Ännu ett köpråd!!

R.Nilsson

Medlem
Ännu ett köpråd!!
Hej igen.

Sixten du gjorde mig förvirrad med ditt inlägg. ?

Att cragger är ett bättre val.
Idag finns både cragger och scout att tillgå i L vilket inte funnits tidigare.

En sista knuff över kanten.

Är någon av de båda mer utpräglad stigcykel? Är cragger värd 1500 mer? Eller mest pang för pengarna blir scouten?? Ett sista råd! ?

Och tack så här långt. Ovärderlig kunskap...

R.Nilsson

Medlem
Ännu ett köpråd!!
Sixten du som verkar ha koll på ramar storlek osv.
Skulle en scout 275 strlk XL fungera om man är 179 lång?
Tänker med lite kortare styrstam och styre med mer Rise kanske.

Vill inte behöva ligga framåt eller det blir helt fel?

jonte987

Aktiv medlem
Ännu ett köpråd!!
475 i reach? Det kanske kan gå men du har svårt att korta ner den om den är för stor mef 35mm stam. Ökar du slaget 10mm och får några extra spacers under styret så blir det bättre.

R.Nilsson

Medlem
Ännu ett köpråd!!
Är 475 i reach mycket på en stigcykel då? Om man valt annan i large kanske det vore samma eller?

Menar du att man måste byta gaffel för att få ordning på det? När du skriver slag?

Kan man inte sätta kortare styrstam så styret kommer närmare en?

R.Nilsson

Medlem
Ännu ett köpråd!!
Ok. Vilket innebär att sadeln blir för hög eller?
Du får ursäkta, är inte riktigt med i all terminologi och förkortningar kring detta. Det är därför ni får förklara hela tiden. ?

jonte987

Aktiv medlem
Ännu ett köpråd!!
Det blir låg höjd kvar på sadelstolpen. Jag är 176cm och om allt annat är lika hade jag bara fått plats med 100mm dropper och inte nåt ner med fötterna i lägsta läget. Jag har en mega 290 med 458mm ST.

Du ska nog räkna rätt noga innan du går upp två storlekar.

R.Nilsson

Medlem
Ännu ett köpråd!!
Är runt och klämmer lite på olika varianter nu. Alltid bra att kika i verkligheten.

Lokala cykelhandlaren rear ut canondale trail 1 29 tum för 12000kr.

Enl honom skulle jag ha strlk M i den och inget annat.

Är det något att ha för de pengarna?

Hur står den sig mot tex scout i race nivå?

moros

Aktiv medlem
Ännu ett köpråd!!
Trail 1 är ju en helt annan geo, Scout är ju mycket mer aggro/slack med mer slaglängd. Cannondalen är väl mer konservativ i geo. Cannondalen har väl låtsats boost med QR (dvs inte TA) i bakgaffeln? Reba (på Trail 1) vs Sektor är väl ingen natt och dagskilnad, är väl samma nivå i olika segment, båda har 32mm övre ben i alu. Sektor har debonair men det har väl inte Reba? SLX/XT mot NX eagle 12 del på Cannondale är väl lite till Cannondales fördel (men kanske en fråga om tycke och smak), MT500 broms på båda. Fetare fälgar på Scout, dropper på Scout. Sen är ju scout 27,5 och Trail 29 men det vet du säkert.

Senast ändrad:

Oskar

Aktiv medlem
Ännu ett köpråd!!
R.Nilsson sa:
Är runt och klämmer lite på olika varianter nu. Alltid bra att kika i verkligheten.

Lokala cykelhandlaren rear ut canondale trail 1 29 tum för 12000kr.

Enl honom skulle jag ha strlk M i den och inget annat.

Är det något att ha för de pengarna?

Hur står den sig mot tex scout i race nivå?

Jag är lika lång som du och skulle behöva en 10 cm styrstam för att sitta okej på en Cannondale Trail i storlek M. Ta hellre en L. Eller ta helst en annan cykel :-)

jonte987

Aktiv medlem
Ännu ett köpråd!!
Allting går att cykla på men du kollade just på en xl. Jag tror large 290 är rätt safe med 450mm reach + 45mm stam och 25mm rise. Vill du sen minska så sätt på en nukeproof 35mm stam med 5mm rise så kortas den ytterligare 12-13mm.

moros

Aktiv medlem
Ännu ett köpråd!!
Scouten 29 är ju den bättre cykeln, om än bara på ett par detaljer. Men det är ju två väldigt olika cyklar sett till geon. Utöver det så funderar du på en XL scout 27.5 eller en M trail 1 29. De ligger ju långt från varandra. Om något så bör du nog ha L i båda. Men sen kan du nog som sagt cykla på cannondale M också, det är nog vad deras måttabell säger.

Om nu säljaren var så sugen på att kränga en M till dig, var det helt baserat på cannondales måttrekommendation? Eller något annat, provsatt du den så säljaren såg att den passade? Mätte han något? Hade han kanske bara M hemma att kränga?

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Ännu ett köpråd!!
moros sa:
Scouten 29 är ju den bättre cykeln, om än bara på ett par detaljer. Men det är ju två väldigt olika cyklar sett till geon. Utöver det så funderar du på en XL scout 27.5 eller en M trail 1 29. De ligger ju långt från varandra. Om något så bör du nog ha L i båda. Men sen kan du nog som sagt cykla på cannondale M också, det är nog vad deras måttabell säger.

Om nu säljaren var så sugen på att kränga en M till dig, var det helt baserat på cannondales måttrekommendation? Eller något annat, provsatt du den så säljaren såg att den passade? Mätte han något? Hade han kanske bara M hemma att kränga?

Enligt Cannondale tabell så är M upp till 178 cm och sen är det L så låter ju som att det var slut på L och säljarn gärna vilje bli av med sin M.

R.Nilsson

Medlem
Ännu ett köpråd!!
Jag förstår att det låter spretigt. Det är det också...
Anledningen till 27.5 XL är att den fanns begagnad och kunde vara värt en kompromiss om det hade funkat. Dock låter jag bli den.

Säljaren anses duktig och kunnig och ärlig vet jag. Jag provsatt cykeln och han kikade. Inget ingående men ändå. Vi är lika långa och han själv cyklar M. Han påstod sig ha både M och L hemma, men ansåg att M var rätt. Tänkte prova en av varje imorgon så får vi se.

Alla verkar så säkra på sin tes så för en annan blir det svårt att greppa logiken. Fördelen med canondale är att jag kan provcykla, även om scouten är lite vassare. Får kanske nöja mig med det...

Oavsett så finns här mycket kunskap och det är tacksamt att få bolla idéer och få inputs.

jonte987

Aktiv medlem
Ännu ett köpråd!!
Rattnalle sa:
jonte987 sa:
Litar du på säljaren så är det så klart mycket enklare att köpa i butik.
Jag har svårt att se att säljaren skulle ha rätt här dock, det är en väldigt kort cykel för din längd.

Jag håller med men det är inte så lönt att insistera tänker jag. Svårt att sälja på en oskyldig allmänhet att det inte går att lita på 90% av alla lbs.

Edit. Som jag skrev tänker jag att 450 reach känns safe för nån på 179cm.

Edit2.
Sen kan man säkert bli lycklig på en kort cykel.

Senast ändrad:

R.Nilsson

Medlem
Ännu ett köpråd!!
Jag var innan och är fortfarande inne på L.
Ska provcykla imorgon och det blir L om inte jag blir helt överväldigad av M.

Tror nog säljaren är övertygad i sin åsikt och inte vill luras. Det gör den okunnige osäker. Men som sagt provar imorgon och det blir L om den inte känns helt fel. ?

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Ännu ett köpråd!!
Det står inte på nätet vad för stam som sitter på Cannondalen så när du testar L imorgon mät då också vad det är för längd på styrstammen. Skulle gissa att man med din längd skulle vilja ha en stam på typ 50-60 mm. Sitter det en på tex 90 mm så kommer den nog kännas för stor men är enkelt och billigt att byta stam.

Paka

Medlem
Ännu ett köpråd!!
Oavsett cykel så ska du absolut se till att ha en dropper om du vill kunna köra fort både på grusväg och på stig. Det är guld värt att kunna sträcka ut benen på grusväg och en enorm trygghet att kunna skicka ner sadeln i skogen. I varje fall som relativ nybörjare. Mina 2 cent.

R.Nilsson

Medlem
Ännu ett köpråd!!
Tänkte precis uppdatera hur det gick.

Japp då var det gjort och beslutet fattat. ?

Blev en Cannondale Trail 1.
Storleken valdes till Large efter inrådan här och provcykling. Den kändes bäst även om säljaren fortfarande ansåg att M var ”mest rätt”.

Tiden lär få utvisa om det var rätt eller fel. Tycker det är en snygg hoj och jag skall nog kunna bli både trött och svettig på den. ?

Tackar för alla inputs och råd här.
Fantastiskt forum som verkligen lever. Roligt att se.

Återkommer när jag kört ett tag med hur hojen känns.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer