27,5" däck på en gaffel för 29"

Berk

Aktiv medlem
Det är bara att tänka på att om man vill behålla geometrien man behöva åka slaglängden om man byter ett 29" hjul för att ett 27,5" hjul och sänka slaglängden om man byter en 27,5" gaffel för en 29".

Mussepigg

Ny medlem
Det är bara att tänka på att om man vill behålla geometrien man behöva åka slaglängden om man byter ett 29" hjul för att ett 27,5" hjul och sänka slaglängden om man byter en 27,5" gaffel för en 29".
Jag vill ju ha lite mer slaglängd, men hittar ingen gaffel till hyfsat vettigt pris som är 27,5! Men då kanske det blir lite svårt om man inte vill att geometrin ska bli helt åt helvete!

Berk

Aktiv medlem
Jag vill ju ha lite mer slaglängd, men hittar ingen gaffel till hyfsat vettigt pris som är 27,5! Men då kanske det blir lite svårt om man inte vill att geometrin ska bli helt åt helvete!

Så är det klart bättre med en 27,5" gaffel.

Vad är en vettigt pris? Tysken harrea på nästan alla 2022 27,5" gaffel från RockShox, t.ex. Revelation och Yari.

Eller ännu billigare, kan du inte byta till en längre airshaft?

MagerValp

Aktiv medlem

Mussepigg

Ny medlem
Så är det klart bättre med en 27,5" gaffel.

Vad är en vettigt pris? Tysken harrea på nästan alla 2022 27,5" gaffel från RockShox, t.ex. Revelation och Yari.

Eller ännu billigare, kan du inte byta till en längre airshaft?
Ja men runt 6-7k är väl vettigt!

Nu har jag inte full koll på vad tysken är om jag ska vara ärlig?

DoubleD

Aktiv medlem
Tysken brukar vara Bikester, eller någon av de andra stora tyskarna.
Så det är inte som någon gammal Bellmanhistoria med tysken, dansken och norsken.

Berk

Aktiv medlem
Har en rock shox Yari rc! Rätt gammal gaffel nu!

Om den är från 2016 eller senare finns 170 och 180 mm air shaft här:

Mussepigg

Ny medlem
Om den är från 2016 eller senare finns 170 och 180 mm air shaft här:
Ja den är från 2017!

Nu kommer kanske en dum fråga till men vad blir skillnad på att byta airshaft till låt säga 180mm eller en gaffel som är 180mm original?

Berk

Aktiv medlem
Det va som fan, ja då är det ju bortkastat att köpa en gaffel för 5k ist för en Air shaft för några hundra kr!

Inte helt. En gaffel sliter och behöver underhåll, som är dyra om du inte gör det själva. Att byta air shaft kräver lite redskap och lite gaffelolja. Men gissar att din gaffel enda behöver service. Om man gör en service själva eller betalar för det är byten av air shaft gratis (förutom konstnaden av air shaften själva).

Mussepigg

Ny medlem
Inte helt. En gaffel sliter och behöver underhåll, som är dyra om du inte gör det själva. Att byta air shaft kräver lite redskap och lite gaffelolja. Men gissar att din gaffel enda behöver service. Om man gör en service själva eller betalar för det är byten av air shaft gratis (förutom konstnaden av air shaften själva).
Ja gaffeln servas innan varje säsong och hittills har den varit problemfri! Kanske ska köpa en airshaft då och be dom byta då den servas!

Är det här samma typ som den du länkade? https://www.bikester.se/rockshox-ly...pgraderingskit-debonair-c1-180mm-M853318.html

Berk

Aktiv medlem
Ja gaffeln servas innan varje säsong och hittills har den varit problemfri! Kanske ska köpa en airshaft då och be dom byta då den servas!

Är det här samma typ som den du länkade? https://www.bikester.se/rockshox-ly...pgraderingskit-debonair-c1-180mm-M853318.html

Då får man inte bara en airshaft, också en nyare DebonAir modell (den röda delen som glider upp och ner). Den ger lite ändrade fjäderkarakteristikt och 5-10 mm extra slag vid samma angivna slaglängd.

Det står tyvärr inte om den är till en 27,5" eller 29" Yari, som skulle ger olika slaglängd. Gissar att den är till 27,5".

Valhalla_

Aktiv medlem

Den passar.

Det står tyvärr inte om den är till en 27,5" eller 29" Yari, som skulle ger olika slaglängd. Gissar att den är till 27,5".
Det ska inte göra någon skillnad på yari.

Valhalla_

Aktiv medlem

Senna81

Aktiv medlem
Har du en gaffel för 29 hjul? Jag själv har en 27 gaffel på 150 slag som jag gärna skulle byta mot 29 gaffel med 140 i slag

Topp