Ännu en cykelköpare med frågor- downhill

Badfarsan

Ny medlem
Ännu en cykelköpare med frågor- downhill
Hej,
Sonen blev såld på downhill förra sommaren och nu har vi letat efter en hoj till honom sedan i höstas.
(Jag har först varit tvungen att vänja mig vid priserna.)
Beg blir det förstås och vi har tänkt att lägga oss i prisområdet 15000kr. Aktuella cyklar har varit Demo 8, Trek session 8 och Scott Gambler.
Nu till mina frågor.
1. När rasar en hoj? Förstås beror det på många saker, men i stort, hur gammal cykel vågar man köpa? Man vill ju inte lägga 15tkr på skrot.
2. Vad händer om ramen spricker? Märker man att det är på gång eller är bruten nacke ett faktum om det händer efter ett drop? (läs orolig pappa, jag vill inte se min grabb död eller i rullstol) Är det värt att laga en äldre ram som spruckit eller har materialet blivit för utmattat?
3. Vi har en hoj på gång men jag tycker att det finns för många varningsflaggor. Inte för att den skulle vara stulen, utan utifrån prestanda/pris.
Hojen är en Scott Gambler 730 large 2015 27,5, bakdämpare bytt, inga uppgifter på hur många ägare totalt (bara dom 2 senaste) eller serviceintervall. Omlackad.
Är den värd att fundera över? Prisnivå?
Vänligen Micke
 
Senast ändrad:

rix

Aktiv medlem
Ännu en cykelköpare med frågor- downhill
Hej,
Sonen blev såld på downhill förra sommaren och nu har vi letat efter en hoj till honom sedan i höstas.
(Jag har först varit tvungen att vänja mig vid priserna.)
Beg blir det förstås och vi har tänkt att lägga oss i prisområdet 15000kr. Aktuella cyklar har varit Demo 8, Trek session 8 och Scott Gambler.
Nu till mina frågor.
1. När rasar en hoj? Förstås beror det på många saker, men i stort, hur gammal cykel vågar man köpa? Man vill ju inte lägga 15tkr på skrot.
2. Vad händer om ramen spricker? Märker man att det är på gång eller är bruten nacke ett faktum om det händer efter ett drop? (läs orolig pappa, jag vill inte se min grabb död eller i rullstol) Är det värt att laga en äldre ram som spruckit eller har materialet blivit för utmattat?
3. Vi har en hoj på gång men jag tycker att det finns för många varningsflaggor. Inte för att den skulle vara stulen, utan utifrån prestanda/pris.
Hojen är en Scott Gambler 730 large 2015 27,5, bakdämpare bytt, inga uppgifter på hur många ägare totalt (bara dom 2 senaste) eller serviceintervall. Omlackad.
Är den värd att fundera över? Prisnivå?
Vänligen Micke
1. De rasar ihop hela tiden, ramen brukar dock inte vara något problem. Utan det är mest de rörliga delarna, växlar som kan gå åt, dämpare som behöver servas, bromsar som behöver luftas, byta belägg osv. Det räcker med att du har "otur" och råkar köra lite för nära en uppstickande sten så kan du kvadda växeln osv.

2. Det är inget jag skulle vara orolig för, downhillramar är generellt sett väldigt tåliga, har den ingen spricka när du köper skulle jag inte oroa mig alls för det. Men om ramen redan gått av en gång så är det en stor varningsflagga. Men det är nog väldigt ovanligt. De flesta downhillhojar körs dessutom inte så mycket om det inte är en f.d. hyrcykel.

3. Svårt att säga, beror på skicket av övriga komponenter. En välunderhållen cykel kan vara mer värd än en där dämparna aldrig servats osv.
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
Ännu en cykelköpare med frågor- downhill
Jag kan nog tycka att för 15 bör man kunna hitta något nyare än 2015, en i år är priserna lite vilda på begagnat.

Är ni helt hundra på att det är en ren DH-hoj han vill ha och inte en enduro? Det är en betydligt större spann att fiska begagnat i.


Kolla med uthyrarna (Åre, Järvsö, Vallåsen) om det finns något kvar sen säsongen innan.
 

rix

Aktiv medlem
Ännu en cykelköpare med frågor- downhill
Jag kan nog tycka att för 15 bör man kunna hitta något nyare än 2015, en i år är priserna lite vilda på begagnat.

Är ni helt hundra på att det är en ren DH-hoj han vill ha och inte en enduro? Det är en betydligt större spann att fiska begagnat i.


Kolla med uthyrarna (Åre, Järvsö, Vallåsen) om det finns något kvar sen säsongen innan.
Personligen skulle jag undvika enduro-cykel om det enbart är för bike-park, downhill känns som roligare i bike-park, iaf om man ska köra downhill-spår, dessutom brukar man ofta kunna få downhill-cyklar lite billigare (brukar ha sämre andrahandsvärde, men klart att i år är väl lite annorlunda/tuffare marknad som du skriver). Är det för både cykling hemmavid i någon platt skog, bike-park och sen lite shuttle skulle jag nog föredra en trail-hoj med typ 150 fram och 130 bak. Är det mest shuttle/enduro typ liknande Finale och inget trampa i platt skog i Sverige så kan nog enduro vara rätt.
 

Badfarsan

Ny medlem
Ännu en cykelköpare med frågor- downhill
Tack för svar. Jo, vi har börjat snegla på Enduro också. Han har en enklare hoj att köra med i spåren hemmavid så vi börjar med att jaga en ren dh, (som polarna har också). Han gillar parkerna bäst, typ Flottsbro.
Kollade Åre, dom hade sålt slut.
Jag tänker också att prislappen låg lite högt för en 2015, tänkte mig snarare i så fall runt 10. Fanns en 2018 Gambler för 10 i södra Sverige i höstas men skulle blivit 100mils bilkörning för att kolla på den.
Mvh Micke
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
Ännu en cykelköpare med frågor- downhill
Personligen skulle jag undvika enduro-cykel om det enbart är för bike-park, downhill känns som roligare i bike-park, iaf om man ska köra downhill-spår, dessutom brukar man ofta kunna få downhill-cyklar lite billigare (brukar ha sämre andrahandsvärde, men klart att i år är väl lite annorlunda/tuffare marknad som du skriver). Är det för både cykling hemmavid i någon platt skog, bike-park och sen lite shuttle skulle jag nog föredra en trail-hoj med typ 150 fram och 130 bak. Är det mest shuttle/enduro typ liknande Finale och inget trampa i platt skog i Sverige så kan nog enduro vara rätt.
Ja helt klart, men min tanke var att det oftast inte är bara park som skall köras men att man som grabb såklart vill ha dubbelkronat. Det är ju helt tomt på DH-cyklar just nu, jag räknade kallt med att hitta en lämplig Tues som kandidat men tji fick jag.


Tack för svar. Jo, vi har börjat snegla på Enduro också. Han har en enklare hoj att köra med i spåren hemmavid så vi börjar med att jaga en ren dh, (som polarna har också). Han gillar parkerna bäst, typ Flottsbro.
Kollade Åre, dom hade sålt slut.
Jag tänker också att prislappen låg lite högt för en 2015, tänkte mig snarare i så fall runt 10. Fanns en 2018 Gambler för 10 i södra Sverige i höstas men skulle blivit 100mils bilkörning för att kolla på den.
Mvh Micke
Ja har han redan en hoj till det så är en DH bäst.
 

TazD

Medlem
Ännu en cykelköpare med frågor- downhill
Ja helt klart, men min tanke var att det oftast inte är bara park som skall köras men att man som grabb såklart vill ha dubbelkronat. Det är ju helt tomt på DH-cyklar just nu, jag räknade kallt med att hitta en lämplig Tues som kandidat men tji fick jag.




Ja har han redan en hoj till det så är en DH bäst.
Svarade på fel meddelande....
 
Senast ändrad:

TazD

Medlem
Ännu en cykelköpare med frågor- downhill
Tack för svar. Jo, vi har börjat snegla på Enduro också. Han har en enklare hoj att köra med i spåren hemmavid så vi börjar med att jaga en ren dh, (som polarna har också). Han gillar parkerna bäst, typ Flottsbro.
Kollade Åre, dom hade sålt slut.
Jag tänker också att prislappen låg lite högt för en 2015, tänkte mig snarare i så fall runt 10. Fanns en 2018 Gambler för 10 i södra Sverige i höstas men skulle blivit 100mils bilkörning för att kolla på den.
Mvh Micke
[/QUOTE Vet inte hur lång din son är, men skickar ett PM.
Tack för svar. Jo, vi har börjat snegla på Enduro också. Han har en enklare hoj att köra med i spåren hemmavid så vi börjar med att jaga en ren dh, (som polarna har också). Han gillar parkerna bäst, typ Flottsbro.
Kollade Åre, dom hade sålt slut.
Jag tänker också att prislappen låg lite högt för en 2015, tänkte mig snarare i så fall runt 10. Fanns en 2018 Gambler för 10 i södra Sverige i höstas men skulle blivit 100mils bilkörning för att kolla på den.
Mvh Micke
Vet inte hur lång din son är, men skickar ett PM.
 

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Ännu en cykelköpare med frågor- downhill
Servicebehovet kommer finnas lite oavsett skicket på cykeln ni får hem. Första cykeln blir den man lär sig vad man borde ha köpt på. Köp billigt mao. Om ett år eller två blir det dyrt.
 

Badfarsan

Ny medlem
Ännu en cykelköpare med frågor- downhill
Det som känns läskigast är sprickor i ramen. Då verkar det vara ganska kört och väldigt farligt om cykeln går rakt av under körning. Vi har i alla fall gjort upp att kolla på hojen jag nämnde imorgon. Som du säger, man får väl handla och ta lärdomspengarna...
 

Fundadores

Aktiv medlem
Ännu en cykelköpare med frågor- downhill
Det som känns läskigast är sprickor i ramen. Då verkar det vara ganska kört och väldigt farligt om cykeln går rakt av under körning. Vi har i alla fall gjort upp att kolla på hojen jag nämnde imorgon. Som du säger, man får väl handla och ta lärdomspengarna...
Jag tror inte du behöver oroa dig. Att en ram går itu och någon skadar sig allvarligt verkar rätt sällsynt. Då är det ju större risk att man gör något över sin förmåga och skadar sig på en DH-cykel. Snåla inte på hjälm, knä- och ryggskydd.

Köpte ett DH-vrak i höstas och som sagt dyra lärpengar blev det...
 

yonsson

Aktiv medlem
Ännu en cykelköpare med frågor- downhill
6 år gammal hoj... Det har hänt väldigt mycket de senaste 6 åren. Hellre en ”sämre” nyare hoj skulle jag säga. 2018 och framåt. Hur lång är han?
 

rix

Aktiv medlem
Ännu en cykelköpare med frågor- downhill
6 år gammal hoj... Det har hänt väldigt mycket de senaste 6 åren. Hellre en ”sämre” nyare hoj skulle jag säga. 2018 och framåt. Hur lång är han?
Skulle säga att jag hellre kör på en värsting dh som är 6 år gammal än en 3 år gammal instegs dh. Det har inte hänt så mycket på dom åren som verkligen är värt mycket. 26” vs 27.5 vs 29 spelar knappt någon roll. Det viktigaste är dämpningen, och en budget DH dämpare från 2018 kommer inte vara bättre än det bästa 2015.
 

jiha

Aktiv medlem
Ännu en cykelköpare med frågor- downhill
Skulle säga att jag hellre kör på en värsting dh som är 6 år gammal än en 3 år gammal instegs dh. Det har inte hänt så mycket på dom åren som verkligen är värt mycket. 26” vs 27.5 vs 29 spelar knappt någon roll. Det viktigaste är dämpningen, och en budget DH dämpare från 2018 kommer inte vara bättre än det bästa 2015.
Mina 2 cent, ”I beg to differ” Håller inte med i resonemanget. På ram, -ja till viss del. Men gällande dämpare och komponenter så skjuter alla tillverkare ner sina ”findings” neråt för varje ny lansering. Detta innebär (imho) att förskjutningen är (undantaget budget serierna) att toppmodell för 3 år sedan finns i insteg över budget idag.

Korta vers: Titta på cyklar/komponenter från 2017
 

yonsson

Aktiv medlem
Ännu en cykelköpare med frågor- downhill
Dåligt med utbud på 2018 cyklar för 10-15000?
Dåligt med cyklar över huvudtaget. Man får ju planera i mer än ett steg. Köpa 2019-cykel för 25’ år 2021, sälja för 22’ år 2022. Då har den kostat 3000kr. Köpa 2015-cykel för 15’ år 2021, renovera för 3, sälja för 13’ år 2022, då hade den kostat 5000kr. Man får ju räkna smart. 😄
 

rix

Aktiv medlem
Ännu en cykelköpare med frågor- downhill
Mina 2 cent, ”I beg to differ” Håller inte med i resonemanget. På ram, -ja till viss del. Men gällande dämpare och komponenter så skjuter alla tillverkare ner sina ”findings” neråt för varje ny lansering. Detta innebär (imho) att förskjutningen är (undantaget budget serierna) att toppmodell för 3 år sedan finns i insteg över budget idag.

Korta vers: Titta på cyklar/komponenter från 2017
Jag har själv en downhill som skulle kunna anses som toppmodell, från 2014 med kolfiberram, kolfiberhjul, Öhlins, SRAM dh 7-växlad, cush core osv. Det som inte var standard när jag köpte min var de 7 växlade systemen, det har jag köpt till i efterhand + cush core. Har även en nyare trail-cykel från 2019 (hade innan en från 2016) och skulle säga att det inte hänt speciellt mycket med växlar för att motivera något köp, clutch fanns redan 2014. När det gäller bromsar så skulle jag inte säga att det är någon skillnad i prestanda direkt, det som hänt är cush core, men det får man köpa till oavsett, kommer ju inte original. Min Öhlins TTX22 coil dämpare har det inte hänt så mycket med den dess. Den prestandan hittar du ju inte i en instegsdämpare idag. Samma gäller med kolfiberhjul, fortfarande väldigt dyrt. På DH har de ju haft 20 mm axel länge till exempel. Styren, sadel, sadelstolpe, vevarmar, pedaler har ju förstås inte hänt något alls på sen 2014.
 

yonsson

Aktiv medlem
Ännu en cykelköpare med frågor- downhill
Jag har själv en downhill som skulle kunna anses som toppmodell, från 2014 med kolfiberram, kolfiberhjul, Öhlins, SRAM dh 7-växlad, cush core osv. Det som inte var standard när jag köpte min var de 7 växlade systemen, det har jag köpt till i efterhand + cush core. Har även en nyare trail-cykel från 2019 (hade innan en från 2016) och skulle säga att det inte hänt speciellt mycket med växlar för att motivera något köp, clutch fanns redan 2014. När det gäller bromsar så skulle jag inte säga att det är någon skillnad i prestanda direkt, det som hänt är cush core, men det får man köpa till oavsett, kommer ju inte original. Min Öhlins TTX22 coil dämpare har det inte hänt så mycket med den dess. Den prestandan hittar du ju inte i en instegsdämpare idag. Samma gäller med kolfiberhjul, fortfarande väldigt dyrt. På DH har de ju haft 20 mm axel länge till exempel. Styren, sadel, sadelstolpe, vevarmar, pedaler har ju förstås inte hänt något alls på sen 2014.
Och med geometrin har det inte hänt tillräckligt de senaste 7 åren för att motivera att leta nyare hoj?
 

TazD

Medlem
Ännu en cykelköpare med frågor- downhill
Kidnappar tråden lite (och tar gärna tips): Tolkar i denna text en underton av att det letas DH inför säsongen redan nu. Har nog tänkt att marknaden för DH skulle förändras lagom till parkerna börjar öppna, men man kanske borde fundera om och slänga ut det man har redan nu?
 

rix

Aktiv medlem
Ännu en cykelköpare med frågor- downhill
Och med geometrin har det inte hänt tillräckligt de senaste 7 åren för att motivera att leta nyare hoj?
Beror ju på vilken hoj du menar, men dels så pratade vi väl inte om 7 år? För då pratar vi ju om en helt ny hoj, inte en 3 år gammal hoj, och pratar vi helt ny downhill-hoj med modern geometri så pratar vi minst 30k+. Men om man tar en Demo 8 från 2014 så har den i största storleken L en reach på 447 mm, 64 graders gaffelvinkel. En Demo 8 från 2015-2019 har i storlek XL en reach på 460 och gaffelvinkel på 63.5 grader, relativt liten skillnad. Från 2020 har demo 8 i största storleken en reach på 465 och en gaffelvinkel på 62.7. Men då pratar vi inte om några 15 000 ännu. Dessutom är det inte jättestor skillnad från en 2015, 5 mm i reach och 0.8 grader gaffelvinkel. Det märker inte en nybörjare på downhill av.

Dvs stirra dig inte blind på årsmodell, komponenter är viktiga. Om du kan spara lite på en lite äldre hoj med bättre komponenter så är det bra, spendera istället pengarna på liftkort och resor.
 

Fundadores

Aktiv medlem
Ännu en cykelköpare med frågor- downhill
Beror ju på vilken hoj du menar, men dels så pratade vi väl inte om 7 år? För då pratar vi ju om en helt ny hoj, inte en 3 år gammal hoj, och pratar vi helt ny downhill-hoj med modern geometri så pratar vi minst 30k+. Men om man tar en Demo 8 från 2014 så har den i största storleken L en reach på 447 mm, 64 graders gaffelvinkel. En Demo 8 från 2015-2019 har i storlek XL en reach på 460 och gaffelvinkel på 63.5 grader, relativt liten skillnad. Från 2020 har demo 8 i största storleken en reach på 465 och en gaffelvinkel på 62.7. Men då pratar vi inte om några 15 000 ännu. Dessutom är det inte jättestor skillnad från en 2015, 5 mm i reach och 0.8 grader gaffelvinkel. Det märker inte en nybörjare på downhill av.
Nej jag tror inte heller man märker så stor skillnad på en DH-hoj. De har ju varit långa och flacka ett bra tag.
 

jonte987

Aktiv medlem
Ännu en cykelköpare med frågor- downhill
Demon jag länkade är visst en M och är grabben är 183cm. Jag vet inte hur det funkar med DH men 420mm låter inte så kul. Måste nog bli en L. Minst
 
Ännu en cykelköpare med frågor- downhill
Beroende hur långa armar grabben har så håller jag med @rix att man behöver L-XL. Allt är ju personlig preferens i detta, köp en cykel åt grabben som är ish rätt storlek, testa några gånger. Känns bra/dåligt? Brukar själv byta cykel varje eller varannan säsong och ha både en enduro och DH för att dem är roliga på olika sätt. Men en DH i my 2 cent skulle iaf kunna vara i det mindre laget och fortfarande vara skoj, ska man inte tävla dödsseriöst så kan man leka ganska bra på en något
liten cykel :)
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer