12s slx frågor

Hoffstrom

Medlem
12s slx frågor
Jag köpte nyligen en Orbea med Shimano 12s slx. Med den stora kasetten så blir kedjelinjen (vet inte vad rätta ordet är?) ganska "sned". Från klingan fram till största klingan bak. Vliket också medför att om man trampar baklänges (detta har debaterats tillräckligt jag vet) så hoppar kedjan ner/växlartilltrögareväxel. Detta händer på dom tre lättaste växlarna. Ska man inte kunna trampa baklänges utan att kedjan far rundor och byter växel???

Hoffstrom

Medlem
12s slx frågor
Tjena!

Finns ingen anledning att trampa bakåt mer än max 1/3 varv..
Nej det må vara sant men det är inte vad jag undrar över. Dessutom börjar kedjan krypa över/ner till nästa växel nästan direkt. Tror inte ens man hinner trampa ditt 1/3 varv utan att det börjar ske.Inte på dom lättaste växlarna iallafall.

Berk

Aktiv medlem
12s slx frågor
Vilken kedje har du? På min sons mtb med 11 växlar och 385 mm kort kedjestag hjälpte det att byta från KMC till Sram PC-X1 kedje. Då hände det bara på lättaste växel i stället för de lättaste tre. Misstänker också att det blir bättre när kedjan har gått lite längre.
Men som kneecap säger, det finns ingen anledning att trampa backåt mycket. Jag trampar max 1/2 varv bakåt när jag vill har bästa foten fram i knepiga nedförsbackar.

Kneecap

Aktiv medlem
12s slx frågor
Tjena!

Även om det kryper av några steg så är det tillräckligt mycket kedja kvar runt drevet för att du ska kunna trampa framåt utan problem. Trampa bakåt behövs enbart när man i princip står stilla och behöver korrigera lite grann för att få kraft att trampa vidare. Väldigt sällan man behöver korrigera 1/3 varv. Oftast under 1/4 varv.

Om du inte kan leva med det så byt till 10 delat med 32 kassett, då finns inte problemet. Alternativt så flyttar du in drevet på veven med spacers, men då Kan du inte använda dom tyngsta växlarna istället.
Det är helt enkelt ett ickeproblem som uppstått med jättekassetter.
På vissa setups fungerar det bättre, på vissa sämre. En del händer det bara på största kransen, en del har problem på översta tre.

Nypåmtb

Aktiv medlem
12s slx frågor
Nej det må vara sant men det är inte vad jag undrar över. Dessutom börjar kedjan krypa över/ner till nästa växel nästan direkt. Tror inte ens man hinner trampa ditt 1/3 varv utan att det börjar ske.Inte på dom lättaste växlarna iallafall.
Det låter mkt märkligt. Tre lättaste är extremt. Shimano 12-delat ska ha en utformning av kuggarna på största drevet som möjliggör bakåttramp även ganska extrem kedjelinje.

Hoffstrom

Medlem
12s slx frågor
Vilken kedje har du? På min sons mtb med 11 växlar och 385 mm kort kedjestag hjälpte det att byta från KMC till Sram PC-X1 kedje. Då hände det bara på lättaste växel i stället för de lättaste tre. Misstänker också att det blir bättre när kedjan har gått lite längre.
Men som kneecap säger, det finns ingen anledning att trampa backåt mycket. Jag trampar max 1/2 varv bakåt när jag vill har bästa foten fram i knepiga nedförsbackar.
Okej. Ja cykeln har ju inte ens gått 200m så det kanske behöver nötas in lite?

n3wton

Aktiv medlem
12s slx frågor
Det är väl att sluta trampa bakåt som är vad som behövs främst.

När man var väldigt liten så var det en grej att ha en cykel där man kunde trampa bakåt. I verkligheten är det en följd av att ha ett fungerande frihjul på sin cykel, och ibland i knepiga situationer en fördel att kunna justera var i varvet man har sina fötter i ett specifikt läge. I det senare läget är det sällan ett problem att kedjan hoppar ner, då man nästan aldrig rör pedalerna tillräckligt mycket.

Prova att trampa framåt så ska du se att det fungerar bättre.

Rattnalle

Aktiv medlem
12s slx frågor
Klart som fan det ska gå att trampa bakåt. Pinkbike tycker det är viktigt nog för att nämna att det fungerar utmärkt.
På min tolvdelade XT går det inte heller. Men jag var tvungen att gå och prova först för när jag faktiskt cyklar har jag aldrig märkt av det.

n3wton

Aktiv medlem
12s slx frågor
Kan du upplysa mig om varför det är klart som fan att det ska fungera?

Om man tittar ovanifrån på kedjelinjen då man ligger på stora bak ser man hur pass snett kedjan går. Bakväxelns jobb är att styra in kedja på rätt drev bak, vilket sker underifrån då det är den vägen kedjan löper när man trampar på pedalerna. Om du istället trampar bakåt och därmed gör att kedjan löper baklänges finns inget som styr in den mot dreven på kassetten. I många fall fungerar det fint att trampa bakåt trots detta, men framförallt då kedjan är ny och därmed lite stel i sidled får man förmodligen acceptera att den gärna strävar efter att vara så rak som möjligt och då ramlar den inåt mitten på kassetten.

n3wton

Aktiv medlem
12s slx frågor
På min tolvdelade XT går det inte heller. Men jag var tvungen att gå och prova först för när jag faktiskt cyklar har jag aldrig märkt av det.
+1. Jag vet faktiskt inte hur mina cyklar beter sig trots att de är ganska välanvända. Fick ett spontant infall att jag ville gå och undersöka, men det finns ju ingen anledning då de fungerar alldeles utmärkt till vardags trots min ovetskap.

jonte987

Aktiv medlem
12s slx frågor
Kan du upplysa mig om varför det är klart som fan?

Om man tittar ovanifrån på kedjelinjen då man ligger på stora bak ser man hur pass snett kedjan går. Bakväxelns jobb är att styra in kedja på rätt drev bak, vilket sker underifrån då det är den vägen kedjan löper när man trampar på pedalerna. Om du istället trampar bakåt och därmed gör att kedjan löper baklänges finns inget som styr in den mot dreven på kassetten. I många fall fungerar det fint att trampa bakåt trots detta, men framförallt då kedjan är ny och därmed lite stel i sidled får man förmodligen acceptera att den gärna strävar efter att vara så rak som möjligt och då ramlar den inåt mitten på kassetten.
Ja, pinkbike verkar inte hålla med. Själv hade jag inte kunnat leva med skammen och då är jag ändå inte speciellt anal med grejorna. Jag får stanna på 11s tror jag.
Man brukar ju rekommendera en xtr kedja även till slx. Möjligen fungerar det bättre.

Kedjelinjen borde påverkas minimalt av antalet växlar. Däremot verkar några av vevarna lite oväntat ha 55mm linje.

n3wton

Aktiv medlem
12s slx frågor
Ja, pinkbike verkar inte hålla med. Själv hade jag inte kunnat leva med skammen och då är jag ändå inte speciellt anal med grejorna. Jag får stanna på 11s tror jag.
Man brukar ju rekommendera en xtr kedja även till slx. Möjligen fungerar det bättre.

Kedjelinjen borde påverkas minimalt av antalet växlar. Däremot verkar några av vevarna lite oväntat ha 55mm linje.
Så du tänker att eftersom pinkbike måste kunna trampa bakåt så måste du också det, även om det inte har någon som helst vettig funktion vid faktisk cykling? Skam är en känsla som är ganska godtycklig och också ganska valfri när det gäller prylar och vad andra tycker om dina grejer.

Kedjelinjen påverkas av distansen mellan yttre och inre drevet och var framklingan sitter i förhållande till det. Om framklingan sitter långt ut styrs kedjan naturligt utåt i kassetten vid bakåttramp. Det finns en massa olika standarder och sätt att montera framklingan som påverkar detta. Man vill ha en gynnsam kedjelinje för att motverka onödigt slitage, inte för att optimera bakåttramp.

Hoffstrom

Medlem
12s slx frågor
Det är väl att sluta trampa bakåt som är vad som behövs främst.

När man var väldigt liten så var det en grej att ha en cykel där man kunde trampa bakåt. I verkligheten är det en följd av att ha ett fungerande frihjul på sin cykel, och ibland i knepiga situationer en fördel att kunna justera var i varvet man har sina fötter i ett specifikt läge. I det senare läget är det sällan ett problem att kedjan hoppar ner, då man nästan aldrig rör pedalerna tillräckligt mycket.

Prova att trampa framåt så ska du se att det fungerar bättre.
Ditt svar tolkar jag som ett fattigt försök att vara överlägsen? Det tillförde exakt noll till mina frågor och funderingar. "När man va liten var det en grej att trampa bakåt..." "Prova att trampa framåt..." Är du på riktigt?
Dina andra svar på va aningen mer vettiga. Duktig. Men jag tror du kan bättre om du anstränger dig lite.

