Är 2020 modellen av Specialized Epic Hardtail Comp värd 5000 mer?

RickardZ

Ny medlem
Om vi jämför
och

Så kan jag inte riktigt se att 2020-modellen är värd 5000 mer. Eller ser ni något jag inte ser?

Är på jakt efter en hardtail carbon. Tänkte först köra på Trek procaliber 9.7 men den var slutsåld på cykloteket. Så denna kan vara ett bra alternativ. Budget 35K.

Ustzeust

Aktiv medlem
Om du vill ha en large så är denna väldigt mycket bättre speccad

NickPick

Aktiv medlem
Epoc HT kom ju med ny modern ram till 2020. Scott byter nog ut sin scale vilket årtionde som helst.

PS. Jag köpte en Epic HT 2020.

Om vi jämför
och

Så kan jag inte riktigt se att 2020-modellen är värd 5000 mer. Eller ser ni något jag inte ser?

Är på jakt efter en hardtail carbon. Tänkte först köra på Trek procaliber 9.7 men den var slutsåld på cykloteket. Så denna kan vara ett bra alternativ. Budget 35K.
Har en Epic s-works ht 2020 med full xtr, bikahead”the wheels”, Brain gaffel, inolite stolpe o styre om du är intresserad😊

Freddie L

Aktiv medlem
Epoc HT kom ju med ny modern ram till 2020. Scott byter nog ut sin scale vilket årtionde som helst.

PS. Jag köpte en Epic HT 2020.
Det tog väldigt många år för Spez att komma ikapp (och knappt förbi) med geon. Vi får hoppas att de får till en fs inom några år.

Med det gnabbet avklarat: Jag hade valt en Epic HT framför Scale idag. Jag tycker Epic HT ser riktigt bra ut!

RickardZ

Ny medlem
Jag är väldigt ny på detta. Så kan jag fråga vad I 2020 som gör den mer vettig än 2019?

Spindelbenen

Aktiv medlem
2020 har gängat vevlager istället för pressat. Bakdäcket är 2.3” istället för 2.1”. Det är väl skillnaden. Inte värt 5000 extra.
Just den där vevlagerinfästningen skulle nog en del hävda vara värt 5000:-, iaf alla som har haft tillräckligt med knak med sina pressfitlager. 😂

RickardZ

Ny medlem
Jag skulle absolut själv betala för det, men för trådstartaren är det nog inte värt så mycket extra.
Det blir min första riktiga mountainbike så jag vill ha något för många år frammåt och kanske uppgradera delare senare så det är väl främst ramen som är viktig. Jag vet ju inte vad jag gillar osv än. Det ska finnas en Large Procaliber 9.7 i Täby. Kan det vara ett bättre alternativ?

Jag tror det blir mer värde för mig att skaffa en HT och en fulldämpad då istället. (Jag har varken eller idag)
Beror helt på var och hur hårt du tänkt köra... ska du bara köra grusväg och lättare stigar så funkar en ht utmärkt. Men så fort det blir stökigare så är det lättare med en fulldämpad. Med en ht, vilket givetvis oxå funkar vid stökig terräng men behöver du vara jäkligt tekniskt skillad och vara duktig på att välja väg för att orka.

Beror helt på var och hur hårt du tänkt köra... ska du bara köra grusväg och lättare stigar så funkar en ht utmärkt. Men så fort det blir stökigare så är det lättare med en fulldämpad. Med en ht, vilket givetvis oxå funkar vid stökig terräng men behöver du vara jäkligt tekniskt skillad och vara duktig på att välja väg för att orka.
Tycker du ska ta dig till en butik där du kan hyra en likvärdig cykel som du tänkt köpa och testa dig fram vilket du tycker är bäst.. de flesta seriösa cykelbutiker har sådan service!

RickardZ

Ny medlem
Tycker du ska ta dig till en butik där du kan hyra en likvärdig cykel som du tänkt köpa och testa dig fram vilket du tycker är bäst.. de flesta seriösa cykelbutiker har sådan service!
Jo jag har provat lite och jag tycker inte att jag märker någon större skillnad. Just nu kör jag på en Spez Sirrus X, typ hybrid. Och är sugen på lite mer skog och terräng. Men jag tycker det tog mig minst ett år för att få en bra känsla för vad jag gillar och inte. Så därför tänkte jag nu köra på något inte för dyrt och känna efter. Jag tycker att runt 25-30K får du väldigt mycket cykel för pengarna och därefter så är det mer marginell vinst?

Jo jag har provat lite och jag tycker inte att jag märker någon större skillnad. Just nu kör jag på en Spez Sirrus X, typ hybrid. Och är sugen på lite mer skog och terräng. Men jag tycker det tog mig minst ett år för att få en bra känsla för vad jag gillar och inte. Så därför tänkte jag nu köra på något inte för dyrt och känna efter. Jag tycker att runt 25-30K får du väldigt mycket cykel för pengarna och därefter så är det mer marginell vinst?
Absolut, men köp ett”mindre”märke då så får du mkt mer för pengarna. Typ Canyon eller liknande. För en specialized, trek, Cannondale etc betalar du ganska mkt för bara märket..
här är ett exempel:
Gx lina, fin gaffel och kolfiberhjul.

Likvärdig specialized kostar typ 48.
Men jämnför du den epicen du hade längst upp 2020 och denna Canyon för typ samma peng så får du en mycket bättre rustad cykel!
Dessutom så cyklar två av världens bästa cyklister på Canyon😊

RickardZ

Ny medlem
Likvärdig specialized kostar typ 48.
Men jämnför du den epicen du hade längst upp 2020 och denna Canyon för typ samma peng så får du en mycket bättre rustad cykel!
Dessutom så cyklar två av världens bästa cyklister på Canyon😊
Aha! Det låter vettigt. Jag ska definitivt kolla in det.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer