1x12-konvertering med problem
Jag hade en plan att konvertera min heldämpade hoj från 2x10 till 1x12 växlar, med Shimano-prylar. Delarna är:
XT kassett 10-51 CS-M8100
SLX bakväxel RD-M7100-SGS
SLX kedja CN-M7100
XT växelreglage SL-M8109-R
Framklinga FC-M610 (12speed...)
1. Body byttes och kassett monterades, ser ut att passa helt normalt i ramen:
2. Bakväxel monterades på växelörat, dock upplever jag att den sitter väldigt långt ut från hjulet...
3. Bakväxel justeras att ligga strax utanför minsta bakklingan enligt bild nedan. Dock är det bara 2 varv kvar innan high limit screw är i botten, vilket jag tycker är en följd av ev problem i punkt 2?
4. Kedja läggs över största bakklinga och framklinga, bakdämparen töms och trycks ihop. Kedjan kapas till att precis nå runt plus 5 länkar plus quick-link enligt detta:
5. Kedja monteras genom bakväxel, dämparen fylls lite för att fjädra ut hjulet igen. Kedjan ser dock mycket slak:
6. Jag försöker få upp kedjan på största klinga bak, men lyckas inte. Bakväxelns cage går emot kassetten. Jag försöker i desperation skruva in b-skruven i botten för att få lite frigång mellan växel och kasset men även om b-skruven är i botten så går bakväxeln (trissor och cage) i kassetten så det är omöjligt att få upp kedjan på största klinga bak.
7. Jag börjar skriva detta inlägg...
A. Har jag fel eller inkompatibla delar?
B. Har jag monterat nåt fel?
C. Har jag justerat nåt fel?
Jag uppskattar alla ev tips och råd.
Mvh
Magnus
XT kassett 10-51 CS-M8100
SLX bakväxel RD-M7100-SGS
SLX kedja CN-M7100
XT växelreglage SL-M8109-R
Framklinga FC-M610 (12speed...)
1. Body byttes och kassett monterades, ser ut att passa helt normalt i ramen:
2. Bakväxel monterades på växelörat, dock upplever jag att den sitter väldigt långt ut från hjulet...
3. Bakväxel justeras att ligga strax utanför minsta bakklingan enligt bild nedan. Dock är det bara 2 varv kvar innan high limit screw är i botten, vilket jag tycker är en följd av ev problem i punkt 2?
4. Kedja läggs över största bakklinga och framklinga, bakdämparen töms och trycks ihop. Kedjan kapas till att precis nå runt plus 5 länkar plus quick-link enligt detta:
5. Kedja monteras genom bakväxel, dämparen fylls lite för att fjädra ut hjulet igen. Kedjan ser dock mycket slak:
6. Jag försöker få upp kedjan på största klinga bak, men lyckas inte. Bakväxelns cage går emot kassetten. Jag försöker i desperation skruva in b-skruven i botten för att få lite frigång mellan växel och kasset men även om b-skruven är i botten så går bakväxeln (trissor och cage) i kassetten så det är omöjligt att få upp kedjan på största klinga bak.
7. Jag börjar skriva detta inlägg...
A. Har jag fel eller inkompatibla delar?
B. Har jag monterat nåt fel?
C. Har jag justerat nåt fel?
Jag uppskattar alla ev tips och råd.
Mvh
Magnus
Senast ändrad: