26 hardtail mtb till drop-bar gravel cykel med Compass Rat Trap 26x2.3

rödblå

Aktiv medlem
Har blivit sugen på att återuppliva min gamla 26 tums hardtail i titan till en gravelcykel med drop-bars och stel gaffel. Det finns mycket positivt att läsa om Compass Rat Trap 26x2.3 däcken och liknande byggen, dock är det svårt att veta vad som är sanning och överdrift.

Ställer mig tveksam till att lägga en hel del pengar på att bygga om en cykel med 26 tums hjul, men å andra sidan är det en fin ram och cykel som borde användas mer.

Har någon här gjort något liknande? Några spontana invändningar?

Bilagor

• p4pb11229438[1].jpg
    p4pb11229438[1].jpg
    85.6 KB · Besök: 76
  • p4pb11229433[1].jpg
    p4pb11229433[1].jpg
    88.2 KB · Besök: 93

Murdock

Aktiv medlem
Mkt fin ram. Kan du inte få i 650b/27,5/584 hjul i ramen? I så fall köper du bara en gaffel som klarar det med.

efj

Aktiv medlem
Riktigt fin ram ja! Min gamla 26-tummare klarar till och med 622-hjul med 35mm däck. Kolla vad som passar bak innan du beställer!

MatteXC

Aktiv medlem
Hej!

Jag provade att slänga på drop bar och STI reglage på min Scott Scale för ca 9 år sedan, var väl före trenden eller något sånt...

Det funkade helt ok, rekommenderar ett drop bar med så lite reach som möjligt samt en kortare styrstam.

Skogsgubben

Aktiv medlem
rödblå sa:
...
Har någon här gjort något liknande?
...
I den här tråden finns exempel på några som gjort något liknande: https://happyride.se/forum/read.php/1/2125921/3612192#msg-3612192

Själv skrotade jag nyss idén på att få dit ett bockstyre på en av mina cyklar. Det blev inte riktigt värt det. Om jag hade en fin gammal titanram hade det antagligen varit en annan femma.

Jag skulle nog behållit 26"-hjulen. 27.5" är inte särskilt mycket större. Och vad ska man egentligen med stora hjul till på en gruscykel? Bättre att ha utrymme för breda däck tycker jag.

Jonatan F

Aktiv medlem
Jag har gjort om en mongoose till vinterpendlare och håller väldigt sakta på att bygga en v2:a av en finare ram. Den svåra nöten brukar imo vara att få styret högt nog.

V1, observera Vilken stam som krävdes för ok pendelsittställning:
Screenshot_20190903-220441_Instagram.jpg

tmalm

Aktiv medlem
Jag har bock och 28"hjul på min gamla 26" mtb. Stel gaffel.

Kort stam och stolpe utan offset är bra!
Har inte nån hög stam som bilden ovan.

/T

BLEKINGE BAD ASS

Aktiv medlem
rödblå sa:
Har blivit sugen på att återuppliva min gamla 26 tums hardtail i titan till en gravelcykel med drop-bars och stel gaffel. Det finns mycket positivt att läsa om Compass Rat Trap 26x2.3 däcken och liknande byggen, dock är det svårt att veta vad som är sanning och överdrift.

Ställer mig tveksam till att lägga en hel del pengar på att bygga om en cykel med 26 tums hjul, men å andra sidan är det en fin ram och cykel som borde användas mer.

Har någon här gjort något liknande? Några spontana invändningar?

Rent spontant så säger jag- go for it ! Det kommer bli en grym monstercross/gravelbike. Men ta även en funderare på om du ska slänga på 650b hjul.

rödblå

Aktiv medlem
Murdock sa:
Mkt fin ram. Kan du inte få i 650b/27,5/584 hjul i ramen? I så fall köper du bara en gaffel som klarar det med.
Vet ej, får testa och mäta. Krävs nog ett par ganska dyra hjul om de ska rulla bättre än mina gamla i kolfiber. Om pengar inte vore en begränsning så skulle jag nog sätta på 650b hjul och en modern 1x11 grupp. Funderar på att behålla min 2x9 XTR grupp, samt slänga på dropbar, STI-reglage, TRP mekaniska bromsar och en stel gaffel som ett "billigare" första test. Kan ju sedan utvärdera och eventuellt bygga något bättre.

Senast ändrad:

skjivert

Aktiv medlem
Det låter ju som en utmärkt plan. Om du redan har fina men lite utdaterade grejer på cykeln så måste man ju oftast sänka ganska mycket pengar innan det blir en uppgradering och inte bara "annorlunda"

frankfurt

Aktiv medlem
Kommer att bli skitsnyggt! Men som sagts tidigare, kortare stam och som pekar uppåt. Byt inte ut 2x gruppen! Det blir perfekt på den typen av cykel, jag kör 9-delad XTR bakväxel med Dura Ace 7800 Sti på min MTB med bockstyre.

Murdock

Aktiv medlem
rödblå sa:
Murdock sa:
Vet ej, får testa och mäta. Krävs nog ett par ganska dyra hjul om de ska rulla bättre än mina gamla i kolfiber. Om pengar inte vore en begränsning så skulle jag nog sätta på 650b hjul och en modern 1x11 grupp. Funderar på att behålla min 2x9 XTR grupp, samt slänga på dropbar, STI-reglage, TRP mekaniska bromsar och en stel gaffel som ett "billigare" första test. Kan ju sedan utvärdera och eventuellt bygga något bättre.
Om jag hade fina kolhjul i 26” skulle jag definitivt använda dessa för projektet. Vore ju synd att låta dom samla damm och begagnatmarknaden lär väl vara sval.

Lars Vilks

Ny medlem
Kör på. Ful-moddade min Crescent Gram förra året. Kändes helt OK. I höst ska det bytas ut hjul och bromsar till skivor.

8FF36316-35AD-45A0-B808-FECFC6B4AECD.jpeg

Jonatan F

Aktiv medlem
Sätt på hjul och ställ cykeln bredvid en racer. Behövde massa rise på mongoosen, typ ingen på min Kona (v2:an).

Sutagar

Medlem
Vad hände med projektet? Jag har gått i liknande tankar att konvertera en 26" MTB till en gravel med 27.5"/28" hjul, steel framgafel och jones h-bar.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer