30 mm axel till BB86

Mats65

Aktiv medlem
30 mm axel till BB86
Jag har tänkt att köpa en ny cykel som är gjord för BB86 vevparti. Till den tänker jag köpa ett Power2Max vevparti, helst med 177.5 eller 180 mm vevar. Då finns det bara Rotor 3D+ och FSA K-Force Light BB386EVO att välja på. Båda har 30 mm axel.
För båda dessa finns det lager som passar med BB86, men eftersom det är så liten innerdiameter på BB86 så blir kulorna små och enligt vad många skriver på nätet så slits lagren därför ut snabbt.
Är det någon som har egen erfarenhet av 30 mm axel till BB86?
Blir det mycket slitage
Brukar Rotor eller FSA ha bäst lager?

I värsta fall får jag väl hitta en annan ram som har större innerdiameter eller köra med 175 mm vevar, för då finns det flera stycken Power2Max med 24 mm axel istället.
 

Stervelo

Aktiv medlem
30 mm axel till BB86
Varför så fokuserad på bb86? Köp en ram med vevhylsa gjord för 30 mm axel.

Jag kör själv bb86 med 30 mm axel, men det var av nöd, ingen vilja direkt.

Kan jag välja så skulle jag inte göra det.

BB86/90/92 och så vidare är gjorda för att det ska vara billigt för tillverkaren, rätt så sopig standard.

BB30 ska vara bättre precision och den är en "ingenjörsstandard" men om det fungerar bättre vågar jag inte säga.

Det var ett helvete för mig med BB86. Campa vevar passar inte. Dock är ramen utanför spec, 87.15 mm bred. Max är 87. Med en campa vev fick jag under 0.3 mm spel mellan klingbult och kedjestag, kändes inte alls bra. Det fanns inget spel kvar i wavy washern för att köra med distans mellan DS cup och vevhylsa.

Så, mitt råd är att hålla dig borta från BB86 och uppåt. Seriöst skit är vad det är. BB386 vet jag inget om.

En oversize gängad vevhylsa är drömmen, och det är nog på väg men lär väl ta ett år eller två innan det finns ramar som har det. Ska väl finnas trevliga lager som gör att problemen blir mindre, typ såna här:
https://www.praxiscycles.com/conversion-bb/

Jag kommer aldrig mer att pissa med lösa koppar i en bb86/90 osv ram. Grym jävla skit är vad det är.

Specen verkar inte följas av tillverkare heller. Jag vet två europeiska ramtillverkare som båda har runt 87.2 i bredd för bb86, utanför standard. Det går INTE att fräsa ner av din handlare, bredden alltså, som gängade hylsor går att göra på.

När campan inte passade så köpte jag ett rotor 3d+, men det fungerade inte heller. Men den gick att macgyvra så det fungerade. Jag fick skruva bort "lagerspänningsjusteringsmuttern" som sitter på NDSveven, det gav 3mm till i längd på axeln, så jag fick leka med shims istället. Skitkul när axeln är så tight mot lager att jag måste använda kylspray för att få dit den, oftast slutade det med att lagret som jag locktightat in lossnade ändå. Så, två vevpartier för runt 12k, inget passade.

Sa jag att jag hatade skiten? I den här vevan monterade jag vevarna på 3 olika ramar över 10 gånger, så jag är lite bränd kanske. Skitstandard.
 

RideOn

Ny medlem
30 mm axel till BB86
Jag har två ramar med BB86 och Rotor-vevar.
Rotors pf4130-lager i båda.
En har jag haft två säsonger, en har gått en säsong. Skulle tippa att de rullat ungefär 500mil styck.
Trodde jag åtminstone skulle få byta ett av dem denna vinter, men nä, båda är lena och fina.

Ingen tungviktare eller effektmonster. Men jag bangar inte dåligt väder, så inte bara solskensmil.

Min slutsats är att det funkar tillräckligt bra.

Kör bara kör!
 

Mats65

Aktiv medlem
30 mm axel till BB86
Stervelo skrev:
-------------------------------------------------------
> Varför så fokuserad på bb86? Köp en ram med
> vevhylsa gjord för 30 mm axel.
>
> Jag kör själv bb86 med 30 mm axel, men det var
> av nöd, ingen vilja direkt.
>
> Kan jag välja så skulle jag inte göra det.
>
> BB86/90/92 och så vidare är gjorda för att det
> ska vara billigt för tillverkaren, rätt så
> sopig standard.
>
> BB30 ska vara bättre precision och den är en
> "ingenjörsstandard" men om det fungerar bättre
> vågar jag inte säga.
>
> Det var ett helvete för mig med BB86. Campa vevar
> passar inte. Dock är ramen utanför spec, 87.15
> mm bred. Max är 87. Med en campa vev fick jag
> under 0.3 mm spel mellan klingbult och kedjestag,
> kändes inte alls bra. Det fanns inget spel kvar i
> wavy washern för att köra med distans mellan DS
> cup och vevhylsa.
>
> Så, mitt råd är att hålla dig borta från BB86
> och uppåt. Seriöst skit är vad det är. BB386
> vet jag inget om.
>
> En oversize gängad vevhylsa är drömmen, och det
> är nog på väg men lär väl ta ett år eller
> två innan det finns ramar som har det. Ska väl
> finnas trevliga lager som gör att problemen blir
> mindre, typ såna här:
> https://www.praxiscycles.com/conversion-bb/
>
> Jag kommer aldrig mer att pissa med lösa koppar i
> en bb86/90 osv ram. Grym jävla skit är vad det
> är.
>
> Specen verkar inte följas av tillverkare heller.
> Jag vet två europeiska ramtillverkare som båda
> har runt 87.2 i bredd för bb86, utanför
> standard. Det går INTE att fräsa ner av din
> handlare, bredden alltså, som gängade hylsor
> går att göra på.
>
> När campan inte passade så köpte jag ett rotor
> 3d+, men det fungerade inte heller. Men den gick
> att macgyvra så det fungerade. Jag fick skruva
> bort "lagerspänningsjusteringsmuttern" som sitter
> på NDSveven, det gav 3mm till i längd på axeln,
> så jag fick leka med shims istället. Skitkul
> när axeln är så tight mot lager att jag måste
> använda kylspray för att få dit den, oftast
> slutade det med att lagret som jag locktightat in
> lossnade ändå. Så, två vevpartier för runt
> 12k, inget passade.
>
> Sa jag att jag hatade skiten? I den här vevan
> monterade jag vevarna på 3 olika ramar över 10
> gånger, så jag är lite bränd kanske.
> Skitstandard.

Bra att få reda på dina erfarenheter även om det skrämmer mig lite.
Orsaken till BB86 är att jag har hittat en ram till kanonpris vars geometri är exakt vad jag letar efter. Har för långa ben och kort rygg för att kunna köpa vad som helst.

Själv tycker jag att alla typer av PressFit verkar ganska kass. Jag har BSA på min nuvarande och den har fungerat klanderfritt med Campa Ultra Torque i 9 år.
Så jag är lite tveksam. Kanske skall vänta några år till det kommer en gängad standard med stora dimensioner. Nuvarande ramen är egentligen helt OK, men styret är i botten och jag skulle vilja sänka det lite. Sen vill jag uppgradera till 11-delat och effektmätare och det gör jag hellre på en ny ram.

Vad är det för ram du har?
Om den nu var utanför spec på bredden så borde det ju gå att reklamera väl?
 

Stervelo

Aktiv medlem
30 mm axel till BB86
Tja, hade annat som gjorde att jag var låst vid ramen, tillverkaren ville inte heller kännas vid att bredden skulle vara ett problem, skyllde på handlaren som inte gjort något fel. Slutat med att handlaren funderar på att inte använda tillverkaren längre. Jag fick erbjudande om att lämna tillbaka, men hade köpt som mycket annat så jag var låst vid ramen.

Men, ska köpa ny lvg ram, det här var en tempo-ram, vägrar jag sitta fast med lösa lager och bb86 kan jag lugnt säga.

Så, bb86 och 30 mm vevar, skit i det.


Vad är det som är så unikt med ramen då? Du vill alltså ha hög och kort ram?

Om du på din nuvarande ram vill sänka, köp en stam med negativ lutning om du inte gjort det än. Då får du ner styret 1-2 cm till tror jag.

Om nuvarande ram är för "hög" är det för att du köpt en ram med höjd för benen, och sen är den lite för hög för dig fram då? Du har då också fått köra med en superkort styrstam i och med att du har kort rygg?

Hur lång är du och vad har du för grenmått?
 

emmer

Ny medlem
30 mm axel till BB86
Mats65 skrev:
-------------------------------------------------------
> Själv tycker jag att alla typer av PressFit
> verkar ganska kass. Jag har BSA på min nuvarande
> och den har fungerat klanderfritt med Campa Ultra
> Torque i 9 år.

