Ängårdsbergen jägarsäsong?

nikoalus

Ny medlem
Hej,

jag cyklade imorse i Ängårdsbergen upp från Eklanda skog och tog en lite avstickstig då jag stötte på två jägare som jagade rådjur. Är det jaktsäsong nu ? :-)Det kändes inte optimalt att cykla där när de kan skjuta så nära. Dom sa att det var lugnt och att dom hade koll på cyklister. Är detta vanligt under vintern?

MtbIte

Aktiv medlem
Saxat från jägarförbundets hemsida, läs den feta texten.

Jaktsäsongen för rådjur är 1 oktober – 31 december i Västernorrlands, Jämtlands, Västerbottens och Norrbottens län. I resten av landet är jaktsäsongen på rådjur 1 oktober – 31 januari. Vuxna hannar med horn får jagas från 16 augusti till den 30 september i hela landet, dock endast i form av smyg- och vaktjakt.

LWB

Aktiv medlem
Det kan förvisso kännas lite fiskigt med jägare alldeles bakom ryggen - vilket både jägare och de som inte tycker att det känns fiskigt kan säga och tycka vad de vill om - och det finns förvisso så många jägare i Sverige att en och annan också är både blind, darrhänt, onykter på passet och omdömeslös i största allmänhet. Men att hålla koll på vad och vem som finns runtomkring en, att inte skjuta om man inte har kulfång, att ”uppträda tydligt” gentemot övriga, jägare eller icke jägare, (ex. inte vifta med bössan som om det var vilken pinne som helst) är viktigare än allt annat i jakten. Hoppas att de jägare du mötte också gav ett tryggt intryck!

Rattnalle

Aktiv medlem
Saxat från jägarförbundets hemsida, läs den feta texten.

Jaktsäsongen för rådjur är 1 oktober – 31 december i Västernorrlands, Jämtlands, Västerbottens och Norrbottens län. I resten av landet är jaktsäsongen på rådjur 1 oktober – 31 januari. Vuxna hannar med horn får jagas från 16 augusti till den 30 september i hela landet, dock endast i form av smyg- och vaktjakt.
Frågan är väl kanske snarar om det någonsin är lämpligt att jaga i områden som Änggårdsbergen.

MtbIte

Aktiv medlem
Frågan är väl kanske snarar om det någonsin är lämpligt att jaga i områden som Änggårdsbergen.
Absolut, nu bor jag inte i närheten av området men kan hålla med om att om det nu är ett område där mycket fritids aktiviteter pågår så är det konstigt att dom får jaga i området.

borano20

Aktiv medlem
Hej.. Det här kan bli nånting!! Lördag också!!! Häll på med mer stöl nån timme till, så är vi nog klart i Blanktjärn/Sörmlandsledsklass! Jawzah, baby, jawzaaahh!! mvh borano20

ooms

Aktiv medlem
Eftersom det inte är förbjudet, så lär det finnas ett behov att jaga där. Kan tänka mig att villaägarna i närheten rasar över att rådjuren äter upp deras trädgårdsland, brukar vara så i större städer.
Så om folk är oroliga att det jagas där, så är väl lösningen att det avlyses för allmänheten när jakt pågår. Men då blir det väl ramaskri på riktigt här.

slice me nice

Aktiv medlem
Jag bor granne med Änggårdsbergen och kan vittna om att de rådjuren verkar fullständigt orädda för människor, så att de finns där i skogen även en fin lördag med fullt av folk överallt är nog garanterat.

Obs att jag inte klagar för mitt trädgårdsland verkar inte intressera dem.

yonsson

Aktiv medlem
Jagar de inte med hagel? Svårt då att lyckas fälla en cyklist av misstag pga kulfång.
Har mött jägare med hagelbössa flera gånger vid Kanada-stigen, känns lite olustigt. De är trevliga och lugna och får väl inte skjuta på avstånd längre än 30m, så även om det känns olustigt så lär det vara lugnt. Såg även en hund jaga rådjur vid ”Sandiga” förra veckan.

cubefritzz

Aktiv medlem
Jag har kört MTB ett antal ggr i Enklanda Ängårdsbergen. Sköna banor osv mm. Förstår dock inte hur man kan tillåta jägare där överhuvudtaget. I en liten skog mitt i Göteborg. En skog som är MTB förares samt joggares Autobahn. Vill man leka jägare så finns det också riktig skog, där man inte ser människor var och varannan minut det vill säga i skogar långt utanför storstäder. Jägare har inget i storstäder att göra, då det är för farligt.

ooms

Aktiv medlem
Jag har kört MTB ett antal ggr i Enklanda Ängårdsbergen. Sköna banor osv mm. Förstår dock inte hur man kan tillåta jägare där överhuvudtaget. I en liten skog mitt i Göteborg. En skog som är MTB förares samt joggares Autobahn. Vill man leka jägare så finns det också riktig skog, där man inte ser människor var och varannan minut det vill säga i skogar långt utanför storstäder. Jägare har inget i storstäder att göra, då det är för farligt.
Men nu handlar det inte om nån storstad, utan om Göteborg.

1888

Aktiv medlem
Är marken i området ägt av kommunen eller är den privatägd?
Tänk på att jakträtten går före allemansrätten!

ooms

Aktiv medlem
Är marken i området ägt av kommunen eller är den privatägd?
Tänk på att jakträtten går före allemansrätten!
Verkar som att Göteborgs stad iaf arrenderar ut jakträtten på all mark de äger.

jonte987

Aktiv medlem
Det är väl lämpligt. Annars får man åtminstone huka sig....

Edit. Att jakträtten går före menar jag.

yonsson

Aktiv medlem
Jägarna som jagar där är lugna. Har pratat med flera av gubbarna. De vet att det är folk som cyklar där och de är förstående.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer