....

pesam

Ny medlem
....
Cykla lite fortare så känner du det inte.

Kör du redan på max så kan du prova att pytsa i 1/2 dl ättika (12%)
i tvättmaskinen. Undvik sköljmedel.
Det fungerar.
/Pär

Markus F

Aktiv medlem
....
Frysen är värdelöst. Fysen är bara effektiv för att hindra bakterietillväxt, men det som luktar illa i cykelkläder är inget som lever, det är gamla avfallsprodukter från din svett som stinker. Olika ämnen från din kropp som bryts ner, och det är då lukten uppstår. Bakterierna har dött för länge sedan.

No_Jah

Ny medlem
....
Jag använder Sneaker balls till alla mina stinkande dojor och det är rena mirakelbollarna. Jag har inte tänkt på det, men dom bör ju funka lika bra med kläder också.
Det är väl bara slänga ner kläderna i en påse och ner med ett par bollar.

Jag köpte dom på Team Sportia tror jag för ett par år sedan och dom funkar lika bra fortfarande.

http://www.shoeballs.com/

Jonash

Medlem
....
Amphibian skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur gör man med kläder som inte går att tvätta
> ur svettlukten ur, vad man än gör? Kläderna är
> relativt nya. Några tips?

Vad innebär relativt nya?
Konstigt att det har satt sig svettlukt redan.

bengt

Ny medlem
....
Du har rätt. Provtestade min nästan nya klubb-AKU-tröja i äkta polyester i armhålan och oj du hade rätt. Men gammeltröjorna i äkta WCT från sjuttiotalet, helt luktfria och den oerhört flitigt använda best-bike i COOLMAX som klarat varenda tur hela värmeböljan, luktfri. Kullt sämmskinnsbrallorna får vara.
Ungdommens banlonskjortor hade faktiskt samma problem, trots ivrigt tvättande hängde doften i.
En gisning är att det är skillnad på olika polyester. Alla kläder går i samma tvätt, ofta. Med bultnade hjärta har jag graderat upp från 30 till 40 grader, det gick!
Hängslebrallorna har ju silverblöja för att silver käkar äcklig lukt på något oförklarligt vis på samma sätt som silverstrumpor.
Som nu måste årets tilltänkte nobelpristagare uppfinna cykeltröjor med silverarmhålor

OT De silvervantarna som värmer skidåkare är väl en bluff hoppas jag, ungefär som den märkliga jordlinan, i gummi?, som hängde från bilarna ett tag (orange 144:or) och skyddade innehavare fråm överspänning alstrad av däcken.

OBS de två översta styckena är helt seriösa svar, så ingen kallar mig UFO igen.

fredrikw

Aktiv medlem
....
Kaijan skrev:
> Snart kommer fredrikw med ett inlägg;)

ja varför inte... hade förmånen att inte få min resväska som bland annat innehöll en påse med blöta cykelkläder när jag kom hem från Storbritannien förra veckan, tre dygn tog det att frakta hem den från London. jag ska kanske bespara er en detaljerad beskrivning av hur det var att öppna påsen efter så lång tid, men jag körde ett fintvättsprogram med en rejäl skvätt ättika istället för tvättmedel, och sedan ett vanligt fintvättsprogram med tvättmedel efter det, och nu luktar kläderna som vanligt igen. ättika funkade alldeles utmärkt med andra ord.

fredrikw

Aktiv medlem
....
tog vad jag hade i kylen, vilket visade sig vara ättiksprit 12%. jag hällde ner lite, kanske 1/2-1 dl ungefär. försökte pressa kaijan på samma detaljer men han var ännu mer ospecifik :)

Marcus

Ny medlem
....
Mina luktade alltid en del även direkt efter tvätt, körde 30 grader, trodde de hade en obehaglig egenlukt som jag beklagade mig över ofta och högljutt för att inte folk ska tro att det var jag som luktade som en pundare vid centralen. Provade däremot att köra de i 40 en gång och tamejfan, de luktade inite längre. Däremot vågar jag inte göra det för ofta för byxorna blev nog allt lite tightare ändå. Men det funkar, for now.

Totteman

Aktiv medlem
....
Jag kör alla träningskläder i 60 grd, oftast med sköljmedel. Funkar bra. Plagg märkta med lapp att tvättas i 30 eller 40 grader kör jag ändå i 60 grd. De fungerar än.

42Hz

Aktiv medlem
....
Totteman skrev:
> Jag kör alla träningskläder i 60 grd, oftast
> med sköljmedel. Funkar bra. Plagg märkta med
> lapp att tvättas i 30 eller 40 grader kör jag
> ändå i 60 grd. De fungerar än.

Darwinmetoden funkar bra, det som inte klarar 60 grader dukar under, 'survival of the fittest' machinewash-style.

oxr

Aktiv medlem
....
Jag gjorde ett litet test med tre metoder:
- frysen
- 60 grader
- Via Direkts tips:
"Hej Oskar och tack för ditt e-mail!

Lukter går bäst bort om man blandar 2-3 dl (hushålls-/12%) ättika med 10 liter
vatten i en hink och låter plagget dra i 15-20 minuter. OBS! inte längre än 30
min för färg och textil kan skadas. Tvätta sedan som vanligt, enligt
skötselrådet.

När du tvättar funktionskläder skall du inte använda sköljmedel för sköljmedel
täpper till porerna och plagget andas inte då.

MVh
VIA Direkt/Pirjo"

60 grader och Via Direkts tips tyckte jag var likvärdiga. Båda bra. Frysen var värdelöst.

Topp