Ännu en MTB-nybörjare 😁

Ännu en MTB-nybörjare 😁
Alltså MTB blir alltmer populärt i Sverige att döma av alla trådar med nybörjarfrågor. Tur att alla ni hyggliga människor/ MTB-proffs hänger i och svarar så vänligt för här skriver ännu en gröngöling sina simpla frågor:

Ska köpa min första MTB. Jag är 197 cm lång och väger 107 kg. Vill kunna cykla på stigar uppe i skogen över inte alltför stora rötter/stenar men jag vill att cykeln ska palla för åtminstone lite bus. Hoppa vågar jag inte så där går väl gränsen.
Min budget ligger på 16.000.

Hoppas inte regeringen fattar hur skönt det är att cykla i skogen får då blir det säkert skatt på cykling snart 🤣.

Mvh Anders

DanielS

Aktiv medlem
Ännu en MTB-nybörjare 😁
Det tråkiga svaret är väl att i år så får man köpa vad som finns att få tag på. I normala fall borde du kunna få bra fulldämpad mtb begagnat för det priset men fn är begagnatpriserna höga.

Vill du köpa nytt eller kan begagnat funka? HT eller FS? Köpa i butik eller ok med online?

"inte alltför stora rötter/stenar", det kan betyda ganska mycket olika beroende på vart man bor. I sthlm-trakten tex kör de flesta på fulldämpade mtbs:s med 120mm dämpning och uppåt.

Ännu en MTB-nybörjare 😁
Det tråkiga svaret är väl att i år så får man köpa vad som finns att få tag på. I normala fall borde du kunna få bra fulldämpad mtb begagnat för det priset men fn är begagnatpriserna höga.

Vill du köpa nytt eller kan begagnat funka? HT eller FS? Köpa i butik eller ok med online?

"inte alltför stora rötter/stenar", det kan betyda ganska mycket olika beroende på vart man bor. I sthlm-trakten tex kör de flesta på fulldämpade mtbs:s med 120mm dämpning och uppåt.
Tack för ditt svar. Alltså det är ju lätt att gå vilse i MTB-djungeln. Begagnat funkar även online, min gravel köpte jag online

jonte987

Aktiv medlem
Ännu en MTB-nybörjare 😁
I butik finns några xxl Scott scale 900 kvar i största storleken om man bor rätt.
En primal ram finns till salu i Uppsala.

Annars kommer sentier in under maj juni

Ännu en MTB-nybörjare 😁
I butik finns några xxl Scott scale 900 kvar i största storleken om man bor rätt.
En primal ram finns till salu i Uppsala.

Annars kommer sentier in under maj juni

hur är scott i kvalite och prisvärdhet?

DanielS

Aktiv medlem
Ännu en MTB-nybörjare 😁
hur är scott i kvalite och prisvärdhet?
Scott Scale 900 på XXL är väl så pass prisvärt det kan bli just nu i butik i Sverige. Scott är generellt bra kvalitet men det spelar ju stor roll vilken nivå det är på ingående komponenter. Många är inte så förtjusta i Sram SX som sitter på cykeln i länken. Har personligen inte testat SX. Gaffeln är också av ganska enkel modell.

Beställer man på nätet så kan man i normala fall få lite finare komponenter för pengarna, men som sagt för närvarande är det rätt utplockat på många ställen.

DanielS

Aktiv medlem
Ännu en MTB-nybörjare 😁
Scott Scale med 69,5 grader HA vs Vitus Sentier med 66,5 grader HA? Väldigt olika cyklar.
Ja det är ju egentligen viktigare att bestämma vilken typ av cykel man ska ha. Det framgår ju inte riktigt hur TS ska cykla, men generellt kan man nog säga att Sentier är vettigare om man som nybörjare ska cykla skogs-stigar, iaf där jag bor (sthlm).

Dock är ju tillgången begränsad, även om Vitus ska komma i lager så är det ju inte säkert att man hinner köpa när de väl finns..

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Ännu en MTB-nybörjare 😁
Gud alltså, jag skulle säkert kunna få tillbaka varenda krona på min snart 2 år gamla Vitus Sentier 29 VR om jag sålde den idag. :P Skralt utbud på marknaden! Och även om Vitus fortfarande finns, så är ju inte Wiggle lika attraktivt efter Brexit med prishöjningar på flera tusen på deras Vitus/Ragley/Nukeproof-hojar t.ex. Deppigt!

Mammon

Medlem
Ännu en MTB-nybörjare 😁
Två tips på ht:s som går o behålla länge
Ragley Marley
Marin San Quentin

Har sett att marleyn fått kritik för att den ska ha lätt att stegra i backar, helt obefogad kritik om recensenten inte cyklat med rak rygg och raka armar i en brant uppförsbacke.. .

jonte987

Aktiv medlem
Ännu en MTB-nybörjare 😁
Lägg annars en bevakning på sentirt 29. Den billigaste är i samma prisklass och väl kanske snäppet mer prisvärd. Om man inte stirrar sig blind på antalet växlar

Ännu en MTB-nybörjare 😁
Ja det är ju egentligen viktigare att bestämma vilken typ av cykel man ska ha. Det framgår ju inte riktigt hur TS ska cykla, men generellt kan man nog säga att Sentier är vettigare om man som nybörjare ska cykla skogs-stigar, iaf där jag bor (sthlm).

Dock är ju tillgången begränsad, även om Vitus ska komma i lager så är det ju inte säkert att man hinner köpa när de väl finns..
Hej Daniel S!
Du skriver såhär: "Det framgår ju inte riktigt hur TS ska cykla, ".

Bara ett PM att jag nog ändå skriver hur jag vill cykla, jag citerar mig själv från trådstarten: "Vill kunna cykla på stigar uppe i skogen över inte alltför stora rötter/stenar men jag vill att cykeln ska palla för åtminstone lite bus."

Som sagt, ett litet PM. Jag har också köpt en ny MTB, följde rådet att köpa det jag kan få tag på, det blev alltså ett märke som börjar på Sc och slutar på ott. Att döma av diverse inlägg så har kanske inte just den hojen det bästa ryktet bland erfarna cyklister, men jag känner tydligt och klart att cykeln motsvarar mina förväntningar. Körde en sväng i lördagskväll och kan inte säga att jag är annat än nöjd. Har aldrig cyklat MTB förrän nu, men känner att det är en för mig perfekt motionsform. fick tag på hojen hos en liten lokal handlare, kändes helt OK att handla från "riktig cykelaffär". Fick också hjälp av en säljare som själv cyklar MTB, goda vibbar där.

Tack för hjälpen till alla trådskrivare.

Bonzo

Aktiv medlem
Ännu en MTB-nybörjare 😁
Hej Daniel S!

Bara ett PM att jag nog ändå skriver hur jag vill cykla, jag citerar mig själv från trådstarten: "Vill kunna cykla på stigar uppe i skogen över inte alltför stora rötter/stenar men jag vill att cykeln ska palla för åtminstone lite bus."

Som sagt, ett litet PM. Jag har också köpt en ny MTB, följde rådet att köpa det jag kan få tag på, det blev alltså ett märke som börjar på Sc och slutar på ott. Att döma av diverse inlägg så har kanske inte just den hojen det bästa ryktet bland erfarna cyklister, men jag känner tydligt och klart att cykeln motsvarar mina förväntningar. Körde en sväng i lördagskväll och kan inte säga att jag är annat än nöjd. Har aldrig cyklat MTB förrän nu, men känner att det är en för mig perfekt motionsform. fick tag på hojen hos en liten lokal handlare, kändes helt OK att handla från "riktig cykelaffär". Fick också hjälp av en säljare som själv cyklar MTB, goda vibbar där.

Att Scott inte har bra rykte stämmer nog inte riktigt då de är ett av de mer etablerade märkena på marknaden. Eventuell kritik handlar nog mer om att de inte ger lika mycket cykel per krona, men det betyder snarare att de har bättre anseende på marknaden och därmed kan ta mer betalt för cyklarna.

Hur som helst så har du köpt en bra cykel som passar dina behov, så det är helt befogat att vara nöjd.

jonte987

Aktiv medlem
Ännu en MTB-nybörjare 😁
Ja, det blir bra. Tror inte heller att scott har dåligt rykte utan bara att man, med lite tur, kan få bättre värde på internet.
Sen kan kalenderbitaren tycka att det snart är dags för nya modeller från Scott men det är en annan sak.

DanielS

Aktiv medlem
Ännu en MTB-nybörjare 😁
Hej Daniel S!

Det var inte meningen att verka otrevlig eller så. För det du skriver så låter det som tex en scott scale kan funka. Men där jag bor är nästan alla stigar man kan cykla på för stökiga för att den typen av cykel ska vara optimal, nu framgår det ju inte vilken modell du till slut valde iof.

Hsh hoppas det blir fortsatt bra med den cykel du köpte! Det är som sagt inte helt lätt att ens hitta en cykel att köpa i år.

bul-68

Ny medlem
Ännu en MTB-nybörjare 😁
Jag har en scott, är det inte lite så att kan måste beställa väldigt specifika reselvdelar, jag kan tex inte beställa nya handtag "scott twin lock" är integrerat i handtaget, , nya dämpare "scott specific 3 stegs intergrering verkar vara nåt jävla special, för att spänna vajern till droppern krävs , ja jag vet inte vad, kanske nån kan berätta. Inget standaserat verktyg. Samma med deras twin lock, grejas inte med hur som helst. Rätta mig gärna men ångra mitt köp av Scott.

Ännu en MTB-nybörjare 😁
Det var inte meningen att verka otrevlig eller så. För det du skriver så låter det som tex en scott scale kan funka. Men där jag bor är nästan alla stigar man kan cykla på för stökiga för att den typen av cykel ska vara optimal, nu framgår det ju inte vilken modell du till slut valde iof.

Hsh hoppas det blir fortsatt bra med den cykel du köpte! Det är som sagt inte helt lätt att ens hitta en cykel att köpa i år.
Ingen fara, ville bara förtydliga vad jag menade och skrev 😀. Jag inser att Scotten har sina begränsningar när det kommer till svår körning. Men gällande avancerade MTB-rutter är jag själv inte redo, märkte det tidigare ikväll när jag testade en lokal MTB-bana första ggn. Stenar och rötter i sluttande vinklar och gropar med stenar och branta löpor😅. Riktigt kul!

Mvh A

Lindtraxx

Medlem
Ännu en MTB-nybörjare 😁
Passa på , Den kommer garanterat va borta inom 1 tim

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer