29plus

Herrhultberg

Ny medlem
29plus
Är det verkligen helt omöjligt att få tag i en cykel idag?
Jag letar efter en cykel både för att ta mig till jobbet och för enklare turer i skogen med min 8-åriga son.
Jag har kokat ner det till att jag vill ha en helstel cykel med 29plus däck, helst stålram. Kan se mig själv på en singlespeed för att utöka utbudet lite oxå, och även för att ”tvinga” på mig lite motion. Ser alla möjliga cyklar på nätet som är precis det jag letar efter, men det finns jävlar inte en enda cykel att köpa nånstans!!! Är det slut på cyklar överallt? Har en tänkt budget på uppåt 15000:-.
Hjälp!

Herrhultberg

Ny medlem
29plus
svårt att hitta cykel, och ska ha en XL 29+ singlespeed med stålram.

:)
Och med det vill du ha sagt?
Single-speed är ingen krav :)

Kona Unit (X) skulle passa bra och fanns på lager för ett tag sen, men inte längre.
Det är en av cyklarna jag absolut skulle kunna tänka mig, men slut överallt. Importera? Var ifrån isf? Kollat en del butiker i Tyskland och Holland bl.a, men lika tomt där med.

BuTTuS

Aktiv medlem
29plus
Bygg själv? Fast blir ju dyrt om man inte redan sitter på delar

Paco

Aktiv medlem
29plus
Vet inte hur de nyare Stooge ramarna är men min MK2 tar inte fetare däck än 29x2.8” i baken. Dock en förbannat skön och rolig hoj!

jolov

Aktiv medlem
29plus
Bygg själv? Fast blir ju dyrt om man inte redan sitter på delar
Hur långt bak får du köra hjulet i dropouten med 29x3"?

BuTTuS

Aktiv medlem
29plus
Hur långt bak får du köra hjulet i dropouten med 29x3"?
Blev själv nyfiken, google säger att Monkey Nut v3 flyttar 12,5mm, jag har 5mm frigång mot kedjestaget, däcken mäter 77mm över dobbarna (XR2 på i35 fälg)

AB0B9D8B-72B0-49BA-9CEA-2788B1578575.jpeg

kais01

Aktiv medlem
29plus
skulle inte gå över 2,6 på 35i fälg på grund av studsfesten som blir följden när man behöver bortåt 1,2 bar för att inte få problem med wobbel och självstyrning.

Paco

Aktiv medlem
29plus
skulle inte gå över 2,6 på 35i fälg på grund av studsfesten som blir följden när man behöver bortåt 1,2 bar för att inte få problem med wobbel och självstyrning.
Då blir ju min fråga om du själv testat eller bara har läst dig till den kunskapen?

Kör själv med 2.8 och 3.0 på den fälgen och upplever absolut inget av det du beskriver.

kais01

Aktiv medlem
29plus
tried and tested. med de hjulen, prova att gå ner till 2,6-tums däck och upplev med typ 0,9 bar i tryck det übersköna rullet över stök som plus handlar om.

utan att däcket varken studsar eller hotar att kränga av fälgen vid forcerad körning.

Berk

Aktiv medlem
29plus
Det berör inte bara på fälgbredden, men också mycket på hur styv däcket är. När jag bytte från Specializex Grid till Grid Trail casing, både 29x2.6 på 30 mm fälg, kunde jag köra med ännu lägre tryck (0.8 bar). 35 mm fälg är dock bra till 29x2.6 om man vill köra riktigt låg tryck, kör nu 0.45 bar fram. Jag har ännu ingen erfarenheter med ännu bredare däck, men också ingen behöv för att jag kan köra med tillräckligt låg tryck och hög komfort och grepp.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer