Ännu en MTB-nybörjare som behöver köpråd - White XC 290 GX något att ha?

Saihtam

Ny medlem
Hej!

Hyrde och provade MTB för första gången i helgen och blev biten! 😀 Så det är dags att skaffa en hoj för att utforska de lokala spåren och se om det är någonting jag vill hålla på med långsiktigt! Jag är en van vardagscyklist sedan tidigare men har inte tagit mig till spåren av någon outgrundlig anledning!

Jag läst in mig på MTB-guiden i forumet och försökt tillämpa RTFM innan jag skapar tråden... Men den här världen var lite övermäktig måste jag erkänna så det är nog lika bra att jag rådfrågar här innan jag knäpper något!

Längd: 182
Vikt: 78
Use case: MTB-spår med lätt/medelsvår terräng till en början i alla fall. Kommer behöva cykla någon halvmil till spåren på asfalt varje gång så jag tänker mig en XC?
Budget: Jag kommer gärna undan med 10K. Är inte främmande för att köpa begagnat/online.

Jag såg att XXL listade den här nu i veckans annonsblad. Är den något att ha alls? https://www.xxl.se/white-xc-290-gx-1x12-ltd-22-mountainbike-herr-flerfargad/p/1181594_1_style

HUVUDKOMPONENTER
- Ram: WHITE XC AL 29 mns (10x141 mm)
- Gaffel: RockShox Recon Silver RL med OneLoc fjärreglage (15x110 mm)
- Framnav: Formula DC-711
- Baknav: Formula DC-2641
- Fälgar: WTB ST i23 TCS 2.0 32h
- Bromsar: SRAM Level
- Däck: Maxxis Recon Race 29x2.25 60TPI
- Vikt: Cirka 13 kg
- Storlekar: M 17", L 19", XL 21"

DRIVLINA
- Antal växlar: 1 x 12
- Framväxel: SRAM GX Eagle
- Bakväxel: SRAM GX Eagle
- Växelreglage: SRAM GX Eagle Trigger
- Kassett: SRAM PG-1230, 11-50T
- Vev: SRAM X1 1000 Eagle, 34T
- Kedja: SRAM NX Eagle

COCKPIT
- Sadel: WTB SL8 142 Comp
- Sadelstolpe: White ControlPost Pro 31,6 mm
- Styre: WHITE ControlBar Pro 740 mm
- Styrstam: WHITE ControlStem Race 31,8 mm
- Handtag: White ControlGrip PRO lock-on

Vad jag har läst mig till så är den ändå prisvärd för 10K. Men jag får intrycket av att många av er föredrar att punga ut åtminstone 2-3K mer för att beställa något online med bättre komponenter?

Vore mycket tacksam för all sorts input! ☺️

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Den har bra komponenter till priset. Jag antar att det är samma ram som till pro men med gx växlar. Den funkar bra till enklare xc om du inte tycker den är kort.
Brant och kort med dagens mått.

Det verkar som det kan bli reor i år. Redan varit på bikester. Så inte omöjligt att det går att hitta något mer åt trail hållet för samma pengar om man är ute efter det

Saihtam

Ny medlem
Det verkar som det kan bli reor i år. Redan varit på bikester. Så inte omöjligt att det går att hitta något mer åt trail hållet för samma pengar om man är ute efter det

Ja just det ja... Nu blandade jag ihop XC och Trail i guiden insåg jag! 😅 Men OK, tack så mycket för input!

Jag kikade lite på Bikester och såg att Cube Analog/Attention låg bland bästsäljarna i segmentet. Dock ej med rabatt för tillfället! Har de fog för att vara bästsäljande och något man kan hålla priskoll på? Eller har den stora massan fel där? https://www.bikester.se/cube-analog-M1011200.html?vgid=G1484021&cgid=263602

jonte987

Aktiv medlem
Cube xc är väl ungefär i klass med White. Möjligen att man mer säkert vet vad man får med cube. White är snåla med detaljer som geometri

mattihp

Aktiv medlem
Ja just det ja... Nu blandade jag ihop XC och Trail i guiden insåg jag! 😅 Men OK, tack så mycket för input!

Jag kikade lite på Bikester och såg att Cube Analog/Attention låg bland bästsäljarna i segmentet. Dock ej med rabatt för tillfället! Har de fog för att vara bästsäljande och något man kan hålla priskoll på? Eller har den stora massan fel där? https://www.bikester.se/cube-analog-M1011200.html?vgid=G1484021&cgid=263602

Tittade också på Cube-hojar före jag köpte min cykel nyligen. Gå och känn och kläm!

Saihtam

Ny medlem
Whiten verkar ha en recon . Det är bra för 10000
Ja titt, den var inte billig att köpa löst! Luftfjädrad och av "rätt" märke vad jag förstått? :)
Men skillnaden mot motsvarande gaffel på Cube-cykeln är akademisk, eller hur? D.v.s Recon Silver RL VS Judy Silver TK?

jonte987

Aktiv medlem
Ja titt, den var inte billig att köpa löst! Luftfjädrad och av "rätt" märke vad jag förstått? :)
Men skillnaden mot motsvarande gaffel på Cube-cykeln är akademisk, eller hur? D.v.s Recon Silver RL VS Judy Silver TK?
Det är i alla fall en motion control dämpare i recon så det är väl rimligt modern men instegs teknik.

Topp