Det finns definitivt lägen där man vill trampa bakåt. För att hitta läge med pedalerna. För balans. För att undvika hinder, stenar, terräng etc. Kanske bara för att kolla eller smörja kedjan när cykeln är i förrådet och står på hjulen i ett trångt utrymme.

Ledsen att snea i ett forum där jag söker hjälp. Men vissa folk alltså...

Nypåmtb

Aktiv medlem
12s slx frågor
Är det så att Orbea specar 7120 istället för 7100 kanske (aka 55mm kedjelinje istället för 52), skulle kunna förklara problemet.
Själv hade jag aldrig accepterat att inte kunna trampa bakåt. Men jag kör rätt tekniskt. Kör man landsväg eller släta xc-stigar behövs det säkert inte.

Hoffstrom

Medlem
12s slx frågor
Är det så att Orbea specar 7120 istället för 7100 kanske (aka 55mm kedjelinje istället för 52), skulle kunna förklara problemet.
Själv hade jag aldrig accepterat att inte kunna trampa bakåt. Men jag kör rätt tekniskt. Kör man landsväg eller släta xc-stigar behövs det säkert inte.
Ja jag är ingen världsmästare och jag flyger inte fram men stig och tekniskt är det jag gillar att cykla. Därför är det viktigt för mig att kunna anpassa fötterna efter terräng.

n3wton

Aktiv medlem
12s slx frågor
Ditt svar tolkar jag som ett fattigt försök att vara överlägsen? Det tillförde exakt noll till mina frågor och funderingar. "När man va liten var det en grej att trampa bakåt..." "Prova att trampa framåt..." Är du på riktigt?
Dina andra svar på va aningen mer vettiga. Duktig. Men jag tror du kan bättre om du anstränger dig lite.

Det finns definitivt lägen där man vill trampa bakåt. För att hitta läge med pedalerna. För balans. För att undvika hinder, stenar, terräng etc. Kanske bara för att kolla eller smörja kedjan när cykeln är i förrådet och står på hjulen i ett trångt utrymme.

Ledsen att snea i ett forum där jag söker hjälp. Men vissa folk alltså...
Jag ansträngde mig faktiskt.

De lägen du beskriver kräver på sin höjd ett halvt pedalvarv vilket inte flyttar kedjan helt av ett bakdrev som är större än en normal framklinga. När man smörjer kedjan använder man ju funktionen att trampa bakåt till 100%, men om man har detta bekymret får man väl då lägga sig på fjärde lättaste drevet så är bekymret löst.

Jag antar att du funderat över vad som skrevs gällande att kedjan inte har någon naturlig styrning mot kassetten vid bakåttramp. Jag förmodar att det som faktiskt håller kedjan kvar trots detta, dvs på cyklar där det fungerar, är att kuggarna på dreven är tillräckligt stora och därmed håller kedjan kvar. Om då kedjan är helt ny är den stelare än då den cyklats med lite, vilket än mer gör att den vill styra sig rakt gentemot framklingan. Det senare är ren spekulation från min sida, det förra ett faktum.

Hoffstrom

Medlem
12s slx frågor
Jag antar att du funderat över vad som skrevs gällande att kedjan inte har någon naturlig styrning mot kassetten vid bakåttramp. Jag förmodar att det som faktiskt håller kedjan kvar trots detta, dvs på cyklar där det fungerar, är att kuggarna på dreven är tillräckligt stora och därmed håller kedjan kvar. Om då kedjan är helt ny är den stelare än då den cyklats med lite, vilket än mer gör att den vill styra sig rakt gentemot framklingan. Det senare är ren spekulation från min sida, det förra ett faktum.
Detta är ju hyfsat uppenbart och logiskt. Med komponenter i slx klass eller högre kan jag tycka att det ska vara konstruerat så det löser en sån sak och att det fungerar. Att kedjan är stel när den är ny köper jag och att det kan vara därför det blir så påtagligt.

n3wton

Aktiv medlem
12s slx frågor
Bara för att vara tydlig kan nämnas att jag cyklar de flesta discipliner förutom bmx och tempo, men helst och främst så teknisk mtb som möjligt. Om det inte föreligger något annat problem öht än det beskrivna vid normal cykling så vill jag påstå att bakåttrampet inte kommer orsaka dig något problem när du väl kommit ut mer med din nya cykel.

Hoffstrom

Medlem
12s slx frågor
Bara för att vara tydlig kan nämnas att jag cyklar de flesta discipliner förutom bmx och tempo, men helst och främst så teknisk mtb som möjligt. Om det inte föreligger något annat problem öht än det beskrivna vid normal cykling så vill jag påstå att bakåttrampet inte kommer orsaka dig något problem när du väl kommit ut mer med din nya cykel.
Det är mycket möjligt att det kommer att gå helt problemfritt när jag väl är ute och cyklar. Däremot tycker jag inte att kedjan ska vara så känslig att den hoppar ner när man trampar bakåt på hela tre växlar. Då väljer jag hellre en annan produkt.

Nypåmtb

Aktiv medlem
12s slx frågor
Håller definitivt inte med. Går det inte ens att trampa bakåt på den tredje lättaste kuggen är något galet. Ska fungera även på lättaste. Kanske har Orbea eller cykelhandlaren satt på fel vevparti eller så är det fel kedja (eller fel på kedjan).
Finns flera tillfällen när man behöver en kedja som inte trillar av vid bakåttramp. Förutom det uppenbara att trampa bak för att parera stenar mm på tekniska klättringar vill man kunna leda cykeln bakåt om man missar en väldigt teknisk klättring och vill prova igen eller ta en annan väg. Det går inte alls om man inte kan trampa bakåt.
Ett annat tillfälle är om man vill träna lite trials manövrar och rulla baklänges, kul att försöka bemästra 😀.

jonte987

Aktiv medlem
12s slx frågor
Kedja, vev och kassett är inte shimano så det blir en annan diskussion. Jag trortycker att det borde gå att ställa in bättre men de med samma grejor får uttala sig.

Frippe99

Medlem
12s slx frågor
Så där ska definitivt inte Shimano SLX 12s fungera. Jag monterade samma setup på en Canyon Neuron med Sram vevparti och det gick att trampa bakåt på 51T utan problem.
Det låter som att kedjelinjen är fel eller att B-gap justeringen behöver tunas. Har du mätt upp kedjelinjen?

jonte987

Aktiv medlem
12s slx frågor
Man får även jämföra chainstay men 440 borde inte ställa till nåt.
Jag tror på en ordentlig justeringen. Sen lever man med resultatet eller reklamerar.
Den intresserade kalenderbitaren kan själv läsa spec för kassetten.

n3wton

Aktiv medlem
12s slx frågor
Det är klart man kan lägga tid på att försöka lösa problemet, men det är bra om man förstår vilka motsättningar man har att jobba mot. Om allt annat fungerar felfritt och kedjelinjen är någorlunda OK så vill jag hävda att det inte finns något praktiskt som behöver åtgärdas.

Man kan såklart cykla på väldigt många olika vis, men det är verkligen inte ofta man skulle behöva trampa bakåt mer än ett halvt varv. Att leda cykeln baklänges kan väl kanske orsaka problem, men det är också ett läge jag skulle säga är extremt ovanligt - man lyfter/slänger väl snarare runt cykeln och springer tillbaks i spåret om man nu skulle vilja göra ett omtag.

Nypåmtb

Aktiv medlem
12s slx frågor
Finns inte så mycket att justera med Shimano dm om man har 73Mmm BB. Gäller att det sitter rätt vevparti på, Shimano gör både vevpartiet för 52- och 55 mm kedjelinje. Det finns också eftermaknadsklingor med offset inåt, tex Garbaruk.

Berk

Aktiv medlem
12s slx frågor
Justeringen gör ingenting för att kedjan börja ramlar ner från ovansidan från drev. Anta att kassetten är bra, så enda som gör något är kedjan, byte eller inköra den, och kedjelinjen nav vevpartiet.

jonte987

Aktiv medlem
12s slx frågor
Finns inte så mycket att justera med Shimano dm om man har 73Mmm BB. Gäller att det sitter rätt vevparti på, Shimano gör både vevpartiet för 52- och 55 mm kedjelinje. Det finns också eftermaknadsklingor med offset inåt, tex Garbaruk.
Det är en orbea vev som sitter på. Och en sum race hg kassett. Därför menar jag att det är bäst att inte grotta ner sig.

Nypåmtb

Aktiv medlem
12s slx frågor
Justeringen gör ingenting för att kedjan börja ramlar ner från ovansidan från drev. Anta att kassetten är bra, så enda som gör något är kedjan, byte eller inköra den, och kedjelinjen nav vevpartiet.
Syftade på justering av kedjelinje. På cyklar med 68mm BB kan man ju sätta distanserna på icke-drivlinan, och med tidigare versioners shimanovevar kan man också justera kedjelinjen med distanser mellan vev och drev.

Rattnalle

Aktiv medlem
12s slx frågor
Min vev står det 8100 på. Ändå hoppar kedjan ner. Rätt säker på att den elvadelade jag haft senaste åren gjorde likadant. Men har fortfarande inte lyckats provocera fram det när jag cyklar. Att positionera om fötterna ett kvarts varv räcker ju inte. Trampa bakåt ett helt varv gör jag aldrig på stigen på det sättet. Och dessutom så är iaf jag aldrig på lättaste växeln om jag står och "trialar" runt nåt hinder med korta pedaltag, det är för lätt utväxling för det för att jag ska klara av det.

Nypåmtb

Aktiv medlem
12s slx frågor
Min vev står det 8100 på. Ändå hoppar kedjan ner. Rätt säker på att den elvadelade jag haft senaste åren gjorde likadant. Men har fortfarande inte lyckats provocera fram det när jag cyklar. Att positionera om fötterna ett kvarts varv räcker ju inte. Trampa bakåt ett helt varv gör jag aldrig på stigen på det sättet. Och dessutom så är iaf jag aldrig på lättaste växeln om jag står och "trialar" runt nåt hinder med korta pedaltag, det är för lätt utväxling för det för att jag ska klara av det.
Har du samma problem som ts att kedjan ramlar ner även från tredje lättaste?
Man har olika preferenser men jag hade stört mig enormt på detta. Sköt att det inte är ett problem för dig 👍.
Kan man trampa bakåt ett helt varv på lättaste klingan bak räcker det oftast imho.

Hoffstrom

Medlem
12s slx frågor
Hur ser en godtycklig kedjelinje ut? 10-11s om man har i lättaste växeln? Var går gränsen? Det är okej att den går hur snett som helst?

Rattnalle

Aktiv medlem
12s slx frågor
Har du samma problem som ts att kedjan ramlar ner även från tredje lättaste?
Man har olika preferenser men jag hade stört mig enormt på detta. Sköt att det inte är ett problem för dig 👍.
Kan man trampa bakåt ett helt varv på lättaste klingan bak räcker det oftast imho.
Ett helt varv funkar inte, men det gör jag åas aldrig. Det är ju meningslöst eftersom man är tillbaka på samma ställe med fötterna 🙄
Kedjan ramlar ner från lättaste till tredje lättaste, så där antar jag att den ligger kvar sen.
Och jag gillar teknisk och jävligt cykling. Det var någon längre upp som menade att det här kanske var om om man cyklar landsväg..

Nypåmtb

Aktiv medlem
12s slx frågor
Jo men ts har alltså problem att kedjan ramlar ner även när han trampar bak då han från början befinner sig på tredje lättaste. Det problemet verkar du då alltså inte ha.

hekke

Ny medlem
12s slx frågor
Har en likadan hoj och bakväxeln är helt feljusterad från fabrik. B-tension är så lös så växelarmen nöts mot dreven. Vet inte om det hjälper dig att kunna trampa bakåt men det kan ju vara värt att kika på:

Hoffstrom

Medlem
12s slx frågor
Uppdatering. Har nu testat lite snabbt. På lättaste växeln börjar kedjan hoppa ner efter 1/4-1/2 varv. Näst lättaste efter 1/2-1 varv. Tredje lättaste efter ca 1 varv. Här klarar den sig lite längre om man snurrar långsamt. Återigen ska tilläggas att cykeln inte är inkörd än, alls.

Bilagor

jonte987

Aktiv medlem
12s slx frågor
Det verkar som om det går att leva med så känns det ok så ut och cykla.
Går det inte att justera bort så finns det ingen enkel upgrade som löser det. Utom möjligen en mindre kassett.

Crossmax

Aktiv medlem
12s slx frågor
Så där ska definitivt inte Shimano SLX 12s fungera. Jag monterade samma setup på en Canyon Neuron med Sram vevparti och det gick att trampa bakåt på 51T utan problem.
Det låter som att kedjelinjen är fel eller att B-gap justeringen behöver tunas. Har du mätt upp kedjelinjen?
Har svårt att se hur b-skruven kan påverka vad som händer på toppen av kassetten när man trampar baklänges...

jonte987

Aktiv medlem
12s slx frågor
ok, det går att upprepa det på 11-46 11s om man verkligen anstränger sig, i alla fall om linan är i risigt skick. Enklast om jag byter håll direkt efter att ha växlat upp ett par steg. Lite olja på kedjan så blev det bättre. Justerade ändläge så går det knappt att upprepa men det hände en gång.
Ser ut som kedjan har fått några smällar för mycket och det går allmänt risigt på lägsta växeln. Dags för lite service tror jag.

Jag vill nog påstå att det visst spelar roll om grejorna är justerade och i trim. Sen kommer det så klart aldrig gå att trampa bak innan kedjan är i någotsånär vila efter växling.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer