1x12-konvertering med problem

Magnus K

Aktiv medlem
Jag hade en plan att konvertera min heldämpade hoj från 2x10 till 1x12 växlar, med Shimano-prylar. Delarna är:
XT kassett 10-51 CS-M8100
SLX bakväxel RD-M7100-SGS
SLX kedja CN-M7100
XT växelreglage SL-M8109-R
Framklinga FC-M610 (12speed...)

1. Body byttes och kassett monterades, ser ut att passa helt normalt i ramen:
PXL_20220601_054242433.jpg

2. Bakväxel monterades på växelörat, dock upplever jag att den sitter väldigt långt ut från hjulet...
PXL_20220603_202534332.jpg

3. Bakväxel justeras att ligga strax utanför minsta bakklingan enligt bild nedan. Dock är det bara 2 varv kvar innan high limit screw är i botten, vilket jag tycker är en följd av ev problem i punkt 2?
PXL_20220601_054352818.jpg

4. Kedja läggs över största bakklinga och framklinga, bakdämparen töms och trycks ihop. Kedjan kapas till att precis nå runt plus 5 länkar plus quick-link enligt detta:
Screenshot_20220603-223100.png

5. Kedja monteras genom bakväxel, dämparen fylls lite för att fjädra ut hjulet igen. Kedjan ser dock mycket slak:
PXL_20220603_202836145.jpg

6. Jag försöker få upp kedjan på största klinga bak, men lyckas inte. Bakväxelns cage går emot kassetten. Jag försöker i desperation skruva in b-skruven i botten för att få lite frigång mellan växel och kasset men även om b-skruven är i botten så går bakväxeln (trissor och cage) i kassetten så det är omöjligt att få upp kedjan på största klinga bak.

7. Jag börjar skriva detta inlägg...

A. Har jag fel eller inkompatibla delar?
B. Har jag monterat nåt fel?
C. Har jag justerat nåt fel?

Jag uppskattar alla ev tips och råd.

Mvh
Magnus

Senast ändrad:

Magnus K

Aktiv medlem
Ser ut som du har ett växelöra för Shimano Direct Mount så du behöver byta till ett vanligt växelöra.
Så RD-M7100 är ingen direct mount? Jag tyckte mig läsa att alla Shimano-bakväxlar av modern årgång var det?
Det skulle iofs förklara typ allt med att bakväxeln ser ut att sitta på fel position... 👍

Magnus K

Aktiv medlem
Tackar för tipsen! Ramen är en Scott Genius i alu från 2018, så jag slängde iväg en beställning på ett växelöra för non-direct mount. 👍

Magnus K

Aktiv medlem
Man ska dimensionera kedjan med dämparen/länlaget i max utsträckt läge. Sedan tar du ut luften och dubbelkollar att inget kommer gå av vid bottning bara.
Hmm, okej. Men då är kedjan i värsta fall nån/några länkar för lång i nuläget så jag kan kapa den lite till när jag kollar längden igen. Tack! 👍

Magnus K

Aktiv medlem
Man ska dimensionera kedjan med dämparen/länlaget i max utsträckt läge. Sedan tar du ut luften och dubbelkollar att inget kommer gå av vid bottning bara.
Jag läser Shimanos Dealer Manual DM-MARD001-03 och försöker tolka sidan om full suspension och kedjelängd. Mätning görs vid full utfjädring enligt här:
Screenshot_20220604-110959.png

Begreppet "maximum extension" används men jag tolkar det som att det är kedjelinjens max-längd som de menar, och den inträffar (iaf på min Genius) när bakdämpningen är fullt komprimerad? Känns lite skumt att Shimano antar att för alla typer av länkage så räcker det med att lägga till 5-6 länkar plus quick-linken? 🤔
Screenshot_20220604-110513.png

Skalman_

Medlem
Jag läser Shimanos Dealer Manual DM-MARD001-03 och försöker tolka sidan om full suspension och kedjelängd. Mätning görs vid full utfjädring enligt här:
Visa bilaga 559395

Begreppet "maximum extension" används men jag tolkar det som att det är kedjelinjens max-längd som de menar, och den inträffar (iaf på min Genius) när bakdämpningen är fullt komprimerad? Känns lite skumt att Shimano antar att för alla typer av länkage så räcker det med att lägga till 5-6 länkar plus quick-linken? 🤔
Visa bilaga 559396
För någon som får resultat enligt bilden i första inlägget så står du på dig ganska mycket. ;-)
Om du inte tror på mig så testa båda varianter och se vilken som blir bäst.
Men jag håller med övriga om att ditt växelöra ser skumt ut. Förvisso påverkar det inte metoden för att dimensionera kedjan, men det påverkar ju hur det ser ut och fungerar när du väl trätt den rätt.

Magnus K

Aktiv medlem
För någon som får resultat enligt bilden i första inlägget så står du på dig ganska mycket. ;-)
Om du inte tror på mig så testa båda varianter och se vilken som blir bäst.
Men jag håller med övriga om att ditt växelöra ser skumt ut. Förvisso påverkar det inte metoden för att dimensionera kedjan, men det påverkar ju hur det ser ut och fungerar när du väl trätt den rätt.
Jag ville inte stå på mig, bara att förstå vad du och Shimano menar.

Växelörat är grundproblemet, där är väl alla överens iaf. 👍

Rattnalle

Aktiv medlem
Gör som du vill men om du justerar kedjelängden först och sen byter till ett väsentligt annorlunda öra så ändras förutsättningarna.
Eftersom kedjan fortfarande mäts utan att träs i växeln så påverkar det inte utfallet om man gör enligt manualen.

Resultatet hur det ser ut när man gjort det momentet och om man vill justera längden ytterligare därmot förändras.

Topp