Ännu en tråd om byta framgaffel.

SkrotNisse#

Ny medlem

FOX 2015 Evolution Series 32 FLOAT 29 100 O/C

Serial number: 500270-0066-W
Part number: 910-12-269
Description: 2015, 32, A, FLOAT, 29in, E-S, 100, CTD REM, O/C, Blk, B/W|PMS 485 Logo, 9mm, 1.5 T, 51mm Rake, OE

Vars hittar jag en privärd ersättare för min gamla FOX gaffel?
Tror det ska vara den på ritningen nedan:

2014_FOX_32_29in_51mm_rake_USER_SPEC_RevA.jpg

Annors

Aktiv medlem
Jag vet inte anledningen till att du ska byta men jag hade en CTD från 2013 där cartridge hade tagit slut efter 8år. Ctd fanns inte men jag fick cartridge bytt hos fox till en fit istället. Nu är det öppen eller låst men gaffeln har nog lika lång livslängd till nu. Gaffeln var nog hos fox i 2 veckor totalt. Pris ca 3500kr har jag för mig. Prisvänligt alternativ är en RST f1rst eller en Manitou Markhor. Har en RST f1rst på tjejens 26" och den har funkat super och kostar väl ca 2500kr

Annors

Aktiv medlem
Jag hade gått till en kunnig handlare och de kan skicka in gaffeln till fox. Kollade runt lite och en fit4 cartridge finns att köpa löst och rebound skruven är med i en cartridge.
Jag vet dock inte om dessa passar men en vettig lbs bör kunna få detta fixat hos fox om du gillar gaffeln i övrigt.

sdx

Aktiv medlem
Jag hade gått till en kunnig handlare och de kan skicka in gaffeln till fox. Kollade runt lite och en fit4 cartridge finns att köpa löst och rebound skruven är med i en cartridge.
Jag vet dock inte om dessa passar men en vettig lbs bör kunna få detta fixat hos fox om du gillar gaffeln i övrigt.

293 euros är du verklig till en sån gammal gaffel.

Annors

Aktiv medlem
293 euros är du verklig till en sån gammal gaffel.
Jajjamen. Det är tyvärr inte så enkelt att att hitta billiga lösningar på problemet. Antingen köper man en gaffel som är kombon QR, tapered för 29" tror du hittar en RS Judy för 3000 på Rosebike eller så är det innanmätet till en fox o det kostar 3500kr. En ny fit4 fox kostar 7-10kkr så för att förlänga livet på en gaffel är det värt det. Annars är det nytt hjul med genomgående axel och annan gaffel som man kan hitta billigare. Men foxgaffeln är då en klart bättre gaffel. Jag lämnade in min för ny cartridge och ny remote för ett år sen och det kostade ca 3500 sek hos lbs. Alternativet var ny cykel eller sämre gaffel för samma pengar. Gillar man cykel o gaffel så är det 300€ delar. Det är väl inte så illa för att få en helt ny insida på en ganska dyr gaffel.

SkrotNisse#

Ny medlem
Fick det här svaret från FOX
"We sell a Grip damper that will replace the CTD damper currently in the fork. Here is the part #:
820-18-099-KIT : Service Set: 2019 32 29 80-120, Grip Cart Assy Complete = $150"

~1500kr Känns rätt ok ändå.?

Annors

Aktiv medlem
Fick det här svaret från FOX
"We sell a Grip damper that will replace the CTD damper currently in the fork. Here is the part #:
820-18-099-KIT : Service Set: 2019 32 29 80-120, Grip Cart Assy Complete = $150"

~1500kr Känns rätt ok ändå.?
Det är ett bra pris. Kom ihåg det är USA så moms, tull, frakt och säljskatt i USA. Moms är 25% tull o frakt brukar vi använda ca 14% på jobbet och säljskatten i USA är ca 8-10% på priset. Den är nog inte hemma hos dig för under 2500 sek.

Annors

Aktiv medlem

Köp & Sälj

Topp