1x12 Vevpart - FC MT611 vänster vevarm kaputt.

morango

Medlem
Hej,

På senaste turen så ramlade vänster vevarm av och ser ut att ha gjort sitt.
Sitter på en Canyon mindre än ett år gammal.
Jag hittar inte någon utbytesvev till detta vevparti.Är det bara att köpa ett nytt vevparti?

Hittar inte exakt FC-MT611 av någon anledning. Är det "OEM" till Canyon?

Berk

Aktiv medlem
Satt den så löst att splinesen på vevarmen är sönder? Det gäller att dra åt den men speccat moment, som är hög. Har du provat?

Du kan köpa valfri Shimano HollowTech2 MTB vevarm.

morango

Medlem
Ja det ser inget vidare ut där inne. Förstår inte hur det har hänt. Har inte känt någonting tills den i princip ramlade av och det var i låg fart.

OlofSx

Aktiv medlem
Har du varit där och skruvat?

Annars tycker jag att om man köper en hel cykel från Canyon så ska *de* ha dragit åt med rätt moment och detta borde vara ett garantiärende.

Jag skulle ta lite foton och skicka till Canyon support och förklara läget.

Mini_me

Aktiv medlem
Hollowtech ser lite "defekt" ut även när dom är nya. Splinsen dvs. Har du testat att montera ihop?
En bild vore kul.

morango

Medlem
Jag har inte skruvat något alls.
Bild 1 ny xt-vev. Tycker inte det ser tight ut.
Bild 2 vevlager
Bild 3 gamla veven som ramlade av. Ser ut som att endast halva splinesen har haft kontakt.
20210915_193728.jpg
20210915_193840.jpg
20210915_193943.jpg

Nypåmtb

Aktiv medlem
Shimano har olika varianter på nya direct mount vevar. Sorten som slutar på 20 (tex FC-M8120-1 för xt) är har längre genomgående axel än 8100 som har 52 mm kedjelinje (jämfört med 55 mm för de serier som slutar på 20). Kan möjligen vara så att du har en ram och eller distanser för ett 8120 vevparti men istället fått på ett 8100 vevparti. Det skulle då förklara att inte veven satt tillräckligt långt in på splinsen. En teori, som i ditt fall skulle betyda att Canyon monterat fel grejer.

weldion

Aktiv medlem

Berk

Aktiv medlem
Det ser ut som en del av gängorna i axeln till justeringsskruv (torque cap) är bort. Kanske skärats av när vevarms gick av och då tappade du skruven?

morango

Medlem
Här ser man vad som borde vara stiftet på den gamla veven. Det förklarade varför den ramlade av när jag cyklade i gånghastighet. Förutsätter att jag har cyklat en bra bit sedan den gick sönder.
20210915_211441.jpg

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer