24 håls 24" fälg blev istället liten 26" ram och ev 24 håls 26" fälg

Vizual54

Aktiv medlem
Håller på att titta på att bygga en 24-tummare till dottern.
Lillebror växte ur sin 20" under vintern och fick ärva dotterns 24" och hon fick gå upp på 26".
Men hon är ca 140 cm och den känns lite stor för henne så jag funderar på om jag skulle bygga en 24" till henne.
har hittat ram och gaffel har jag en liggande som jag tror ska funka.
Problemet är hjulen, har ett par straight pull nav för 24 håls fälg men det verkar vara omöjligt att hitta 24" fälgar med 24 hål.
Det enda jag hittat är Stans Crest https://www.bike-components.de/en/NoTubes/ZTR-Crest-MK3-Disc-24-Rim-p50770/ men 1000:-/st känns lite saftigt.
Någon som har koll på om det finns några andra som gör 24 håls?

Tips på 155-160mm vevarmar tas gärna emot också. Har ett par 165mm Deore vevarmar på ingående men det känns som de blir lite långa.

Berk

Aktiv medlem
Duke Lucky Star Ultra äe riktigt fina och lätta fälgar! Dom är lite billigare, men inte mycket, än Crest, om man kan hitta dom.

Men är 26" cykeln verkligen för stor till 140 cm? Min son kör tre 26" cyklar sedan han är 127 cm. På alla tre cyklar måste jag byta stam till 35 mm och på två kortare vevar. Frog vevparti är billiga, men känns också billigare. Vpace har riktigt fina vevparti, men jag tror dom inte är på lager nu.

Vizual54

Aktiv medlem
Tack för tipsen ska kolla in fälgarna och vevparti.
Hon kan ju absolut cykla på 26an men det är ju en bit till marken när hon får stopp. Med kortare vevar kommer hon ännu en bit längre upp. Känns som att hon är lite precis mitt emellan just nu. Kanske en mindre 26" egentligen skulle vara bättre, den som hon har nu är 15.5". Men få tag på en liten 26 tums ram nu är nog rätt kört.
Hon fick cykla lite på brorsans 24" och den såg faktiskt rätt liten ut, men det är å andra sidan en xxs typ 10-11" så den är ganska kort. Den ram som jag hittat är 12".

Är lite saker på gång till denna som 11-del kassett, bakväxel, reglage, nya däck och nya vevar.

Screenshot 2021-05-11 at 21.34.28.png

Berk

Aktiv medlem
Ja, den är lite för hög, både ram och vevlager.

Vi hade tur att min fru hade en 13.5" Specialized Hardrock. Med stambyte från 100 mm till 40 mm passar min son på den. Han använder den som citycykel, så smalare däck gör avståndet till marken lite mindre hög. Hade inte tänkt att det skulle funka till så bra redan vid 127 cm, men sonen trivs på den.

Sin stigcykel är en Vpace Max26. Den är klart gjort för att passa redan vid 127 cm.

Vizual54

Aktiv medlem
Vpace såg ju riktigt jäkla trevlig ut men lite dyr än så länge när jag inte vet hur mycket hon kommer cykla på den. De verkar inte ha några lösa ramar nu heller.
Ska nog ta och titta på att hitta en mer anpassad 26" ram istället till henne istället.
Finns Dartmoor Hornet 26 på Bikester, inte riktigt en barnanpassad men kanske skulle kunna funka.
NS Clash i S (14") kanske skulle funka bra om den går att få tag på. Eller kanske ännu hellre en Clash JR, ska tydligen gå att köra 26" i den ramen. Vore ju fint om 26bikes kunde skaka fram en men har väl inte allt för höga förhoppningar.

Hojta gärna om ni har fler förslag eller till och med något att sälja. Endast små 26" ramar med fäste skivbroms är intressant.

Senast ändrad:

Vizual54

Aktiv medlem
Tack för tips, men ja det är nog 26" som gäller nu.
Bra att få en för mig hittills okänd butik till listan.

dabac

Aktiv medlem
Om du hittar 36H fälgar som är borrade så att alla nipplar pekar mot mitten av navet, så borde det funka att ekra dem till 24H nav. Lämna vart 3-dje hål tomt bara.
Har provat bygga så med vinklade hål, och det blev mindre bra.
Har inte provat att borra om fälgen först.
Är du inom räckhåll från Sthlm så kan jag stå för byggandet av ren nyfikenhet.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer