2 cyklar stulna Falun / Främby Udde Resort

Jolinwood

Aktiv medlem
Jag och en kompis blev av med våra Canyon Strive i Falun inatt, en svart Large och en blå Medium. Båda har klistermärken kvar från Åre Enduro på ram och fälgar.

Någon har lyckats förstöra låsen på en ny Thule Easyfold, de är låsta men går ändå att skruva av. Ser inga spår av åverkan. Någon som varit med om någon liknande? Vad jag hört så skulle de låsen vara av bra kvalitet? Tydigen inte

:(

Dr_Rydell

Aktiv medlem
Varför lämnar du cyklar låsta utomhus på en bil anno 2017? Så trångt är det väl inte i stugan att en cykel inte får plats?

Rattnalle

Aktiv medlem
Cykelhållarlås generellt går väl att öppna med en smörkniv typ.

Jäkligt trist men tyvärr är cyklar inomhus bredvid sängen enda sättet att få ha grejer ifred.

Octagon

Aktiv medlem
Trist! Hur blir det med tävlingen? Hyr ni något eller?

Jag brukar dra en wire (sån där lång med ögla i båda ändar) igenom tak-railen och genom så många ramar och hjul det går, avslutar med ett vanligt bygellås. Inget för lämna över natten vid cykeltjuvsmagneter (=tävling) men man kan i alla fall äta hamburgare lite tryggare. Är det trångt i stugan kan man ju knöla in cykeln i bilen, mer plats när det inte är folk och väskor där.

ooms

Aktiv medlem
Alla verkar utgå från att det ska vara såhär, att det bara är att anpassa sig. Varför accepterar vi ett sånt samhälle?

Jolinwood

Aktiv medlem
ooms jag håller med. Känner mig naiv, visst. Men vafan om detta är vedertaget att vissa gör räder kring cykeltävlingar får väl polisen gillra fällor eller något då?

Octagon: var inne på Cykel och Fjäll och frågade men det finns ingen som hyr ut cyklar i Falun för tillfället så vi får se om vi drar hem eller om vi kanske hittar en kedjelös motorsåg och tillför något på så vis istället:) De e ju najs väder iaf

Rattnalle

Aktiv medlem
ooms sa:
Alla verkar utgå från att det ska vara såhär, att det bara är att anpassa sig. Varför accepterar vi ett sånt samhälle?
Att anpassa sig av självbevarelsedrift behöver inte betyda att man gillar läget. Känns som att det finns rätt lite att göra som privatperson. Gillra fällor är ju lockande men inte tillåtet..

ponx

Aktiv medlem
Man kan ju ta en sväng på stan och kolla läget. Vem vet, helt plötsligt kanske det sitter en pundare med din strive på en bänk.

Annat tips kan ju vara mindre bra bostadsområde + korvmoj/grill/pizza/kiosk, kanske någon som är ute och visar upp sin nya cykel.

ooms

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
ooms sa:
Att anpassa sig av självbevarelsedrift behöver inte betyda att man gillar läget. Känns som att det finns rätt lite att göra som privatperson. Gillra fällor är ju lockande men inte tillåtet..
Man kan ju alltid tänka till lite hur man vill ha det, och sedan rösta på de politiker som vill förändra åt det hållet, i detta fall mer fokus på lag och ordning. Vi lever trots allt i ett demokratiskt land där makten utgår fr folket, och således har vi det samhälle vi förtjänar. Värt att fundera på.

Rattnalle

Aktiv medlem
ooms sa:
Rattnalle sa:
ooms sa:
Man kan ju alltid tänka till lite hur man vill ha det, och sedan rösta på de politiker som vill förändra åt det hållet, i detta fall mer fokus på lag och ordning. Vi lever trots allt i ett demokratiskt land där makten utgår fr folket, och således har vi det samhälle vi förtjänar. Värt att fundera på.
Jo absolut. Men det är ju ingen kortsiktig lösning här och nu.

ooms

Aktiv medlem
Nä, kortsiktig lösning är nog svår att få till. Åtminstone på rätt sida lagen, där jag tycker man ska befinna sig.

GoranS

Aktiv medlem
Med tanke på att polisen inteverkar hinna utreda brott som är betydligt allvarligare än stöld av cyklar tror jag tyvärr inte det skulle spela någon roll vilket av de nu existerande riksdagspartierna som skulle få ensam beslutanderätt, det skulle inte bli någon förändring av detta i brådrasket. Så det är nog, återigen tyvärr, bättre att investera tiden i att klura ut hur man gör det besvärligast möjligt för tjuvarna att komma över ens cykel.

ooms

Aktiv medlem
1888 sa:
Börjar man aldrig så lär det väl aldrig bli bättre på lång sikt heller?
+1
Med ett av världens högsta skattetryck tycker jag det är konstigt att många resonerar "det är såhär, och det måste vara så, det är bara att acceptera", när det i många andra länder råder betydligt bättre lag och ordning och dessutom lägre skattetryck. Pengar finns tveklöst, det är bara en fråga om prioriteringar, dvs politik. Och det får vi ju inte diskutera, så bäst att vara tyst nu?

Dr_Rydell

Aktiv medlem
Vi har öppna gränser och vem som helst kan åka hit och hämta det de vill ha och sedan lämna landet. De som bedömts inte få vara kvar kan sitta och demonstrera. Polisen utreder inte våldtäkter. När inte samhällskontraktet längre gäller, kan man göra avdrag på skatten för det? Åtminstone för en hagelbössa??

JTF

Aktiv medlem

1888

Aktiv medlem
JTF sa:
1888 sa:
NickPick sa:
Jolinwood sa:
ja varje dag lär man sig något nytt, trodde det var bra lås, cykelhållaren var ju inte gratis direkt

Det är därför det yster cykelhållare, inte cykellås för dragkroksmontering ☺
Tråkigt som fan iaf.

Va?
Det går att läsa vad man skrivet.
Ja just det, skrivit heter det! :-)

Säkert?
Googlade innan jag postade :)

https://www.ordkollen.se/stavning/skrivit-eller-skrivet/

Senast ändrad:

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Tyvärr är det här ingen direkt ny utveckling, fina cyklar har man så länge jag cyklat mtb (snart 30 år läskigt nog) inte kunnat ställa ute utan att de riskerar att försvinna. Vet inte om det har blivit värre heller egentligen, däremot är det nog fler som har fina cyklar numera.

NickPick

Aktiv medlem
JTF sa:
1888 sa:
NickPick sa:
Jolinwood sa:
ja varje dag lär man sig något nytt, trodde det var bra lås, cykelhållaren var ju inte gratis direkt

Det är därför det yster cykelhållare, inte cykellås för dragkroksmontering ☺
Tråkigt som fan iaf.

Va?
Det går att läsa vad man skrivet.
Ja just det, skrivit heter det! :-)

Hur kan "heter" bli "yster" på autocorrect...? :)

Jolinwood

Aktiv medlem
Oj här blev det diskussion minsann. Är lite för trött för att ge mig in i det politiska, även om jag uppmuntrar folk att säga vad ni har på hjärtat. Men kan väl försöka sammanfatta mina erfarenheter från helgen i alla fall.

I Frölunda lämnar jag instiktivt inte cykeln utom synhåll, även om det är +0,1 grader varmt och jag varit ute i ett par timmar i ösregn så tar jag med cykeln in i trapphuset om jag glömt något tvättredskap som tar 2 minuter att hämta. Det tar emot, det tär på min världsbild, men jag kommer ta med mig samma säkerhetstänk till en liten camping utanför en godtycklig ort nästa år. Även om man inte kan trolla fram 1000 poliser så kan man faktiskt med ganska små medel se till att inte bli drabbad själv. Tänk på det!

Och lycka till i skogen imorgon:)

kimkimano

Medlem
Man får utgå från hur verkligheten är, tror inte att någon acceptera det men hur förändrar man verkligheten som råder? Har du nåon idé?

ooms sa:

Mini_me

Aktiv medlem
Har mänskligheten nånsin inte haft några procent rövhål? Har ration ändrats eller har vi bara belyst problematiken lite mer på senare tid?

ooms

Aktiv medlem
Mini_me sa:
Har mänskligheten nånsin inte haft några procent rövhål? Har ration ändrats eller har vi bara belyst problematiken lite mer på senare tid?
På vissa ställen är det väl (eller har blivit) mer förmånligt att vara rövhål än på andra, och då är det väl rimligt att anta att koncentrationen ökar där?

marr

Moderator
Forumvärd
ooms sa:
Mini_me sa:
På vissa ställen är det väl (eller har blivit) mer förmånligt att vara rövhål än på andra, och då är det väl rimligt att anta att koncentrationen ökar där?

Tror rövhålen blir större också :(

ForesterGuy

Aktiv medlem
marr sa:
ooms sa:
Mini_me sa:

Tror rövhålen blir större också :(

Valanus.

Konkret

Ny medlem
Antingen sitter man på cykeln eller så är den inomhus.
Eller så är det som med den gamle härliga puffran i lumpen. Armlängds avstånd!

ForesterGuy

Aktiv medlem
Konkret sa:
Antingen sitter man på cykeln eller så är den inomhus.
Eller så är det som med den gamle härliga puffran i lumpen. Armlängds avstånd!

Ja, man fick inte glömma puffran i skogen...

Bilagor

• DSC01240.JPG
    DSC01240.JPG
    305.4 KB · Besök: 13

Mini_me

Aktiv medlem
ooms sa:
Mini_me sa:

Eller blir somliga ärliga / tvungna att sno saker?

I rätt (läs ej önskvärd) situation skulle jag noga oxå göra saker jag inte skulle göra idag. Och det kan man nog anta för hela befolkningen.

Oavsett, sjukt surt att bli av med 2 hojar. Hoppas ni hittar dom / försäkringen täcker skadan.

Topp