11-delat Shimanoreglage till 10-delad framväxel

Vippen

Aktiv medlem
Snälla, hjälp en farbror med halvtaskiga googleförmågor! Av lite olika skäl, bland annat rådande komponentbrist, funtar jag på att ersätta det havererade framväxelreglaget på pendlaren med ett 11-delat, flipp eller flopp?

Existerande drivlina är Shimano 2x10 rakt av, Ultegra reglage, CX-nånting framväxel, 105 vevparti/kedja/kassett/bakväxel. Kommer ett 11-delat Shimanoreglage att funka?

Jag är helt på det klara med att det är en omöjlighet vad gäller bakväxel/reglage, men har inte lyckats/orkat läsa mig till eventuella olikheter i kabeldragning och utväxling för framväxeln, och om dessa är av sådan magnitud att det inte växlar som folk. Har någon månne penetrerat ämnet? Kanske finns även praktisk erfarenhet av frågan i detta allvetande forum?

glitch

Aktiv medlem
Det brukar funka hyfsat. Körde så på en cykel ett tag. Inte helt perfekt med trimlägespositionerna men det funkar.

Peth

Aktiv medlem
Snälla, hjälp en farbror med halvtaskiga googleförmågor! Av lite olika skäl, bland annat rådande komponentbrist, funtar jag på att ersätta det havererade framväxelreglaget på pendlaren med ett 11-delat, flipp eller flopp?

Existerande drivlina är Shimano 2x10 rakt av, Ultegra reglage, CX-nånting framväxel, 105 vevparti/kedja/kassett/bakväxel. Kommer ett 11-delat Shimanoreglage att funka?

Jag är helt på det klara med att det är en omöjlighet vad gäller bakväxel/reglage, men har inte lyckats/orkat läsa mig till eventuella olikheter i kabeldragning och utväxling för framväxeln, och om dessa är av sådan magnitud att det inte växlar som folk. Har någon månne penetrerat ämnet? Kanske finns även praktisk erfarenhet av frågan i detta allvetande forum?
Vad ska du med framväxel till, du lägger väl aldrig ner kedjan på lilla klingan?

Vippen

Aktiv medlem
Det brukar funka hyfsat. Körde så på en cykel ett tag. Inte helt perfekt med trimlägespositionerna men det funkar.
Ahh, låter hyfsat lovande, även om man blir lite orolig för hur o-bra det lirar när det är som skitigast i vinter?
Ah, framväxel. Borde funka. Annars är 11-delade framväxlar billiga.
Förvisso, men se nedan...
Vad ska du med framväxel till, du lägger väl aldrig ner kedjan på lilla klingan?
Naturligtvis inte, under normala omständigheter! Men i två decimeter modd, motvind och motlut händer det att jag faller till föga...
Finns väl inte med top pull, som jag antar att @Vippen har. Eller finns det någon MTB-framväxel som funkar?
Exakt, top-pull! Har inte kollat läget, men menar ni att det inte finns några sådana 11-delade alls? Inte ens GRX?
Tiagra 4700 bakväxeln fungerar perfekt med 11-delat. Kör med det på en cykel helt utan problem
Låter lite konstigt, jag har av misstag skruvat ihop det motsatta en gång, det blev helknas.

Än så länge talar det för att testa tycker jag. Och kolla upp att det finns 11-delad top-pull, för långsiktigt är väl planen att byta till 11-delat allteftersom grejerna rasar.

darkforce

Aktiv medlem
jag har kört road 10 delad 5700 framväxel på 11 delad drivlina i flera år utan problem

däremot tvärt om e kinkigare dvs 5801 framväxel på 10 delad drivlina har tendens o alltid skrapa nånstans oavsett trimlägen då cagen e något smalare o kedjan något bredare

Vippen

Aktiv medlem
däremot tvärt om e kinkigare dvs 5801 framväxel på 10 delad drivlina har tendens o alltid skrapa nånstans oavsett trimlägen då cagen e något smalare o kedjan något bredare
Intressant, även om det alternativet inte verkar vara aktuellt eftersom jag blivit varse att det inte verkar finnas 11-delade framväxlar med top-pull. Varför är det så? Räknar man med att alla moderna ramar har intern dragning? Och att gamla stötar inte skall uppgradera sina gamla cross-åk till 11-delat utan köpa nytt rakt av?

darkforce

Aktiv medlem
Intressant, även om det alternativet inte verkar vara aktuellt eftersom jag blivit varse att det inte verkar finnas 11-delade framväxlar med top-pull. Varför är det så? Räknar man med att alla moderna ramar har intern dragning? Och att gamla stötar inte skall uppgradera sina gamla cross-åk till 11-delat utan köpa nytt rakt av?
är nog för dagens lvg inspirerade hojjar drar vajern internt o ut under vevparti alt externt fast samma dragning dvs rakaste vägen via diagonalröret för båda växelvajrarna är bara bromsvajer som fortfarande går via topprör på främst fälgbromsat de flesta skivbromsade går via diagonalrör/kedjestag

uandt

Aktiv medlem
adapter:

Köp & Sälj

Topp