1x på Gravel - ni som vet, vad vet ni?

Whipthor

Ny medlem
Hej gullisar!

Är ny inom cyklingen, köpte en White från XXL men efter ungefär 20 mil börjar väl villhöver eka i dumskallen, och jag intalar mig att jag har förtjänat något bättre.

Mina starkaste argument är att de mekaniska bromsarna de facto är skitkassa när det går lite snabbt (fact). Cykelns geo är väl okej, men jag tänkte göra en bikefit för att försöka få koll på hur det faktiskt ska kännas, och slutligen så tycker jag att cykeln är ful, så det är väl det som avgör...

Så jag har börjat sondera, och down the rabbit hole I go så klart, jag har redan höjt min budget med ungefär det dubbla.. ja ni vet ju hur det funkar.

Till saken då - jag tittar runt på cyklar runt 20-25k, jag var hos min cykelhandlare och fingrade på en Merida Silex 4000 som kändes otrolig, men där ramen är lite väl MBT:ig för min smak, däremot Cannondale Topstone 1 var nästan lika go. Nu till kruxet - säljaren i butiken hävdade dock att 2x var rätt onödigt på en gravel, och jag känner inte att jag har nog med grusvägs-know how för att ha en åsikt.

Mina 20ish mil har ju änsålänge varit typ 70% asfalt då jag bor i Malmö och det är för kallt för att cykla till vettiga grus trails, och om sanningen ska fram så är det väl precis möjligheten att kunna hantera både och jag letar efter, så ni som kör x1 - saknar ni växlar när ni trycker asfalt, eller klarar man sig på det?

Estetiskt och meck-mässigt ser jag ju lockelsen i bara ett drev såklart, men jag undrar om man kommer sakna den större klingan om man tänkt sig motionscykla lite då och då?

weldion

Aktiv medlem
Kanske denna hoj kan vara intressant för dig?

moros

Aktiv medlem
Det enda jag vet med säkerhet: du kommer inte få något entydigt svar här.

Personligen så kör jag 2x på båda mina gravel/alltiallo med bock och tycker det är bra. 1x på mtb.

Underhåll och skötsel visst, lite enklare på 1x, slippa växla med en framväxel är ju najs. Men å andra sidan är det lite enklare att få lite tightare steg och samtidigt inte kompromissa med range i ett 2x system. Båda funkar.

Kanske blir det 2x på nästa. Kanske 1x.

Senast ändrad:

Whipthor

Ny medlem
Kanske denna hoj kan vara intressant för dig?
Tack för tipset, men 35mm däck känns lite i smalaste laget för det underlag jag kommer attackera när vädret väl tillåter.

Bengt-re

Aktiv medlem
Jag har kört både 1x och 2x. Kör 2x på gruscykeln nu och är jättenöjd med det.

Fast det är snyggare med 1x.... och gör man avkall på sällan använda högsta och lägsta växeln så går det för plattland få godtagbara steg med 1x.

Jag ser fördelar med båda valen och det är mest dagslynne som avgör vilket system som vinner just idag.

Pick one and be a dick about it....

94tibe14

Aktiv medlem
Känns som det finns många frågor i frågan,

Ja, mekaniska skivbromsar är tyvärr underlägsna de hydraliska,

Som tidigare nämnts håller jag helt med om att 2x inte per definition är onödigt utan snarare en smaksak. Har kört med 3x, 2x och 1x och kommer personligen aldrig gå på fler än en framöver. Älskar enkelheten, kedjan hoppar aldrig, smidigt att hålla rent och även estetiskt. Det du framförallt offrar genom att gå från 2x till 1x är att inte alltid kunna ha helt perfekt kadens vilket kan bli störande om man kör i klunga och inte själv sätter tempot.

För att förtydliga, om du har tex 11-42 bak och 42t fram kommer det vara högst osannolikt att du saknar den tyngsta eller lättaste växeln, snarare alla "små hopp" där mellan.

Jag skulle köra på ett par rejäla rundor till och ifall motivationen och glädjen fortfarande sprutar ur öronen när värmen och sommaren kommer så kan du med gott samvete motivera ett nyköp? Att slänga ut en "finare" hoj nu i sydskånsk vinter bland lera och saltade vägar är ingen hit, låt din "fulcykel" ta den smällen! :)

frideen

Ny medlem
1x ska det vara allt annat är ocyklingsbart! 😁

Skämt åsido, jag hade nog varit lika nöjd med 2x och hade inte brytt mig nämnvärt om cykeln jag ville ha i övrigt hade det ena eller det andra.

Det har blivit mycket asfalt för min del och tycker 1x funkar ypperligt. Nu har jag ju även en landsvägscykel och den skulle jag inte vilja köra 1x på dock. Men det blir ju lite olika cykling beroende på vilken cykel som får följa med ut. På grushojen är det mer lek och lallande.

Mitt bästa tips är väl att hitta en lokal handlare du får förtroende för så att du kan ställa alla dumma frågor som kommer att komma allt eftersom. Och sen som föregående talare sa, vänta tills vädret blir lite bättre innan du köper nytt. Bättre att slita på det gamla den här årstiden 🙂

jonte987

Aktiv medlem
Borde gå att cykla ut till bokskogen/ Bökeberg till våren. Är många gubbar där på vintern också, vet inte om de tar bilen eller biter ihop.

me.I.am

Aktiv medlem
Jag tycker i övrigt handlaren har fel. Det är inte onödigt. Det är en smaksak. Med tanke på utbud och priser så skulle jag fokuserat på annat än 2x vs 1x. Känsla, passform, övriga komponenter.

Nej hen är säljare.
Vill sälja en 1x:
"2x är totalt onödigt"
Samma säljare vill sälja en 2x:
"Det är mycket bättre med 2x, annars blir det för stora steg mellan växlarna"

me.I.am

Aktiv medlem
Angående 1x vs. 2x.
Som någon skrev, kanske bra om du känner dig för med cykeln du har innan du bestämmer dig. Jag för min del hade valt 2x, å andra sidan, om jag vetat att det blivit mest lite brötigt och inte mycket platt så kanske kanske 1x.

Anledningen till 2x för mig är att jag har väldigt snävt kadensspann, så fort det är hyfsat platt vill jag ha mellan 85-95, under 85 har jag dålig kraft. Men det där märkte jag först efter att ha cyklat ett tag.

kontorsråttan

Aktiv medlem
Jag tror det handlar mycket om vad du ska ha cykeln till. Av den lilla information vi har verkar du ha ett brett användningsområde i tanken (cyklat mest asfalt så här långt, men du kommer att attackera tuffare underlag senare) och i de lägena tycker jag att 2x är att föredra. Ska du ha en enbart "busa-på-skogsstigar-och-traktorvägar"-gravel då är en 1x att föredra, då är det som på en mtb rätt skönt att slippa växla flera steg hela tiden. Cyklar man asfalt eller sportgrus då är det (imho) skönt med tätare steg mellan växlarna och nästan nödvändigt med 2x. Rätt svar är alltså 2x med elektriska växlar :-)

n3wton

Aktiv medlem
Jag förstår (numera) varför man har 1X på mtb. Men jag tycker inte att det är bra.
Har noterat din motvilliga flytt till mtb. Om du först börjat med mtb och 2-/3-delat hade du efter 76293 kedjetapp insett vilken fantastisk befrielse det är att ha en i princip otappbar kedja. Dropper - modern geo - sen singelklinga, det är ordningen på de tre bästa utvecklingsstegen för mtb.

För en gravel är inget av de tre utvecklingsstegen varken nödvändigt eller ens speciellt bra, imho. Breda däck, skivbromsar och smart byggda ramar som ger både komfort och rapphet på samma gång är däremot riktigt bra grejer!

Bengt-re

Aktiv medlem
Har noterat din motvilliga flytt till mtb. Om du först börjat med mtb och 2-/3-delat hade du efter 76293 kedjetapp insett vilken fantastisk befrielse det är att ha en i princip otappbar kedja. Dropper - modern geo - sen singelklinga, det är ordningen på de tre bästa utvecklingsstegen för mtb.

För en gravel är inget av de tre utvecklingsstegen varken nödvändigt eller ens speciellt bra, imho. Breda däck, skivbromsar och smart byggda ramar som ger både komfort och rapphet på samma gång är däremot riktigt bra grejer!
Fast dropper på gruscykel är inte helt fel....

C-dale

Aktiv medlem
Mycket nöjd med 12-delat på graveln, mindre så på 11-delat. För litet omfång eller för stora hopp mellan växlarna.

liveforthis

Aktiv medlem
Kör 1x10 38t-11/36t kassett sram pc1050 med bra spann/ Tänder: 11-13-15-17-19-22-25-28-32-36T funkar fint kan hålla 46km/h vid 100 i kadens vilket är rätt optimalt och väldigt sällan jag trampar i 46km/h på graveln. Så kommer byta till 34 el 36 fram för och få lite mer användbara växlar (för min del) . Så högst personligt vart och hur fort man tänkt cykla.

Berk

Aktiv medlem
Jag förstår (numera) varför man har 1X på mtb. Men jag tycker inte att det är bra.

Inte bra på MTB eller inte bra på gravel?

På MTB tycker jag att 1x är perfekt. På MTB måste man växla ofta och då är det bra att bara har en bakväxel. Och på MTB är stora steg mellan växlarna perfekt (för mig). Om jag skulle ha en gruscykel skulle jag inte blir glad av stora steg mellan växlarna med 1x.

NLC

Aktiv medlem
Om man vill ha samma 1x cykel för både grus- och asfaltsrundor kan man också tänka sig att ha två uppsättningar drev/kassett och byta vid behov.

Det sagt så tycker jag 44x11-36 (11sp) är alldeles utmärkt för grusvägsracing runt Häckeberga, Genarp, Romelåsen etc. och man kan fortfarande god fart på transportsträckorna mellan.

Tex https://www.strava.com/activities/5101346292

moros

Aktiv medlem
Om man vill ha samma 1x cykel för både grus- och asfaltsrundor kan man också tänka sig att ha två uppsättningar drev/kassett och byta vid behov.

Det sagt så tycker jag 44x11-36 (11sp) är alldeles utmärkt för grusvägsracing runt Häckeberga, Genarp, Romelåsen etc. och man kan fortfarande god fart på transportsträckorna mellan.

Sen är det skillnad på NLC och oss vanliga... Jag är alldeles för klen för 44/36 :)

Jon

Aktiv medlem
Jag kör 1x på graveln (Ridley Kanzo C) som också används som lvg med andra hjul. Samma kassett på båda hjulparen, 11-42 och 40 t fram. Funkar utmärkt till cykling upp och ner för Hallandsåsen. Cyklar iofs. sällan/aldrig i några snabbklungor och pressar 42km/h. Var lite orolig innan köp om det skulle funka med 1x på lvg, men är van från mtb där 1x är självklart. Har 11-42 även på mtb med 30 t fram, så stegen mellan växlarna är alltid samma.

jonte987

Aktiv medlem
Ja, kanske bättre att börja med bromsarna. På MTB verkar det som 9 av 10 knappt kan få hydrauliska att funka

Mekaniska borde väl kunna stoppa en gravel om de är rena och justerade?

HåkanC

Aktiv medlem
ni som kör x1 - saknar ni växlar när ni trycker asfalt, eller klarar man sig på det?
Börja med 2X
Det är alltid(?) enklare att byta från 2X => 1X än tvärtom

Det finns även en hel del andra nackdelar och befränsningar med 1X, dessa nackdelar tas sällan tas upp av 1X-förespråkarna. Förstås!
De som är nöjda användare av 1X har alltid(?) vant sig vid det via MTB och tycker därför ofta även att det funkar bra med det på andra typer av cykling och cyklar.

Mekaniska borde väl kunna stoppa en gravel om de är rena och justerade?
??
Vad har typen av cykel med funktionen hos bromsen att göra?

jonte987

Aktiv medlem
??
Vad har typen av cykel med funktionen hos bromsen att göra?
Allt? I alla fall om man inte tänker köra svart DH med en Gravel.

Hur som helst var min poäng att borde gå att bromsa vilken cykel som helst mellan Malmö och Torup med mekaniska bromsar. Jag har dock inte testat, men med fälgbroms går det bara.

Aron

Moderator
På en lista över vad som är viktiga kriterier för en gruscykel hamnar antalet drev väldigt långt ned. Bägge funkar fint. Om resten av cykeln passar din smak är detta en ickefråga. Den dagen du har slitit ut drivlinan vet du själv vad du vill ha och kan köpa det som passar dig.

Pfaff

Aktiv medlem

App app app app!
Det är inte tal om någon flytt här inte.
Ett komplement för de dagar då riktig cykling inte är möjlig är det.
Jag har kört 2- och 3-delat hela mitt cykelliv iövrigt och kedjetapp hör för mig ihop med slitage och inte bulor i backen.
Gruscykeln har 2-delat u.a.

jonte987

Aktiv medlem
Växlar man inte ordentligt / skiten är mögigt så så kan 2x (eller i alla fall 3x) suga fast i växlingarna. Det är hanterbart men en lösning är att plocka bort det.

NLC

Aktiv medlem

Och sen när man ändå är inne på "villhöver" - en uppsättning extrahjul (med skivor monterade) för att husera den andra kassetten (och andra däck) snabbar upp bytet mellan landsvägsrundor och gravelutflykter.

Sen kommer man på att det ändå behövs en cykel till och då har man ju redan hjulen att bygga från...

Sen är det skillnad på NLC och oss vanliga... Jag är alldeles för klen för 44/36 :)

Äsch, det är bara en fråga om fart ;-)

Pfaff

Aktiv medlem
Inte bra på MTB eller inte bra på gravel?

På MTB tycker jag att 1x är perfekt. På MTB måste man växla ofta och då är det bra att bara har en bakväxel. Och på MTB är stora steg mellan växlarna perfekt (för mig). Om jag skulle ha en gruscykel skulle jag inte blir glad av stora steg mellan växlarna med 1x.
Inte bra öht utan ett steg tillbaka i utvecklingen - men begripligt på mtb.

MrGunnar

Aktiv medlem
jag kör 1x12 på landsvägen och 1x11 på grushojen och funkar utmärkt. Det enda argumentet är väl om man ska ligga och köra klunga och hamnar precis i mellan en växel men kör man själv så går det ju bara att gå upp eller ner i hastighet.

Doughboy72

Aktiv medlem
Köpte min första dedikerade grushoj för ungefär ett år sedan. Har kört 1x från dag ett och tycker att det funkar utmärkt för ändamålet som för mig är; motionscykling i medelmåttiga hastigheter på grus och skogsväg, gärna en del höjdmeter.

Kör 40t fram och 11-delad 11-40 bak.

Har sedan tidigare 1x på mtb och vinter/vardagspendlare så vanan fanns redan. Hade jag kunnat trolla fram ett 13-delat system med samma omfång (11-40) med en 12 och 14-krans inklämda hade detta blivit helt perfekt.

HåkanC

Aktiv medlem
Hur som helst var min poäng att borde gå att bromsa vilken cykel som helst mellan Malmö och Torup med mekaniska bromsar.
Det menar även jag, men det var inte så du skrev i 1a försöket.

På en lista över vad som är viktiga kriterier för en gruscykel hamnar antalet drev väldigt långt ned. Bägge funkar fint. Om resten av cykeln passar din smak är detta en ickefråga. Den dagen du har slitit ut drivlinan vet du själv vad du vill ha och kan köpa det som passar dig.
+1
Och som jag redan har skrivit år det alltid enklare att byta 2X => 1X än tvärtom

Det enda argumentet är väl om man ska ligga och köra klunga och hamnar precis i mellan en växel men kör man själv så går det ju bara att gå upp eller ner i hastighet.
Om det är så enkelt att det "bara är att gå upp i hastighet" undrar jag varför du har 12-delat? För om det "bara är att gå upp i hastighet" så borde väl SS vara det bästa, eller?

MrGunnar

Aktiv medlem
Det menar även jag, men det var inte så du skrev i 1a försöket.

+1
Och som jag redan har skrivit år det alltid enklare att byta 2X => 1X än tvärtom

Om det är så enkelt att det "bara är att gå upp i hastighet" undrar jag varför du har 12-delat? För om det "bara är att gå upp i hastighet" så borde väl SS vara det bästa, eller?
för att jag tyckte det var ballt!

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer