178cm: M eller L på Radon/Canyon?

2295

Ny medlem
Jag är 178cm lång, 83cm insida ben och jag kikar på en ny FS. Min 15 år gamla GT Zaskar LE har gjort sitt.
Kikar på Radon Skeen Trail AL 8.0 / Skeen Trail 9.0 / Slide Trail 8.0 eller Canyon Neuron AL 7.0.

Ska jag välja large (20") eller medium (18")?

Min gamla HT har en reach på ca 420mm och 110mm styrstam och totalt ca 750mm mellan sadel och styre. Ca 900mm pedal-sadel (hur går detta ihop?). Känns pyttelite för lång (nu när jag är >40 :) ) men har varit grym annars.

Tror jag har läst alla storlekstrådar utan att kunna besluta mig, så nu hoppas jag på lite experthjälp!

jonte987

Aktiv medlem
Jag är 176 och det låter väldigt långt på din gamla men borde ändå funka med large och en modernt kort stam? Om man bara kollat reach ialla fall...

2295

Ny medlem
Slide Trail 8.0 har redan 50mm stam. Går det att hitta kortare?
Osäker på Canyons stam, var inte specat på deras hemsida, men ser kort ut på bilderna.

jonte987

Aktiv medlem
2295 sa:
Osäker på Canyons stam, var inte specat på deras hemsida, men ser kort ut på bilderna.
Jag kollade bara neuron men med 50mm är det väldigt kortare än du har har nu eller missförstår jag?

Ja, det finns kortare men på en sån hoj vill man nog ha minst ha 50 om inte nöden säger annat. 50-70 typ? Lite längre för mer xc stuk.

Jag har 465 +35 på en enduro.

Oskar

Aktiv medlem
2295 sa:
Neuron AL 7.0 har 50 mm stam enl geometritabellen (VORBAULÄNGE).

2295

Ny medlem
Nueron borde bli 455 + 50 = 505mm.
Jag har 420 + 110 = 530 mm på GT:n men med gammal geometri där sadeln sitter längre bak, vilket ger styre - sadel = 750mm och överrör ca 640 mm (om jag har förstått hur man mäter).

Överröret är 630 mm på Neuron i Large, så den kanske inte är så tokig ändå?

jonte987

Aktiv medlem
Mm, baserat på hur långt du sitter nu så borde large inte vara för lång. Enligt en del hemliga tabeller så ska du ha 506mm. Så 50-70mm stam borde kännas som hemma.

Berk

Aktiv medlem
Flesta tyska (Stig)cyklar är relativt kort. Cyklar från tillverkare med modernare geometri har en storlek längre. Till Neuron/Slide skulle jag klart välja L/20", som har 450 mm reach. Jag är 179 cm med lite längre overkrop och skulle ville ha 470 reach + 50 stam. Men är du säkert att du vill ha en stigcykel? På en stigcykel ska man sitta lite mer framåt. På en XC cykel (t.ex. Canyon Lux) sitter man ungefär som för men längre reach och kortare stam än 110 mm är bra.

2295

Ny medlem
Radon Skeen Trail 9.0 nu körd sedan oktober. Fantastisk hoj! Med droppern som följer med är det precis att jag kan ha en large. Tänkte inte på det :)

När jag fick den så var växelörat böjt. Förmodligen fabriksfel då kartongen var felfri. Orkade inte returnera hela cykeln så jag erbjöd mig att byta örat själv och de skickade ett nytt utan snack.

Var orolig att den skulle vara för klumpig uppför jämfört med min gamla GT, som var grym i klättring. Men den är riktigt bra även om jag (som ju är old school) kan märka skillnad på 29" och 26".

Mission accomplished: Superkul cykel och plötsligt är det kul att cykla igen :)

Berk

Aktiv medlem
Förstår inte hur droppern kan vara på gränsen. Du har lika långa ben som jag och jag hag flera cm utstick på en cykel med 470 mm lång sadelrör och Skeen Trail geo säger 455 mm.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer