29"-däck under 1000g med hyggligt bett? (~2.4")

manneblask

Aktiv medlem
Som framdäck? Jag kanske inte skulle köra det i park/100% hardpack, men för min körning (vårdslös cykling på stökstig med nån berm då och då) så funkar det utmärkt. Väger ca 80kg fö, och har kört 1.5-1.6bar utan insert.

Jag körde Pinner bak och Hellkat fram i AGC i park, tyckte de var sladdriga. Kanske har uppdaterats sen jag provade sist dock.

Rattnalle

Aktiv medlem
Jag körde Pinner bak och Hellkat fram i AGC i park, tyckte de var sladdriga. Kanske har uppdaterats sen jag provade sist dock.
Jag har kört Pinner ATC fram en hel del i både alper och bikepark och tycker det har funkat utmärkt. Väldigt trevligt däck. Utan insert. Så det kan ju vara olika preferenser också.

Berk

Aktiv medlem
Jag har kört Pinner ATC fram en hel del i både alper och bikepark och tycker det har funkat utmärkt. Väldigt trevligt däck. Utan insert. Så det kan ju vara olika preferenser också.

Kenda säger att Pinner är till torrt underlag. Kanske var det blött när manneblask upplevde dom som sladdriga?

manneblask

Aktiv medlem
Sladdriga som att däcksidorna kändes inte så stabila för att vara gravity-casing och mer genomslag/burp i kurvor.

zinkpasta

Aktiv medlem
Tja, nånstans måste vikten ju sparas in jämfört med 1000-1100g däck, och jag kan hålla med om att sidväggarna känns tunnare än t. ex. MM eller DHF. Har dock inte upplevt det som ett problem vid min körning än iaf. Får se om jag väljer att köra med det fram i Finale i höst, kan återkomma efter det. :-)

Berk

Aktiv medlem
Tja, nånstans måste vikten ju sparas in jämfört med 1000-1100g däck, och jag kan hålla med om att sidväggarna känns tunnare än t. ex. MM eller DHF. Har dock inte upplevt det som ett problem vid min körning än iaf. Får se om jag väljer att köra med det fram i Finale i höst, kan återkomma efter det. :-)

Hellkat i AGC är dock 1240 gram.

Jag skulle också gärna prova Hellkat i ATC. Mina Dissector visar dock ännu inte upp någon slitage, så jag väntar. Hur upplever du dämpningen av däcken?

zinkpasta

Aktiv medlem
Hellkat i AGC är dock 1240 gram.

Jag skulle också gärna prova Hellkat i ATC. Mina Dissector visar dock ännu inte upp någon slitage, så jag väntar. Hur upplever du dämpningen av däcken?
Jag är nog inte rätt person att uttala mig om dämpning av däck egentligen, och jag bytte ungefär samtidigt från grip till grip2 i min gaffel, men jag skulle säga.. sådär. Mindre dämpat än DHF:et jag har på min HT (minns dock inte vilken variant det är just nu), men kanske likvärdigt med förra generationen (sub-1000g) av trail-Magic Mary?

Berk

Aktiv medlem
Jag är nog inte rätt person att uttala mig om dämpning av däck egentligen, och jag bytte ungefär samtidigt från grip till grip2 i min gaffel, men jag skulle säga.. sådär. Mindre dämpat än DHF:et jag har på min HT (minns dock inte vilken variant det är just nu), men kanske likvärdigt med förra generationen (sub-1000g) av trail-Magic Mary?

Då håller jag mig vid Maxxis.

manneblask

Aktiv medlem
Läser massa bra dem så tänker att jag kanske fått en dålig batch eller bara van med något annat säkert. Har inte testat i trail-casingen, kan ju va så att den har bättte känsla!

zinkpasta

Aktiv medlem
Nu har jag testkört Hellkat ATC i bikepark light (Kesberget samt Ulricehamn) och det börjar visa sina svagheter. Det är nog dämpningen, som varit inne på tidigare.. Om man kör det med rimligt tryck för att det inte ska kännas sladdrigt i lite högre fart så är det lite stelt över rotmattor, och om man istället optimerar för rotmattor (som jag nog gjort vid hemmacykling) så blir det som sagt lite osäkert vid mer tryck på framändan, byggda berms osv.

Men det funkar hyffsat ändå, så jag är fortsatt nöjd med trade-offen. Kommer dock köra nåt köttigare (troligtvis DHF) i Vallåsen och större utförsäventyr.

MarcusL79

Aktiv medlem
Fick precis hem ett Butcher Grid Trail T9 29x2.3. Vägde 1050g. Lite väl mycket för mig men inte provat eller monterat det.
Stod mellan det och dhr2 2.4 och ångrar lite att jag inte gick på dhr2 som är något mer lättrullat? Och ca 100g lättare enligt våg.
Kör uteslutande stig.

*Edit såg ju nu att det var grid trail castingen jag hade fått tag på och den är ju såklart tyngre än bara grid.
My bad..
Fast lite missvisande när kartongerna också är märkta med en symbol för det står trail i.

Senast ändrad:

Rattnalle

Aktiv medlem
Jag har hunnit köra en del till på dhr2 2,3. Det funkar utmärkt, men kanske inte nåt jag skulle köra köttigare åk utför med. För sin vikt mycket bra och det är inte riktigt så smalt som man skulle kunna tro heller utan typ tillräckligt för normal cykling.

JohanRR4

Aktiv medlem
Fick precis hem ett Butcher Grid Trail T9 29x2.3. Vägde 1050g. Lite väl mycket för mig men inte provat eller monterat det.
Stod mellan det och dhr2 2.4 och ångrar lite att jag inte gick på dhr2 som är något mer lättrullat? Och ca 100g lättare enligt våg.
Kör uteslutande stig.
Mitt före detta framdäck var ett Butcher T9 29x2.6 Grid Trail och det vägde 1016g på min våg. Kan hända att de nya väger lite mer kanske men vem vet

Berk

Aktiv medlem
Mitt före detta framdäck var ett Butcher T9 29x2.6 Grid Trail och det vägde 1016g på min våg. Kan hända att de nya väger lite mer kanske men vem vet

Jag tror att det finns bara en version av Butcher T9 däck. Hur vet du att det finns gamla och nya?

I reviews ser jag 1060-1080 gram för 2.3, men en review mäter låga 987 gram.
För 2.6 hittar jag 1090-1120 gram. Obs att 2.3 och 2.6 skiljer sig bara 3 mm i bredden. Tror ätt min 2.6 Soil Searching vägde 1090 gram.

JohanRR4

Aktiv medlem
Jag tror att det finns bara en version av Butcher T9 däck. Hur vet du att det finns gamla och nya?

För 2.6 hittar jag 1090-1120 gram. Obs att 2.3 och 2.6 skiljer sig bara 3 mm i bredden. Tror ätt min 2.6 Soil Searching vägde 1090 gram.
Jag tänkte mer på utseenendet när jag skrev gamla men det borde inte göra någon skillnad.

MarcusL79

Aktiv medlem

PXL_20220722_093701366.jpg

Dålig bild men T9 i gult. Butcher i vitt och gridtrail som glänser lite i grönt men som ser lite bronsfärgat ut i vissa vinklar.

Tror också bara det finns en version nu.
Läste om vikten på ca 970g i den här tråden och andra forum/tester innan jag beställde.
Men nu hittar jag uppgifter runt 1050g.

Det kan ju vara så att man kört med nya däcket utan att mäta vikten ( inte på testerna dock) och tänkt att det är samma vikt.
Men om däcket upplevs lättrullat så spelar det inte så stor roll om det väger lite mer. Men visst det blir ca 100g extra mot vad jag hade tänkt och kanske hade som maxgräns.

JohanRR4

Aktiv medlem
Men det är då inte med T9 gummi, eller?
Jag tror att det är det men jag skall dubbelkolla snabbt

edit: det var nog t7, jag tror att jag har missförstått dem här små cirklarna på sidan där det står en 9 brevid som vilket gummi det är.

mitt däck ser ut så här förövrigt:
1658498912868.png

Senast ändrad:

MarcusL79

Aktiv medlem
Insåg nu att det var grid trail castingen och inte bara grid jag fått tag på.
Klart att den är tyngre (1050g).
Retur på den..

Berk

Aktiv medlem
Jag tror att det är det men jag skall dubbelkolla snabbt

edit: det var nog t7, jag tror att jag har missförstått dem här små cirklarna på sidan där det står en 9 brevid som vilket gummi det är.

mitt däck ser ut så här förövrigt:
Visa bilaga 568995

Det är gamla däck från gamla tillverkare. Också gamla Gripton gummiblandning. Den verkar dock mycket lika nya T7, kanske samma.

Jag har den där däcken också. Minns inte riktigt vad mina väger, tror 1020 eller 1030 gram.

Nypåmtb

Aktiv medlem
Om någon hittar en batch med MM 2,35 addix soft så PM:a gänra :). Skulle verkligen vilja testa en Schwalbe setup med Wicked Will bak och gamla MM fram.

Om någon hittar en batch med MM 2,35 addix soft så PM:a gänra :). Skulle verkligen vilja testa en Schwalbe setup med Wicked Will bak och gamla MM fram.
Det verkar vara många som saknar dem. Har ni sett att MM numera finns i super ground, Addix soft. Det borde väl vara typ samma som gamla snakeskin soft? Finns åtminstone på schwalbes hemsida, vet inte om det finns i butik. 29 och 27,5. bredd 2,4

Berk

Aktiv medlem
Det verkar vara många som saknar dem. Har ni sett att MM numera finns i super ground, Addix soft. Det borde väl vara typ samma som gamla snakeskin soft? Finns åtminstone på schwalbes hemsida, vet inte om det finns i butik. 29 och 27,5. bredd 2,4

Intressant! Tror att ny MM inte fanns i Super Ground förut. Hittar dom inte i tyska butik. Jag tror att nya Super Ground däck fortfarande är lite tyngre än gammla, men viktsskillnaden verkar inte vara stor.

Min son skulle gärna har en MM Super Ground soft i 26", men den finns tyvärr inte. Skulle hade köpt den när jag beställde sin 26" MTB (men jag kan vara nöjd att jag fick tag i tre styck 26" NN snakeskin).

Bjud

Medlem
Det måste ha dykt upp precis i dagarna, fanns inte innan jag startade min liknande tråd :D
goda nyheter.

Senast ändrad:

Nypåmtb

Aktiv medlem
Nej det var nytt för mig, kul!
Tyvärr ändå rätt tungt 1040g för 29 att jämföra med 850g för gamla Snakeskin addix soft (utan e-bike raring 😊).

Rattnalle

Aktiv medlem
Avsevärt närmare drägligt även om det återstår att se vad verklig vikt blir, men det gamla vägde väl <1000 g?

C61C6F6F-8E2D-4B9B-9420-8F0376061A44.png

jonte987

Aktiv medlem
Minns inte vad mitt väger men står 885 här. Med 100g felmarginal är det säkert korrekt

Berk

Aktiv medlem
Minns inte vad mitt väger men står 885 här. Med 100g felmarginal är det säkert korrekt

Nej, det händer ofta att Schwalbe däck är mer än 100 gram tyngre än specat. Då kan man får ett ny däck.

Topp