12s slx frågor

Ajax

Medlem
12s slx frågor
Har en Oiz H30 med Sun Race-kassetten och SLX. Jag får testa imorgon om jag har samma problem. Kan dock säga att jag hade problem överlag att ställa in växlarna. Tills jag hittade ett inlägg på mtbr som hävdade att man skulle skita i b-skruvsmarkeringen och dra den mer tight än så. Tydligen gäller bara markeringen om man kör shimano-kassett. Huruvida det är sant eller ej vet jag inte, men när jag struntade i den kunde jag ställa in växlarna så de numera funkar fint :)

jonte987

Aktiv medlem
12s slx frågor
En lustighet är att sun race bestämt hävdar att kassetten inte funkar med shimano. Varför eller varför b skruven skulle vara annorlunda fattar inte jag

n3wton

Aktiv medlem
12s slx frågor
ok, det går att upprepa det på 11-46 11s om man verkligen anstränger sig, i alla fall om linan är i risigt skick. Enklast om jag byter håll direkt efter att ha växlat upp ett par steg. Lite olja på kedjan så blev det bättre. Justerade ändläge så går det knappt att upprepa men det hände en gång.
Ser ut som kedjan har fått några smällar för mycket och det går allmänt risigt på lägsta växeln. Dags för lite service tror jag.

Jag vill nog påstå att det visst spelar roll om grejorna är justerade och i trim. Sen kommer det så klart aldrig gå att trampa bak innan kedjan är i någotsånär vila efter växling.
Bortsett från allt annat som redan skrivits: ändlägesjustering har NOLL att göra med detta "problem". Finns ingen chans att en stoppskruv som är helt frånkopplad från växlingsmekanismen skulle ha någon som helst påverkan på kedjans nedhopp till mindre drev.

Eftersom du spekulerar fritt tänker jag spekulera i att det kommer vara VÄRRE om du byter kedja i den drivlina du undersökt.

Ajax

Medlem
12s slx frågor
En lustighet är att sun race bestämt hävdar att kassetten inte funkar med shimano. Varför eller varför b skruven skulle vara annorlunda fattar inte jag
Ja det är lite luddigt det där. Det stämmer att Sunracekassetten som heter CSMZ90 inte passar till Shimano, det hävdar Sunrace själva. Däremot använder Orbea en variant som heter CSMZ903 som är speciellt framtagen till att funka med Shimano. Av någon anledning skriver dock Orbea att deras cyklar har CSMZ90, vilket är slarvigt :)

jonte987

Aktiv medlem
12s slx frågor
Bortsett från allt annat som redan skrivits: ändlägesjustering har NOLL att göra med detta "problem". Finns ingen chans att en stoppskruv som är helt frånkopplad från växlingsmekanismen skulle ha någon som helst påverkan på kedjans nedhopp till mindre drev.

Eftersom du spekulerar fritt tänker jag spekulera i att det kommer vara VÄRRE om du byter kedja i den drivlina du undersökt.
Jaja. På min påverkar växeln hur kedjan ligger på kassetten. Fast den är väl helt unik eftersom det går att trampa bak.

jonte987

Aktiv medlem
12s slx frågor
Ja det är lite luddigt det där. Det stämmer att Sunracekassetten som heter CSMZ90 inte passar till Shimano, det hävdar Sunrace själva. Däremot använder Orbea en variant som heter CSMZ903 som är speciellt framtagen till att funka med Shimano. Av någon anledning skriver dock Orbea att deras cyklar har CSMZ90, vilket är slarvigt :)
Ja, det var ju skojfriskt av dem.

Berk

Aktiv medlem
12s slx frågor
Men är kedjan från KMC? Som jag skrev, blev det mycket bättre på min sons cykel efter byte från KMC till Sram kedje. Kanske går det också bättre med Shimano kedjan.

jonte987

Aktiv medlem
12s slx frågor
Finns mängder av trådar bak till 2014 om detta. Alltid nån dumfan som säger att man ska trampa framåt. Oftast miss lycka. Nån annan hävdar att det är omöjligt att få att funka på 11/12s shimano/sram. Den 3e förklarar att växeln inte har med saken att göra.

Att det funkar för 9 av 10 spelar ingen roll.

Här är ett smakprov

Här är det marr som med framgång pillat på b skruven och blir upplärd av en kamrat med bättre teoretisk kompetens.

Edit. Notera även att Sixten i maj 2017 tydligen tyckte 1x var helt värdelöst och länkar till en video som bevisar att det omöjligen kan funka.

Senast ändrad:

n3wton

Aktiv medlem
12s slx frågor
Finns mängder av trådar bak till 2014 om detta. Alltid nån dumfan som säger att man ska trampa framåt. Oftast miss lycka. Nån annan hävdar att det är omöjligt att få att funka på 11/12s shimano/sram. Den 3e förklarar att växeln inte har med saken att göra.

Att det funkar för 9 av 10 spelar ingen roll.

Här är ett smakprov

Här är det marr som med framgång pillat på b skruven och blir upplärd av en kamrat med bättre teoretisk kompetens.

Edit. Notera även att Sixten i maj 2017 tydligen tyckte 1x var helt värdelöst och länkar till en video som bevisar att det omöjligen kan funka.
Men om man vänder på det så är det väl då alltid nån "dumfan" som ska trampa bakåt. Kan du inte ge mig ett scenario för när du gör det, mer än ett kvarts eller kanske halvt varv?

n3wton

Aktiv medlem
12s slx frågor
Jaja. På min påverkar växeln hur kedjan ligger på kassetten. Fast den är väl helt unik eftersom det går att trampa bak.
Dina ändlägesskruvar påverkar inte bakväxeln mer än i sina ytterlägen. Du påstod att du fick en påverkan av hur kedjan betedde sig på kassetten vid bakåttramp likt trådens ämne efter att du justerat ändlägena, vilket omöjligt kan stämma.

marr

Moderator
Forumvärd
12s slx frågor
Dina ändlägesskruvar påverkar inte bakväxeln mer än i sina ytterlägen. Du påstod att du fick en påverkan av hur kedjan betedde sig på kassetten vid bakåttramp likt trådens ämne efter att du justerat ändlägena, vilket omöjligt kan stämma.
Man kan väl iallafall ändra beteendet på kedjan i något av ytterlägena? Störst problem verkar ju vara på största vilket är ett ytterläge.

jonte987

Aktiv medlem
12s slx frågor
Om man lägger kedjan på näst största och spänner skruven så kommer rd flytta sig utåt. Till sist kan du inte växla upp och det knasar. Detta är en påverkan. Om jag trampar bakåt kvarstår inte oväntat knaset.

Om allt är ok tror jag ren och oljad kedja utan dåliga länkar är det viktigaste.

n3wton

Aktiv medlem
12s slx frågor
Man kan väl iallafall ändra beteendet på kedjan i något av ytterlägena? Störst problem verkar ju vara på största vilket är ett ytterläge.
Nja, jag tror att om växlingen fungerar felfritt har man kommit så långt man kan med ändlägesskruven. Är den för lite inskruvad riskerar kedjan gå över och innanför drevet, är den för mycket inskruvad växlar den inte rent till lättaste växeln.

Jag tror fortfarande att feltänket man gör är att tro att bakväxeln påverkar kedjan på ovansidan av kassetten, dvs när kedjan går baklänges, vilket den inte gör. Hela syftet med bakväxeln är att styra in kedjan på rätt drev när kedjan går åt rätt håll. Det är likadant med en framväxel - den påverkar kedjan INNAN kedjan löper över drevet, annars hade den inte fungerat.

marr

Moderator
Forumvärd
12s slx frågor
Nja, jag tror att om växlingen fungerar felfritt har man kommit så långt man kan med ändlägesskruven. Är den för lite inskruvad riskerar kedjan gå över och innanför drevet, är den för mycket inskruvad växlar den inte rent till lättaste växeln.

Jag tror fortfarande att feltänket man gör är att tro att bakväxeln påverkar kedjan på ovansidan av kassetten, dvs när kedjan går baklänges, vilket den inte gör. Hela syftet med bakväxeln är att styra in kedjan på rätt drev när kedjan går åt rätt håll. Det är likadant med en framväxel - den påverkar kedjan INNAN kedjan löper över drevet, annars hade den inte fungerat.
Vad händer om du växlar när du trampar bakåt?

n3wton

Aktiv medlem
12s slx frågor
Om man lägger kedjan på näst största och spänner skruven så kommer rd flytta sig utåt. Till sist kan du inte växla upp och det knasar. Detta är en påverkan. Om jag trampar bakåt kvarstår inte oväntat knaset.

Om allt är ok tror jag ren och oljad kedja utan dåliga länkar är det viktigaste.
Men som jag förstått det har ju inte TS något problem med sin drivlina i övrigt, och då menar jag att det inte finns något problem att lösa. Om man stället ändlägesskruvarna helt fel får man såklart diverse bekymmer, men det hör väl åndå inte hit.

Jag tror att kedjelinjen påverkar mycket mer än kedjans skick, men att det ändå har betydelse. Drevens exakta profil i kombination med kedjans exakta utformning och skick lär i kombination med kedjelinjen vara det som avgör om kedjan ramlar ner på mindre drev eller inte. Oavsett vilken den exakta anledningen är så har man inget problem om det enda som felar är att kedjan hoppar nedåt i en helt och hållet konstruerad situation som aldrig uppstår vid faktisk cykling.

n3wton

Aktiv medlem
12s slx frågor
Vad händer om du växlar när du trampar bakåt?
Funderade också på det förut faktiskt! Om man har en kedja som ramlar nedåt skulle man ju faktiskt kunna få växlarna att fungera när man lägger i en tyngre växel och samtidigt trampar bakåt! Vad det har för praktisk betydelse eller funktion är dock lite svårare att se..

