Änggårdsberget eller Delsjön?

Healons

Aktiv medlem
Hej på er som har koll på stigar i göteborg

ska överraska frugan med en heldag på mtb. Har inte cyklat i Göteborg innan och undrar vad ni tror blir bäst.
Änggårdsberget - Änggårdsbergens ryggar eller Änggårdsbergen runt
Delsjön-Delsjön singletrack hard

vi är hyfsade på att cykla ändå men inga superproffs. Ett plus om det är fin natur i kombination med fina stigar...

nån som cyklat alla tre ovan?

tack på förhand!

OlOIO

Medlem
Trevligt!
Jag har cyklat en del i Änggården och bara någon enstaka gång i Delsjö-området. Änggården är mycket fint, men inte så stort och man hinner runt ganska fort. Jag får för mig att Delsjön är större och således kan lämpa sig bättre för en heldag. Det finns nog experter här som har mer välunderrättade råd men det är i vart fall min erfarenhet.

Healons

Aktiv medlem
Trevligt!
Jag har cyklat en del i Änggården och bara någon enstaka gång i Delsjö-området. Änggården är mycket fint, men inte så stort och man hinner runt ganska fort. Jag får för mig att Delsjön är större och således kan lämpa sig bättre för en heldag. Det finns nog experter här som har mer välunderrättade råd men det är i vart fall min erfarenhet.
Tackar för tips!
jag tog i lite när jag sa heldag. Halvdag på mtb och sen annat sköj. De stigarna jag nämnde ovan är Ca15km långa och det tror jag blir perfekt för oss några timmar... kanske uppåt 20km kan va ok.
Är naturen liknande på båda ställena eller skiljer dom sig åt på något sätt?

rouster

Aktiv medlem
Trevligt!
Stämmer bra. För en heldag finns det mer att upptäcka i Delsjöområdet.

zinkpasta

Aktiv medlem
Skulle välja Delsjön, lite mer naturkänsla än Änggården, som numera påminner en del om bikepark/trailcenter, och väldigt mycket folk i de centrala delarna om vädret är bra (inte bara cyklister). Då gillar jag ändå Ägb väldigt mycket, men mest för stök och hopp osv. Tycker helhetsupplevelsen är betydligt bättre i Delsjön, eller Vättlefjäll, eller Mölnlycke, eller Horsickan, eller..

Ägb har väl störst andel stök och bröt, men det går ju hitta lite flowigare avsnitt även där. Många av de mest populära stigarna i Delsjön (Blueberry osv) å sin sida är rätt uppkörda, dvs breda och mycket exponerade rötter.

Delsjön går det ju att bada dessutom, det är nice efter att ha cyklat sig svettig. Skulle högst motvilligt bada i Ängårdsträsken.

Om vädret har varit lite sådär så torkar det dock upp betydligt snabbare i Ägb än i övriga.

Senast ändrad:

Healons

Aktiv medlem
Skulle välja Delsjön, lite mer naturkänsla än Änggården, som numera påminner en del om bikepark/trailcenter, och väldigt mycket folk i de centrala delarna om vädret är bra (inte bara cyklister). Då gillar jag ändå Ägb väldigt mycket, men mest för stök och hopp osv. Tycker helhetsupplevelsen är betydligt bättre i Delsjön, eller Vättlefjäll, eller Mölnlycke, eller Horsickan, eller..

Ägb har väl störst andel stök och bröt, men det går ju hitta lite flowigare avsnitt även där. Många av de mest populära stigarna i Delsjön (Blueberry osv) å sin sida är rätt uppkörda, dvs breda och mycket exponerade rötter.

Delsjön går det ju att bada dessutom, det är nice efter att ha cyklat sig svettig. Skulle högst motvilligt bada i Ängårdsträsken.

Om vädret har varit lite sådär så torkar det dock upp betydligt snabbare i Ägb än i övriga.
Tack snälla! Blir nog Delsjön då 👍

Healons

Aktiv medlem

Hur är Horsickan i karaktären? Jämfört m Delsjön...

Rush1

Ny medlem
Hur är Horsickan i karaktären? Jämfört m Delsjön...
Horsickan är mer lättcyklat, många av stigarna går på släta stenhällar. Man tar sig dock runt området på en timme eller två, så jag skulle välja delsjön för en heldagstur. Delsjön singletrack hard har många fina stigar, kan även rekommendera "Cliff hanger trail" och "Kalhygget vid västra långvattnet" efter att man kommer ner från getryggen.

Healons

Aktiv medlem
Horsickan är mer lättcyklat, många av stigarna går på släta stenhällar. Man tar sig dock runt området på en timme eller två, så jag skulle välja delsjön för en heldagstur. Delsjön singletrack hard har många fina stigar, kan även rekommendera "Cliff hanger trail" och "Kalhygget vid västra långvattnet" efter att man kommer ner från getryggen.
Det lutar nog åt att det blir ”en timme eller två” icke heldag. Kanske kul med Horsickan? Nån speciell route i Trailforks som är bättre än dom andra?

pbeijer

Aktiv medlem
Det lutar nog åt att det blir ”en timme eller två” icke heldag. Kanske kul med Horsickan? Nån speciell route i Trailforks som är bättre än dom andra?
Med någon utav dessa får du med en hel del av det som är bra,

Vill man få med en hel del slickrocks så bör man få med denna på rundan, https://www.trailforks.com/trails/slickrocks-horsikan/

Andra bra stigar uppe vid Horsikan är White trail, Hinderbanan och Rambo snurr.

zinkpasta

Aktiv medlem
Nu kanske jag och Rush1 menar lite olika med Horsickan, men om man kör slickrocksen och sen stigar hela vägen ner till ishallen samt ev snurrar lite extra så skulle jag påstå att man får betydligt mer än 1-2h, snarare 3-4h. Kan skriva lite mer senare och skicka förslag på tur.

Tillägg: Om det är just 1-2h ni önskar så kan man t. ex. köra enbart slickrocks samt lite fina stigar till söder om dessa.

Tillägg två: Även nämnda stigar i Delsjön är riktigt bra, och det går enkelt att sy ihop 1-2h då man smidigt kan ta grus tillbaka när man är nöjd, om det önskas. Går ej i Horsickan.

Senast ändrad:

Healons

Aktiv medlem
Tack alla för hjälpen.
Blir antingen Delsjön Singletrack Hard eller Horsickan Whitetail loop... får se vilken av dom det blir, antar att båda ger några timmars härlig cykling!

zinkpasta

Aktiv medlem
Jag skulle valt Delsjön Singletrack hard av dessa. Helt klart många riktigt fina och klassiska Göteborgsstigar med. Horsickanrundan är också schysst, men saknar det som jag tycker utmärker Horsickan ffa, slickrocksen. ..Och om man är trött när man varit nere i södra ändan och vänt så kan White trail kännas måttligt kul (den är fin, men krävande, och en del tunga klättringar särskilt i södra delarna). "Balansen" i upplägget på Delsjörundan känns bättre, eller vad man nu ska säga.

När är det tänkt att cyklas förresten? Snart, eller längre fram i tiden?

Förresten: Jag skulle köra Getryggen XC -> Cliffhanger trail -> Kalhygget istf att köra Getryggen -> På Skrå DeHå -> The Edge, ffa för naturupplevelsen när man kör utmed Västra Långevattnet, även Kalhygget är fint med utsikt, skönt flowig cykling osv. The Edge är mer krävande och fin den med, om man har ork och vill förlänga turen en 30-50min så man kan efter Kalhygget cykla Östra Långevattnet upp till The Edge och köra den ner och sen fortsätta upplagd tur.

Healons

Aktiv medlem
Jag skulle valt Delsjön Singletrack hard av dessa. Helt klart många riktigt fina och klassiska Göteborgsstigar med. Horsickanrundan är också schysst, men saknar det som jag tycker utmärker Horsickan ffa, slickrocksen. ..Och om man är trött när man varit nere i södra ändan och vänt så kan White trail kännas måttligt kul (den är fin, men krävande, och en del tunga klättringar särskilt i södra delarna). "Balansen" i upplägget på Delsjörundan känns bättre, eller vad man nu ska säga.

Förresten: Jag skulle köra Getryggen XC -> Cliffhanger trail -> Kalhygget istf att köra Getryggen -> På Skrå DeHå -> The Edge, ffa för naturupplevelsen när man kör utmed Västra Långevattnet, även Kalhygget är fint med utsikt, skönt flowig cykling osv. The Edge är mer krävande och fin den med, om man har ork och vill förlänga turen en 30-50min så man kan efter Kalhygget cykla Östra Långevattnet upp till The Edge och köra den ner och sen fortsätta upplagd tur.
Ah tack snälla! Grymt med input. Det kommer bli grymt. Nångång 7-9 maj bär det av

stenmark

Aktiv medlem
Vilken tur att ni verkar bestämt er. Så då är det ju bäst att elda på lite mer.
Upp mot Kåsjön kan man ju säga är en förlängning av Delsjöområdet, det hänger helt ihop och jag tycker det är finare stig där.
Så jag slår ett slag för denna runda

En standard kvällstur för mig kan man säga, tar 2 timmar ungefär. Kör ni i maj kommer dessa stigar vara torra och prima skicka. Mycket fint flow runt Furåstjärn och sen avsluta med stökigare grejer vid Björnligan DH och Hell on Earth

zinkpasta

Aktiv medlem
Fan vad du ska förstöra @stenmark. :) Men håller med, helt klart fin runda. Mer singletrack, inte lika uppkört, men samtidigt tycker jag naturen är schysstare vid hard.. och mer granit o fina grejer vid "..hard", och kanske variation i cyklingen?. Men om det är någorlunda torrt kommer båda alternativen vara riktigt fina.

Healons

Aktiv medlem

Cliffhanger+Kalhygget it is!

Healons

Aktiv medlem
Vilken tur att ni verkar bestämt er. Så då är det ju bäst att elda på lite mer.
Upp mot Kåsjön kan man ju säga är en förlängning av Delsjöområdet, det hänger helt ihop och jag tycker det är finare stig där.
Så jag slår ett slag för denna runda

En standard kvällstur för mig kan man säga, tar 2 timmar ungefär. Kör ni i maj kommer dessa stigar vara torra och prima skicka. Mycket fint flow runt Furåstjärn och sen avsluta med stökigare grejer vid Björnligan DH och Hell on Earth
Sparad i favoriter för kommande äventyr!

yonsson

Aktiv medlem
Skulle säga såhär:

Delsjön: Väldigt stort område, på gott och ont. Lite svårt att hitta men det finns mycket.

Änggårdsbergen: Roligast utför, lättast att navigera men mycket folk under helgerna. Ligger nära Botaniska, går att avsluta med att cykla dit eller till Slottsskogen för att avsluta med fika.

Horsickan: XC, ganska platt alternativt väldigt brant uppför i vissa partier. Fint men inte så kul, folktommast.

zinkpasta

Aktiv medlem
Tyvärr verkar vädret bli kass nästa helg.
Är det ngt av områdena vi ska undvika vid ösregn eller är det sak samma?
Gött, då blir det betydligt färre som är ute o flanerar och är i vägen. ;-)

Om det regnar så kvittar det ganska mycket tycker jag, om det regnat för nån/några dagar sedan så kommer Änggården vara torrast då det är sandig jordmån och torkar upp snabbare än Delsjön. Färre snorhala rotmattor i Ägb, men det beror förstås på hur man väljer sina stigar till största delen.

Sen kan man ju eventuellt hävda att man ska skippa att cykla när det är blött och lerigt för att det skadar stigarna .. men, äh.

yonsson

Aktiv medlem
Hepp
Hade en fantastisk dag i Delsjön.
nu är det hotell sen lite mer cykel imorgon
Om man ska ta nåt snabbt innan hem t kidsen är Slickrocks Horsickan ett bra val då?
Om du gillar XC, ja. Men snabbt och snabbt... Om du kombinerar med White Trail så tar det nog 2 timmar första gången. Jag hade testat Änggårdsbergen, om ni inte ska köra alltför sent för då är det fullt med folk.

Healons

Aktiv medlem
Själva Slickrocken är knappt två km. Men det finns en massa annan stig runtomkring som går att knyta ihop till en längre runda, tex ledningsgatan och white trail som nämnts tidigare.
Men om man ska damma av nåt lite snabbt imorgon så kanske slickrocken är roligast/bäst i Horsickan? Eller nån annan stig där som är bättre?

Aron

Moderator
Ni ska absolut cykla slickrocken om ni åker dit. Den är väl värd ett besök. Mitt tips var om ni ville förlänga rundan.

Med lite tur är någon lokalbo på vaken och kan ge fler, och mer konkreta, tips.

zinkpasta

Aktiv medlem
Ja, kör slickrocks, det är fint. Om ni kör rundan som heter Horsickan slickrocks på TF så hade jag dock skippat biten som inte är stig utan går genom bostadsområde (vägen tillbaka när man är längst norrut) och istället kört samma slickrocks tillbaka som man kom. Visst, lite tråkigt att köra samma väg två gånger, men då det är rejält kuperat där så får man rätt olika upplevelser åt de olika hållen.

zinkpasta

Aktiv medlem
Ett alternativ är att köra Horsickan slickrocks classics men bara norra "loopen".

Alt. det jag nämnde i förra inlägget, och om man inte är nöjd, köra vidare på slickrocks södra -> no mans land -> kraftledningen -> Myrstigen -> (ev ett varv på Rambo snurr) -> Horsickan flat out slickrocks tillbaka till parkeringen. Den senare biten kan vara lite svårare att hitta ingången till vissa stigar och det går en hel del olika i området, men håller man koll på väderstrecken så borde man inte hamna helt fel.

yonsson

Aktiv medlem
Horsikan-runda. Finns säkert några som ligger offentligt i Trailforks också.

Healons

Aktiv medlem
Tack för alla svar. Jag och frugan kände oss lite möra idag så blev en korta sväng ute på Särö där vi bodde. Fint med klippor + hav.

Delsjön gav absolut mersmak. Körde tänkt slinga men bytte the edge mot Cliffhanger+Kalhygget

Däremot så paja cykeln när jag kom hem och tog en runda med äldsta grabben. Så OM nån här är mek-kunnig så ta gärna en titt på:
Tur i oturen ändå att den höll igår! Jobbigt om det skulle ske mitt i skogen :-)

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer