A-C-fråga HT-bygge

kraax

Ny medlem
A-C-fråga HT-bygge
Hej!

Jag har precis börjat på ett litet projekt för att ha något att göra under vintern. I dagarna fick jag hem en Sentier-ram som jag har tänkt att bygga till en fungerande cykel och har därför börjat kolla runt efter lämplig framgaffel.

Leverantören rekommenderar 130 mm slag och enligt deras geometri-spec har de utgått från ett A-C-mått på 541 mm (http://vitusbikes.com/products/sentier-29-vr-2018/).

Jag har försökt läsa på om det här med A-C men det mesta jag hittar är oftast när det handlar om att gå upp eller ner i slaglängd och hur mycket det påverkar. Min fråga angående A-C är egentligen såhär: hur exakt behöver det stämma överens med geometri-specen? Skulle jag tex komma undan med att slänga på en Reba (https://www.bike24.com/p2276261.html?q=reba rl 29) med 536 mm A-C utan att ställa till för mycket med geometrin som den ser ut enligt specen? Jag har hittat olika uppgifter på hur mycket 5 mm kortare A-C faktiskt gör med tex HA men det verkar som om det kanske kommer handla om att den skulle bli 0,3 grader brantare.

Såg att ett alternativ skulle kunna vara att köpa en Pike som verkar ha exakt 541 mm men den är betydligt dyrare än Reban, som jag ändå hört och läst mycket gott om.

Vore tacksam för tips och råd angående detta. Egentligen: är Reba ett ok val av framgaffel trots att den har 5 mm kortare A-C än vad de utgått från i specen på Vitus hemsida?

Tack på förhand!
Henke

konken

Ny medlem
A-C-fråga HT-bygge
Det är inte så noga, kör på den gaffeln du vill ha. Vad det är för gaffel och hur du kör den påverkar minst lika mycket som ac måttet. Vissa gafflar funkar bättre med mindre sag tex., där har du lätt 5-10 mm längre gaffel. Kör du tokens så påverkar detta också effektiv ac, olika gafflar har dessutom olika fjäderkurvor (olinjär/linjär osv). Tillverkarna brukar ju speca ett range på ac, för nominellt 130 mm gaffel borde du kunna köra 110-150 mm gaffel.

kraax

Ny medlem
A-C-fråga HT-bygge
Tack för svar! Jag tänkte också på det att så fort jag sätter mig på cykeln så kommer A-C att ändras så det kan inte vara på milimmetern noga. Då Sentier säljs med längre dämpare också så tänker jag att det kanske vore klokt att gå upp på 140 mm för att få lite mer slag. Det kanske kan kompensera lite för att jag själv är lite åt det större hållet och min tjockishet kommer att saga ner dämparen till rimligt A-C-mått ändå :)

Topp