Ännu en tråd om köpråd

cederbusch

Ny medlem
Ännu en tråd om köpråd
Min tråd blev kapad av nått helt annat ämne så jag tar mina funderingar i en ny tråd.

Glad nybörjare som vill cykla grusvägar, skogsvägar och ibland ett och annat stenigt spår. Bor nära ett område med MBT-spår. Gör det för motionen och kommer inte satsa på att bli tekniskt kunnig osv. Så jag vill ha en hoj som ger glädje och kommer hålla ett tag.

Cyklar är nog något av det snårigaste jag varit med om bland alla val. Det brukar åtminstone finnas nån slags konsesus om 2-3 bästa produkterna inom ett område, men här verkar personlig preferens styra mer än objektiva data.

De hojjar jag spanar på är dessa. Tar tacksamt bu eller bä om dessa, och andra förslag. Max 20 tkr, men hellre 13-15 tkr.
  • Grand Canyon AL SL 9.0 (20 000 kr)
  • Vitus Sentier 29 VRX Mountainbike (XT/SLX 1x12, 2020) (20 000 kr)
  • ORBEA Alma M50 29 (17 800 kr)

NickPick

Aktiv medlem
Ännu en tråd om köpråd
Du har ju både koll på personlig preferens (i ditt fall) samt data, så varför köper du inte en cykel du vill ha?

Cykelnoobs är ju dom som har absolut störst problem att köpa cykel. Det är ju lustigt ändå. Jag tror happy är trött på att ge ut köpråd när det görs väldigt ofta.

Maakus

Aktiv medlem
Ännu en tråd om köpråd
Min tråd blev kapad av nått helt annat ämne så jag tar mina funderingar i en ny tråd.

Glad nybörjare som vill cykla grusvägar, skogsvägar och ibland ett och annat stenigt spår. Bor nära ett område med MBT-spår. Gör det för motionen och kommer inte satsa på att bli tekniskt kunnig osv. Så jag vill ha en hoj som ger glädje och kommer hålla ett tag.

Cyklar är nog något av det snårigaste jag varit med om bland alla val. Det brukar åtminstone finnas nån slags konsesus om 2-3 bästa produkterna inom ett område, men här verkar personlig preferens styra mer än objektiva data.

De hojjar jag spanar på är dessa. Tar tacksamt bu eller bä om dessa, och andra förslag. Max 20 tkr, men hellre 13-15 tkr.
Det går ju att göra fynd på förra årets modell om man vill.
Hur lång är du?

cederbusch

Ny medlem
Ännu en tråd om köpråd
Du har ju både koll på personlig preferens (i ditt fall) samt data, så varför köper du inte en cykel du vill ha?

Cykelnoobs är ju dom som har absolut störst problem att köpa cykel. Det är ju lustigt ändå. Jag tror happy är trött på att ge ut köpråd när det görs väldigt ofta.
Viss koll har jag. Men det är ju som sagt en djungel med alla prylar där ute. Helt ärligt orkar jag inte riktigt bli expert på alla nivåer av produkter inom flertalet olika tillverkare. Så det hade varit gött om någon bara kunde säga "då ska du ha den här, den kommer hålla och du kommer bli nöjd". Men jag fattar att det är svårt.

Ännu en tråd om köpråd
Oavsett vad du köper i prisklassen 10-15k så kommer du vilja ha en ny om 1-2 år...om du blir biten dvs. Så fundera inte så mycket denna gång. Eller "Buy Once, Cry Once"

Herrcykel

Medlem
Ännu en tråd om köpråd
Du fick ju bra råd av bls SGS i den gamla tråden, ska du handla redan i eftermiddag eftersom du har så bråttom att du måste starta en ny tråd om precis samma fråga? Det är inte helt ovanligt att trådarna på forumet gör lite avstickare för att sedan återgå till ämnet efter ett tag, tillhör lite av charmen med Happyride :-)

cederbusch

Ny medlem
Ännu en tråd om köpråd
Du fick ju bra råd av bls SGS i den gamla tråden, ska du handla redan i eftermiddag eftersom du har så bråttom att du måste starta en ny tråd om precis samma fråga? Det är inte helt ovanligt att trådarna på forumet gör lite avstickare för att sedan återgå till ämnet efter ett tag, tillhör lite av charmen med Happyride :-)
Förutom att diskussionen side-trackade, har jag släppt iden med förmånscykel, så det är på sätt och vis en ny fråga.

Herrcykel

Medlem
Ännu en tråd om köpråd
När jag lusläser din fråga så verkar du idag vara ganska ointresserad av cyklar men vill prova på om det kan vara nåt för dig som träningsform.
Jag gör edit på mitt svar i din förra tråd, du behöver ingen sänkstolpe/dropper eller en relativt krallig maskin för 20 papp. Köp en cykel för 8000:- och ge dig ut och kör regelbundet i ett par år, en instegscykel räcker längre än de flesta nybörjarna tror och kan utnyttja. Därefter kan du gå vidare med en häftigare cykel ifall du fortfarande är aktiv. Det är ingen mening med att köpa en cykel för 20 papp som du bara nyttjar 20% av kapaciteten på och som ändå kanske bara blir stående i garaget, har sett precis det hända alltför ofta. Gomiddag!

Bengt-re

Aktiv medlem
Ännu en tråd om köpråd
När jag lusläser din fråga så verkar du idag vara ganska ointresserad av cyklar men vill prova på om det kan vara nåt för dig som träningsform.
Jag gör edit på mitt svar i din förra tråd, du behöver ingen sänkstolpe/dropper eller en relativt krallig maskin för 20 papp. Köp en cykel för 8000:- och ge dig ut och kör regelbundet i ett par år, en instegscykel räcker längre än de flesta nybörjarna tror och kan utnyttja. Därefter kan du gå vidare med en häftigare cykel ifall du fortfarande är aktiv. Det är ingen mening med att köpa en cykel för 20 papp som du bara nyttjar 20% av kapaciteten på och som ändå kanske bara blir stående i garaget, har sett precis det hända alltför ofta. Gomiddag!
Håller med och dels med att cykelintresse utveckas åt oväntade håll om man väl blir biten. Så tillräckligt bra för att testa konceptet, men som ren nybörjare vet man inget om personliga preferenser på var och hur man kommer att vilja cykla eller ens vilken diciplin man snöar in på.

Maakus

Aktiv medlem
Ännu en tråd om köpråd

Skulle väl säga att Vitusen är något mer allsidig än de andra och mer förlåtande om man vill t.ex. testa lite på lite mer stigcykling, byt däck och du kan köra Vasan eller ett XC lopp.

Grand Canyon:en ligger lite mitt imellan Orbean och Vitusen med en lite mer konservativ geometri och en uns kortare slaglängd på gaffeln än Vitusen.

Orbea:n är en mer renodlad crosscountry-cykel, men funkar självklart till stigcykling också.

Typ.

Ännu en tråd om köpråd
Jag hade inte valt Sentiern av de alternativen om jag tolkar ditt användningsområde rätt. Jag har en och jämför jag den med andra mer XC-fokuserade hojar jag ägt är den rejält tråkigare på enklare stig. Grusväg är en pina jämförelsevis. Den har för upprätt körställning och den flackare gaffelvinkeln gör den segstyrd på de underlagen.

Jag hade valt en rapp lätt hoj med brantare gaffelvinkel för det du beskriver.

Jag hade nog inte heller lagt mycket mer än 15 000 på en första HT.

(Tycker jag)

Maakus

Aktiv medlem
Ännu en tråd om köpråd
Jag hade inte valt Sentiern av de alternativen om jag tolkar ditt användningsområde rätt. Jag har en och jämför jag den med andra mer XC-fokuserade hojar jag ägt är den rejält tråkigare på enklare stig. Grusväg är en pina jämförelsevis. Den har för upprätt körställning och den flackare gaffelvinkeln gör den segstyrd på de underlagen.

Jag hade valt en rapp lätt hoj med brantare gaffelvinkel för det du beskriver.

Jag hade nog inte heller lagt mycket mer än 15 000 på en första HT.

(Tycker jag)
För det som TS vill ha hade jag själv valt en gravel. :)

cederbusch

Ny medlem
Ännu en tråd om köpråd
Detta är nog ett väldigt bra och sunt tips, om jag känner mig själv rätt.

Fundadores

Aktiv medlem
Ännu en tråd om köpråd
Köpte en sån här i höstas och är mycket nöjd. 2-delat i fram får man ju inte ha men gillar det eftersom det passar bra både på grusväg och i skogen.

Ps skaffade en heldämpad nu så bered dig på uppgradering om du fastnar.

cederbusch

Ny medlem
Ännu en tråd om köpråd
Köpte en sån här i höstas och är mycket nöjd. 2-delat i fram får man ju inte ha men gillar det eftersom det passar bra både på grusväg och i skogen.

Ps skaffade en heldämpad nu så bered dig på uppgradering om du fastnar.
Intressant! Vad menas med 2-delat?

Fundadores

Aktiv medlem
Ännu en tråd om köpråd
2 klingor i fram, det är inte kosher längre. Du ska bara ha en klinga i fram.

Om du zoomar in på vevpartiet så ser du en eller två klingor, kolla tex på canyonssida på billigare och dyrare modeller.

2 klingor fram ger fler växlar men mer meck med justeringar etc.

Ännu en tråd om köpråd
Har du nått exempel?
Har du nått exempel?
Tja, en snabb googling gav följande.
Tex

Eller

För övrigt så är två klingor fram inte bara dumt på en snabb XC-hoj. Det är inte så ”modernt” men det funkar bra för snabb grusväg.

cederbusch

Ny medlem
Ännu en tråd om köpråd
2 klingor i fram, det är inte kosher längre. Du ska bara ha en klinga i fram.

Om du zoomar in på vevpartiet så ser du en eller två klingor, kolla tex på canyonssida på billigare och dyrare modeller.

2 klingor fram ger fler växlar men mer meck med justeringar etc.
Ah, ja jag tänkte mig bara en klinga fram. Tack för förklaringen.

cederbusch

Ny medlem
Ännu en tråd om köpråd
Ok, det närmar sig. Ett sista spörsmål.

Jag tänker på tipset jag fick ovan om att kanske lägga mig lite lägre med tanke på hur jag antagligen kommer nyttja cykeln. Så jag står väger mellan dessa nu och skulle tacksamt ta emot råd om köregenskaper. Finns risken att den billigare inte blir lika kul? Som sagt, mest grusväg och lättare skogsväg antagligen, men en och annan stenig bana ibland.

Ska man tänka att Nucleus är bra att starta med. Och blir jag sugen är ramen god nog att bygga vidare på?

Är förresten 183 cm. Från golv till skrev mätte jag ca 86 cm. L eller XL?

Senast ändrad:
Ännu en tråd om köpråd
Ok, det närmar sig. Ett sista spörsmål.

Jag tänker på tipset jag fick ovan om att kanske lägga mig lite lägre med tanke på hur jag antagligen kommer nyttja cykeln. Så jag står väger mellan dessa nu och skulle tacksamt ta emot råd om köregenskaper. Finns risken att den billigare inte blir lika kul? Som sagt, mest grusväg och lättare skogsväg antagligen, men en och annan stenig bana ibland.

Ska man tänka att Nucleus är bra att starta med. Och blir jag sugen är ramen god nog att bygga vidare på?

Är förresten 183 cm. Från golv till skrev mätte jag ca 86 cm. L eller XL?
Jag tycker att du ska lägga in lite mer pengar än Nucleusen. Jag tolkar det som att du ändå har pengarna.

Det är stor skillnad på tex gaffeln. Den på Rapiden är en bra gaffel. I min värld är det viktigaste på cykeln gaffel och däck. Detta givet att man köpt en cykel som passar det man ska cykla. Dvs en XC om man kommer köra XC.

Steget från Nucleus till Rapide är stort. Lägger du till 5000 till Rapiden är steget inte lika stort. Gränsen för en vettig MTB ligger runt 10 000. Just XC hittar jag inte mycket under 14 000.

Senast ändrad:

Sam00

Medlem
Ännu en tråd om köpråd
Det låter som om du inte behöver mer än en xc 100 mm.
Om du också vill att den ska vara lätt, så är det nog inget som slår de här:

Den första ska kosta runt 1300kr med frakt och den andra typ 14700kr. Vikten borde vara 11,7 och 11,3.

Sam00

Medlem
Ännu en tråd om köpråd
Oj ursäkta, jag såg inte att den dyrare versionen inte finns i L. Men Comp är fortfarande bra med judy gold och 1x. Fast track 2.3 däck osv.

TMA-1

Ny medlem
Ännu en tråd om köpråd
Började köra för ett år sedan på en Grand Canyon Al SL 7.0. Är dock redan och kollar på fulldämpat 😀. Så jag kan verkligen rekommendera att inte lägga FÖR mycket pengar på första cykeln. Chansen är STOR att du vill köpa nytt om du fastnar för det.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer