27.5+ vs 29

Patrick Boyum

Ny medlem
Hej,

Funderar lite på för- och nackdelar med 27.5+ gentemot 29” hjul. Tycker det verkar som att många tillverkare går över till 29” även på enduro och trailhojar.
Är det helt fel att tänka 27.5 när man ska leta ny trailcykel. Har en HT med 29” idag som jag tänkte sälja så småningom.

Tackaam för svar
 

Hälsingland

Aktiv medlem
Jag har en 27,5+, ser inga problem med det mer än att trenden verkar dö ut och det knappt lär gå att sälja den när det är dags.

Vill du ha möjlighet att sälja hojen om något år tror jag 29" är grejen.
 

Hk

Medlem
Hälsingland sa:
Jag har en 27,5+, ser inga problem med det mer än att trenden verkar dö ut och det knappt lär gå att sälja den när det är dags.

Vill du ha möjlighet att sälja hojen om något år tror jag 29" är grejen.
+1

Jag hade en 27,5 plus som jag sålde nyligen. Hade två intressenter, varav ett skambud. Så svårt är det!
 

onegear

Aktiv medlem
Var inte imponerad av 29" för den typen av skogscykling jag kör när dom slog igenom förra gången. Har aldrig dragit över styret så många gånger som den sommaren jag hade min första 29a...
Nu har geometri och grejer hittat rätt så det finns ingen orsak att inte köra med så stora hjul som möjligt om man inte är kortare än 155 typ.. Cyklar numera på en Giant Trance 29a som funkar till både xc och enduro om det inte är döds stökigt samt en Surly Krampus 29" plus som rullar över precis allt och rullar ifrån alla.
Satsa på en modern 29a och njut är mitt tips.
 

jonte987

Aktiv medlem
Eller tvärtom en 29a som går att köra 27.5. Det är inte super många som officiellt är 27.5/29 verkar det som.

Tror det stämmer att vanlig 27.5 är på väg ut. Främst baserat på beg marknaden på gafflar. Kommer det en billig gaffel så är den ofta 27.5
 

Hälsingland

Aktiv medlem
MatteXC sa:
Fast många hojar med 27,5+ går ju att köra som 29, så kolla isf att du köper en 27,5+/29.
Ja ren 27,5" verkar ju död, kolla bara på YT som rear jeffsy i starten på säsongen när de borde vara som hetast. Jag har 27,5/29" men fyndade 27,5+ kolfiberhjul då de verkar vara svårsålda också, så bra fynd går ju definitivt att göra.
 

VanGarg

Medlem
Här behövs lite mitpol.
Har kört äldre 29x2.4 fs, 29x2.4 ht, 29x3 ht, 27x2.4 ht, 27x2.6/8 ht samt nu 27x2.6/8 fs.
(Har en fatbike också 26x4)

29x3 minions rullar riktigt bra med bra stabilitet o dämpning, och så ser de så jäkla läckra ut.
Men jag skrapade baken i bakdäcket på tok för ofta, gillar inte att ha styret för högt(stack), de breda däcken planade i lera vilket gjorde dem luriga med greppet, vikten på hjul o däck var helt okej i långsam fart och på hyggligt släta stigar i snabb fart men den roterande vikten märktes verkligen vid högre fart.
Och sist men inte minst på minussidan, vilket nog är det viktigaste för min del men samtidigt svår att förklara: Det blev svårare att ta sig upp för knixiga partier där det inte går att rulla. Hjulcentrum är längre från hindret och därmed blir sträckan som hjulen måste dras med i luften längre. Och tack vare bättre roll over så var det en vagare känsla om jag faktiskt kommit upp eller inte.

Men jag älskar stora däck för alla blöta rötter, mjuka rådjursstigar, för deras hantering av småskak och för att de i mina ögon ser fräcka ut!

Allt om 29x3 är ju såklart en överdrift jämfört med mindre 29"-däck men principen är densamma.

Hade jag primärt cyklat där det är antingen hårt och hyggligt torrt underlag, alternativt fullständig lerfest, ja då hade jag kört 29x2.4 eller något sånt.
För blöta, mjuka, rotiga hyggligt långsamma svensk granskogsstig så föredrar jag stordäckade 27or.

Slutord på detta spretiga och vålsamt subjektiva inlägg: Just nu är trenden att köra så fort som möjligt nerför. EWS verkar vara förebilden för alla nya stigcyklar och däck, och alla cyklar ska därmed testas i Finale ligure. Finale är ett fantastiskt ställe, men det har väldigt få likheter med mina hemmastigar.

Hurvida 29 mer eller mindre helt tar över marknaden är svårt att sia om, det rullar ju åt det hållet just nu. För några år sedan var det 27orna. Trender kommer o går, skaffa det som gör din cykling så rolig som möjligt.
Själv är jag inte det minsta orolig för 27ornas försvinnande, och om så skulle vara fallet så kommer det alltid finnas folk som vill köpa begagnad hoj om den har vettig geometri.
 
Hk sa:
Hälsingland sa:
Jag har en 27,5+, ser inga problem med det mer än att trenden verkar dö ut och det knappt lär gå att sälja den när det är dags.

Vill du ha möjlighet att sälja hojen om något år tror jag 29" är grejen.
+1

Jag hade en 27,5 plus som jag sålde nyligen. Hade två intressenter, varav ett skambud. Så svårt är det!
Jag lägger ingen värdering i 29 eller 27,5+.

Jag sålde dock en 27,5+ nyss. Den blev såld på under 24 h. Jag sålde den för 800 SEK mindre än jag gav för den. Dvs just nu är det inte alltid svårt att sälja 27,5+ hojar.

Sedan tänker jag att det är bättre att köpa något man själv gillar än att fundera på ev andrahandsvärde.
 

Knuppe

Ny medlem
När 29 slog så köpte jag en superbillig 26a beggat som jag fortfarande cyklar med, säljer den aldrig då motsvarande hoj idag skulle kosta mig över 40.000, begagnad. (full suss 10kg inkl allt)
Om jag skulle köpa idag skulle jag försöka hitta en 27.5a och skambuda friskt, eller titta efter bra erbjudanden som tex. YT säljer ju ut riktigt bra nu.
Att följa trenden och köpa det alla andra vill ha just nu, 29 blir svårt att göra en bra affär men man kan alltid försöka.
 

Paco

Aktiv medlem
Mina 2 cent.

Tycker semitjockisar(2.8-3.0) funkar bäst som slaskhöst/vinter/slaskvår hoj. Imponerade verkligen inte utför i Åre då det blev för studsigt med för högt tryck i däcken och för halkigt/sladdrigt med lågt tryck när farten blev hög.

Min 29” endurohoj med 150/160 funkade dugligt som stigåkare och var underbar i bikeparken.

Har du möjlighet så köp en 29er som du får plats med ett par 27.5x2.8 däck i isf.
 

Erik O

Aktiv medlem
Med tanke på att 29 innebär uppenbara nackdelar för lite kortare personer är det inte troligt att 27,5 kommer försvinna helt iaf.
 
Paco sa:
Har du möjlighet så köp en 29er som du får plats med ett par 27.5x2.8 däck i isf.
Det kan vara klokt. Köp då en med flipchip (dvs ställbar geometri) på då, 29or kan bli lite låga med 27,5 på annars.

Sedan är det så att ingen hoj är bra på allt. Det viktiga är att köpa en hoj som passar där man cyklar absolut mest. Ska man åka utför bara en eller två gånger per år kan det vara en idé att hyra cykel vid de tillfällena.
 

jolov

Medlem
tycker hemskt mycket om min karate monkey med 27.5 x 3" däck. Ska tydligen rymma 29x2.5" också, så man kan väl byta upp i framtiden om man känner sig allt för omodern.
 

jofahjalm

Aktiv medlem
27,5+ var en dåligt påfund från första början och det verkar redan ha dött ut. Det är inget som används inom någon form av rejsning (xc, enduro, DH). Om man cyklar väldigt lugnt och vill ha lågt däcktryck och mycket gummi i backen finns det fördelar. Ska man stå på lite får man ha studsiga jättedäck med högt tryck eller så kan man välja punktering.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
jofahjalm sa:
27,5+ var en dåligt påfund från första början och det verkar redan ha dött ut. Det är inget som används inom någon form av rejsning (xc, enduro, DH). Om man cyklar väldigt lugnt och vill ha lågt däcktryck och mycket gummi i backen finns det fördelar. Ska man stå på lite får man ha studsiga jättedäck med högt tryck eller så kan man välja punktering.
Som någon skrev ovan är det väl utmärkt till fikacykling när det är blött och mjukt.
 
jofahjalm sa:
Det köper jag. Off-road touring är också ett vettigt användningsområde. Det känns däremot inte jättehett för heldämpad stigcyklar.
Nä, det antagligen främst hardtails det är någon poäng med det. De kör man oftast inte stenig nedförsäka med.

Jag köpte min som vinter/geggahoj. Jag gillade den dock så mycket att jag sålde min FS XC för jag använde aldrig XCn...
 

Martinmat

Aktiv medlem
Köpte för en månad sen en santa Cruz tallboy, hade tänkt 29” hoj men då ltm racing i Madrid reade ut 2018 års 27,5+ version med typ 40% rabatt så slog jag till (hojen säljs med både 27,5+ och som
29. Tänkte att det var värt
Att pröva å så kan jag skaffa 29” hjul längre fram om
Jag vill. Positivt överraskad av 27,5+, maxxis rekon+ 2.8. 70-80% av min cykling sker i skogar med sjukt mkt rötter och en hel del stök å bök där är + hjulen underbara pga deras grepp och förmåga att ta bort småstöket. Fungerar även överraskande bra på enduroslingorna på berget här i Östersund.

Nackdel: lite tungrullade på asfaltstransport, kör man stigar där det går riktigt fort så måste
Man höja trycker en del för att inte riskera att de viker sig i kurvor å då förlorar man lite av vitsen med 27,5+.

Kommer troligen skaffa 29or och ha som komplement, framförallt under den torra sommarsäsongen och plushjulen får vara till stök å bök i måttlig fart samt vår vinter höst.
 
Senast ändrad:

MatteXC

Ny medlem
jonte987 sa:
Eller tvärtom en 29a som går att köra 27.5. Det är inte super många som officiellt är 27.5/29 verkar det som.

Tror det stämmer att vanlig 27.5 är på väg ut. Främst baserat på beg marknaden på gafflar. Kommer det en billig gaffel så är den ofta 27.5
Det som kommer närmst och inte är svindyrt är nog NS Bikes Eccentric Evo 29 med en BB höjd på 55mm, då funkar det även med så små däck som 27,5x2,4.

Jag har en, har testat 29x2,4, 27,5x3,0 och kör den nu som 27,5x2,4.
 
Senast ändrad:

jofahjalm

Aktiv medlem
Jag ser ett utvecklingsmöte inom cykelindustrin framför mig.

"Okej grabbar, vi behöver något nytt för att sälja nya cyklar. Vad ska vi köra på?"

"Vi byter navbredd!"

"Nja, vi har redan 110 mm, 120 mm, 130 mm, 135 mm, 142 mm, 148 mm, 150 mm och 157 mm. Det blir svårt att klämma in något..."

"Vi byter hjuldiamter!"

"Va fan, det körde vi just med!"

"Äsch, skit samma. Fram med trenollorna igen!"
 

VanGarg

Medlem
Hjul e ju sjukt tacksamt att joxa med från cykeltillverkarnas håll, innebär ju i princip alltid ny ram, nya hjul o ny gaffel = ny komplett hoj.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
Raggamuffin sa:
:D

Tänker alltid på det avsnittet när Lunds spårvagn kommer på tal.
Ja herregud. Som Göteborgare är det svårt att inte ta det där spårvägsbygget som slutligt bevis på att ni är helt knäppa där nere i söder. Vi har jag haft vår sen Hedenhös och redan investerat i den men att vara fri från spårvagnar och skaffa dem är ju helt barockt.
 

NLC

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
Raggamuffin sa:
:D

Tänker alltid på det avsnittet när Lunds spårvagn kommer på tal.
Ja herregud. Som Göteborgare är det svårt att inte ta det där spårvägsbygget som slutligt bevis på att ni är helt knäppa där nere i söder. Vi har jag haft vår sen Hedenhös och redan investerat i den men att vara fri från spårvagnar och skaffa dem är ju helt barockt.
Se det positivt, det är bara en linje ...
 

dnleriksson

Aktiv medlem
Paco sa:
Mina 2 cent.

Tycker semitjockisar(2.8-3.0) funkar bäst som slaskhöst/vinter/slaskvår hoj. Imponerade verkligen inte utför i Åre då det blev för studsigt med för högt tryck i däcken och för halkigt/sladdrigt med lågt tryck när farten blev hög.

Min 29” endurohoj med 150/160 funkade dugligt som stigåkare och var underbar i bikeparken.

Har du möjlighet så köp en 29er som du får plats med ett par 27.5x2.8 däck i isf.
Instämmer med Paco! Tycker semitjockishjulen jag köpte av honom var fantastiska höstvädershjul! Då klämde jag in dem på en ickeplus-27,5 och med lågt lufttryck var cykeln lika hög som vanligt.
Nu har jag en 29 med 2,6or och frågan är om jag ska ha 27,5x3,0or till hösten eller om det får duga ändå... Ska iaf ha två uppsättningar 29 med olika däck.

Hjulen är btw på väg till Göteborg nu Paco för ett vidare liv där! Min nya har ju boost...
 

Rattnalle

Aktiv medlem
NLC sa:
Rattnalle sa:
Raggamuffin sa:
:D

Tänker alltid på det avsnittet när Lunds spårvagn kommer på tal.
Ja herregud. Som Göteborgare är det svårt att inte ta det där spårvägsbygget som slutligt bevis på att ni är helt knäppa där nere i söder. Vi har jag haft vår sen Hedenhös och redan investerat i den men att vara fri från spårvagnar och skaffa dem är ju helt barockt.
Se det positivt, det är bara en linje ...
Jag drabbas inte. Tycker bara inte det är rimligt :)
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
NLC sa:
Rattnalle sa:
Raggamuffin sa:
:D

Tänker alltid på det avsnittet när Lunds spårvagn kommer på tal.
Ja herregud. Som Göteborgare är det svårt att inte ta det där spårvägsbygget som slutligt bevis på att ni är helt knäppa där nere i söder. Vi har jag haft vår sen Hedenhös och redan investerat i den men att vara fri från spårvagnar och skaffa dem är ju helt barockt.
Se det positivt, det är bara en linje ...
Jag drabbas inte. Tycker bara inte det är rimligt :)
Man kan dra mycket väldigt långt på lite mutor och prestige.

Edit: Situationen i Lund är väl lite unik med och transportmässigt är vagnarna överlägsna bussar. Men........
 
Senast ändrad:

Rattnalle

Aktiv medlem
Raggamuffin sa:
Rattnalle sa:
NLC sa:
Rattnalle sa:
Raggamuffin sa:
:D

Tänker alltid på det avsnittet när Lunds spårvagn kommer på tal.
Ja herregud. Som Göteborgare är det svårt att inte ta det där spårvägsbygget som slutligt bevis på att ni är helt knäppa där nere i söder. Vi har jag haft vår sen Hedenhös och redan investerat i den men att vara fri från spårvagnar och skaffa dem är ju helt barockt.
Se det positivt, det är bara en linje ...
Jag drabbas inte. Tycker bara inte det är rimligt :)
Man kan dra mycket väldigt långt på lite mutor och prestige.

Edit: Situationen i Lund är väl lite unik med och transportmässigt är vagnarna överlägsna bussar. Men........
Det är det där sista jag ifrågasätter, som uppväxt med vagnar. Mer än att de är bekvämare då.
 

kais01

Aktiv medlem
de i min närhet som satt 27.5+ hjul på 29or uttrycker tröttsamhet över pedalislag. trots flipchip. men det var ju lätt att räkna ut, den kombon lär försvinna.

tycker annars vanliga 27,5 är rätt vanliga hos de jag jag kör med. typ en av tre.

har själv kört 29/3.0 ett par år, skönt på steniga fjällstigar och frikörning utanför stig. men för snabbare framfart föredras 29/2,6. och inte lika ensamt. väl träffat tre-fyra med 29/3,0 de här åren.

nyligen satte jag på gammalcykeln 26/2,4 på nygjorda hjul med 40i fälgar. lekfulla stigfavoriten just nu. och träffar ingen alls med samma upplägg. dock möts stor nyfikenhet.

hjulstorlek går i vågor.
 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer