35mm x 1 franskt vevlager

Dewil

Medlem
Hej!

Jag kan ju inte låta bli att pilla isär min Motobecane nu under semestern och kolla att allt e ok. Grejen e att den har 35mm x 1 franskt vevlager och det ser lite halvslitet ut. Någon som vet var man kan hitta nya delar eller ännu bättre om det finns något modernt vevlager som passar.
Axeln har fyrkants-fästen för vevarna.

Vore väldigt tacksam för hjälp eftersom jag inte blir så klok av att leta själv!:P

/Will

Daner

Aktiv medlem
Kolla som sagt med Cykelexpo och Gamla Stans först. Andra äldre butiker kan också ha delar över för gamla Peugeot och Motobecane cyklar.

Om du vill ha ny vin i gamla vinsäckar kolla här: http://www.philwood.com/BB-Tools.htm

Part # Description Thread gm Web Price
BMRFI French – Stainless Steel ** 35mm x 1mm 34 44.00

Sedan kollar på: http://www.philwood.com/SpecStainlessBB.htm för att hitta rätt BB.

Räkna med runt 400:- för cups och 950:- för BB.

Skuggan

Ny medlem
Sen finns det även möjligheten att avlägsna gängorna och köra på gänglösa vevlager... har jag för mig.

bruse

Ny medlem
Jag köpte franskt för 250 kr på Cykelexpo för ett tag sen. Ligger fint vid köksfönstret. Borde byta när som helst. Glappar som attan. GSC hade inget då iaf.

JojjeM

Aktiv medlem
Nödlösning kan vara uppfräschning med nya kulor. Mitt såg rätt risigt ut men har funkat kalas i hundra mil med nya kulor för en femtilapp.

/Johan

mattel

Aktiv medlem
jag köpte ny vevaxel på gefwerts (kocksgatan) för en 40lapp till mitt franska, det fanns en hel del att välja på så kolla med dem (om du finns i sthlm vill säga..) om de har något hemma.

annars har jojje en bra lösning.

Dewil

Medlem
Tack för alla bra tips! Jag har med hjälp av min dremel restaurerat min nuvarande vevaxel och ska imorgon köpa nya kulor. Funkar det inte vet jag iallafall vart jag kan vända mig!
Happy e grymt, man kan verkligen få svar på allt o det snabbt!=)

Här kommer några före och efter-bilder

Före, ganska crappigt
DSCF0351.jpg ht=544

Under, just slipat med dremeln
DSCF0354.jpg ht=544

Efter, polerat med autosol
DSCF0355.jpg ht=544

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer