Änggårdsbergen

Jebus

Ny medlem
Hej alla,

Under min lilla tur i Änggården i söndag blev jag påhoppad av en svettig medelålders man som hade lite lustiga idéer om cykling i området. Han hävdade bland annat att det förekommer någon form av cykelligist-liga (jag förstärker bara lite här) med medlemmar i 30års ålderna som cyklar jättefort nerför och uppför runt den damm som finns nära utgången från botaniska (dvs upp till toppen och ner, som jag fattar det), där det enligt honom råder cykelförbud. Han hävdade vidare att det förut var mer pensionärer som gick i området men att cyklisterna har skrämt bort dom, han tog t.o.m upp ett exempel med att någon cyklat på en barnvagn.....

Hans absolut största problem var att han drog alla cyklister över en kam, let´s face it, jag har inte mer gemensamt med de flesta cyklister i Änggårdsbergen än vad gubben har med alla som promenerar där och det finns säkert rötägg som inte sköter sig. Det som jag försökte få honom att förstå var att det gäller att visa alla människor respekt oavsett om man cyklar eller går och att jag inte kan ta på mig något kollektivt ansvar för alla som gillar MTB. Han verkade mer vara av idén att alla cyklister sitter någonstans och skrattar tillsammans om alla pensionärer dom skrämt eller cyklat på.
Han skyllde dessutom det mesta av slitaget och erosionen av stigarna på cyklister. Något som jag ställer mig mycket tveksam till.

Hur som helst väcker det lite frågor;

Får man cykla i hela änggårdsbergen? (Botaniska är out of bounds det vet jag)
Får man cykla på ridstigarna?

Är det någon som har bra argument att använda i liknande situationer skulle det också vara bra.

/Henrik

Wilier

Ny medlem
Har stött på ungeför samma situation i änggården och exakt samma på andra ställen.

Vad det gäller dina frågor så tror jag i alla fall att man får cykla överallt i änggården men som din fråga två är jag lite tveksam om ridstigarna. I vilket fall som helst så bör man vara försiktigt på ridstigarna då det är en del ridskole elever ute och dom är inte så bra att skrämma.

I övrigt tycker jag du argumenterade på ett bra sätt. Problemet är att det kör en hel del päron i änggården som faktiskt skrämmer skiten ur folk, har sett det med egna ögon. Detta är väl en av grundproblemen. Man måste alltid visa hänsyn till saker som rör sig saktare än en själv. Ibland kan man inte vara försiktig nog.
En annan sak är att tala med folk, säga ursäkta när man närmar sig och tacka och le om dom flyttar på sig. Om dom inte flyttar på sig så dra knäskålarna.

Det där med slitage på stigarna. Problemet med cykelspår är att man kan göra längsgående spår som bildar små bäckar som till viss del kan påskynda slitage (till skillnad från hästar och vandrarkängor som bara bökar upp underlaget).

plumse

Aktiv medlem
Ett argument är "GUBB-DJÄVEL" och sträcka ut ett finger i en trotsig gest? Eller inte...
Vet faktiskt inte hur man skall bemöta sådana människor. Tack och lov är de väldigt sällsynta. Jag blir alltid lika paff när man möter sån form av intollerans och vet inte riktigt hur jag skall göra. Det brukar sluta med att jag säger "jaja, förlåt" och cyklar vidare.
Stackars gubbdjävel. Själv har jag bestämt mig för att bli farbror när jag blir stor =)
Verkar vara väldigt jobbigt att vara gubbdjävel och störa sig på allting som inte passar, eller som inte skulle passat ifall omständigheterna varit annorlunda. Har en gubbdjävel på jobbet som har det jättejobbigt nästan hela tiden. Farbrorn som sitter bredvid verkar ha det mycket bättre och inte alls lika högt blodtryck. Hur mycket medlidande kan man visa en gubbdjävel innan man får gubbdjävelns käpp i pannan?

[edit]: Wilier, tack för att jag fick skratta lite =) Det där med knäskålarna var kul!

Senast redigerad av en moderator:

Robert

Aktiv medlem
En bekant till mig gjorde en utredning inom detta området genom att kontakta olika personer inom Länstyrelsen och han fick följande svar, inklusive ett citat från Allemansrätten.

Läs och begrunda!

/Robert

http://www.allemansratten.se/templates/Page.asp?id=1921

"Det finns inget allmänt förbud att cykla på
motionsspår och vandringsleder. Men de är anlagda
för fotfolk. Därför måste du tar det lugnt och
räkna med att de som springer eller går har
företräde. Med stöd av lokala trafikföreskrifter
eller lokala ordningsföreskrifter kan det vara
förbjudet att cykla på motionsspår eller
vandringsleder. Sådana förbud är ibland skyltade
med vägmärket Cykelåkning förbjuden, men behöver
inte vara det. Du måste själv ta reda på vad som
gäller. Information får du från kommunen eller
polisen."

-------------------

Hej!

Ursäkta att svaret har dröjt lite.

De uppgifter Länsstyrelsen har om eventuella
cykelförbud rör vad vi har angett i föreskrifter
för naturreservat. När det gäller lokala
ordningsföreskrifter och lokala
trafikföreskrifter är det som framgår av
Naturvårdsverkets hemsida polisen eller kommunen
som har uppgifterna. Vi har tyvärr inte dessa
samlat.

Jag har tittat lite snabbt vad som gäller i
några naturreservat i Göteborgsområdet, Delsjön,
Sandsjöbacka och Knipeflågelsbergen. Inget av
dessa områden har förbud mot cykling.

I övrigt är det som du själv skriver
allemansrätten som gäller med det hänsynstagande
som följer med att inte skada naturen eller komma
in på tomter eller för nära bebyggelse.

Bästa hälsningar

Katarina van Berlekom
Länsstyrelsen Västra Götaland
Naturvårds och Fiskeenheten
403 40 Göteborg

tel 031-60 51 30 mobiltel 073-660 51 30
fax 031-60 58 97
e-post katarina.van.berlekom@o.lst.se

------------------------------------------------

Hej, jag fick ditt mail vidarebefordrat och då min medarbetare Mikael
Finsberg har semester skall jag försöka ge några svar angående cykling i
naturområden.

Det finns inga förbud mot cykling i reservatsföreskrifterna för de områden
du nämner (Ängårdsbergen, Sandsjöbacka samt ca halva Delsjöområdet som är
reservat). Det finns inte heller några generella förbud mot cyking på
leder, stigar etc. I lokala trafikföreskrifter kan detta regleras - det är
dock inte reglerat än så länge i Göteborg. Därermot gäller trafikregler när
vägar är skyltade med trafikskyltar dvs gångvägsskyltade vägar i
naturområden är ej tillåtna för cykel. Skyltningen i Delsjöområdet är
avsedd att gälla motionsspåren ej lederna som du nämnder typ Bohusleden -
om skyltningen är juridiskt bindande är därmeot oklar. Allemansrätten som
medger cykling på leder och stigar avser enskild person. En grupp som
cyklar ihop - tex klubbmedlemmar som tränar ihop omfattas inte av
allemansrätten då skadorna som kan ske då anses kunna vara större. En
markägare behöver inte tåla att skador uppstår på marken eller anläggningar
som motionsspår. Skadas motionsspår av regelbunden cykling kan såvitt jag
har tolkat lagstiftningen markägaren förbjuda aktiviteten - likadant gäller
för ridning. Problemet är ju inte i första hand enskilda cyklister som
cyklar lugnt. Problemet är mountainbike cyklister - enskilda eller i grupp
- som nyttjar spår och leder för träning. Detta medför i första hand en
säkerhetsrisk för dem som stigarna och lederna är till för - gående och
löpare. Om det händer en olycka mellan cyklist och gående på en stig/led så
kan man utgå från att ansvarsbördan ligger på cyklisten oavsett hur den
gående beter sig. Slutkontentan av detta är att du kan cykla på
vandringsleder i Göteborg men att det skall ske med omdöme och att de
gående alltid har företräde. Man bör naturligtvis generellt undvika att
cykla på välfrekventerade motionsspår där det finns många som går och
springer.

med vänliga hälsningar

Ingela Gustafsson
Naturvård och friluftsliv
Park- och naturförvaltningen
tel 031 - 365 58 02

Lotta B

Ny medlem
Enligt Västkuststiftelsen som förvaltar Änggården är det tillåtet att cykla där. Det är synd att det sitter gångtrafikantskyltar vid ingångarna vid Botaniska-sidan, det är säkert en orsak till att många tror att cykling är helt förbjuden i området.

/Lotta

5153

Ny medlem
Jag kör en del i Änggården och har som taktik att alltid heja på alla jag möter, även de som laddar för att gapa och skrika om cykel förbud. Börjar de gapa blir jag helt plötsligt döv.
Sen får man ju ta det lungt och inte ladda på för fullt i utförsbackarna, klart att folk blir stressade om någon kommer i fullfart och tvärbromsar två meter framför dem.
Har funderingar på att lämna en mejladdress till de som gapar och skriker där de kan lämna sina synpunkter.
Nagonsombryrsig@hotmail.com
//Thorleif

Robert

Aktiv medlem
Det är mycket sannolikt att min bekant har haft samma källa eller så har han helt enkelt kopierat informationen från forumet. Jag fick informationen den 3/9-2004.

/Robert

Nemo

Ny medlem
Ett paraply ihjulet är det värsta jag har fått där. Näst intill omotiverat. Mestadels blir folk lite rädda när man bromsar in men ler man litre så brukar det vara okey. Bäst är att undvika promenadtider som söndagar.

Angående att det har blivit slitet på sina ställen beror sällan på MTB-åkning. Den stora skillnaden blev efter två enorma regn som spolade bort all sand och löst grus.

Leo

Ny medlem
Har fått liknande svar för länge sedan, som sagt, även Bohusleden är tillåten att cykla på så Happy Extreme Ride 7:e Maj blir av som planerat. ;-) Änggårdsbergen är som bäst på vintern och sena mörka kvällar året om, då gärna med pannlampa. Inte en kotte i vägen...

/Leo

ivanhedlund

Ny medlem
Jag har cyklat mycket i Änggårdsbergen och aldrig stött på någon som menar att det är förbjudet att cykla, tills idag. Testade min nya MTB i det fina vårdvädret och strax innan utsiktsplatsen (Sandås?) blev jag påhoppad av en riktigt sur gubbe som menade att det är förbjudet med cykling i området. Jag ifrågasatte hans påstående och undrade var jag finner de förbudsskyltarna, för jag har ju aldrig sett några och aldrig hört eller läst om att något förbud skulle råda. Gubben menade att det står på informationstavlorna vid ingången så passade på att kontrollera detta för säkerhets skull innan jag cyklade hem. Mycket riktigt, INGET förbud men däremot är det inom reservatet förbjudet att ha okopplad hund vilket gubbj***** hade. Synd jag inte kom på det när vi diskuterade!:) Givetvis tar jag det alltid lugnt vid passering av gångare/motionärer och visar hänsyn!

Bilagor

Vernersson

Aktiv medlem
Henrik_E sa:
16 § Under tiden den 1 mars-20 augusti skall hundar hållas
under sådan tillsyn att de hindras från att springa lösa i
marker där det finns vilt.

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Lag-20071150-om-tillsyn-ove_sfs-2007-1150/?bet=2007:1150

Precis... Det innebär inte ett tvång att koppla hunden.
Givet att man har sådan lydnad på hunden att den inte ges tillfälle att störa vilt.
Jag demonsterar gärna med min boxer hur detta går till =)

Har man inte den lydnaden måste man självfallet hålla hunden kopplad för att nå detta.
(edit: stavning)

Senast ändrad:

Konkret

Ny medlem
Vernersson sa:
Henrik_E sa:

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Lag-20071150-om-tillsyn-ove_sfs-2007-1150/?bet=2007:1150

Givet att man har sådan lydnad på hunden att den inte ges tillfälle att störa vilt.

Har man inte den lydnaden måste man självfallet hålla hunden kopplad för att nå detta.
(edit: stavning)
Gött då är du en av få som löser det. Dom andra tusen hundägarna som tycker det är kanon när fido springer iväg och inte lyssnar måste vara kopplade.

ivanhedlund

Ny medlem
Naturvårdsverket skriver:
"Under tiden 1 mars till 20 augusti måste du hålla din hund under extra stor uppsikt när ni är ute i naturen. Detta framgår av paragraf 16 i lagen (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter. Där står att hundar ska hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt.

Naturvårdsverkets tolkning av lagen är att om en hund ska hindras från att springa lös måste den i de allra flesta fall hållas i koppel. Det är bara extremt väldresserade hundar som kan få gå lösa under tiden 1 mars till 20 augusti. I praktiken får hunden, om den är lös, vara högst någon meter ifrån dig. Du behöver ha sådan kontroll över din hund att det motsvarar ett osynligt koppel. Ordet ”kopplingstvång” eller ”koppeltvång” finns däremot inte i lagstiftningen, förutom i rennäringslagen som i vissa fall kräver att hundar hålls i band eller instängda.

Lagens syfte är att skydda de vilda djuren, både däggdjur och fåglar, under den mest känsliga tiden när djuren får sina ungar. De marker som lagen syftar på är praktiskt taget all naturmark, även större parker och liknande."

zinkpasta

Aktiv medlem
Jag tycker skyltarna i ÄGB är lite luddiga i vissa avseenden. En sak är dock klar, det är förbjudet att ha okopplad hund i Botaniska trädgården (står under "Det är inte tillåtet att .. inom Botaniska trädgårdens inhägnade område medföra okopplad hund", sen står det även under "Tänk på att": .. "Håll hunden kopplad". Detta tolkar jag som en rekommendation och inte ett förbud inom resterande Änggården, men kan vara bra att veta.

Ang. cykling står det enbart "Visa hänsyn till gående och trädrötter etc om du cyklar i området.". Jag tolkar det som att det då är allemansrätten som gäller, både i de delar som är naturreservat och de som inte är det:

"Allemansrätten gäller för vanliga cyklar

Allemansrätten ger oss en möjlighet att ta oss fram på många olika sätt. Gemensamt för dessa sätt är att man inte använder ett fordon med motor. Cyklar med motor går att köra på vägar, men inte på parkvägar, leder och stigar eller fritt i terrängen. Där går det däremot bra att åka med vanlig cykel."

Dock är det förbjudet att cykla inom Botaniska trädgården svjv, även om det inte står på skyltarna i Änggården (men kanske vid grindarna mot Botaniska?).

Vi i Göteborg Stigcyklister håller på och skriva ihop en kortare text om vad som gäller i olika områden i/runt Göteborg som ska komma upp på hemsidan och är tänkt som en lättöverskådlig referens både för cylklisters skull, men som även kan vara bra att ha med sig vid ev. konfrontationer. :)

Edit: Borde läst tråden innan, iaf en del saker klarnar då. Men skyltarna kunde formuleras bättre..

Senast ändrad:

JimmyDr

Ny medlem
När jag cyklade i Änggårdsbergen förra hösten så stötte jag på en gubbe som rensade stigarna från kottar och pinnar.

Andra lägger ut så stora pinnar som möjligt för att vi inte ska kunna cykla. Finns alla tänkbara typer där :)

Sherpa

Ny medlem
Vernersson sa:
Konkret sa:
Precis. Och snart är väl det koppeltvång överallt fram till sista augusti va?
En mkt vanlig missuppfattning bland ickehundägare.
Precis som att det enl ickecyklister är godtyckliga cykelförbud lite varstans.
En mycket vanlig missuppfattning bland hundägare som tror att just de har så bra koll på hunden att den inte behöver hållas kopplad eller att det inte finns lokala föreskrifter om koppeltvång...

Henrik_E

Aktiv medlem
Vernersson sa:
Henrik_E sa:

Nej, det betyder i praktiken att det är kopplingstvång. Att det sen finns gott om Dunning–Krugerhundägare som tror att de har 100% koll på sin hund ändrar inte det.

geologen

Aktiv medlem
Henrik_E sa:
Vernersson sa:
Henrik_E sa:

Nej, det betyder i praktiken att det är kopplingstvång. Att det sen finns gott om Dunning–Krugerhundägare som tror att de har 100% koll på sin hund ändrar inte det.
+1

Det handlar också om att visa respekt för den ganska stora andel av befolkningen som är hundrädd. Jag känner flera som inte vågar gå ut i parker eller andra rekreationsområden pga det.

per.e

Ny medlem
Jag cyklar en del i Änggården. Min inställning är att alla ska få plats och då gäller det att sakta in och säga hej och tack när man passerar någon.
Ett tips är dessutom att använda plingklocka så att gående får lite förvarning, speciellt när man kommer bakifrån. Det gäller att signalera "här kommer jag" och inte "flytta på dig", hur det uppfattas beror både på sändaren och mottagaren...

zinkpasta

Aktiv medlem
Sen jag skaffade Hopenav har det inte varit ett problem att folk inte märker att man kommer åkandes. :)

Igår plussade jag på det med skrikande bromsar också. Effektivt, men det tas nog inte emot lika positivt som ringklocka.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer