[101,58% OT]Chalmers och högskolestudier... Skriv allt som en rookie polack måste veta!!!

imsoja

Ny medlem
[101,58% OT]Chalmers och högskolestudier... Skriv allt som en rookie polack måste veta!!!
Tjena!

Det var länge sen jag skrev nått på forumet. Men nu är det dax. Som sagt börjar jag studera teknisk fysik på Chalmers den 16 augusti och eftersom jag är en polack som flyttat till Sverige när han var femton och inte känt någon varken i Svedala eller i Polen som studerade så har jag ingen aning om någonting. Skriv därför allt som man måste veta. Allt som för en student är självklart men för mig är obekant. Allt som är en tradition som en polack som jag inte fattar, inte vet något om.

Jag fick precis ett paket från CTH med en massa grejer men självklart fattade jag inte så jättemycket och orkade inte läsa hundra sidor om Chalmers historia och så (skojar lite).

Lite info om mig: jag är polack, har bott fem år i Sverige, är 20 sen tio dagar, är bra på att plugga, gillar cykla och spela elgitarr, dricker lite/måttligt, festar lite/måttligt, är lagom asocial och lagom individualist samt ska bo ensam. Och är för nuvarande ej bunden till någon annan än familj (det ska ändras på!!!).

Kom igen! Ös på med svar!!!

/maciek

JT

Ny medlem
Var med på så mycket du kan av nollningen. Det ger oerhört mycket och gör att du kommer in i studentlivet snabbt.
Hål liv i dina fritidsintressen: cykla och spela gitarr! Då slipper du få skolan på hjärnan dygnet runt. Du kan t ex hitta ett band att spela med genom Chalmers Rock Club.

Lynx-D

Ny medlem
Det är nog lika nytt för dom flesta...
Tips: Gå på nollningen men försaka inte studierna. Omtentor får de flesta hur eller hur
så det är inget att gråta över. Se till att tiden på Chalmers blir något du kan se
tillbaka på som positivt. Jag gjorde inte detta och har nästan inga positiva minnen, bara
en jäääävla massa plugg.

Det första året brukar vara det tyngsta eftersom dom trycker in en massa matte och annat
för att studenterna ska ligga på ungefär samma nivå inför fördjupningskurserna som brukar
vara ganska intressanta om man valt en inriktning som passar en själv.

Har du möjlighet, skaffa tjej! Det är grymt för ekonomin att dela lägenhet eftersom detta
oftast en den absolut största utgiften (syniskt men sant :). Spara pengar inför jul och maj. I jul är det ju
julklappar å skit och i maj får man bara halft studiemedel.

Försök hitta en studieteknik som passar dig. Ju förr desto bättre. När du väl hittat en
balans mellan plugg/nöje är det ganska okej att plugga. Innan dess kan det kännas väldigt tungt,
men det är bara att ge sig faan på att lösa det.

Försök fixa nån form av extraknäck. Pengarna från CSN räcker i stort sett aldrig (beroende
på hyra/utgifter). Då kan det vara bra att ha nåt jobb man kan gå till nån gång i månaden för att dra in lite extra pengar.

Se till att få allt administrativt tjaffs ordnat innan terminen börjar alternativt tidigt på terminen
så slipper du sånt hängandes. Kåravgift, csn, terminsregistrering etc. Detta står nog i dina papper.

Gå på pubbrundorna (man behöver ju inte göra det till en runda, man kan stanna på ett ställe. Elektro's kajsabaren är ett hett tips =). Gå på eftertentarajjen. Det är ett ganska skönt sätt att avsluta en läsperiod på.

Kopiera inte studiematerial, det går väl men är sällan att föredra.

Låt dig inte stressas även om det kan vara väldigt svårt att låta bli att bli detta. Det är nog en träningssak. Ta inte skolan allt för allvarligt, det gjorde nog jag och det är inte sunt.

Det är nog några grundgrejjer att tänka på iallafall =)

Lycka till!

//Lynx-D *kör 6:e och sista året på CTH*

zam

Aktiv medlem
Jag säger lite tvärtemot tidigare skribenter. Visst, var med på nollningen så du kommer in i klassen och får (studie)kamrater, dock tyckte jag att mycket under nollningen var klart överskattat. Studiekamrater är däremot ovärdeliga, finns inget som underlättar så mycket vid tentaplugg. På en god andra plats kommer gamla tentor, dessa är nyckeln till "alla" tentor. Allt annat kan i princip skippas =)

Chalmers överhuvudtaget var inte riktigt min grej, det sociala iaf. Mycket konstiga filurer finns där... Men om du gillar det eller inte kommer du upptäcka själv, och kom ihåg att om det inte passar dig så finns det en hel värld utanför chalmersområdet.

Mer om tentor, de blir definitvit inte roligare att plugga till/skriva andra eller tredje gången. Se till att klara allt som går på en gång. Jag lovar att det är klart skönare att få lov när istället för omtentor...

Lycka till!

JT

Ny medlem
zam skrev:
-------------------------------------------------------
> På en god andra plats kommer gamla tentor, dessa är
> nyckeln till "alla" tentor. Allt annat kan i
> princip skippas =)

Tenta-Lätt-Metoden (tm) menar du? =)

zam

Aktiv medlem
Japp, oslagbart! Tror inte jag använde nåt annat under mina år på chalmers.

imsoja

Ny medlem
Najs!!!
Tack!

det med en brud är jag med på;)

hehe... Vi får hoppas på det bästa

/maciek

schlinge

Ny medlem
> Tenta-Lätt-Metoden (tm) menar du? =)

FBL, Facit Baserat Lärande. Nyckeln till framgång.

perzzon

Aktiv medlem
Zam har så rätt vad det gäller gamla tentorna.
Låt ainte starten skrämma dig, matteintrokursen är nog fortfarande (efter två avklarade år) den som jag tycker varit jobbigast.

Senast redigerad av en moderator:

Wasabi

Ny medlem
Jag känner en som har varit medlem i ölhävningskommitén på chalmers. Han lärde mig att man får i sig mest öl om det är rumstempererat, utan kolsyra och nästan utan alkohol (det var därför jag som minderårig vågade nämna ordet "öl" i det här inlägget).

JT

Ny medlem
Wasabi skrev:
> Jag känner en som har varit medlem i
> ölhävningskommitén på chalmers. Han lärde mig att
> man får i sig mest öl om det är rumstempererat,
> utan kolsyra och nästan utan alkohol (det var
> därför jag som minderårig vågade nämna ordet "öl"
> i det här inlägget).

Häfvöhl (som det så fånigt heter) på flaska skall vara ca 42 grader varm och absolut med kolsyra eftersom kolsyran är det som gör att man får i sig ölen snabbt nog. Rekordet på Chalmers i flaskhäfv (33 cl) är 2,8 sekunder, vilket är tiden från med flaskan på bordet med händerna på ryggen, häfv och flaskan tillbaka på bordet.

Däremot vid sejdelhäfv så bör ölen vara utan kolsyra. Rekordet på halvliterssejdel ligger på en 2-3 sek och litersejdel 3-4 sek ungefär.

Wilier

Aktiv medlem
zam skrev:
> Chalmers överhuvudtaget var inte riktigt min grej, det sociala iaf. Mycket konstiga filurer finns
> där... Men om du gillar det eller inte kommer du upptäcka själv, och kom ihåg att om det inte
> passar dig så finns det en hel värld utanför chalmersområdet.

Å jag som trodde du älskade dricka punch ur tennmugg...

OlofS

Ny medlem
> Studiekamrater är däremot ovärdeliga, finns inget
> som underlättar så mycket vid tentaplugg.

Kan bara hålla med zam att det är ovärdeligt med studiekamrater.

