10åriga dottern byggde en lätt 26” barncykel. Spårade som väntat ur litegrann

Toblu

Medlem
Har länge tyckt att barncyklarna är löjligt tunga och bra alternativ har varit svåra att hitta.
Planen var att när det var dags för att gå upp till 26” för dottern så skulle jag bygga en. Men det var svårare än väntat att hitta 26” komponenter. Jagade länge gaffel och hjul. När jag till sist hittade de på Happy så beställde jag en kolram från Kina.
Nu är den i stort sätt färdigbyggd så som det var tänkt. Tabbade mig med styret. Hade lite otur när jag mätade? Så eventuellt blir det ett kolstyre framöver. Har köpt ett Soecialiced sidepull flaskställ i carbon beggat, men inte hämtat det än.
Att detta bygge spårade ur kom inte som en bomb. Jag tycker nämligen det är väldigt kul att bygga cyklar.
Tanken var att jag skulle använda bra beggade komponenter och komplettera med ok nya komponenter. Det som blev nytt är kassett, vevar, kedja och pedaler, stolpe, ram. Resten är fina beggade komponenter.

Ram: Kinakol 14”
Gaffel: Rockshox Sid world cup
Hjul: Mavic Slr
Bakväxel: Sram xx1
Reglage: Sram xx1 gripshift
Kassett: Xt 11-46
Kedja: Sram Xx1 (minns inte exakta benämningen)
Bromsar: Formula R1 racing carbon
Stolpe: Kinakol
Sadel: Fizik
Styre: Answer pro taper
Stam: Kort...
Däck: Continental Cross King
Dekaler: Beställda lokalt egen design
Vikt: som den står på bild med pedaler 9,2kg

Det blev en väldigt bra cykel som kommer bli bra till bägge mina barn. Jag är även rätt säker på att den blir lättsåld den dagen det blir aktuellt. Lättservad då den är byggd med vanliga komponenter och inte barncykelgrejer vilket kan vara bökigare att hitta grejer till.
Kan varmt rekomendera andra föräldrar att göra liknande projekt.
Det som gör det extra kul är att min 10åriga dotter har byggt cykeln själv med mig som handledare. Mkt bra far/dottertid. ❤

Det var min byggraport. Svarar gärna på eventuella frågor. /Tobias

Bilagor

David_J

Medlem
Grymt bygge!!
Gillar också att bygga hoj både till mig och barnen men jag håller lite lägre klass.. ;)
Är det NX 155mm vevar?

Toblu

Medlem
Tack!?
Den blev byggd med fina komponenter men då jag samlat delar sen förra sommaren så har det inte sprungit iväg allt för mkt. ??

Jo, det är Sram NX 155mm vevar. Jag tycker de blev perfekta!

Toblu

Medlem
Valde pedaler i plast då jag inte tror hennes cykelfärdigheter än kan gynnas av väldigt arga piggar. Jag tror snarare att hon skulle kunna bli lite rädd? Velo rapide i Östersund plockade av de från en dirthoj i butiken. Mkt bra service! De var de tunnaste plastpedaler jag sett. De andra har sett så klumpiga ut på en så liten cykel

ILiveToRide

Ny medlem
Sjysst!

Har funderat på liknande också då grabbens cykel ju väger bly. Var hittar man liknande ramar?

tmalm

Aktiv medlem
Två tummar upp för cykel å kvalitetstid!

/T

Super den gillar jag. Hoppas jag kan börja med min dotters 26a snart.

Trident

Medlem
Märkte att de jobbar lite tvärt om i Norge, vi skall dit och tävla i helgen för att få se något nytt och en av reglerna i klasser upp till 16 år är att cyklarna måste väga minst 10,5 kg (FS 12 kg).

//Porath

Toblu

Medlem
Jo, det var väldigt kul för oss båda. Kändes som hon växtte för varje moment hon klarade av att lösa själv. ?

Toblu

Medlem
Var inte oväntat, har hänt förut...

Men har två döttrar som kommer använda den. Och tror att jag inte kommer tappa många kr den dag den kommer säljas?

K

Medlem
Åh, grym inspiration! Jag har detta framför mig inom ett par år, tankarna har snurrat sedan barnen föddes ??

Kul att du delar med dig, nu ska jag börja hamstra delar ??

Toblu

Medlem
Trident sa:
Märkte att de jobbar lite tvärt om i Norge, vi skall dit och tävla i helgen för att få se något nytt och en av reglerna i klasser upp till 16 år är att cyklarna måste väga minst 10,5 kg (FS 12 kg).

//Porath
Såpass, det visste jag inte? Tror inte jag riktigt gillar den regeln? Denna cykel är billigare än vad flera hojar som väger 3-4kg mer. Och om ett barn kör en lätt cykel så är jag övertygad att upplevelsen blir bättre? Vikt har ju inte alltid med pengar att göra? Inte helker säkerhet.
Vi bor i Åre och det finns inte en stig utan att det är en hel del backar. Att cykeln är lätt tror jag kommer göra väldigt mkt för hur kul hon kommer ha på stigarna i sommar. Hon har tävlat bara en mkt liten tävling så det är inte för att ge en tävlingsfördel jag har gått på lätta grejer.

Toblu

Medlem
K sa:
Åh, grym inspiration! Jag har detta framför mig inom ett par år, tankarna har snurrat sedan barnen föddes ??

Kul att du delar med dig, nu ska jag börja hamstra delar ??

Klokt att börja i tid. De fina komponenterna växer inte på träd

Svedberg

Medlem
Magiskt! Har gjort liknande nu i vår, med min son och hans nya 26".

Biker66

Ny medlem
Kul att se att bromsarna kom till bra användning istället för att hänga på en spik i verkstan.

Senast ändrad:

Manurhin2

Aktiv medlem
Riktigt fin .
Vid ungefär vilken längd kan valparna gå upp till 26" ?

M

jonte987

Aktiv medlem
130cm enligt happy.
Funderar på att bygga en till vintern. Frågan är om dottern är lika intresserad.
Jag har en 26a att plocka från i så fall.

Toblu

Medlem

Toblu

Medlem
Biker66 sa:
Kul att se att bromsarna kom till bra användning istället för att hänga på en spik i verkstan.
Skadligt med så fina bromsar på väggen. Samtidigt som det är fläskigt med R1racing carbon till en 10åring?
Men de gör sig väldigt bra på bygget?

Toblu

Medlem
Jonas_L sa:
Toppen!

Vi byggde en liknande förra vintern:
https://happyride.se/forum/read.php/1/3253845

Min dotter gillar sina ganska aggressiva pedaler, de ger trygghet i skogen. Plastpiggarna blir hala om det blir lite blött.

Dottern var 130ca när hon började åka på cykeln.

Den tråden har jag läst och blev glad av att fler byggt så som jag tänkte. Fast jag tror jag använt fler beggade delar?

Vi får se om pedalerna blir ett halkigt problem? Har isåfall tinna plattisar jag kan sätta dit

Jonas_L

Medlem
Jag hade ambitionen att hitta beggat, men inte tålamodet. Det som triggade igång bygget var att jag fick tips om gaffel av en kompis, 1000:- på rea istf 4000 ny, samtidigt som jag spanat på ramen ett tag och hade hjul liggande hemma, plus styre och lite annat. Men hela drivlinan och bromsarna blev nya, men NX-nivå.

Det märks att du byggt med fingaffel, finbromsar och finhjul (antar jag) då er väger mer än ett kg mindre än vår. Men redan vår är en fröjd att hantera jämfört med andra cyklar!

Nåväl, NX till trots så är cykeln liiite finare än vad man själv hade som tioåring...

Toblu

Medlem
Jonas_L sa:
Jag hade ambitionen att hitta beggat, men inte tålamodet. Det som triggade igång bygget var att jag fick tips om gaffel av en kompis, 1000:- på rea istf 4000 ny, samtidigt som jag spanat på ramen ett tag och hade hjul liggande hemma, plus styre och lite annat. Men hela drivlinan och bromsarna blev nya, men NX-nivå.

Det märks att du byggt med fingaffel, finbromsar och finhjul (antar jag) då er väger mer än ett kg mindre än vår. Men redan vår är en fröjd att hantera jämfört med andra cyklar!

Nåväl, NX till trots så är cykeln liiite finare än vad man själv hade som tioåring...
Jag tycker hojen blev kanonbra och det lilla hon provat har varit väldiggt lyckat. Hoppas på många fina turer i sommar.
Hennes första test blev på frusna skoterspår med dubbdäck. En riktig höjdare!

Bilagor

Trident

Medlem
Toblu sa:
Trident sa:

//Porath
Såpass, det visste jag inte? Tror inte jag riktigt gillar den regeln? Denna cykel är billigare än vad flera hojar som väger 3-4kg mer. Och om ett barn kör en lätt cykel så är jag övertygad att upplevelsen blir bättre? Vikt har ju inte alltid med pengar att göra? Inte helker säkerhet.
Vi bor i Åre och det finns inte en stig utan att det är en hel del backar. Att cykeln är lätt tror jag kommer göra väldigt mkt för hur kul hon kommer ha på stigarna i sommar. Hon har tävlat bara en mkt liten tävling så det är inte för att ge en tävlingsfördel jag har gått på lätta grejer.
Jag håller med dig till 100%, regeln är till för att stävja prylhysterin som jag till viss del kan hålla med om finns. Att sätta en viktgräns hämmar ju bara kreativa personer som du och andra som bygger smart, lätt och ekonomiskt och dessutom barnen som får släpa på onödigt tunga cyklar.

Förstår att man är ute efter den ekonomiska aspekten men att sätta någon typ av begränsning av vad cykeln får kosta är ju betydligt mer komplicerad och dessutom skulle ju finmärkena som kan ta bra betalt för dekalerna missgynnas och så kan vi ju inte ha de :-)

Jättefint bygge Toblu och grattis till dottern!

Toblu

Medlem
Trident sa:
Toblu sa:
Trident sa:

//Porath
Jag håller med dig till 100%, regeln är till för att stävja prylhysterin som jag till viss del kan hålla med om finns. Att sätta en viktgräns hämmar ju bara kreativa personer som du och andra som bygger smart, lätt och ekonomiskt och dessutom barnen som får släpa på onödigt tunga cyklar.

Förstår att man är ute efter den ekonomiska aspekten men att sätta någon typ av begränsning av vad cykeln får kosta är ju betydligt mer komplicerad och dessutom skulle ju finmärkena som kan ta bra betalt för dekalerna missgynnas och så kan vi ju inte ha de :-)

Jättefint bygge Toblu och grattis till dottern!
Det är nog en bra tanke på att försöka hejda prylhysterin, men viktgräns känns inte helt rätt. Kanske jobba mer mot klubbarna och det sunda förnuftet? Men sunt förnuft har kanske sedan länge lämnat hemmen?

Tack, dottern nöjd. Hon fick höra en som talade om kortvasan. Hon vill köra den, utan att hon vet riktigt vad det innebär i längd och tid? Men nått lopp blir det kanske i sommar?

mamme1

Aktiv medlem
Toblu sa:
Har länge tyckt att barncyklarna är löjligt tunga och bra alternativ har varit svåra att hitta.
Planen var att när det var dags för att gå upp till 26” för dottern så skulle jag bygga en. Men det var svårare än väntat att hitta 26” komponenter. Jagade länge gaffel och hjul. När jag till sist hittade de på Happy så beställde jag en kolram från Kina.
Nu är den i stort sätt färdigbyggd så som det var tänkt. Tabbade mig med styret. Hade lite otur när jag mätade? Så eventuellt blir det ett kolstyre framöver. Har köpt ett Soecialiced sidepull flaskställ i carbon beggat, men inte hämtat det än.
Att detta bygge spårade ur kom inte som en bomb. Jag tycker nämligen det är väldigt kul att bygga cyklar.
Tanken var att jag skulle använda bra beggade komponenter och komplettera med ok nya komponenter. Det som blev nytt är kassett, vevar, kedja och pedaler, stolpe, ram. Resten är fina beggade komponenter.

Det blev en väldigt bra cykel som kommer bli bra till bägge mina barn. Jag är även rätt säker på att den blir lättsåld den dagen det blir aktuellt. Lättservad då den är byggd med vanliga komponenter och inte barncykelgrejer vilket kan vara bökigare att hitta grejer till.
Det som gör det extra kul är att min 10åriga dotter har byggt cykeln själv med mig som handledare. Mkt bra far/dottertid. ❤

Grymt snygg Tobbe, och jag bara ääälskar hjärtat! <3
Fråga, hur mycket av skruvandet gjorde dotran?

Toblu

Medlem
mamme1 sa:
Toblu sa:

Grymt snygg Tobbe, och jag bara ääälskar hjärtat! <3
Fråga, hur mycket av skruvandet gjorde dotran?
Tack!
Hon har skruvat dit allt utom att kapa slangarna till bromsarna och lufta bromsarna. Jag köpte hjulen billigt då bakhjulet behövde en ny eker och riktning. Jag fixade hjulet.
Allt annat har hon gjort. Fast med min vägledning såklart. Och jag har kontrolldragit allt. Generellt drog hon för löst.
Hon är stolt över att hon byggt den själv.

Toblu

Medlem
kontorsråttan sa:
Vilken fantastisk feel-good tråd! Och vilket härligt pappa - dotter projekt.
Kul att höra!
Hoppas det blir ringar på vattnet och det blir fler trådar framöver.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer