630-hjul till gammal racer

MagnusPh

Ny medlem
Hej på er o cykelkunniga!

Jag har en gammal Motobecane racer från tidigt 80-tal konverterad till singlespeed cafécykel. Har tidigare våldat dit ett par nya biltemahjul (622) vilket fungerade men blev halvsnyggt. Nu har jag satt dit originalhjulen med nya tubdäck och tycker det blev riktigt fint, dock är hjulen skeva och tyvärr dömde min cykelhandlare just ut dem pga att de var skeva på fel håll, liksom "ägg".

Frågor:
- Går det att rikta hjul som blivit lite "äggskeva"?
- Har ni tips på nya 630-hjul till min racer? Helst med kanttrådsdäck - tycker tuber känns läskigt att köra på. Mina droputs är som sagt smalare än normalt på en ny cykel.

Allt gott,
Magnus

Bengt-re

Aktiv medlem
Hej på er o cykelkunniga!

Jag har en gammal Motobecane racer från tidigt 80-tal konverterad till singlespeed cafécykel. Har tidigare våldat dit ett par nya biltemahjul (622) vilket fungerade men blev halvsnyggt. Nu har jag satt dit originalhjulen med nya tubdäck och tycker det blev riktigt fint, dock är hjulen skeva och tyvärr dömde min cykelhandlare just ut dem pga att de var skeva på fel håll, liksom "ägg".

Frågor:
- Går det att rikta hjul som blivit lite "äggskeva"?
- Har ni tips på nya 630-hjul till min racer? Helst med kanttrådsdäck - tycker tuber känns läskigt att köra på. Mina droputs är som sagt smalare än normalt på en ny cykel.

Allt gott,
Magnus
Är naven friska nog att ge nya fälgar?

MagnusPh

Ny medlem
Naven känns tajta och bra. Gillar ljudet av baknavet :) Dock är jag nog inte den som ger mig på att ekra om osv... Eller?! Kanske skulle gå?

Bengt-re

Aktiv medlem
Bara fälg(om det är rätt antal hål...):

Finns fälgar och ibland färdiga hjul på ebay/amazon om man ids leta.

Bengt-re

Aktiv medlem
Naven känns tajta och bra. Gillar ljudet av baknavet :) Dock är jag nog inte den som ger mig på att ekra om osv... Eller?! Kanske skulle gå?
Det är inte toksvårt. Be om råd i:

Jag ekrar mina hjul själv, men inser att jag gör lite för mycket på gehör för att vara en bra instruktör.

Bengt-re

Aktiv medlem

MagnusPh

Ny medlem
Tack för input!

Visst går det att tvinga ut ramen, körde som sagt med standardhjul för ett tag sedan. Men jag skulle gärna ha originaldimension om det går. Tanken att ekra om är frestande men jag tror att jag skulle riskera att få spunk på det... Har inget skruvstäd i lägenheten och ogilla när saker blir halvdant gjorda när de väl görs :)

Det finns en massa billiga hjul på Ebay som är förberedda för singlespeed, inklusive drev vad jag förstår. Jag tycker dock att det är svårt att veta ifall de kommer passa. Titta på följande t ex:

- Kommer de att passa till en 70/80-talsracer?
- Är det någon vidare kvalitet?
- Kan ni se ifall de är tänkta till tubdäck eller vanliga däck?

/ny på detta

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Jag har en 630-fälg du kan få gratis om du vill
(ERD är 620mm. Kromad och med öljetter i hålen. 36 hål. 18mm invändig diameter)

/edit: 18mm menade jag ju såklart

Bilagor

• Fälg krom.jpg
    Fälg krom.jpg
    83.9 KB · Besök: 5
Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer