12-delad eTap

Sam

Aktiv medlem
12-delad eTap
Kan bara hoppas att priserna på 11-delade ”slaktas” med 10 till 20% till våren. Eller som Jensen skrev, att de döper om nuvarande Red eTap till Force eTap och därigenom gör den mer prisvärd.
 

Jensen

Aktiv medlem
12-delad eTap
Sam sa:
Kan bara hoppas att priserna på 11-delade ”slaktas” med 10 till 20% till våren. Eller som Jensen skrev, att de döper om nuvarande Red eTap till Force eTap och därigenom gör den mer prisvärd.
Sa inte att jag trodde det, sa att det var en möjlighet, precis som många andra ?. Vi vet ju inte om detta är helt ny växel, ny mjukvara eller när de ens släpper det.

Men rätt logiskt ändå, de kommer ju med etap på mtb, 12-delat, så inte så konstigt om de tar det till lvg med.
 

JohanSkane

Ny medlem
12-delad eTap
Stervelo sa:
med lite flax kan några av 11 delat etap fungera med 12 delat via fw update, men det finns väl inga pengar i det.
SRAM har ju hittills inte heller visat något större intresse för att släppa uppdateringar eller öppna upp för mjukvara som man kan själv ändra i, som Shimano har gjort.
 

emmer

Ny medlem
12-delad eTap
JohanSkane sa:
SRAM har ju hittills inte heller visat något större intresse för att släppa uppdateringar
Det är ju v1.1 nu så visst har de gjort det.
Men då det är "Keep It Simple Supid" så behövs det ju inte så frekvent som om man kör "Warum Soll Man Es Einfach Machen Wenn Man Es So Schön Komplizieren Kann"...
 

ooms

Aktiv medlem
12-delad eTap
JohanSkane sa:
Stervelo sa:
med lite flax kan några av 11 delat etap fungera med 12 delat via fw update, men det finns väl inga pengar i det.
SRAM har ju hittills inte heller visat något större intresse för att släppa uppdateringar eller öppna upp för mjukvara som man kan själv ändra i, som Shimano har gjort.
Inte svära i kyrkan nu, de bokstavstroende kan bli upprörda...
 

emmer

Ny medlem
12-delad eTap

Henrik_E

Aktiv medlem
12-delad eTap
Finns det några kända buggar i programvaran som kräver uppdatering då? Vet att det inte funkar så hos appmänniskor, men vuxna ingenjörer släpper inte nytt bara för att släppa nytt.
 

emmer

Ny medlem
12-delad eTap
Hur många gram kan man tjäna på att hå från 53/11 till 48/10? och är det ens i närheten av den effektförlust det ger?
(Säger gubben som alltid använder storklinga om det går och som köper kassetter med 12 som minst om det finns...)
 

Jensen

Aktiv medlem
12-delad eTap
emmer sa:
Hur många gram kan man tjäna på att hå från 53/11 till 48/10? och är det ens i närheten av den effektförlust det ger?
(Säger gubben som alltid använder storklinga om det går och som köper kassetter med 12 som minst om det finns...)
Handlar det verkligen om gram eller att kunna använda framväxeln mindre?
 

emmer

Ny medlem
12-delad eTap
Jensen sa:
emmer sa:
Hur många gram kan man tjäna på att hå från 53/11 till 48/10? och är det ens i närheten av den effektförlust det ger?
(Säger gubben som alltid använder storklinga om det går och som köper kassetter med 12 som minst om det finns...)
Handlar det verkligen om gram eller att kunna använda framväxeln mindre?
Använder du framväxeln mindre med 10/25 än med 12/30? Hur bär du dig åt då?
 

Jensen

Aktiv medlem
12-delad eTap
emmer sa:
Jensen sa:
emmer sa:
Hur många gram kan man tjäna på att hå från 53/11 till 48/10? och är det ens i närheten av den effektförlust det ger?
(Säger gubben som alltid använder storklinga om det går och som köper kassetter med 12 som minst om det finns...)
Handlar det verkligen om gram eller att kunna använda framväxeln mindre?
Använder du framväxeln mindre med 10/25 än med 12/30? Hur bär du dig åt då?
Menade att med mindre storklinga så minskar ju tillfällena du behöver växla ner fram. De försvinner inte, men de minskar. Dvs du kan minska fram utan att tappa toppfart. Vad är så svårt att förstå med det?
 

BjornR

Aktiv medlem
12-delad eTap
emmer sa:
Hur många gram kan man tjäna på att hå från 53/11 till 48/10? och är det ens i närheten av den effektförlust det ger?
(Säger gubben som alltid använder storklinga om det går och som köper kassetter med 12 som minst om det finns...)
Gissar väl att aerovinsten jämnar ut drivförlusterna som är 0,5w mellan 11 och 12, extrapolerat 0,7w för 11 och 10. Men tror mest att det är för att det är billigare att skära/fräsa ut directmount 1-del dubbelklingor. 16-18% mindre materialspill mellan 48 och 53.
 
Senast ändrad:

Singular

Aktiv medlem
12-delad eTap
Ska vi behöva gå igenom det här en gång till? Hur många gånger har vi inte varit där och nafsat på mindre drivlinor (med "samma" utväxling) bara för att upptäcka att en 9t-kugg inte ens är rund (utan trekantig...) och att det är SEGT med små drev (och att det är förjävla segt att betala av slitage på små och samfrästa klingor).

Samtidigt degar folk tusenlappar för att ha OSPW på bakväxeln...
 

emmer

Ny medlem
12-delad eTap
Lingon sa:
SRAMs produktutveckling drivs av marknadsavdelningen, inte ingenjörer, och det verkar ju gå bra.
Det gäller nog alla tillverkare.
Den tiden det räckte att ta fram något bra och tro att det säljer sig självt är sedan länge förbi...
 

Bengt-re

Aktiv medlem
12-delad eTap
cykloton sa:
Jag känner mest varför? Räcker inte 11 kugg där bak? Jag har 10 och det räcker fullt tillräckligt :)
Det räcker självklart, men med fler växlar behöver man inte vara lika noga med att få växelspannet precis där man vill ha det. Det går offra lite noggrannhet och ändå få godtagbara steg. Skillnad är liten dock - det går få till det bra med 2x9 också...
 

emmer

Ny medlem
12-delad eTap
Bengt-re sa:
med fler växlar behöver man inte vara lika noga med att få växelspannet precis där man vill ha det
Vilket ju motsägs lite av det stora steget mellan 10 och 11 kuggar.
Spelar kanske inte så stor roll då man ju inte harvar i ändan på kassetter längre stunder, men man hamnar ju på 14/13/12 (~8%) istället för 16/15/14 (~7%) om man ska ha liten frambringa så det blir användbart med 10.
 

Bengt-re

Aktiv medlem
12-delad eTap
emmer sa:
Bengt-re sa:
med fler växlar behöver man inte vara lika noga med att få växelspannet precis där man vill ha det
Vilket ju motsägs lite av det stora steget mellan 10 och 11 kuggar.
Spelar kanske inte så stor roll då man ju inte harvar i ändan på kassetter längre stunder, men man hamnar ju på 14/13/12 (~8%) istället för 16/15/14 (~7%) om man ska ha liten frambringa så det blir användbart med 10.
Jag är en sån där mupp som kör med 12 som minsta.... 12-25 9-delat på pendlaren är fint.
 

Lingon

Aktiv medlem
12-delad eTap
Det bästa är att dom har rätt skillnad mellan storleken på framklingorna, så att man får ett lagom steg när man motväxlar bak. Samma som på 53-39.
52-36 är djävulens påfund. ;)
 

emmer

Ny medlem
12-delad eTap
Lingon sa:
Det bästa är att dom har rätt skillnad mellan storleken på framklingorna, så att man får ett lagom steg när man motväxlar bak. Samma som på 53-39.
52-36 är djävulens påfund. ;)
Stod det inte 48/35 och 50/37 i artikeln?
(Håller med om att 16t hopp är djävulens påhitt. 50/34 suger getballe det oxå.)
 

emilh

Aktiv medlem
12-delad eTap
Integrerat klingorna i effektmätaren. Har potential som den mest bisarra och cyniska produktdesignen under 2019 - och det i februari.
 

Luktapåblommorna

Aktiv medlem
12-delad eTap
Gött, kanske en kan hitta en gammalmodig bakåtsträvande 11-delad Etapgrupp till rimligt pris på andrahandsmarknaden.
Ja, det är värt uppgraderingen, allt innan 12-delat kan inte kallas cykling. KÖP!

Edit: Hoppas ingen köper deras effektmätare.
 
Senast ändrad:

rln

Aktiv medlem
12-delad eTap
Lite närmare di2 i växlingshastighet och personlig anpassning av växling. Dock fortfarande långsammare än di2. Färre kuggar på kassetter ger högre friktion. En växel mer än di2. Svindyrt.

Det är bara hoppas på att Force e-tap blir rimligare prissatt.
 

emmer

Ny medlem
12-delad eTap
Vettigare att gå på tätare steg med 12d som Campa gjorde än att införa ytterligare drev som mest duger som distans...
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer