Ändra fjädringsväg bakdämpare från 100 till 120 mm

Anapet

Medlem
Hej!
Undrar om det är möjligt att i en bakdämpare (FOX FLOAT DPS FACTORY) ändra fjädringsväg från 100 till 120 mm?

Raggamuffin

Aktiv medlem
Du har inte 100 eller 120mm slag i dämparen utan sannolikt 45/50/55 mm och sen har länkaget utväxling.
Vad är det för storlek på dämparen? Längd och slag, oftast så går det att ändra om man inte redan är i maxläget.

Anapet

Medlem
Du har inte 100 eller 120mm slag i dämparen utan sannolikt 45/50/55 mm och sen har länkaget utväxling.
Vad är det för storlek på dämparen? Längd och slag, oftast så går det att ändra om man inte redan är i maxläget.
Jag är inte kunnig i detta med dämpare. Han som sålde cykeln till mig (handlare) hade en med 100 mm och sa att han tagit ut en distans så den blev 120 mm. Funderar på om han lurat mig?
ID-numret säger: 2022_19, FLOAT DPS, F-S, K, Remote Up, PTU, Evol SV, Rebound Reverse, Orbea, Oiz, 190, 40, 0.2 Spacer, DCL, DRM, CMF

voidolf

Aktiv medlem
Det krävs också att ramen har utrymme för att baksvingen rör sig lite längre. I en del fall kan svingen eller däcket slå i ramen.

voidolf

Aktiv medlem
Ja då låter det vettigt. Många dämpare har en enkel spacer innuti man kan ta bort för att förlänga slaget. Här är en bild från en dämpare jag bygger om nu. Den blå ringen är 5mm och när den tas bort ändras slaget från 50mm till 55mm. Man kan se på de båda olika dämparna att markeringarna sitter olika medans bodyn (den svarta cylindern) är lika lång.
Nu är detta inte samma dämpare men principern gäller förmodligen på fox också.
1652773833939.png

1652773815214.png

Anapet

Medlem
Ja då låter det vettigt. Många dämpare har en enkel spacer innuti man kan ta bort för att förlänga slaget. Här är en bild från en dämpare jag bygger om nu. Den blå ringen är 5mm och när den tas bort ändras slaget från 50mm till 55mm. Man kan se på de båda olika dämparna att markeringarna sitter olika medans bodyn (den svarta cylindern) är lika lång.
Nu är detta inte samma dämpare men principern gäller förmodligen på fox också.
Visa bilaga 555710
Visa bilaga 555709
Åh, tack så mycket! Då stämmer det nog som han sa!

Raggamuffin

Aktiv medlem
Jag är inte kunnig i detta med dämpare. Han som sålde cykeln till mig (handlare) hade en med 100 mm och sa att han tagit ut en distans så den blev 120 mm. Funderar på om han lurat mig?
ID-numret säger: 2022_19, FLOAT DPS, F-S, K, Remote Up, PTU, Evol SV, Rebound Reverse, Orbea, Oiz, 190, 40, 0.2 Spacer, DCL, DRM, CMF

Det låter helt rätt om det varit en dps med 55 slag som haft en reduceringsring för att få ner den till 50. Detta är väldigt vanligt. Och klarar bara ramen av det är allt väl.

bjornfot

Ny medlem
Det går att ändra slaglängden på den dämparen som jag förstår. Bara att ta bort den "travel spacer" som sitter i dämparen på din, den sitter inte på en TR variant. Jag har gjort det på en dämpare, funkar fint.
1652775080039.png

Topp