Eftersom det ändå blivit totalt OT i vanlig ordning:
Du har inte funderat på hur lagren sitter i de gängade skålarna?
Jo med lös passning och ipressat. Precis som en dålig PF86/PF30/BB30 a.s.o.
Det görs i princip inga vevlagringar idag där lagren sitter fastgängade/fastklämda.
Så tyvärr: Du kommer aldrig mer kunna köpa någon cykel.
 

TTR

Aktiv medlem
30 mm axel till BB86
Jag har kört Rotor 3D30 med 4130 lager i min Canyon Ultimate CF SLX under en säsong. Inga problem hittils, och inga problem att installera.
 

Mats65

Aktiv medlem
30 mm axel till BB86
Stervelo skrev:
-------------------------------------------------------
> Tja, hade annat som gjorde att jag var låst vid
> ramen, tillverkaren ville inte heller kännas vid
> att bredden skulle vara ett problem, skyllde på
> handlaren som inte gjort något fel. Slutat med
> att handlaren funderar på att inte använda
> tillverkaren längre. Jag fick erbjudande om att
> lämna tillbaka, men hade köpt som mycket annat
> så jag var låst vid ramen.
>
> Men, ska köpa ny lvg ram, det här var en
> tempo-ram, vägrar jag sitta fast med lösa lager
> och bb86 kan jag lugnt säga.
>
> Så, bb86 och 30 mm vevar, skit i det.
>
>
> Vad är det som är så unikt med ramen då? Du
> vill alltså ha hög och kort ram?
>
> Om du på din nuvarande ram vill sänka, köp en
> stam med negativ lutning om du inte gjort det än.
> Då får du ner styret 1-2 cm till tror jag.
>
> Om nuvarande ram är för "hög" är det för att
> du köpt en ram med höjd för benen, och sen är
> den lite för hög för dig fram då? Du har då
> också fått köra med en superkort styrstam i och
> med att du har kort rygg?
>
> Hur lång är du och vad har du för grenmått?

Ramen är inte superunik, men kombinationen av ramgeometri och pris är det. Men det spelar mindre roll om man får en massa strul.
Verkar dock som vanligt vara lite delade meningar om kombinationen 30 mm axel och BB86 är ett problem.

Och ja, den gamla köptes mest med tanke på benlängd. Kan väl säga att jag är ganska långt ut i ena änden av spannet för benlängd/kroppslängd (96/192). Jag sitter ganska dubbelvikt på den, men efter att jag har hittat en sadel med urskärning så kan jag sitta ännu mer aggressivt. Nuvarande stam är -17 grader och utan distanser. Visst, det finns väl -25 grader också, men det blir för fult.
Men som sagt, det finns en del andra alternativa ramar som funkar, men då pratar vi mycket mer pengar.

Ditt problem med BB86 är väl knappast unikt för BB86? Borde väl vara samma risk för problem även med andra pressfit-standarder? Låter snarare som ett problem med specifika tillverkares toleranser.
 

Mats65

Aktiv medlem
30 mm axel till BB86
RideOn skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har två ramar med BB86 och Rotor-vevar.
> Rotors pf4130-lager i båda.
> En har jag haft två säsonger, en har gått en
> säsong. Skulle tippa att de rullat ungefär
> 500mil styck.
> Trodde jag åtminstone skulle få byta ett av dem
> denna vinter, men nä, båda är lena och fina.
>
> Ingen tungviktare eller effektmonster. Men jag
> bangar inte dåligt väder, så inte bara
> solskensmil.
>
> Min slutsats är att det funkar tillräckligt
> bra.
>
> Kör bara kör!


TTR skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har kört Rotor 3D30 med 4130 lager i min
> Canyon Ultimate CF SLX under en säsong. Inga
> problem hittils, och inga problem att installera.


Det låter ju bra. Tack för feedback.
 
Senast ändrad:

Mats65

Aktiv medlem
30 mm axel till BB86
emmer skrev:
-------------------------------------------------------
> Mats65 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Själv tycker jag att alla typer av PressFit
> > verkar ganska kass. Jag har BSA på min
> nuvarande
> > och den har fungerat klanderfritt med Campa
> Ultra
> > Torque i 9 år.
>
> Eftersom det ändå blivit totalt OT i vanlig
> ordning:
> Du har inte funderat på hur lagren sitter i de
> gängade skålarna?
> Jo med lös passning och ipressat. Precis som en
> dålig PF86/PF30/BB30 a.s.o.
> Det görs i princip inga vevlagringar idag där
> lagren sitter fastgängade/fastklämda.
> Så tyvärr: Du kommer aldrig mer kunna köpa
> någon cykel.

Ja det kanske du har rätt i. Men man ser sällan något om att folk har problem med gängade skålar. Och mitt nuvarande vevparti med gängade skålar har funkat perfekt. Men det gör det säkert för många med pressfit också.
Mycket hänger säkert på kombinationen ram/lager och montering. Tyvärr är det ju svårt att veta i förväg vad som lirar ihop.
 

Stervelo

Aktiv medlem
30 mm axel till BB86
En gänga är återanvändbar MÅNGA gånger, en pressfit är det INTE.

Med det gängade så byter du ut din pressfit, den används EN gång. Med din pressfit ram, ja, öh, behöver inte säga mer.

Med en aluhylsa i ramen så vidgar du hylsan helt klart, jag har provat, på många ramar.

Så värdelös standard att jag har svårt att komma på något sämre.

Toleransen för bb86 vad gäller lager/hylsa interface är 0,03 mm, alltså 30 um, hur bra tror ni det fungerar?

Kack.
 

emmer

Ny medlem
30 mm axel till BB86
Stervelo skrev:
-------------------------------------------------------
> En gänga är återanvändbar MÅNGA gånger, en
> pressfit är det INTE.
>
> Med det gängade så byter du ut din pressfit, den
> används EN gång. Med din pressfit ram, ja, öh,
> behöver inte säga mer.
Nu byter man ju inte nödvändigtvis koppar när man byter lager på en ultratorque.
Så numerären är lite knas även om principen ad finitum stämmer.


> Med en aluhylsa i ramen så vidgar du hylsan helt
> klart, jag har provat, på många ramar.
Och om hylsan har små veck på insidan då?
Vissa kallar det gänga...


> Toleransen för bb86 vad gäller lager/hylsa
> interface är 0,03 mm, alltså 30 um, hur bra tror
> ni det fungerar?
Eftersom man pressar in ett material som kan deformeras (plast) och som har en styrka som överstiger lasten (om du inte lastar det mer än 500 kilo ungefär) så borde det fungera bra (så länge hylsan i ramen klarar kraften, och klarar det gängkrafterna så...)
 

TTR

Aktiv medlem
30 mm axel till BB86
Visst är inte pressfit lager generellt och BB86 specifikt någon bra idé.

Men är inte Stervelo:s problem relaterade till en ramtillverkare som inte följer standard/har för stora marginaler i tillverkningen, snarare än lagren/vevarna i sig?

Gällande Rotors vevar så finns det OEM varianter för bla Cerveló där axlarna inte följer samma mått, att just behöva ta bort NDS "lagerspänningsjusteringsmuttern" är en vanligt lösning som de som försöker sätta dessa vevar på bla BB86 ramar måste ta till.
 

Mats65

Aktiv medlem
30 mm axel till BB86
Så här skriver Bike24 (som säljer ramen) på en direkt fråga om 30 mm till BB86:
"From our experience we would not recommend to assemble a crankset with 30mm axle. As you wrote the bearings are very small and could wear out quickly."

Får nog fundera ett varv till på vilken ram-vevparti-kombination jag ska välja.
 

NLC

Aktiv medlem
30 mm axel till BB86

emmer

Ny medlem
30 mm axel till BB86
NLC skrev:
-------------------------------------------------------
> Stervelo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Toleransen för bb86 vad gäller lager/hylsa
> > interface är 0,03 mm, alltså 30 um, hur bra
> tror
> > ni det fungerar?
> >
>
> Var läser du det? På tex
> http://www.bikeradar.com/gear/article/complete-gui
> de-to-bottom-brackets-36660/ skriver man:
>
> " less subject to tolerances, too, and is able to
> take up +/- 0.5mm of discrepancy."

