34T/10-52 eller 36T/10-52 för mtb i göteborg ?

34T/10-52 eller 36T/10-52 för mtb i göteborg ?
Vad är lämpligast för mtb i göteborg (delsjön+änggården), 34T/10-52 eller 36T/10-52 (12-delat)?

Väger runt 81kg, FTP på ca 330-350w.
 
Senast ändrad:

n3wton

Aktiv medlem
34T/10-52 eller 36T/10-52 för mtb i göteborg ?
Okok. Blir mest lite stökig stig. Upp och ner. Men skulle 36T antagligen bli för tungt isf? Skulle gärna ha något som klarar båda. Kanske för mycket begärt?
Om du har 330-350 i FTP på 81 kg snurrar du lätt runt 36 fram. Jag kör 36 fram och har bara strax över 300 i FTP på 86 kg, så du är ju rejält mycket starkare.

Jag är typisk högkadensare när jag tar i, men har ganska bra styrka på låg kadens och kommer därför emellanåt undan med lite tyngre växel än vissa andra kanske. Men givet att du är rejält stark så är det inga som helst problem för din del. Om det är problem får du göra ett nytt FTP-test eller kalibrera vågen!😉
 
34T/10-52 eller 36T/10-52 för mtb i göteborg ?
Om du har 330-350 i FTP på 81 kg snurrar du lätt runt 36 fram. Jag kör 36 fram och har bara strax över 300 i FTP på 86 kg, så du är ju rejält mycket starkare.

Jag är typisk högkadensare när jag tar i, men har ganska bra styrka på låg kadens och kommer därför emellanåt undan med lite tyngre växel än vissa andra kanske. Men givet att du är rejält stark så är det inga som helst problem för din del. Om det är problem får du göra ett nytt FTP-test eller kalibrera vågen!😉

Ok nice 👌
 

Berk

Aktiv medlem
34T/10-52 eller 36T/10-52 för mtb i göteborg ?
Om det är en FS är det kanske viktigare att optimera storleken av drevet för effekt på fjädring bak. Mindre drev ger högre anti-squat som kan ger mindre pedal bob när du trampar hård. Lägre anti-squat ger mindre koppling mellan tramporna och fjädring. Vad är optimalt berör på vad du föredrar och geometrin av länkaget.

Sen har man mindre markfrigång med en större drev. Det gäller också på en HT, även om det är mindre kritiska där. Om du aldrig hoppar över fällna träd spelar det dock ingen roll.
 

n3wton

Aktiv medlem
34T/10-52 eller 36T/10-52 för mtb i göteborg ?
Som återkoppling till ovanstående inlägg kan jag säga att jag kör både stökig stig och snabb grusväg med 36 fram på 29-tummare (vilket det förmodligen handlar om här). Man får nog tänka på att de allra flesta man cyklar med inte ens kommer i närheten av 4,3 w/kg i FTP som TS hävdar att han gör, och en sådan cyklist vevar lätt runt en 36:a fram. Visst finns det någon stökig backe där det går lite tungt en stund, men det handlar ju om någon minut och sen är det över. Finns inte tillräckligt med höjdmeter för att det ska ställa till problem.

Enda undantaget till ovan är om det handlar om en ren lvg-cyklist med noll teknik, som helt enkelt begränsas såpass mycket av tekniken att hen behöver superlåg utväxling. Men en såpass van cyklist har inga problem med lite lågkadens en stund skulle jag tro.

Får förtydliga att 36-klinga inte är standardrekommendatiomen för 29-tummare i Göteborg, men för en såpass stark cyklist är det inga bekymmer. Dessutom räcker 36-11 inte långt när det väl börjar gå fort på transporterna, så så mycket mindre klinga än 36 är ganska kasst i det fallet.
 
34T/10-52 eller 36T/10-52 för mtb i göteborg ?
Om det är en FS är det kanske viktigare att optimera storleken av drevet för effekt på fjädring bak. Mindre drev ger högre anti-squat som kan ger mindre pedal bob när du trampar hård. Lägre anti-squat ger mindre koppling mellan tramporna och fjädring. Vad är optimalt berör på vad du föredrar och geometrin av länkaget.

Sen har man mindre markfrigång med en större drev. Det gäller också på en HT, även om det är mindre kritiska där. Om du aldrig hoppar över fällna träd spelar det dock ingen roll.

Det är en FS hoj jag är i planeringsfas av att köpa. Har dock aldrig kört fs förut, så har ej koll på allt du nämner. Men vill vara så snabb och trampeffektiv som möjligt. Slaglängden fram är 100mm, bak vet jag ej. Är en XC hoj iaf. Kommer antagligen vilja ha den ganska fast i dämpningen.
 
34T/10-52 eller 36T/10-52 för mtb i göteborg ?
Som återkoppling till ovanstående inlägg kan jag säga att jag kör både stökig stig och snabb grusväg med 36 fram på 29-tummare (vilket det förmodligen handlar om här). Man får nog tänka på att de allra flesta man cyklar med inte ens kommer i närheten av 4,3 w/kg i FTP som TS hävdar att han gör, och en sådan cyklist vevar lätt runt en 36:a fram. Visst finns det någon stökig backe där det går lite tungt en stund, men det handlar ju om någon minut och sen är det över. Finns inte tillräckligt med höjdmeter för att det ska ställa till problem.

Enda undantaget till ovan är om det handlar om en ren lvg-cyklist med noll teknik, som helt enkelt begränsas såpass mycket av tekniken att hen behöver superlåg utväxling. Men en såpass van cyklist har inga problem med lite lågkadens en stund skulle jag tro.

Får förtydliga att 36-klinga inte är standardrekommendatiomen för 29-tummare i Göteborg, men för en såpass stark cyklist är det inga bekymmer. Dessutom räcker 36-11 inte långt när det väl börjar gå fort på transporterna, så så mycket mindre klinga än 36 är ganska kasst i det fallet.

Tack för svaret! Det är 10t som minsta drev där bak dock. Men lutar åt att ta 36T till att börja med isf, och så får jag väll köpa ett 34T om det inte skulle gå som tänkt.
 

Berk

Aktiv medlem
34T/10-52 eller 36T/10-52 för mtb i göteborg ?
Det är en FS hoj jag är i planeringsfas av att köpa. Har dock aldrig kört fs förut, så har ej koll på allt du nämner. Men vill vara så snabb och trampeffektiv som möjligt. Slaglängden fram är 100mm, bak vet jag ej. Är en XC hoj iaf. Kommer antagligen vilja ha den ganska fast i dämpningen.

Här är en riktigt bra artikel som förklarar allt:

Men din watt/kg är det bra att har en stor drev fram. Det är också bra för att minska förluster i drivlinan. Det är bra att välja en cykel som redan kommer med en stor drev fram, istället för att växla till en mycket större drev som försämrar samspelet med fjädringen.
 

s

Aktiv medlem
34T/10-52 eller 36T/10-52 för mtb i göteborg ?
Även med 36 fram så blir ju lägsta växeln riktigt lätt om kassetten går till 52.
 
34T/10-52 eller 36T/10-52 för mtb i göteborg ?
Här är en riktigt bra artikel som förklarar allt:

Men din watt/kg är det bra att har en stor drev fram. Det är också bra för att minska förluster i drivlinan. Det är bra att välja en cykel som redan kommer med en stor drev fram, istället för att växla till en mycket större drev som försämrar samspelet med fjädringen.
Tackar, ska ta en titt på den artikeln.

Det är en allebike majestic jag tittar på. XT versionen kommer med 34T och XTR versionen kommer med 36T. Båda är dock byggda på samma ram.
 

Berk

Aktiv medlem
34T/10-52 eller 36T/10-52 för mtb i göteborg ?
Tackar, ska ta en titt på den artikeln.

Det är en allebike majestic jag tittar på. XT versionen kommer med 34T och XTR versionen kommer med 36T. Båda är dock byggda på samma ram.

Vet inte om tar mer än 36T, men 36T tar den då. Svart att ser vad anti-squat blir på den.

Men är en Allebike Alpha inte ett mycket bättre val till delsjön+änggården?
 
34T/10-52 eller 36T/10-52 för mtb i göteborg ?
Vet inte om tar mer än 36T, men 36T tar den då. Svart att ser vad anti-squat blir på den.

Men är en Allebike Alpha inte ett mycket bättre val till delsjön+änggården?
Kanske. Men vill hellre att den är bättre förberedd på cross country ifall jag skulle få för mig att köra någon tävling, än att den är optimerad för ren trail/downcountry.
 

Berk

Aktiv medlem
34T/10-52 eller 36T/10-52 för mtb i göteborg ?
Kanske. Men vill hellre att den är bättre förberedd på cross country ifall jag skulle få för mig att köra någon tävling, än att den är optimerad för ren trail/downcountry.

Val av cykeln berör på tävlingsbanan. Flesta åkare i XCO kör nu på cyklar som är emellan Majestic och Alphan. Och om man är inte så duktigt som eliteåkaren är större marginal vid styrfel eller fel linjeval som man får med Alphan riktigt bra att har.

Om det är cykelvasan så är Majestic bättre.
 
34T/10-52 eller 36T/10-52 för mtb i göteborg ?
Val av cykeln berör på tävlingsbanan. Flesta åkare i XCO kör nu på cyklar som är emellan Majestic och Alphan. Och om man är inte så duktigt som eliteåkaren är större marginal vid styrfel eller fel linjeval som man får med Alphan riktigt bra att har.

Om det är cykelvasan så är Majestic bättre.

Nu gör du det svårt för mig..
 

n3wton

Aktiv medlem
34T/10-52 eller 36T/10-52 för mtb i göteborg ?
Jag hade valt cykel efter skillz. Bra självförtroende - mindre förlåtande cykel (Majestic). Dåligt självförtroende - mer förlåtande cykel (Alpha). Eller något annat, roligare...😉
 

Berk

Aktiv medlem
34T/10-52 eller 36T/10-52 för mtb i göteborg ?
Jag hade valt cykel efter skillz. Bra självförtroende - mindre förlåtande cykel (Majestic). Dåligt självförtroende - mer förlåtande cykel (Alpha). Eller något annat, roligare...😉

Det var ungefär så jag menade.

Håller också med något annat, roligare ... : helstel single-speed. Det är dock garanterat långsammare (men man kan välja stor framdrev utan problem med fjädringen).
 

Freddie L

Aktiv medlem
34T/10-52 eller 36T/10-52 för mtb i göteborg ?
Nu gör du det svårt för mig..
Det är en rätt anmärkningsvärd åsikt att Majestic ska vara för CV. Det är ändå en relativt modern XC.

Men däremot är n3wton inne på något. Jag har flera Majestics i min omgivning, med rätt cyklist i sadeln är det en mycket kompetent cykel. Och då menar jag en rätt teknisk och erfaren cyklist. Om du däremot är mindre teknisk och erfaren kan en Alpha ge dig ett större självförtroende att hantera det byggda i ÄGB men även en modern XC-bana. Så precis så skulle jag resonera.
 

SIE

Aktiv medlem
34T/10-52 eller 36T/10-52 för mtb i göteborg ?
Det är när det är viktigare att cykla snabbt och ha roligt utför, och transporten till toppen mest är ett nödvändigt ont. :D
Nog den bästa sammanfattning av min cykling som nånsin skrivits. Och skulle man nån gång vara angelägen att komma upp snabbt så är det för att man är så taggad på nästa åk 🙂
 

Fulkinesen

Aktiv medlem
34T/10-52 eller 36T/10-52 för mtb i göteborg ?
Okok. Blir mest lite stökig stig. Upp och ner. Men skulle 36T antagligen bli för tungt isf? Skulle gärna ha något som klarar båda. Kanske för mycket begärt?
Nej, med din FTP så kommer 36T att fungera det med. Det är väl bara det att om du ibland ska ha återhämtningsdag och ändå vill köra någon kul downhill i skogen så är det inte så kul gneta uppför en brant backe med 36T fram. Likaså är där få tillfällen du vill kunna köra 60km/h på någon väg om det inte är i tävlingssammanhang (därav att du skulle ha nytta av en så pass stor klinga fram).
Jag väger 70kg och har FTP på 350W och har 34T fram både på tävling och träning (10-50 bak). Men så bor jag i Skåne o vi har inte så många branta backar.
 

johan44

Aktiv medlem
34T/10-52 eller 36T/10-52 för mtb i göteborg ?
Tack för svaret! Det är 10t som minsta drev där bak dock. Men lutar åt att ta 36T till att börja med isf, och så får jag väll köpa ett 34T om det inte skulle gå som tänkt.
Precis, drev behöver inte vara dyrt och är rätt lätt att byta. Värt att testa själv och se vad som passar. (eftersom man inte kan få allt längre, som man fick förr med tvådelat fram... ;-)
 

MagerValp

Aktiv medlem
34T/10-52 eller 36T/10-52 för mtb i göteborg ?
Alltså, jag har 34T/10-51 på min MB31 och enda gången jag någonsin är uppe på högsta växeln är på transportsträckorna till eller från DSO/Änggården. Man trampar ur någonstans över 40 km/h och nog för att jag inte har kondition att ligga i det tempot ändå, men det här är ju områden med flanörer, hundar, hästar och barn precis överallt.
 

InlineOla

Aktiv medlem
34T/10-52 eller 36T/10-52 för mtb i göteborg ?
Asså det är ju ingen jätteskillnad. 34/50 ger ca 7.5km/h vid kadens 80, 36/50 ca 8km/h...

Jag hade beställt med 36an, det är risk du behöver längre kedja om du går från 34 till 36 och det är enklare att korta kedjan du redan har. Nytt drev kostar inte många hundralappar.

Själv kör jag 34T och 10/45 bak, dels för att 52-kassetterna är skitfula (och tunga) men också för att få aningen tätare steg i kassetten. Cyklar mest i Skåne men vi har vår beskärda del av branta backar vi också på vissa ställen. Kanske saknat lättare växel nån enstaka gång, typ när jag skulle upp för Ivö-klack på en runda jag tänkt ta det lugnt, 120 höjdmeter halvteknisk stig på 1km med flertal partier 20-30% lutning.
 

Berk

Aktiv medlem
34T/10-52 eller 36T/10-52 för mtb i göteborg ?
Ibland, ibland inte. Det beror på hur tight de kapat kedjan tidigare.

Precis. Med 2 tänder mer fram behöver man kedjan blir längre till en tand. Det är halv länk mer (eller en länk beroende på vad man ser som en länk). Så det blir noll eller en hel länk mer.

Om du aldrig använder pizzaskivan bak behöver du ingen längre kedjan. Jag kör 32 fram 1och 0-42 bak, men använder max 32 bak. Det är dock i Stockholm, har aldrig varit i GBG.
 

n3wton

Aktiv medlem
34T/10-52 eller 36T/10-52 för mtb i göteborg ?
Precis. Med 2 tänder mer fram behöver man kedjan blir längre till en tand. Det är halv länk mer (eller en länk beroende på vad man ser som en länk). Så det blir noll eller en hel länk mer.

Om du aldrig använder pizzaskivan bak behöver du ingen längre kedjan. Jag kör 32 fram 1och 0-42 bak, men använder max 32 bak. Det är dock i Stockholm, har aldrig varit i GBG.
Lurigt att ha en växel som går att växla till men som om man gör det bryter av bakväxeln. Ibland kommer man in i något oväntat och bara trycker till på reglaget och "växlar allt man kan". I de lägena har man ingen koll på exakt vilket drev man har bak.

Låter som du borde byta kassett i mina öron. En 11-36 hade gett dig mindre steg och mindre vikt.
 

hermannjoh

Aktiv medlem
34T/10-52 eller 36T/10-52 för mtb i göteborg ?
Jag är i samma viktklass och samma ftp ungefär.
Började med mtb för 2 år sedan, mycket Delsjön och Partille och har alltid kört 34 fram både på canyon lux och epic evo.
Har inte testat 36a fram men tycker att 34an har alltid funkat bra och har inte begränsat hastigheten förutom kanske på landsväg.
Vad kommer standard på den hojen du tänker köpa? Hade nog fokuserat mer på att lära mig tekniken istället för att fokusera på att gå fort, det var mycket otb i början pga alldeles för starka ben mot alldeles för svag teknisk förmåga 😆
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
34T/10-52 eller 36T/10-52 för mtb i göteborg ?
Det är nån hundralapp för ett drev och man gör av med nåt om året, köp båda och prova? Extra drev bör man ändå ha på hyllan.
 

Doughboy72

Aktiv medlem
34T/10-52 eller 36T/10-52 för mtb i göteborg ?
Jag är tveksam till om skillnaden mellan 34 och 36 ens är reellt märkbar på de tre största dreven. Med 170mm vevar, 29x2.3 däck och 60rpm är hastigheterna med 34-drev i tur och ordning 8,3/7,1/5,8 kmh. Med 36-drevet blir det 7,9/6,7/5,4 kmh, Mentalt märkbart, förmodligen.

På andra sidan av kassetten blir skillnaderna något större, från 1,2-1,6 kmh på de tre minsta dreven.
 
34T/10-52 eller 36T/10-52 för mtb i göteborg ?
Jag är i samma viktklass och samma ftp ungefär.
Började med mtb för 2 år sedan, mycket Delsjön och Partille och har alltid kört 34 fram både på canyon lux och epic evo.
Har inte testat 36a fram men tycker att 34an har alltid funkat bra och har inte begränsat hastigheten förutom kanske på landsväg.
Vad kommer standard på den hojen du tänker köpa? Hade nog fokuserat mer på att lära mig tekniken istället för att fokusera på att gå fort, det var mycket otb i början pga alldeles för starka ben mot alldeles för svag teknisk förmåga 😆

Okok, bra att veta (y)

Den kommer med 34T, men kan få ditsatt ett 36T vid leverans ifall jag vill.
 

Berk

Aktiv medlem
34T/10-52 eller 36T/10-52 för mtb i göteborg ?
Lurigt att ha en växel som går att växla till men som om man gör det bryter av bakväxeln. Ibland kommer man in i något oväntat och bara trycker till på reglaget och "växlar allt man kan". I de lägena har man ingen koll på exakt vilket drev man har bak.

Sant.

Låter som du borde byta kassett i mina öron. En 11-36 hade gett dig mindre steg och mindre vikt

Nej, stegarna är perfekta! Har tittat om jag skulle kunna tar bort 42t och 36t drevarna, men det går inte på en Sram full-pin kassett. 10t behöver jag också inte, men den väger inte mycket och den ser man inte. Har upptäckt att Sram har en billig och lätt 11-25 kassett. Men behöver lite lättare än 25t.
 

n3wton

Aktiv medlem
34T/10-52 eller 36T/10-52 för mtb i göteborg ?
Sant.



Nej, stegarna är perfekta! Har tittat om jag skulle kunna tar bort 42t och 36t drevarna, men det går inte på en Sram full-pin kassett. 10t behöver jag också inte, men den väger inte mycket och den ser man inte. Har upptäckt att Sram har en billig och lätt 11-25 kassett. Men behöver lite lättare än 25t.
Men om du nu har perfekta steg på typ 8-9 av växlarna på 11- eller 12-delat (eftersom du inte använder de lättaste växlarna), och sen byter till 11- eller 12-delat 11-25 så blir ju stegen totalt annorlunda. Typ två växlar per steg du är van vid, eller bra nära iallafall.

Det låter ju snarast som du skulle sikta på en klassisk 10-delad drivlina med 11-34-kassett eller något i den stilen. Det var ju bra nära perfektion med 32/11-36 och 10-delat för ren stigcykling så jag kan tycka att det är väldigt funkis.😛
 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer