Ännu en tråd om tips och råd. Hjälp en total nybörjare med köpråd!

Kastaplast

Ny medlem
Hej happy! Efter en del lurkande här på forumet tog jag tag i saken och blev medlem för att posta denna fråga. Ni ska få en supersnabb sammanfattning om min situation:
Nu under semester ska jag ta mig an ett litet projekt av att cykla ca 20 mil (uppdelat på två dagar). För vissa kanske det låter som en skön söndagstur men för mig blir det säkert en större utmaning än så. Ingen vision om att få en bra tid utan bara att få se en bit av Sverige jag annars bara kör bil igenom. Idag äger jag en gammal klassisk herrcykel med hela tre (!!) växlar. Denna känns onödigt jobbig att använda mig utav till mitt mål så jag har nu ramlat över två affärer jag funderar mellan. Båda begagnade men välvårdade cyklar.

Cyklarna det gäller är en Nishiki PRO SLD (2020) som jag förstått är någon form av hybridracer(?) för 4500kr. Den andra är crescent nano 608. Har inte stenkoll på ålder men den kostar 3000kr.

Min utritade rutt kommer bestå till största del av asfalterade vägar men förekommer även enklare grusväg. Förutom mitt hitta mig själv-projekt vill jag också kunna använda cykeln till vardagspendling/träning men också att skjutsa runt min snart ett år gamla dotter. Går det att ha på en cykelsits på en racer ens? Ja ni ser, jag har inte stenkoll. Sådana saker kan jag givetvis googla fram men gällande valet mellan mina två möjliga affärer för cykel är det svårt att hitta bra input på. Så jag vänder mig hit i hopp om att någon kunnig person ska kunna säga till mig "köp den där fattar du väl". Tack på förhand och trevlig dag!

Bongo

Aktiv medlem
Jag googlade på Nishikin och den har bättre bromsar (bättra spec i allmänhet) vilket blir bra om du ska skjutsa dottern. Räsern är dock för många roligare som träningscykel. Lycka till :-)

Jonatan F

Aktiv medlem
Börja längst ner:

1. Be om bra foton eller lär dig avgöra hur sliten kedja, däck, kassett och bromsbelägg är. Om allt är helt utslitet pratar vi 2-3 tkr i byte av slitdelar i värsta fall.

2. Grusväg och nybörjare - du vill ha breda däck. Gissar att crescent-racern inte tar mer än 28 mm däck. Du vill ha minst 35, gärna 42 mm däck skulle jag säga. Poäng till nishikin.

3. Hur långt pendlar du? Och i vilken sorts miljö? I en stad vill man gärna kunna vrida på huvudet och stanna vid rödljus etc. Fördel hybrid. Om du ska cykla 1-2 mil på snabba vägar är racer det enda rimliga.

4. Jag hade velat ha skärmar och pakethållare på en pendel. Vet inte om det går på crescenten. Kolla det!

MEN!:
Skit i båda och köp den här men skynda - lär ta slut snart! Fräscha slitdelar, allt funkar, bör inte vara några problem med barnstol, köp till skärmar och pakethållare vid behov. Köp sedan en begagnad racer för 2 tkr på blocket som du renoverar i lugnt takt. Då lär du dig meka och har sedan en schyst racer för snabb-rundor.

Kastaplast

Ny medlem
Börja längst ner:

1. Be om bra foton eller lär dig avgöra hur sliten kedja, däck, kassett och bromsbelägg är. Om allt är helt utslitet pratar vi 2-3 tkr i byte av slitdelar i värsta fall.

2. Grusväg och nybörjare - du vill ha breda däck. Gissar att crescent-racern inte tar mer än 28 mm däck. Du vill ha minst 35, gärna 42 mm däck skulle jag säga. Poäng till nishikin.

3. Hur långt pendlar du? Och i vilken sorts miljö? I en stad vill man gärna kunna vrida på huvudet och stanna vid rödljus etc. Fördel hybrid. Om du ska cykla 1-2 mil på snabba vägar är racer det enda rimliga.

4. Jag hade velat ha skärmar och pakethållare på en pendel. Vet inte om det går på crescenten. Kolla det!

MEN!:
Skit i båda och köp den här men skynda - lär ta slut snart! Fräscha slitdelar, allt funkar, bör inte vara några problem med barnstol, köp till skärmar och pakethållare vid behov. Köp sedan en begagnad racer för 2 tkr på blocket som du renoverar i lugnt takt. Då lär du dig meka och har sedan en schyst racer för snabb-rundor.
Tack för utförligt svar! Gällande punkt 3 så pendlar jag inte alls långt. Kanske fel att använda ordet pendla tillomed. Tar ca 10 min med cykel. Träningen är nog viktigare än pendlandet egentligen. När jag varit ute nu om kvällarna så blir det ca 1-1,5mil enbart asfaltsväg
Skicket på hybriden är nyskick och nyservad men racern har jag inte samma koll på hur pass skicket är!

BJS

Aktiv medlem
Tack för utförligt svar! Gällande punkt 3 så pendlar jag inte alls långt. Kanske fel att använda ordet pendla tillomed. Tar ca 10 min med cykel. Träningen är nog viktigare än pendlandet egentligen. När jag varit ute nu om kvällarna så blir det ca 1-1,5mil enbart asfaltsväg
Skicket på hybriden är nyskick och nyservad men racern har jag inte samma koll på hur pass skicket är!
Till det hade jag valt racern. Det är roligare att cykla racer även om den inte är pur ny. Och det är inte så kinkigt att cykla med smala däck på grus. Man får vara lite försiktigare bara, men 25mm och uppåt fungerar bra så länge det är grus och grov makadam - då behöver du en fatbike...

MagerValp

Aktiv medlem
Nishikin känns klockren. Crescenten är säkert roligare till dina träningspass, men den kommer att vara rätt hopplös för resten, speciellt om skicket inte är i topp.

Jonatan F

Aktiv medlem
Till det hade jag valt racern. Det är roligare att cykla racer även om den inte är pur ny. Och det är inte så kinkigt att cykla med smala däck på grus. Man får vara lite försiktigare bara, men 25mm och uppåt fungerar bra så länge det är grus och grov makadam - då behöver du en fatbike...

Det tycker jag med - älskar bomba grus med 28 mm - men de flesta som är nya i sporten som jag cyklat med har avskytt det. Rent anekdotiskt :)

Kastaplast

Ny medlem
Wow. Tack alla för svaren! Vilket engagemang, uppskattar det verkligen. Som med många andra hobbies så finns det inte alltid ett självklart svar men jag tror ändå jag landat i att prova mig en racer och behålla gamla herrcykeln för vardagsturer med familjen. Tack för inputs!

Topp