Ni pratar åt olika håll (s.a.s)
 

NLC

Aktiv medlem
30 mm axel till BB86
Fast toleransen mellan hylsa och lager borde ju inte vara så svårt att kontrollera då de PF86 lager jag sett innehållit båda delarna. Eller?
 

emmer

Ny medlem
30 mm axel till BB86
NLC skrev:
-------------------------------------------------------
> Fast toleransen mellan hylsa och lager borde ju
> inte vara så svårt att kontrollera då de PF86
> lager jag sett innehållit båda delarna. Eller?
Hylsa som sitter i ramen.
Hylsan utanpå lagret hör hop med lagret och att pilla där är ett bra sätt att ställa till det för sig :-)
 

NLC

Aktiv medlem
30 mm axel till BB86
Kikar man på tex http://www.hopetech.com/product/press-fit/#tech så är det ju en aluhylsa som pressas in i vevlagerhylsan i vilken sen maskinlagren pressas in. Rimligen borde det vara för den första pressningen som är kritiskt med rätt passning på delarna (ramhylsa och lagerhylsa), vilket länken jag refererade till menar på att standarden tillåter 0,5 mm (500 um) tolerans. Hur väl maskinlagren passar i sin lagerhylsa får man väl hoppas tillverkaren av lagret har koll på.

Därför undrar jag lite vad siffran 30 um avser och om det är relevant.
 

Stervelo

Aktiv medlem
30 mm axel till BB86
Du har missförstått. toleransen på bredden av hylsan är 1.0 mm, 86.5 +- 0.5.
yttermåttet på det du pressar in i vevhylsan har en tolerans på 0.03 mm, 30 um.
Hylsans innermått där är 41 mm.

Det är ett problem, till och med ett så stort problem att det ska loctitas fast, samt att en del lagertilllverkare börjat göra sina i en plasthylsa för att den ska ta upp spel bättre. Men, den deformeras lätt, du gör såklart en liten överdimension när du har plast, så det inte ska glappa, men då deformeras den, lager sitter en gnutta snett, håller 3 månader och knakar.

Superskitstandard är vad det är.

Korrekta toleranser och stål, då hade det kanske gått. Men alu som pressas på det här viset, deformeras.

Jag har monterat det +10 ggr med 3 olika ramar, 2 olika vevar, 2 olika sorters lager.

Läs lite om problemen med det här, många har nya ramar, du lagret inte en går att pressa in, du kan kasta in det, så löst sitter det. Sen KNAK KNAK KNAK.
 

emmer

Ny medlem
30 mm axel till BB86
Stervelo skrev:
-------------------------------------------------------
> Du har missförstått. toleransen på bredden av
> hylsan är 1.0 mm, 86.5 +- 0.5.
> yttermåttet på det du pressar in i vevhylsan har
> en tolerans på 0.03 mm, 30 um.
> Hylsans innermått där är 41 mm.
Låter rimligt, och breddtoleransen är väl direkt från gängade vevlagerhus eftersom veven är samma som en med utanpåliggande lager.


> Det är ett problem, till och med ett så stort
> problem att det ska loctitas fast, samt att en del
> lagertilllverkare börjat göra sina i en
> plasthylsa för att den ska ta upp spel bättre.
> Men, den deformeras lätt, du gör såklart en
> liten överdimension när du har plast, så det
> inte ska glappa, men då deformeras den, lager
> sitter en gnutta snett, håller 3 månader och
> knakar.

Snarare så att det ska vara komposit (plast) -hylsor och att det här med aluminiumhylsor är avarter som egentligen inte är så som Shimano/Scott/Giant tänkte sig det hela från början.

Det ska allt vara riktig skitplast för att deformeras...
 

Mats65

Aktiv medlem
30 mm axel till BB86
NLC skrev:
-------------------------------------------------------
> NLC skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Eller om det är ett måste med 180 mm vevar.
>
> Se tex
> http://velonews.competitor.com/2016/01/video/video
> -does-crank-length-matter_392971


Nej, jag har börjat släppa tanken på att ha längre vevar.
Så då lutar det åt Rotor 3D24. Då bör det inte vara problem med för små lagerkulor. De potentiella problemen med Pressfit som sådant kvarstår ju, men det problemet tror jag finns oavsett pressfit-typ.
 

gandhi

Aktiv medlem
30 mm axel till BB86
Garmin Vector (effektmätare i pedalen) istället kanske? Då kan du också flytta effektmätningen mellan cyklar om du kör på flera.
/K
 

bllx

Aktiv medlem
30 mm axel till BB86
Särskilt om man nu skulle vilja flytta pedalerna mellan cyklar. Där verkar ju garmin vector vara klart svårast att få rätt.

Det verkar ju få att få tag i rotor 3D (med 24 mm axel) med 180 mm armar löst annars.
 
Topp