2019 Factory Series FLOAT Service Bakdämpare

Erikahn

Ny medlem
Hej hoppas någon kan hjälpa mig.
Tänkte jag skulle göra en mindre service (byta rengörning+olja+packningar) på min Factory Float bakdämpare. Men när jag går in på Fox hemsida (under mitt id) så hittar jag inget som heter typ byta olja/packning. Är det något speciellt med dessa dämpare eller är det bara göra som de lite äldre fox dämparna (köpa kit m.m)?

/Erik

MagerValp

Aktiv medlem
Av någon anledning verkar de inte publicera instruktioner för luftburksservice för nyare dämpare, men det finns ju en för full rebuild. Grovt räknat börjar och slutar den med stegen för luftburken, så det är bara att hoppa över de mittersta 80 procenten. Med reservation för att om du har någon specialvariant (typ RE:aktiv) så verkar det vara specialinstruktioner och du måste skicka in den.

PS:

Erikahn

Ny medlem
Av någon anledning verkar de inte publicera instruktioner för luftburksservice för nyare dämpare, men det finns ju en för full rebuild. Grovt räknat börjar och slutar den med stegen för luftburken, så det är bara att hoppa över de mittersta 80 procenten. Med reservation för att om du har någon specialvariant (typ RE:aktiv) så verkar det vara specialinstruktioner och du måste skicka in den.

PS:
Tack tack :-).. Aj du, så klart skulle jag lagt den där under :-(

LDG

Aktiv medlem
Går att göra luftburkservice men innebär samma som att ändra slag på den, så är lite pilligare än en vanlig luftburksservice, med rengöring och ny olja/fox fluid. Rekommenderas av mekaniker för att förlänga serviceintervallen.

Erikahn

Ny medlem
Går att göra luftburkservice men innebär samma som att ändra slag på den, så är lite pilligare än en vanlig luftburksservice, med rengöring och ny olja/fox fluid. Rekommenderas av mekaniker för att förlänga serviceintervallen.
Sorry förstår inte riktigt :-) :-). Hur är det så? Att ändra slag och lufttrycksservice är samma sak? Är det mer delar som behövs? Eller är det bara att inställningarna försvinner?

Erikahn

Ny medlem
Hej Här kommer bilden :-).. Funderar om jag skulle lämna in den ändå, men sedan är ju serviceintervallen rätt täta (om man ska vara följa fox). Så det kan ju vara värt att lära sig :-)

IMG_3597.jpg

Morakles

Medlem
:-) Köpte ett kit :-)
Bra.
Håll rent där du jobbar, och jobba systematiskt. Viktigt med stor arbetsyta och att du separerar gamla packningar från nya 😊 skaffa o-ringsverktyg (finns på Biltema), vilket underlättar när man ska ta bort o-ringarna.
Ta bilder genom de olika stegen vid demontering.
Finns bra instruktionsfilmer på youtube.
Jag gjorde min första dämparservice förra året, och kommer att ge mig på gaffelservice i år 😬
Lycka till 👍🏽😊

LDG

Aktiv medlem
Sorry förstår inte riktigt :-) :-). Hur är det så? Att ändra slag och lufttrycksservice är samma sak? Är det mer delar som behövs? Eller är det bara att inställningarna försvinner?
Sry trodde det var en Float X2 och där måste man göra på samma sätt som när man ska ändra slag för att komma åt hela luftburken, dämparen på bilden heter väl DPS?

Köp & Sälj

Topp