Själv tyckte jag att det var ganska lätt med matten i början så jag satt nästan bara själv, det gick fortare då. Men det är en grymt dålig taktik, för hur smart du än är så måste du diskutera saker med de andra för att lära dig ordentligt. Och lite senare kommer du troligtvis ha kurser där böckerna är riktigt usla, så att sitta och plugga dessa är bara ett slöseri med tid, medan det ofta går mycket fortare att bara diskutera med studiekamraterna vad som sagts på föreläsningar och göra uppgifter. (OK, att sitta och läsa 200 sidor kan man göra hemma, men efter det så kan man diskutera vad man läst så det fastnar.)

Försök att göra så mycket plugg som möjligt i skolan. Ibland betyder det att man får ha med sig dubbla matlådor och inte kommer hem förrän 22 eller så. Men det är mycket värt att man kan slappna av när man kommer hem.

Se till att plugga varje (var)dag på varje kurs du har även om det bara blir nån kvart eller halvtimme (tex. kolla igenom föreläsningsanteckningar) på vissa kurser, annars är det väldigt lätt att nån kurs får stryka på foten om och om igen tills en vecka innan tentan då man ska lära sig allt. Dessutom är det omöjligt att läsa faktaböcker lika noggrant som i gymnasiet och räkna varenda tal i matteböckerna, det är mycket viktigare att man hänger med i kursen.

Försök också att skumma igenom det som föreläsaren ska gå igenom nästa dag innan man går isäng, ger mycket bättre förståelse på föreläsningarna.

Till sist en självklar sak som många studenter är dåliga på och som är ett effektivt sätt att förhindra inlärningen på om man inte gör: Att se till att sova och käka ordentligt.

-OlofS

servace

Ny medlem
Får hålla med zam om det där med nollningen. Jag var knappt med på något och har väl aldrig riktigt känt att Chalmersfester är min grej. Lärde känna en del trevligt folk under min studietid där, men hade på tok för mkt annat på gång för att riktigt bli en chalmerist.

Farten kan vara lite avskräckande i början men du vänjer dig och jag hann med både två utbildningar, jobb och tävlingar under min studietid så du lär få tid över du med. Se till att inte köra tentorna dock - för det är förbannat tråkigt att ha saker efter sig och inte få njuta av ledigheten!

Lycka till!

VH

Ny medlem
Gör det som verkar roligt av nollningen! Hitta studiekamrater så kommer allt bli lättare när det gäller pluggandet. Allt löser sig så småningom, gör inget om man missar någon enstaka tenta, finns alltid folk man kan sitta och läsa med!

Som Zam skriver så är gamla tentor ovärdeliga! Googla!!!, (köpte inte en enda bok under E2, har klarat mig fint), många tekniska högskolor lägger upp kursmateriel såsom föreläsningsanteckningar osv i PDF format, sånt har vart väldigt bra för mig i varje fall, inte säkert att det man får på CTH passar just Dig och hur du lär dig.

Försök hänga med i matten från början, det gör det JÄVLIGT mycket lättare i efterföljande kurser, jag missade nästan all matte i ettan men jag kan den mycket bättre nu (tagit hälften nu :P ), mest tack vare andra kurser vi läst där man förstått det bättre! Så även om det tar emot just då så kan det trilla ner i nästa kurs.

Westman

Aktiv medlem
1. Var med på nollningen och finn vänner. Utan detta kommer du inte överleva på F(teknisk fysik).
2. Lär dig hur du lär dig, dvs om föreläsningarna ger dig något eller om du ska läsa själv.
3. Ha kul, gå på fester, du är ung nu.
4. Det finns omtentor, inga omfester. Se 3.
5. Använd gamla tentor, typtentor. Räkna enligt TIF-titta-i-facit-metoden.
6. Få vänner/tjejer utanför din sektion och skolan, man behöver omväxling och att få prata om något annat också.
7. Göteborg är grymt, ut och se staden, gå på klubbar och konserter, cykla, lira i band.

Det borde räcka. Följer du detta klarar du Chalmers men har roligare än Lynx hade och får minnen och vänner för livet. Välkommen! /Fredrik, Automation & Mekatronik

PS. Min polare vann halvliters och hellitershäfvet förra året, 6.7 sek på en liter öl. Respekt. DS

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer