Ännu en hybridcykeltråd. Hjälp med tillbehör till White SC Lite FF Deore 2x9

forell88

Ny medlem
Hej!

Ska skaffa en cykel, ej ägt någon sedan ungdomen.

Primärt för att kunna cykla med barnen, koppla på cykelvagnen m.m. Typ cykla runt på Gotland, asfalt/grus/etc.

Läst en del på forumet och känns som modellerna i rubriken borde vara något jag söker.

Sonoran Hybrid Street 5500kr med skärmfästen och lampor m.m

AX+ 290 FF 21 4500kr. Utan några tillbehör, färre växlar bland annat

Vilken av dessa eller någon helt annan hade ni rekommenderat?

Ser inget behov av fler växlar än vad White AX+ 290 har, vill gärna ha någon driftsäker krångelfri cykel!
Möjligtvis att jag kommer behöva montera både pakethållare och korg framtill, eller något utav dom.

Tack för synpunkter!

DanielS

Aktiv medlem
Jag tror båda cyklarna klarar det du vill. Om vikterna i länkarna stämmer så är Serious-cykeln bara lite tyngre fast den är utrustad med skärmar, lampor och navdynamo. Jag skulle nog valt den om den kändes bra.

forell88

Ny medlem

darkforce

Aktiv medlem
med den krav spec o prisbild så funkar viket junk ja mena bojsänke nej asså cykel som helst.

ja hade nog dock lagt mej p¨å lite högre prisbild o kikat på typ nishiki pro sld eller liknande som e nåra kilo lättare o roligare o cykla på

forell88

Ny medlem
med den krav spec o prisbild så funkar viket junk ja mena bojsänke nej asså cykel som helst.

ja hade nog dock lagt mej p¨å lite högre prisbild o kikat på typ nishiki pro sld eller liknande som e nåra kilo lättare o roligare o cykla på
Ok, vill först skaffat något dugligt och se om intresset och tiden ens finns. Mitt uppe i småbarnslivet så egentid är sällsynt just nu :)

Förslaget ovanför då? Sub Cross 10 2018, 5500kr.

Bonzo

Aktiv medlem
Ok, vill först skaffat något dugligt och se om intresset och tiden ens finns. Mitt uppe i småbarnslivet så egentid är sällsynt just nu :)

Förslaget ovanför då? Sub Cross 10 2018, 5500kr.
Standardtips är att skippa cyklar med dämpad gaffel i den prisklassen.

Bonzo

Aktiv medlem
Ok. Läst något om det också, men tänkte denna Scott kostade väl 11-13k ny om jag googlat rätt.

Och att det då kunde vara modell bättre gafflar :)
Nja, jag tror ändå att du var mer rätt ute i ditt första inlägg. Jag tror inte du behöver dämpad gaffel till den typen av cykling.

forell88

Ny medlem
XXL har rea på denna fram till och med 4/5 (5999 istället för 7495)
Bra timing! Lite över budget men kanske värt att välja den! Vad rekommenderas för korg alt pakethållare samt skärmfäste? Gissar att man även vill ha ett kickstand.

Har jag förstått rätt att xxl monterar tillbehören man köper till? Isåfall är det kanske att föredra att köpa tillbehören ifrån just XXL?

Olmo

Aktiv medlem
Letar efter en likadan cykel till min fru, tänkte t.ex. denna:

https://www.canyon.com/sv-se/hybrid...-5-wmn/2781.html?dwvar_2781_pv_rahmenfarbe=RD (kvinno variant)

rois

Aktiv medlem
Bikester cykeln ser ju helt klart prisvärd ut. Även XXL's cyklar med 2 klingor är prisvärda när XXL har kampanj. Som det verkar vara nu. Många växlar är skönt om du skall släpa på tyngd. Mitt val Bikester cykeln eller XXL cyklar med dubbla klingor. Men det är mitt val.

PS. Scott cykeln du hittade på Blocket verkar vara överprisad och simpel. 2 tusen verkar mer rimligt, eller ännu mindre. Klarar du inte av att montera enkla grejor skall du köpa Bikester cykeln. Klart mest prisvärd av alla cyklar du rotat fram. Tala gärna om vad du köper till sist, det brukar vara dåligt med återkoppling här från nya medlemmar.

Senast ändrad:

forell88

Ny medlem
Bikester cykeln ser ju helt klart prisvärd ut. Även XXL's cyklar med 2 klingor är prisvärda när XXL har kampanj. Som det verkar vara nu. Många växlar är skönt om du skall släpa på tyngd. Mitt val Bikester cykeln eller XXL cyklar med dubbla klingor. Men det är mitt val.

PS. Scott cykeln du hittade på Blocket verkar vara överprisad och simpel. 2 tusen verkar mer rimligt, eller ännu mindre. Klarar du inte av att montera enkla grejor skall du köpa Bikester cykeln. Klart mest prisvärd av alla cyklar du rotat fram. Tala gärna om vad du köper till sist, det brukar vara dåligt med återkoppling här från nya medlemmar.
Är alternativet att montera själv och få en bättre cykel så faller valet på det. Är tillräckligt händig för sånt, mest brist på tid mitt uppe i altanbygge, småbarn m.m

Såg även nu att min storlek på Serious cykeln på Bikester tagit slut.

Vad innebär två klingor? Är nog inne på att köpa, även fast den har onödgt många växlar som kan krångla?

SC Lite FF Deore 2x9​

Några frågor dock.

1. Stänkskärmar, Pakethållare, Kickstand och ev korg fram till, vad rekommenderas?
2. Behöver man några tillbehör/adaptrar för att kunna koppla på en Thule Chariot Cykelvagn?
3. Känns detta som en prisvärd plan för en första cykel? Har svårt att tro att jag kommer bli någon cykelnörd. Men däremot använda cykeln mer och bilen mindre.

rois

Aktiv medlem
Är alternativet att montera själv och få en bättre cykel så faller valet på det. Är tillräckligt händig för sånt, mest brist på tid mitt uppe i altanbygge, småbarn m.m

Såg även nu att min storlek på Serious cykeln på Bikester tagit slut.

Vad innebär två klingor? Är nog inne på att köpa, även fast den har onödgt många växlar som kan krångla?

SC Lite FF Deore 2x9​

Några frågor dock.

1. Stänkskärmar, Pakethållare, Kickstand och ev korg fram till, vad rekommenderas?
2. Behöver man några tillbehör/adaptrar för att kunna koppla på en Thule Chariot Cykelvagn?
3. Känns detta som en prisvärd plan för en första cykel? Har svårt att tro att jag kommer bli någon cykelnörd. Men däremot använda cykeln mer och bilen mindre.

Två klingor innebär två "kugghjul" fram som en del säger. Eller att du har två framväxlar. Du får något som kan sägas vara "högväxel", bra i medvind och nerförsbackar. Och en "låg växel", bra i uppförsbackar och motvind. Inget konstigt med det. Den första XXL cykeln du länkade är lite spartansk, ingen framväxel, bara en klinga --> billigare att producera, men med lite begränsningar i utväxling. Med framväxel får du en växel till som kan krångla, inte 9.

Fråga 1 och 3 svarar jag: en smaksak, finns säkert andra som kan rekommendera.
Fråga 2: ingen aning. Men Thule borde veta.

forell88

Ny medlem
Har beställt en SC Lite FF Deore. Om jag förstått rätt verkar det sitta 37mm tjocka däck på denna, blir det för tajt med

Longboard Set 45 fenderkit, skärmset 28/29″, Svart​

då? Läste lite på forumet att det rekommenderats att skaffa skärmset som är 10mm bredare än själva däcket.

Olmo

Aktiv medlem
Har beställt en SC Lite FF Deore. Om jag förstått rätt verkar det sitta 37mm tjocka däck på denna, blir det för tajt med

Longboard Set 45 fenderkit, skärmset 28/29″, Svart​

då? Läste lite på forumet att det rekommenderats att skaffa skärmset som är 10mm bredare än själva däcket.
xxl föreslår till cykeln ett annat kit som också är 47mm, så den du nämner börde passa.

Topp