Är Canyon Neuron 9.0 CF prisvärd?

Raftö

Aktiv medlem
Som rubriken säger tänkte jag inhämta kommentarer här innan köp av sommarens trail-cykel. Jag ska cykla svenska stigar ev lättare repor i Järvsö och Åre men inget brutalt. Gillar om det känns snärtigt uppför och roligt utför. Har haft en Oiz tr och den var tajt och effektiv utför, inte rolig.

Det jag gillar med CN9.0CF är ok geometri för mig, lätta:ish hjul, ok slag, fina komponenter. Men bör jag överväga något annat (som går att få hem nu) för pengarna 43kkr?

cplpro_-

Aktiv medlem
Yt Izzo eller Nya top fuel?

De modellerna kollar jag på, cyklar mest XC men vill gärna ha något som fungerar lite bättre nerför.

Raftö

Aktiv medlem
Eller samma fråga på annat sätt, kan jag få mer för 43kkr än en Neuron CF9.0?

Min budget är lite lägre men jag sträcker mig för jag har alltid velat ha en sådan.

Berk

Aktiv medlem
Om 1 cm mindre slag är ok är en Cube Stereo 120 klart mer prisvärd: Fox Factory fjädring och mycket finare Newmen hjul. Men kanske inte på lager nånstans. Billigare hos tysken än i Sverige:

Mback72

Aktiv medlem
Jag är inne på samma cykel och undrar hur du gjorde och vad tycker isåfall om den?
Nu var det inte mig du ställde frågan till men jag vill ändå dela med mig av mina erfarenheter.
Har haft en Neuron CF 9 SL 2019 och har nu en Orbea Occam M10 2021. Såklart är Neurons geometri mera old school, men för vanlig svensk stigcykling anser jag skillnaden vara försumbar. Börjar det gå utför i stökig terräng kommer geometriskillnaden att bli mera märkbar. Neuron är grymt mycket cykel för pengarna om man kan stå ut med den lite daterade geometrin. Förmodligen (???) kommer en uppdaterad Neuron till 2023, men Canyon är ofta ganska konservativa med sina uppdateringar, så räkna inte med några revolutionerande skillnader. Personligen väntar jag med spänning på den uppdaterade Neuronen, och ser den bra ut så kanske jag går tillbaka till Canyon igen.

Raftö

Aktiv medlem
Jag hittade en 7.0 AL som jag åker på nu över sommaren men jag ska byta till en 9.0 CF i höst.
Neurons geometri är inte begränsande för min åkning på något sätt, den klättrar lika bra som den åker utför så när jag fått min 9.0 CF kommer det bli många år på den.

Jag har även haft en Orbea Occam M20 men den var för fin och jag vågade aldrig bröta loss med den så den såldes efter 50km. Testade även en Oiz M10 TR men den var inte kul utför så även den fick kila vidare. Neuron är sweetspot för mig när det kommer till pengar och prestanda på svenska stigar.

Topp