkt i maskinen, ett durkslag ligger överst och det är fortfarande matigt. Som om vattnet inte nått dit. Diskmedelsluckan sitter ju också högt. Tabletten som löste sig lades ju i besticklådan som är längst ned i maskinen.

En Bosch?

Torka ur facket för diskmedel ordentligt. Torka ordentligare. Ta ur hälften av disken. Fyll på salt. Prova att diska igen. Nu borde det funka, lycka till.

Jag tror impellern i pumpen blivit så risig att den inte får nån vidare fart på vattnet. Den går att byta själv om man envisas och får tag på den som reservdel..

Jag köpte ibland blommor till min. Puss i nacken funkade också. Men när jag försökte öka prestandan med tillrop som "ÖKA TAKTEN" upphörde den att fungera.

/numera singel

Är det en sån där bosch/siemens 50xxx som är lite större än de vanliga bänkdiskarna så är problemet det jag skriver ovan. Dra ur kontakten, lyft på locket och leta upp pumpen!

Vanligt koksalt har viss avhärdande verkan om jag inte missminner mig. Löste mitt exakt likadana problem iallafall... Salt fyller du på i plastsaken till höger inne i maskinen skruva ur den, fyll på salt, stoppa in och skruva i.

Det är en Siemens 50xxx... tjejen har en likadan bosch. Samma maskin och lite större än de vanliga maskinerna. =)

Blir mekkväll ikväll alltså. Inget rödvin finnes. Duger gammal glögg?

jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det en sån där bosch/siemens 50xxx som är
> lite större än de vanliga bänkdiskarna så är
> problemet det jag skriver ovan. Dra ur kontakten,
> lyft på locket och leta upp pumpen!

Det är ett speciellt diskmaskinsalt som skall användas för att jämna ut den lokala mjukhet/hårdhet som kan finnas i vattnet. Finns ett fack i diskmaskinen som ska fyllas på ibland. Saltet finns att köpa i välsorterad livsmedelsbutik...

Skumt! Hade oxå en Bosch 50xxx någonting. Den pajade med exakt samma symptom för några veckor sedan. Är det här något smittsamt?

//j

Själv så hade jag problem med att maskinen inte ville pumpa ut vattnet ur maskinen. Detta var någonstans mitt under körningen och disken blev inte ren det fanns vatten kvar i den efter en körning Det var allmänt konstigt. Lyckades tillslut att hitta att det satt någon slags smuts/grej i en pump som gjorde att den inte kunde fungera. Efter att ha petat bort den där saken som jag faktiskt aldrig fick se så funkar maskinen igen.

/Mc Gajver

jesperC skrev:
> Skumt! Hade oxå en Bosch 50xxx någonting. Den
> pajade med exakt samma symptom för några veckor
> sedan. Är det här något smittsamt?

Japp, det är vanligt när dom gått några år.

Vår Bosch gör samma sak, löser ej diskmedlet. Efter mycket om och men kom jag på att snurrgrejen snurrar endast på grund av att 1 hål är lite snedriktat så om något litet skräp fastnar där, kan vara svårt att se, så slutar den snurra och det blir pulver kvar på glas och så./J :)

Gör rent snurrochsprutmojängerna. De kan bli igen satta med äggskal, fiskben och kalk. Jag brukar lägga mina snurrochsprutmojänger i syra några timmar och sedan skölja rent, man kan behöva pilla lite också. Du kan använda ättiksyra (24 % är att föredra), citronsyra (finns i 30 g påsar i kryddhyllan, Hemköps Eldorado har större förp.), fosforsyra (Kalkosan är utmärkt). Har du att tillgå är utspädd saltsyra förträffligt då detta också löserupp fosfater.

Tillsist, ifall du behöver diskmaskinsalt köp för guds skull vanligt grovsalt (utan jod). Diskmaskiner behöver inget ”speciellt diskmaskinsalt” som kostar dubbelt så mycket, det är bara skit snack. Det går lika bra med vanligt grovsalt.

diskmaskinsalt.jpg ht=435

Kemiskanalys av innehållet i diskmaskinsalt. Salt och vatten utgör 99,95 % av innehållet, resten är kontaminationer.

//Pelle

johan44 skrev:
> Vår Bosch gör samma sak, löser ej diskmedlet.
> Efter mycket om och men kom jag på att
> snurrgrejen snurrar endast på grund av att 1 hål
> är lite snedriktat så om något litet skräp
> fastnar där, kan vara svårt att se, så slutar
> den snurra och det blir pulver kvar på glas och
> så./J :)

Hmm. Borde fattat att jag skulle slängt ut en fråga på det allvetande cukelforumet innan jag slängde min. Den var förvisso bra gammal och höll på att falla sönder på andra sätt så det var kanske lika bra.

//j

Nu körs diskmaskinen i köket, utan disk och det verkar blaska på rätt bra. Tog isär inflödet till pumpen och hittade där ytterligare ett finmaskigt metallnät. Diskade det och torkade ur allt bös ur maskinen. Och nu verkar den funka. Alla hål i sprutmohängen verkade rena men skall kolla det extra noga när den är klar.

Syror? Har fortfarande kvar universitetsnyckeln... hmm

Helvete. Verkar blir stora verktygslådan ändå. Fortfarande ouplöst diskmedel kvar. Ändå lät det som det sprutade rätt friskt.

Måste nog dessutom snart kapitulera och börja handdiska. Eller så tar jag med en bag till jobbet kanske... och snyltar diskmaskin.

Senast redigerad av en moderator:
Haha. Hänger den inte med i mina krav blir den kanske snart ersatt av en ny bättre modell =)

Mårten skrev:
> Jag tror diskmaskinen känner sig kränkt.

Kanske är diskmedlet som är (kränkt) dränkt..
Är diskmedlet färskt eller har det blivit fuktigt i paketet? Kan också ha en rätt stor påverkan på hur det löser upp sig har jag märkt.

Okej, nu har felsökningen gått vidare.

Om man öppnar diskmaskinen under gång finner man att grejen i mitten ej snurrar då luckan öppnats. Dock flyttar den på sig mellan varje öppning. Tyder på långsam snurrning med andra ord. Maskinen är blöt halvvägs upp bara.

Nu vill jag alltså få av locket och komma åt impellern. Men det sitter fyra plastpluppar på sidorna som håller fast allt hela metallskalet på maskinen. Hur får man bort dessa?

Jag minns inte riktigt hur plupparna såg ut. Min dylika maskin strulade aldrig när jag hade den men bekanta har haft problem så jag hade lagt det på minnet. Försöker fiska lite.

Nu ni.

Har faktiskt dokumenterat meket i bästa happyanda men hnner inte få hit bilderna innan pizzan skall ätas.

Lyft på locket och leta rätt pumpen var ju en lätt match. Få loss pumpen en helt annan. Resultat blev det förväntade, att happy har rätt. =) Impellern är helt klart trasig. Den saknar 4 av 8 blad och är till konsistensen som ett biltemacykeldäck som stått i solen i 30 år. 3 av bladen är hittade, i vattenvärmaren. Men var är det 4:e? Antingen har det upplösts i atomer, eller ligger det och blockerar någon ledning kanske?

Någon från karlstad som känner till någon som kränger reservdelar till vitvaror i närheten? Har hört rykte om en ställe på sommaro/marieberg?

Dit får det bli en tur på måndag innan jobbet. All tillgänglig golvyta på 31 kvadrat är numera täckta av diskmaskinsdelar. Undrar om jag ens får ut cykeln.

jomper skrev:
> Hur har det gått?

Han fick inte ut cykeln i söndags i alla fall...

Vår diskmaskin har börjat låta jäkligt illa. Den diskar fortfarande perfekt men låter som om den ska dö vilken dag som helst. Någon som känner igen ljudet och kan säga antingen vad det är eller hur länge de själva stått ut med det innan diskmaskinen packade ihop?

Maskinen har väl gått två diskar om dagen i sex år nu typ så den är ju välanvänd men inte jättegammal.

Rattnalle sa:
Vår diskmaskin har börjat låta jäkligt illa. Den diskar fortfarande perfekt men låter som om den ska dö vilken dag som helst. Någon som känner igen ljudet och kan säga antingen vad det är eller hur länge de själva stått ut med det innan diskmaskinen packade ihop?

Maskinen har väl gått två diskar om dagen i sex år nu typ så den är ju välanvänd men inte jättegammal.

Ungefär så där lät vår tvättmaskin när ett rör som cirkulerar vatten i maskinen hade satts igen. Översatt till diskmaskin, kommer det vatten till alla "snurror"? Går att höra om man lyssnar med huvudet nära maskinen och lutat 90 grader.

fhloston sa:
Rattnalle sa:

Ungefär så där lät vår tvättmaskin när ett rör som cirkulerar vatten i maskinen hade satts igen. Översatt till diskmaskin, kommer det vatten till alla "snurror"? Går att höra om man lyssnar med huvudet nära maskinen och lutat 90 grader.
Det är en bänkmaskin så det finns bara en snurra. Den spinner på bra, tror nästan det hörs på filmen.

Den låter för övrigt bara fullt så här illa ibland så att något glider runt och blockerar ibland låter väl inte helt orimligt.

Vår diskmaskin ikea (elektrolux) gick sönder förra veckan. Den var 5.5 år gammal, 5 års garanti hade den. Enda felet var att en slang under läckte lite vatten vilket utlöste vattenskyddet. Jag plocka isär maskinen och undersökte möjligheten att skarva dit en slang men upptäckte att flera slangar var helt upplösta och föll i bitar vid minsta påfrestning. Kändes som riktigt dålig konstruktion att välja vattenledningar som inte tål miljön. Det kan inte kosta mycket att välja t.ex. silikonslang istället. Kände mig som en miljöbov som slängde maskinen istället för att laga men orkade inte med att skarva och täta och vad säger försäkringen vid vattenskada. Så hur länge kan man räkna med att en diskmaskin som går 2ggr om dagen ska hålla. 5-7 år är min gissning

Våran Siemensmaskin (inbyggnadsmaskin som var en av de tystaste på marknaden när vi köpte den) fyller tio i år, men den har gått i snitt kanske 1.3-1.5 ggr / dag. Fick byta pumpen/värmaren för ett par år sen dock, kostade runt en tusenlapp för reservdelen.

Ikeamaskinen borde ju återkallas, kan potentiellt kosta hur mycket som helst i samlade vattenskador.. maskindiskmedel är rejält starkt så de måste ha valt något som inte tål det i längden. När jag rotade i våran maskin såg jag inga sådana tendenser alls.

Tyckte det var trevligt med integrerad maskin från Ikea men Bosch eller siemens är nog att föredra före ikea elektrolux nästa gång. De har väl också 5 års garanti på vissa modeller. Miele kanske är bra men har dåliga garantier. 10 år tycker jag är väl godkänt för en diskmaskin.

Bilagor

• 20180121_112423.jpg
    20180121_112423.jpg
    268.1 KB · Besök: 111
Tillbaka
Topp