2 alternativt, ett för mycket B⁠-⁠)

mrOtto

Ny medlem
Jag har spanat in och tänkte köpa mig en SCOTT METRIX 30 EQ,
men så dök White SC Lite FF Alivio 2x9 23 upp i XXLs reklam för 4500 (plus skärmar för några hundra). https://www.xxl.se/white-sc-lite-ff-deore-2x9-22-xl-23/p/1208510_1_size_3?page=1
Är Scotten värd nästa 3 gånger så mycket om man slår ut det över cykelns livslängd? Min tanke var att använda cykeln inom byn samt några svängar till stan ca 2,5 mil bort där även jobbet finns. Ambitionen att börja cykla till jobbet har jag snuddat vid men känner mig själv.....

JohanRR4

Aktiv medlem
Jag tycker definitivt inte att Scotten är värd 3 gånger så mycket även om den nog egentligen hade varit ett bättre alternativ eftersom att du kommer cykla lite längre sträckor på den.

Kan även nämna att man får en ganska fin landsvägscykel för den pengen(av scotten) vilket jag tror hade varit perfekt om du vill cykla till jobbet. Typ Vitus Razor VR eller Substance V-2 (om man vill ha plats med lite bredare däck)

roller

Aktiv medlem
Jag tycker att du absolut ska köpa White. Jag tror inte du märker någon större skillnad på Scott vs White. Visar det sig sedan att du vill cykla längre sträckor lite oftare så har du för mellanskillnaden en bra slant till en gravel eller komfortracer.

mrOtto

Ny medlem
Jag tycker definitivt inte att Scotten är värd 3 gånger så mycket även om den nog egentligen hade varit ett bättre alternativ eftersom att du kommer cykla lite längre sträckor på den.

Kan även nämna att man får en ganska fin landsvägscykel för den pengen(av scotten) vilket jag tror hade varit perfekt om du vill cykla till jobbet. Typ Vitus Razor VR eller Substance V-2 (om man vill ha plats med lite bredare däck)
Men nu var 2 alternativt ett för mycket och så kommer du med ännu fler alternativ B⁠-⁠) Vad är fördelarna med dina förslag? Jag såg att de saknar hydrauliska bromsar vilket jag har förstått är att föredra.

Valhalla_

Aktiv medlem
Vad är alternativ B?

Köp whiten. Särskilt om du inte förut pendlat till jobb osv. Svårt att veta i förväg om det kommer hålla i sig, bättre då att ha gått in med mindre pengar.

JohanRR4

Aktiv medlem
Men nu var 2 alternativt ett för mycket och så kommer du med ännu fler alternativ B⁠-⁠) Vad är fördelarna med dina förslag? Jag såg att de saknar hydrauliska bromsar vilket jag har förstått är att föredra.
Fördelarna skulle vara att bockstyre oftast är bekvämare och snabbare på längre sträckor. Cyklarna jag nämnde är även ett steg upp i drivlinan jämfört med scotten. Hydraliska bromsar kan vara bra att ha men det är inget måste.

Ta och köp whiten precis som dem andra säger och om du fastnar för cyklingen så kan du köpa något finare sen. Det var dumt av mig att komplicera det ännu mer.

Köp & Sälj

Topp