Ännu en vitusstorlekstråd.

jesdav91

Ny medlem
Tja.

Snöat in på vitus sentier, basmodellen 29"
Hade förut en Lapierre prorace 229 Storlek Large.

Jag är 186cm, Väger 80kg, ganska atletisk.

Har läst igenom forumet här om de flesta vitus trådar.
Läst att folk som är 178cm har Large och folk som är 188cm har XL.

Och när man läser vitusstorleksråd så ska Large passa 180-190.

Så hjälp en nybörjare i det här träsket.

Och en fråga till, hur är reservdelar till vitus? Lätt att få tag i?

EUNE

Medlem
Beror nog på vilka delar du vill få tag på. Jag har beställt ett växelöra till min bara för att ha ett extra om olyckan är framme.

De delar som slits är väl relativt lätt att få tag på.

Jag är 171 cm jag valde M med 27,5 hjul. Väldigt nöjd med storleken.

Bonzo

Aktiv medlem
jesdav91 sa:
Tja.

Snöat in på vitus sentier, basmodellen 29"
Hade förut en Lapierre prorace 229 Storlek Large.

Jag är 186cm, Väger 80kg, ganska atletisk.

Har läst igenom forumet här om de flesta vitus trådar.
Läst att folk som är 178cm har Large och folk som är 188cm har XL.

Och när man läser vitusstorleksråd så ska Large passa 180-190.

Så hjälp en nybörjare i det här träsket.

Och en fråga till, hur är reservdelar till vitus? Lätt att få tag i?
Jag är lika lång som dig och hade utan tvekan valt en XL.
Jag har haft cyklar med reach på omrking 450mm tidigare, och det har känts onödigt kort. Vi är alla olika, men för mig skulle jag tro att en reach på omkring 470mm skulle passa bättre.

N_sandstrom

Aktiv medlem
Nu borde det väl finnas så pass många sentiers på forumet så det borde gå att hitta någon att prova? :P

Jag är 191 på en XL.
Hade jag vart i din längd hade jag tagit en L, men antagligen ångrat mig senare.
Vande mig snabbt vid längden, och skulle jag byta hardtail idag så skulle jag vilja ha något längre.

Kör min med 60mm styrsystam, men har testat upp till 110 utan att åkpositionen blir obekväm (men mycket annat blir fel)

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

Har du korta ben så är en XL nog rätt val, har du långa ben så skulle jag titta mer på Large. Men det beror också på vad man vill få ut av cykeln, en kortare hoj upplevs som lite mer lekfull, en längre som stabilare och tryggare. Personligen tycker jag om kortare cyklar men vet många som föredrar tryggheten i en längre.

jesdav91

Ny medlem
Tack för svar. Får mäta benen och återkomma med svar.

Just nu verkar det helt och hållet vara en smaksak, lite svårt att bestämma sig när man har noll erfarenhet.

Då till nästa fråga, någon i Örebro med omnejd som äger en vitus.

Även kikat lite på roscoe 8 och cujo 1, fördel med dom är mer välkänt märke i Sverige + dropper.

Pastor Hannes

Aktiv medlem
Det är väl inte så många märkesspecifika reservdelar. Jag skulle beställt ett eller två växelöron, de kan vara slut ibland och då är det tråkigt att behöva vänta tills de finns i lager igen.

Jag har en L och är 185 cm, det passar mig. Det är mest tycke och smak vad man gillar. Hur och var man kör spelar också roll.

Jag har bytt till en 70 mm styrstam istf den 50 mm som kommer i orginal. Jag gjorde det mest för att testa om exceltabeller vet bättre än jag själv. Mig spelar 2 cm på längden på en mtb ingen roll visade det sig. (Lvg cykling är en helt annan sak dock). Det som skilde mycket var att jag fick mer vikt över framhjulet på så vis. En av de få saker jag stört mig på med modern geometri är att jag inte får fäste på framhjulet, längre styrstam löste det problemet helt.

Lek3r

Medlem
Jag är 186 och köpte en L.
Nu har jag bara kört en gång med den och har inte direkt något att jämföra med.
Men de kändes bra den 1,5 timmen jag körde :p
Ska även testa med en annan styrstam för att känna hur det känns.

jesdav91

Ny medlem
@pastorhannes.

Okej. Då får jag Suga lite till på denna karamellen.
Lutar väl mer åt en Large, har ju som sagt inga preferenser. Geometrin mellan vitusen och min förra Lapierre skiljer ju sig ganska mycket.

Bor i Örebro Kristoffer, så blir lite långt att åka till gbg för att provsitta en cykel. Haha

robwrnr

Aktiv medlem
Jag har en XL och bor i Örebro. Du är välkommen att provcykla den om du vill.

Edit: Förra årets modell men jag tror det är samma mått på dom.

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Pastor Hannes sa:
Det är väl inte så många märkesspecifika reservdelar. Jag skulle beställt ett eller två växelöron, de kan vara slut ibland och då är det tråkigt att behöva vänta tills de finns i lager igen.

Jag har en L och är 185 cm, det passar mig. Det är mest tycke och smak vad man gillar. Hur och var man kör spelar också roll.

Jag har bytt till en 70 mm styrstam istf den 50 mm som kommer i orginal. Jag gjorde det mest för att testa om exceltabeller vet bättre än jag själv. Mig spelar 2 cm på längden på en mtb ingen roll visade det sig. (Lvg cykling är en helt annan sak dock). Det som skilde mycket var att jag fick mer vikt över framhjulet på så vis. En av de få saker jag stört mig på med modern geometri är att jag inte får fäste på framhjulet, längre styrstam löste det problemet helt.
Jag kör också 70mm på en medium. Har precis bytt men tycker det känns bra. Det är väl dock på gränsen på vad man vill ha på en sån cykel. Om inte annat utseendemässigt. Hade jag kunnat byta hade det blivit L men det är självklart individuellt.

jesdav91

Ny medlem
Nej men så fort jag satte mig på den, så märkte jag direkt att den var för stor.

Känslan jag fick vart inte direkt "aggressiv och lekfull" utan mer "stor och klumpig"

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer