1x10 -konvertera en vintercross (Fd: Byta framväxel 105 -> CX70 top pull?)

Mr Orange

Aktiv medlem
1x10 -konvertera en vintercross (Fd: Byta framväxel 105 -> CX70 top pull?)
Köpte en beggad Focus disccross här på K&S som ska rulla som vinterpendlare.

Det sitter 105 5700 komponenter på den idag som funkar utmärkt, det enda jag inte riktigt gillar är framväxeln där vajern som kommer uppifrån går runt i en trissa för att sen fästas i framväxeln. Först och främst är konstruktionen i vägen för mina SKS Longboard-skärmar och dessutom misstänker jag att den där trissan kommer frysa ihop av snömodd.

IMG_1778.JPG


Hittade sen Shimanos nya framväxel FD-CX70t, som är en top-pull framväxel som tydligen ska vara kompatibel med 105 5700. Verkar ju klockrent.

clmap-on-top-pull-shimano-cx-cyclocross-cx70-front-derailleur-20111.jpg


Frågan är: Har någon erfarenhet av denna framväxel? Är det bara att byta? Är det onödigt?
 
Senast ändrad:

NLC

Aktiv medlem
1x10 -konvertera en vintercross (Fd: Byta framväxel 105 -> CX70 top pull?)
Nu vet inte jag hur din pendlingsväg ser ut, men om du kör lite mindre framklinga kanske du klarar dig med enkelklinga fram (för normalt vardagscyklande alltså). Sannolikheten att 46/12-25 inte räcker till på de vanliga pendlarstråken torde vara minimal.
 

ostkaka

Aktiv medlem
1x10 -konvertera en vintercross (Fd: Byta framväxel 105 -> CX70 top pull?)
Jag kör med FD-CX70 (och även CX70-vevarna) och tycker att den, tja, gör sitt jobb utan problem. Jag är en sådan som gärna använder framväxeln ofta och vill att den skall fungera varje gång och det gör den.
 

Mr Orange

Aktiv medlem
1x10 -konvertera en vintercross (Fd: Byta framväxel 105 -> CX70 top pull?)
NLC skrev:
-------------------------------------------------------
> Nu vet inte jag hur din pendlingsväg ser ut, men
> om du kör lite mindre framklinga kanske du klarar
> dig med enkelklinga fram (för normalt
> vardagscyklande alltså). Sannolikheten att
> 46/12-25 inte räcker till på de vanliga
> pendlarstråken torde vara minimal.
>
Klurade ett tag på det alternativet. Fast ska man köpa ny klinga + styrare så blir det minst lika dyrt som att byta framväxel.
 

bonbon

Aktiv medlem
1x10 -konvertera en vintercross (Fd: Byta framväxel 105 -> CX70 top pull?)
Det är definitivt en uppgradering om man kör utan stänkskärmar iallafall.
Men ska det vara till vägsaltpendling finns det väl en lite billigare CX50-variant?
 

Mr Orange

Aktiv medlem
1x10 -konvertera en vintercross (Fd: Byta framväxel 105 -> CX70 top pull?)

NLC

Aktiv medlem
1x10 -konvertera en vintercross (Fd: Byta framväxel 105 -> CX70 top pull?)
Mr Orange skrev:
-------------------------------------------------------
> NLC skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nu vet inte jag hur din pendlingsväg ser ut,
> men
> > om du kör lite mindre framklinga kanske du
> klarar
> > dig med enkelklinga fram (för normalt
> > vardagscyklande alltså). Sannolikheten att
> > 46/12-25 inte räcker till på de vanliga
> > pendlarstråken torde vara minimal.
> >
> Klurade ett tag på det alternativet. Fast ska man
> köpa ny klinga + styrare så blir det minst lika
> dyrt som att byta framväxel.

Skit i styraren, det funkar ändå bara du har anpassat kedjelängden. Och ny klinga behöver du ju bara om 50 (såg det ut att vara) är fööör stort. Isf kanske en 12-27 kassett gör minst lika mycket nytta?

Men det verkar ju som att du är inställd på att köpa ny framväxel, så jag ska inte bråka mer med dig om det ;-)
 

Mr Orange

Aktiv medlem
1x10 -konvertera en vintercross (Fd: Byta framväxel 105 -> CX70 top pull?)
NLC skrev:
-------------------------------------------------------
> Skit i styraren, det funkar ändå bara du har
> anpassat kedjelängden. Och ny klinga behöver du
> ju bara om 50 (såg det ut att vara) är fööör
> stort. Isf kanske en 12-27 kassett gör minst lika
> mycket nytta?
>
> Men det verkar ju som att du är inställd på att
> köpa ny framväxel, så jag ska inte bråka mer
> med dig om det ;-)
>
Nä, jag är inte främmande för att skita i framväxel. Kör redan idag med en 12-27T bak så en 46:a fram hade nog varit optimalt på en renodlad dubbdäckspendlare. Men har inte luskat ut hur den setupen skulle se ut isåfall. Kedjelinjen blir väldigt sned om man har singelklinga ytterst och största drevet bak.

Edit: tankevurpa
 
Senast ändrad:

Mr Orange

Aktiv medlem
1x10 -konvertera en vintercross (Fd: Byta framväxel 105 -> CX70 top pull?)
Svängde förbi CykelCity på hemvägen. Dom hade ingen CX70-framväxel hemma, däremot hade dom 44t Stronglight-klingor och en Salsa Crossring som klarar upp till 44t. Jaja, får väl testa NLC:s idé då.

Åkte hem och skruvade fast 44t-klingan innerst, den fick plats utan kedjestag-skrap (4-5mm till godo) Sen satte jag Crossringen på storklingans plats samt skruvade bort 105-framväxeln och vajrar. Blev ju riktigt cleant!

IMG_1781.JPG


Tog en halvtimmestur alldeles nyss i gräs, grus och skog utan att kedjan föll av - trots ihärdigt växlande. Verkar funka m.a.o. 44t verkar dessutom alldeles lagom för en dubbdäckscross. Klart nöjd!

Tack till NLC :)
 

NLC

Aktiv medlem
1x10 -konvertera en vintercross (Fd: Byta framväxel 105 -> CX70 top pull?)
Vassego! Och om det verkligen inte funkar utan styrare kan du ju alltid montera tillbaka framväxeln "stelopererad". Men visst blev det snyggare så där :-)
 

Mr Orange

Aktiv medlem
1x10 -konvertera en vintercross (Fd: Byta framväxel 105 -> CX70 top pull?)
Var lite orolig att 44-12 skulle bli för lätt som högsta växel, men enligt Sheldon så motsvarar det 43km/h med kadens på 90. Tror faktiskt inte att jag kommer cykla snabbare än så med vintersulorna. :)
 

fastforward

Aktiv medlem
1x10 -konvertera en vintercross (Fd: Byta framväxel 105 -> CX70 top pull?)
Tack för tipset, möjligt att jag gör samma sak med min cx.

Varför väljer tillverkarna lösningen med trissa istället för en top-pull framväxel - är det verkligen så mycket billigare med bottom pull?
 

NLC

Aktiv medlem
1x10 -konvertera en vintercross (Fd: Byta framväxel 105 -> CX70 top pull?)
har väl inte funnits LVG/CX-framväxlar med top pull så länge kan tänka
 

Mr Orange

Aktiv medlem
1x10 -konvertera en vintercross (Fd: Byta framväxel 105 -> CX70 top pull?)
NLC skrev:
-------------------------------------------------------
> har väl inte funnits LVG/CX-framväxlar med top
> pull så länge kan tänka
>
Jupp, FD-CX70t är Shimanos första LVG/CX-framväxel med top pull. Presenterades Q1 2011. Emil Lindgren som tävlar i CX tyckte följande:

"Det är nog första gången det kommer en sådan för cykelcross, normalt drar vi landsvägsframväxeln underifrån och det är det sämsta som finns på en cykelcross. Man får ofta laborera med rullen eller vajern under. Så det där är en väldig revolution att det går att dra vajern ovanifrån för lera osv. Jag har inte sett det tidigare och har varit sugen på det länge. Det är en supergrej, verkligen."

...Och så är den nästan dubbelt så dyr som en 105-framväxel. CX70 ska motsvara Ultegra för CX-komponenter.
 
Senast ändrad:

GurraG

Aktiv medlem
1x10 -konvertera en vintercross (Fd: Byta framväxel 105 -> CX70 top pull?)
Jag har haft top pull-fvx på min cross sedan 2006. Kommer inte ihåg vad det är för fabrikat, kollar när crossen o jag är i samma land :-)

/G
 

Rog

Medlem
1x10 -konvertera en vintercross (Fd: Byta framväxel 105 -> CX70 top pull?)
Mr Orange skrev:
-------------------------------------------------------
> Svängde förbi CykelCity på hemvägen. Dom hade
> ingen CX70-framväxel hemma, däremot hade dom 44t
> Stronglight-klingor och en Salsa Crossring som
> klarar upp till 44t. Jaja, får väl testa NLC:s
> idé då.
>
> Åkte hem och skruvade fast 44t-klingan innerst,
> den fick plats utan kedjestag-skrap (4-5mm till
> godo) Sen satte jag Crossringen på storklingans
> plats samt skruvade bort 105-framväxeln och
> vajrar. Blev ju riktigt cleant!
>
> Tog en halvtimmestur alldeles nyss i gräs, grus
> och skog utan att kedjan föll av - trots
> ihärdigt växlande. Verkar funka m.a.o. 44t
> verkar dessutom alldeles lagom för en
> dubbdäckscross. Klart nöjd!
>

Jag konverterade min pendlarcross för ngn månad sen till 48 och 12-25. Funkar klockrent utan styrare. Rent och snyggt, förhoppningsvis fastnar det mindre slask. /Roger
 

Stewe

Aktiv medlem
1x10 -konvertera en vintercross (Fd: Byta framväxel 105 -> CX70 top pull?)
Senast ändrad:

Ivar

Aktiv medlem
1x10 -konvertera en vintercross (Fd: Byta framväxel 105 -> CX70 top pull?)
Jag skruvade ut triss-skruven helt och satte fast skärmen med hjälp av den på min Focus. Funkade hur bra som helst.
 
1x10 -konvertera en vintercross (Fd: Byta framväxel 105 -> CX70 top pull?)
Mr Orange skrev:
-------------------------------------------------------
> Svängde förbi CykelCity på hemvägen. Dom hade
> ingen CX70-framväxel hemma, däremot hade dom 44t
> Stronglight-klingor och en Salsa Crossring som
> klarar upp till 44t. Jaja, får väl testa NLC:s
> idé då.
>
> Åkte hem och skruvade fast 44t-klingan innerst,
> den fick plats utan kedjestag-skrap (4-5mm till
> godo) Sen satte jag Crossringen på storklingans
> plats samt skruvade bort 105-framväxeln och
> vajrar. Blev ju riktigt cleant!
>
>
>
> Tog en halvtimmestur alldeles nyss i gräs, grus
> och skog utan att kedjan föll av - trots
> ihärdigt växlande. Verkar funka m.a.o. 44t
> verkar dessutom alldeles lagom för en
> dubbdäckscross. Klart nöjd!
>
> Tack till NLC :)

Snyggt. Får vi se en helbild också?
 

Mr Orange

Aktiv medlem
1x10 -konvertera en vintercross (Fd: Byta framväxel 105 -> CX70 top pull?)
Uppenbarligen var man inte intresserad av det skrev:
-------------------------------------------------------
> Snyggt. Får vi se en helbild också?
>
Det är ingen jätteupphetsande hoj, en Focus Mares Disc från 2011 som jag köpte av MattiasK här på forumet. Robust bojsänke med hjul som skulle överleva ett mindre krig. Är tänkt att användas enbart till snö&slask-pendling. Här är en bild:

http://happymtb.org/forum/read.php/1/1967226/1969981#msg-1969981

Har efter det inlägget bytt till orange styrlinda, dubbdäck, SKS Longboard-skärmar och som sagt singlifierat framklingan.
 
Topp