29"-däck under 1000g med hyggligt bett? (~2.4")

Fundadores

Aktiv medlem
Äh sätt på ett DHF i fram och var nöjd. Du vet att du vill ha det det där lilla släppet innan kantdobbarna biter i och du har grepp överallt. Enda gången du kommer ångra ditt val är när du cyklar med andra. Cykla själv, DHF är den enda cykelkompis du behöver…

stenmark

Aktiv medlem
Om du märker skillnad på 950g och 1000 g givet samma gummi och mönster på däck är jag impad, speciellt på ett framdäck. Det är bara gilla läget att däck överlag blivit tyngre men jag tror inte vi cyklar långsammare för det.
I övrigt har jag inte mycket vettigt att tillägga, harvar fortfarande runt på mina Eliminator fram, respektive Ground Control. Spesh däcken håller väldigt bra och sen är det flera cyklar som ska rastas så man hinner ju aldrig slita ut framdäcken 😂
Ologiskt resonemang.
Man märker såklart inte skillnad på 1 gram heller.
Det betyder att man inte märker skillnad på 999 eller 1000 gram. Då inte heller mellan 998 och 999 gram.
Integrera över oändligheten och då når man slutsatsen att man inte märker skillnad oavsett däcksvikt. Vilket såklart inte är sant.

Dessutom handlar det kanske inte alltid om att cykla snabbt, det handlar för vissa om att ha kul.
Kul kan tex vara en accelerations snabb cykel.
Ett lätt däck accelererar snabbare än ett tungt, så är det bara. Använd mitt första resonmang för att övertyga dig om att skillnaden finns där för alla vikt jämförelser, oavsett storlek.

implor

Aktiv medlem
Beroende på hur hårt du kör och var så kan Rocket ron vara något i speedgrip.

Kört lättare enduro med det och funkade fint så länge det är torrt. Är det blött så är dom absolut skit.

Men svårt läge. De mesta hamnar på kilot.

Synd att nobby nic blivit så tunga.

Der Kaiser

Aktiv medlem
Vidare har Conti deras nya framspecifika Kryptotal Fr. Ska enligt dem väga in på 1040 g i deras "trail casing". Har inte kunnat känna på det i verkligheten dock så vågar inte säga om det är bra.

Edit: Ser att även deras Trail King Protection Apex ska väga under 1000 g.

Det är skillnad på bäron och bäron här. Der Baron (och Der Kaiser) har väldigt lika casting, tjocka och väldämpade, Trail King protection apex däremot, trots samma nomenklatur, har betydligt tunnare och mindre väldämpad casing, och mindre robust.

Jag gillar alla de däcken, men på olika sätt, men det dåliga på vintern, framförallt slits de riktigt hårt när det är runt nollan och kallare.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Trail King har begränsningar i blött/löst före. Har det bak på min SS så jag är lite beroende av grepp där. Annars är jag, för min ss-cykling väldigt nöjd med min Trail King /Mountain King setup. De är lätta och tål min långsamma misshandel i Hellas.

glitch

Aktiv medlem
Ologiskt resonemang.
Man märker såklart inte skillnad på 1 gram heller.
Det betyder att man inte märker skillnad på 999 eller 1000 gram. Då inte heller mellan 998 och 999 gram.
Integrera över oändligheten och då når man slutsatsen att man inte märker skillnad oavsett däcksvikt. Vilket såklart inte är sant.

Dessutom handlar det kanske inte alltid om att cykla snabbt, det handlar för vissa om att ha kul.
Kul kan tex vara en accelerations snabb cykel.
Ett lätt däck accelererar snabbare än ett tungt, så är det bara. Använd mitt första resonmang för att övertyga dig om att skillnaden finns där för alla vikt jämförelser, oavsett storlek.
Inte alls ologiskt - och du behöver inte övertyga mig om acceleration osv. jag kör en epic evo med fast trak / gc för att jag hellre har snärtigheten än maxat grepp. Men när man tittar på däck runt 950 g så är det totalt skitsamma om däcket väger 952 eller 1012 g. Rapphetskänslan kommer sitta i gummit, stommen, mönstret osv. inte i den absoluta vikten. Och givet att vi snackar framdäck med mindre vikt på generellt så blir påverkan ännu mindre på hur rapp cykeln känns när det diffar så lite i vikt.

zinkpasta

Aktiv medlem
En hel del bra input i tråden, tack för detta. Uppdaterar tabellen i första posten senare, just nu är jag ju grymt sugen på ett Hellkat Pro ATC 29x2.4", men lyckas fan inte hitta det i lager nånstans. Hjelp?!

Ett Tioga Edge 22 kunde ju också vara spännande att testa, om man lyckas hitta det nånstans.

gandhi

Aktiv medlem

UprightCitizen

Aktiv medlem
En hel del bra input i tråden, tack för detta. Uppdaterar tabellen i första posten senare, just nu är jag ju grymt sugen på ett Hellkat Pro ATC 29x2.4", men lyckas fan inte hitta det i lager nånstans. Hjelp?!

Ett Tioga Edge 22 kunde ju också vara spännande att testa, om man lyckas hitta det nånstans.
Inbillar jag mig eller borde inte dom vara rätt lika xr4? Liknande vikt och mönster?

zinkpasta

Aktiv medlem
Senast ändrad:

Gushem

Aktiv medlem
Jag har kört några vändor i hellas med hr2 2.5 wt maxterra. 990gram. lite tungt tycker jag nog men det rullar fint och greppar helt ok.

Senast ändrad:

Hälsingland

Aktiv medlem
Maxxis Shorty 29x2.4 3C EXO MaxxTerra
994 g enligt tillverkare
967 g enligt r2

Jag tänker att då Assegai inte rensar lera så kan jag lika gärna prova Shorty. Tanken är att prova det kommande vinter också då rötterna är så såphala att mitt "go to vinterdäck" (Dhr II i dual) ändå inte biter.
Shorty är ju som att cykla med bromsen på 50%.

jonte987

Aktiv medlem
Baron har de i shopen på Isaberg. Ser med dåligt ögonmått ut som snäppet mindre dobbar än mm. (Gamla).

ambientzz

Aktiv medlem
Måste hålla med om att Der Baron är ett trevligt framdäck. Nu kör jag förvisso med rimpact men de klara stryk med lågt tryck(1,2-1,4) och rullar bra för vad de är. Tycker även att de funkar bra vid låga temperaturer(under noll).

Rattnalle

Aktiv medlem
Jag har kört några vändor i hellas med hr2 2.5 wt maxterra. 990gram. lite tungt tycker jag nog men det rullar fint och greppar helt ok.
Jag hör till skaran som gillar HR2 på många sätt. Super härlig känsla när man lägger ner kanten och det bara biter overkligt. Men de rullar riktigt kasst, mycket sämre än DHF eller DHR2.

Med reservation för om de ändrat något radikalt nyligen.

Stoffee

Ny medlem

Jag har ett som är kört 2 turer på som ligger och inte blir använt. Skicka pm om du vill köpa det!

ChJ

Aktiv medlem
Roade mig med att hämta ner data på alla Maxxisdäck:
Intressant! Var kommer datan från, Maxxis egna? Tycker inte jag känner igen vikterna, eller har Maxxis uppdaterat sina däck och fetat på sig p s s s Schwalbe?

MagerValp

Aktiv medlem
Tyvärr skiljer sig innehållet mellan de olika ländernas sidor. Listar någon ut vilken som är komplett så kan jag justera scriptet som hämtar.

Rattnalle

Aktiv medlem
Tyvärr skiljer sig innehållet mellan de olika ländernas sidor. Listar någon ut vilken som är komplett så kan jag justera scriptet som hämtar.
Jag hoppas att sidorna jag hittat där dhr Ii 2,3 Exo anges till 835 snarare än 900-nånting stämmer. Klickade nämligen hem ett som lättare framdäck nyss ..

liveforthis

Aktiv medlem
Har testa nya purgatory grid t7 väger in på 810~gram i 29*2.3 annars 900gram för 2.6an . Rullar bra och upplever att det bettar rätt bra på nedlägg med.

zinkpasta

Aktiv medlem
Gott, tack för att det fylls på! Jag har uppdaterat första-posten med det mesta som nämnts (som jag tycker platsar iaf) med diverse kommentarer och indelningar som det är fritt fram att inte alls hålla med om.

Tack vare @Stoffee har jag dessutom numera ett Kenda Hellkat Pro ATC (898g vägt) monterat fram. Mönstret är väldigt likt Magic Mary vid en snabb koll, men med L-block a la DHF (mfl) på var tredje siddobb. Jag har ingen aning om vad detta gör för skillnad för min cykling, och orkar inte läsa på heller. Ska bli spännande hur däcket känns öht.. Framvagnen känns betydligt lättare vid en snabb asfaltsrull iaf, föregående däck var Hutchinson Griffus 2.5" (DHF-kopia typ) på >1000g och den viktskillnaden vågar jag påstå känns direkt, även om givetvis casing, mönster och intagen folkölsmängd varierat vid provcyklingarna.

Och ja, håller med om att även Bontrager XR4 har ett liknande mönster vid en snabb anblick, men som Rattnalle skrev så har det betydligt lägre kantdobbar, och jag vill även minnas att det hade en rundare profil på 30mm id.

Så, nog med internetcykling för idag.

Rattnalle

Aktiv medlem
För att kommentera dina kommentarer i första inlägget så skulle jag nog säga att HR2 om något har lite för aggressiv profil och därför rullar sämre än man tror vid första anblicken.

Jag skulle nog också peta in dhr2 2.3 som bubblare för oss som accepterar smalare för att få lättare, du kan ju lägga det i "nej"-listan men för att det ska bli lite mer komplett för kommande läsare.
@zinkpasta

Berk

Aktiv medlem
Jag körde DHR II i 2.3 som vinterdäck fram på min Downcountry. En helt perfekt vinterdäck tycker jag! Tyvärr lite smal som stigdäck och den är betydligt tyngre i 2.4.

Måste fortfarande byta till sommardäck på min stig-HT (kör mestadels helstel, såhar inte orkat ännu). Då ska jag ser om jag fortfarande är nöjd med Dissector i 2.4 (Dissector är riktigt bra i 2.6, men tyngre).

Rattnalle

Aktiv medlem
Jag har kört 2,3 fram tidigare och tyckt det funkat fint. Men då förra versionen av WildAM innan de förstörde det med massa extra vikt.
Får väl se när det kommer vad jag tycker 😉

liveforthis

Aktiv medlem
Kan tillägga att xr4 team issue är trevligt stig däck kör det fram på htn . Jag har 26id fälg och 2.4an sitter med en lagom rund profil . Hade jag haft 30id fälg hade jag valt xr4 i 2.6 , detta i kombo med dhr2 Exo+ 120tpi bak som väger in på 1060gram. Trevlig kombo på en stök ht när man behöver lite mer lugn och skydd på bakhjulet.

apan_

Aktiv medlem
Bytte från Nobby Nic/Magic Mary till XR4 och har inte ångrat mig. Greppet kanske är något sämre (ej hårdtestat än) men de rullar betydligt bättre vilket övervägt på mina stigar.
Blev rekord på strava direkt efter bytet på kända segment.

zinkpasta

Aktiv medlem
Kort sammanfattning (ska ta in de nya inläggen nån vacker dag snart): Fortsatt mycket nöjd med Kenda Hellkat Pro ATC, en mycket bra MM-kopia med något mindre feta kantdobbar.

..Och nej, XR4 hör inte hemma på listan i denna tråd. ;-) (Av tidigare nämnda skäl.)

iMats

Aktiv medlem
Har kikat efter dom där Hellkat men hittar inga i lager, någon som har bättre koll? Det är då ATC 29" och 2,4" som gäller.

Edit: Ser ut att lösa sig tack vare vänlig happyit 🙂 Men andra kanske letar också…

Senast ändrad:
Topp