Om det var en mer seriös fråga från din sida skulle jag nog säga att växling vid bakåttramp gör att kedjan löper snett från drevet in i bakväxeln, mer och mer för varje växel, och till slut löper frihjulet så trögt så att kedjan slakar på ovansidan drivlinan och samtidigt drar ut bakväxeln till dess att cagen når sitt ändläge och förmodligen bryts av om man fortsätter trampa.

marr

Moderator
Forumvärd
12s slx frågor
Funderade också på det förut faktiskt! Om man har en kedja som ramlar nedåt skulle man ju faktiskt kunna få växlarna att fungera när man lägger i en tyngre växel och samtidigt trampar bakåt! Vad det har för praktisk betydelse eller funktion är dock lite svårare att se..

Om det var en mer seriös fråga från din sida skulle jag nog säga att växling vid bakåttramp gör att kedjan löper snett från drevet in i bakväxeln, mer och mer för varje växel, och till slut löper frihjulet så trögt så att kedjan slakar på ovansidan drivlinan och samtidigt drar ut bakväxeln till dess att cagen når sitt ändläge och förmodligen bryts av om man fortsätter trampa.
Nä det har såklart ingen praktisk betydelse. Men mer för att visa att bakväxeln faktiskt kan ställa till det även vid bakåttramp.

Vill minnas initiala problem när man körda konstiga moddar på 10delat, de flesta gick över efter lite till slitning. Kan dock inte uttala mig om 12spd då jag inte meckat alls med shimanos variant.

Ser absolut ingen större praktiskt betydelse heller, bra om det fixar ett kvarts varv bakåt eller så om man behöver göra ett omtag när det är brant och stökigt uppför och man går på lättaste, men det är väl allt.

jonte987

Aktiv medlem
12s slx frågor
Jag trampar bakåt när jag torkar av kedjan.
Det är mycket man kan leva med. Eller utan beroende på hur man ser det.
Om detta skiljer på två identiska cyklar är det intressant att reda ut.
Har man så extremt korta cs att det absolut inte går får man väl bita ihop.

Berk

Aktiv medlem
12s slx frågor
Har man så extremt korta cs att det absolut inte går får man väl bita ihop.
Extremt kort är väl 385 mm på min sons mtb (som är fortfarande relativt lång till 125 cm barn). Hade problem med bakåtramp på de största 3 drev bak med Sram 11-delat och KMC kedje. Min son lärde sig snabbt att inte längre trampa bakåt, som han tyckte var kul förut. Efter byte till Sram PC-X1 kedjan fanns problemet bara på största drev bak. Tror att problemet är nu helt bort med inkört och smorjad Sram kedje.

jonte987

Aktiv medlem
12s slx frågor
Tjena!

Men det gör man ju ändå inte på största klingan. Så fortfarande ett ickeproblem.
Jag är inte så noga med grejerna att jag vet vilken växel jag har när jag gör det.
Men ja, hade det inte funkat kunde jag väl växlat upp. Om det är det du vill höra.

Skit i att fixa det om ni gillar att ha det så. Vad är problemet?
Om jag köpt två linor och det bara funkar på en så hade jag valt den som fungerade bäst. Helt uppenbart är det nåt som löper mindre bra på den andra.

n3wton

Aktiv medlem
12s slx frågor
Jag är inte så noga med grejerna att jag vet vilken växel jag har när jag gör det.
Men ja, hade det inte funkat kunde jag väl växlat upp. Om det är det du vill höra.

Skit i att fixa det om ni gillar att ha det så. Vad är problemet?
Om jag köpt två linor och det bara funkar på en så hade jag valt den som fungerade bäst. Helt uppenbart är det nåt som löper mindre bra på den andra.
I ditt exempel är iallafall mitt problem att båda de två drivlinor du köpt, givet att de fungerar exakt lika i alla andra aspekter förutom vid bakåttramp, just fungerar exakt lika bra. Om den ena får kedjan att ramla ner vid bakåttramp har det ingen betydelse för funktionen öht, och kan därmed bortses från.

jonte987

Aktiv medlem
12s slx frågor
Det framgår inte, vi får vänta tills pinkbike får ett test ex.
Den har increased chain wrap i alla fall. Det är ju intressant för dom som tror att rd har någon påverkan

Henk2055

Medlem
12s slx frågor
Jag har bara nya Shimano SLX 12-delat prylar på min hoj och kan trampa bakåt på alla växlar utan tillstymmelse till att kedjan skulle vilja hoppa ner. Det har fungerat sedan dag ett då cykeln var helt ny.

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
12s slx frågor
Testade idag på min med XT och AB kedjering, kan trampa bakåt på största hur många varv som helst. Måste ha med antingen kassett, kedja eller kedjering, jag lägger minna pengar på sunrace kassetten

marr

Moderator
Forumvärd
12s slx frågor
Testade idag på min med XT och AB kedjering, kan trampa bakåt på största hur många varv som helst. Måste ha med antingen kassett, kedja eller kedjering, jag lägger minna pengar på surnade kassetten
Eller kedjestagslängd, kedjelinje, eller en kombination? Många möjligheter.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer