4 punkteringar på 5 veckor? Nytt däck eller bara otur och vass sanding?

indigun

Ny medlem
Tjenare.
Har en pendlingcykel som jag snittar ca 10mil i veckan med och har haft den sen mars/april så den har gått ca 400mil

Sen de började sanda har jag fått väldigt frekventa punkteringar, testade att byta plats på fram och backdäcket(hade då bara fått punktering på bakdäcket under hela tiden) men fick punktering på "nya" framdäcket några dagar senare.
Har kollat noga efter kvarvarande grejer i däcket, där finns inget och de senaste punkteringarna har varit att all luft försvinnet på några sekunder dvs. ingen pyspunka orsakad av något litet.
Har inte varit med om detta på tidigare cyklar( jag inte cyklat så mycket tidigare eller haft så smala däck på visserligen). När jag inspekterar däcken sitter där en hel del små grus och glas bitar i däcket(som ej trängt igenom). Däcket har några sprickor och det känns torrt/sprött.

Nyvarande däck är https://www.cykelkraft.se/dack-schwalbe-spicer-k-guard-sbc-30-622-28-x-1-20-svart-reflex Schwalbe Spicer K-Guard SBC 40-622 (28 x 1.50")
Enl Schwalbe så har detta däcket ett av deras lägsta punkteringsskyddsnivåer..

Är de rimligt att däcken håller en säsong?
Tänker att jag behöver byta däck, finns där några rekommendationer?
Kan tänka mig att gå upp en storlek ifall den ökade kontaktytan minskar antalet punkteringar(verkar dock inte ha massa plats till ramen ca 5-6mm på varje sida, kedjan ligger längre bort)

IMG_20210123_155440.jpg

tack på förhand

havet

Aktiv medlem
En tanke: Kan det inte vara något kajko med ventilen eftersom luften försvinner så fort upprepade gånger?

ooms

Aktiv medlem
Har du kollat slangarna var det blir punktering, på utsidan (dvs mot däcket, och då slitbanan eller sidoväggarna) eller på insidan (mot fälgen)? Om det är på insidan är det dags att se över fälgbandet.

Salabaladala

Aktiv medlem
Enl Schwalbe så har detta däcket ett av deras lägsta punkteringsskyddsnivåer
Misstänker en koppling till dina problem.

Schwalbe Marathon plus är ju pansardäcket nummer ett, samma däck med "greenguard" är lite mindre starkt men lite mera snabbt. Poppis bland typ långfärdsdfolk.

indigun

Ny medlem
Tack för alla svar

En tanke: Kan det inte vara något kajko med ventilen eftersom luften försvinner så fort upprepade gånger?
Ej ventil, hittar hål i slangen varje gång
400 mil på ett bakdäck låter som rimlig livslängd? Finns det någon slitageindikator på dem?
Hittade ingen slitageindikator, kanske får bli ett nytt däck. När jag googlade efter slitageindikator så såg jag att schwalbe sa 200-500mil beroende på omständigheter. Då ligger jag mitt i.
Har du kollat slangarna var det blir punktering, på utsidan (dvs mot däcket, och då slitbanan eller sidoväggarna) eller på insidan (mot fälgen)? Om det är på insidan är det dags att se över fälgbandet.
De är mot utsidan
Schwalbe Marathon plus är ju pansardäcket nummer ett, samma däck med "greenguard" är lite mindre starkt men lite mera snabbt. Poppis bland typ långfärdsdfolk.
Rekommenderar du dem? verkar gå att få för ca 600-700 för 2 däck + 2 nya slangar beroende på vilken storlek.
Om man bortser från senaste månaden så har jag haft en punktering lite oftare än varannan månad i snitt.

darkforce

Aktiv medlem
byt däck spicer e skitdäck me svindåligt punkaskydd för pendling så antingen schwalbe marathon plus eller continental touring city plus två panzardäck som tål de mesta

du bör få på 32-622 utan problem

ooms

Aktiv medlem
Ja, då är det nog dags för nya däck. Vittoria Randonneur är ytterligare ett exempel med bra punkaskydd, men lite mer slicks-aktigt så kanske inte bästa valet för vintercykling.

efj

Medlem
Tack för alla svar

Ej ventil, hittar hål i slangen varje gång

Hittade ingen slitageindikator, kanske får bli ett nytt däck. När jag googlade efter slitageindikator så såg jag att schwalbe sa 200-500mil beroende på omständigheter. Då ligger jag mitt i.

De är mot utsidan

Rekommenderar du dem? verkar gå att få för ca 600-700 för 2 däck + 2 nya slangar beroende på vilken storlek.
Om man bortser från senaste månaden så har jag haft en punktering lite oftare än varannan månad i snitt.
När mina Michelin pro4 endurance är slut tänkte jag testa continental gator hardshell. Rotera fram/bakdäck innan bakdäcket börjar bli för platt så får du ut ett gäng extra mil av däckparet med.

CBrandel

Aktiv medlem
Jag fick också punka på min pendlare flera gånger utan att fatta varför. När tredje innerslangen gick åt helvete så inspekterade jag däcket ordentligt och nog satt det en liten sten där. Nästan osynlig att se.

Bytte till GP5000s och har inte haft en punka sen dess. Kör samma däck nästan året runt, förutom när jag kör dubbar (1-2 månader om året).

En morgon när det hade snöat hela natten och jag inte bytt till dubbar så lyckades jag faktiskt ta mig till jobbet ändå, men jag skulle inte vilja cykla på is med dem. Är 32or jag kör på.

Beagleboy

Aktiv medlem
Schwalbe Marathon+ i ur, skur, is och snö.
Har inte haft någon enda punka med detta däck baktill. För min del är det en aning B att hålla tillgodo med endast 40mm brett däck, men det tar jag hellre än att förnedra mig till 622. Testar just nu Conti Tour ride i 42×635.
Hittills bekymmersfritt, rullar lika lätt( tungt) men har sämre grepp i kyla.

gavin_gadget

Aktiv medlem
Hade också problem med upprepade punkteringar. Där gick luften förvisso ur långsamt. Upptäckte att slangen gick sönder på samma ställe i däcket. Kunde inte se något först men när jag vände det ut och in kunde jag se att det gick in en liten "ståltråd" där det gått hål i däcket (antagligen av ngn sten). Satte en punkteringslapp på insidan av däcket och kunde rulla vidare på samma däck.

Som vinterdäck köpte jag Marathon Winter Plus, men de är rejält trögrullade. Vet inte om det främst är dubbarna eller om punkteringsslyddet också bidrar.

Stumpy

Aktiv medlem
Tänk i fortsättningen på att montera däcket på exakt samma ställe på fälgen. Då kan man vid upprepade punktering ganska lätt identifiera var problemet ligger.

kais01

Aktiv medlem
(kom det in en hackad kommentar nyss?)

man bör kolla efter vassa taggar på insidan på däcket på platsen för punkan varje gång det händer.

alltid. utan undantag.

nämnda marathon+ är ett träigt jävla däck med dåligt rull. det blir dock bättre om man tar ett rejält tag med 24ans papper på vinkelslipen och tar bort en del av det alltför tjocka skuldergummit.

Senast ändrad:

marr

Moderator
Forumvärd
(kom det in en hackad kommentar nyss?)

man bör kolla efter vassa taggar på insidan på däcket på platsen för punkan varje gång det händer.

alltid. utan undantag.

nämnda marathon+ är ett träigt jävla däck med dåligt rull. det blir dock bättre om man tar ett rejält tag med 24ans papper och tar bort en del av det alltför tjocka skuldergummit.
Jag städade lite spam precis.

Bele

Aktiv medlem
Tjenare.
Har en pendlingcykel som jag snittar ca 10mil i veckan med och har haft den sen mars/april så den har gått ca 400mil

Sen de började sanda har jag fått väldigt frekventa punkteringar, testade att byta plats på fram och backdäcket(hade då bara fått punktering på bakdäcket under hela tiden) men fick punktering på "nya" framdäcket några dagar senare.
Har kollat noga efter kvarvarande grejer i däcket, där finns inget och de senaste punkteringarna har varit att all luft försvinnet på några sekunder dvs. ingen pyspunka orsakad av något litet.
Har inte varit med om detta på tidigare cyklar( jag inte cyklat så mycket tidigare eller haft så smala däck på visserligen). När jag inspekterar däcken sitter där en hel del små grus och glas bitar i däcket(som ej trängt igenom). Däcket har några sprickor och det känns torrt/sprött.
Det finns flera goda råd i tråden.

Att du fick punka fram när du skiftade indikerar att det som ursprungligen var bakdäcket är mest slitet (vilket det alltid blir) och därmed mer känsligt. Så i synnerhet det bör du byta ut. Att det sitter mycket småsaker i däcket kan också vara en indikator på att det kan vara dags att byta däck. Värt att veta är även att ibland sandas det med kross som är lika vasst som små glasbitar. Helt idiotiskt, men ett faktum (att sanda en cykelbana är i sig korkat). Det gjordes en del av en vinter på min pendelsträcka, med en rad punkteringar som följd. Jag fick nyligen en dubbelpunka där troligen just det hade gjorts. Ring din kommun om du misstänker att så är fallet.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer